![Caravan Jump](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/caravan_jump.jpg)
De echte sleurhutter heeft natuurlijk al een BE-rijbewijs, maar voor alle aspirant sleurhutters is het goed om te weten dat het vanaf 2013 is toegestaan om je caravan met een B-rijbewijs achter je aan te slepen. Dat mag nu ook al, maar enkel in de situatie dat het maximum gewicht van de sleurhut (leeg gewicht + belading) niet meer is dan de ledig gewicht van de auto en het maximum gewicht van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg is. Je hebt in de praktijk nu dus al snel een BE-rijbewijs nodig.
Vanaf 2013 mag je met je B-rijbewijs ook een caravan trekken die zwaarder is dan je eigen auto, maar de totale combinatie mag dan nog altijd niet meer dan 3500 kilo wegen. Dat is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.
Of deze maatregel leidt tot een terugval in de vraag naar BE-opleidingen bij rijscholen valt moeilijk in te schatten. De maatregel heeft in ieder geval geen gevolgen voor het BE-examen bij het CBR, laat woordvoerder Willem Bonekamp van het ministerie van Infrastructuur en Milieu weten.
De categorie E bij B staat houders toe met een aanhanger tot 3500 kg te rijden. Het totale gewicht van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Hiervoor zal zeker nog een grote doelgroep geïnteresseerd zijn.
Wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zullen zijn, durft Bonekamp ook nog niet te voorspellen. Echter een ieder die tot twee kan tellen, kan voorspellen dat dit tot meer ongelukken met caravans zal leiden wanneer volledig onervaren bestuurders ineens met een (al dan niet onjuist beladen) caravan op pad gaan. (bron: verkeerspro.nl)
“Niet zwaarder dan 3500 kilo” Maar wat weegt een beetje caravan dan? Als je ziet dat een 5 serie tussen de 1600 en 1700 kilo weegt, dan heb je toch nog aardig wat ruimte om een flinke caravan te trekken, of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik zie in dat stukje op verkeerspro dat ze het hebben over een caravan met een totaal gewicht van 1800 kilo. Wat zit daar dan in? voor vier weken piepers en bruine bonen?
@erce: Van mn ouders geladen caravan is rond de 1300 kilo. 6 meter lange caravan dus normale grootte. Officieel mag ik ‘m achter de auto hangen aangezien de auto 1495 kg ofzo weegt maar ik denk dat ik toch liever eerst een les neem, wel zo handig..
@erce: Auto sites denken altijd in caravans, anderen denken gewoon in aanhangers. Je ziet dagelijk op de snelweg zat aanhangwagens van >3500kg gezamelijke massa.
Wordt het dan ook gemakkelijker om verhuiskar, een paardetrailer, een motortrailer e.d. achter je auto mee te nemen of geldt dit alleen voor de caravan?
@L=Fred: dat wil ik ook wel weten, kan ik mijn trackday auto schrappen en op een trialer vervoeren (heb geen BE rijbewijs, er paardetrailer evaring overigens)
@peter – italia: Het geld in principe voor alles wat je achter je auto kan hangen. Totale combi mag nog steeds niet meer dan 3500kg wegen bij rijbewijs B maar de aanhanger mag vanaf 2013 wel zwaarder zijn dan de auto.
Tot 2013 geldt dus als ‘extra’ beperking dat de aanhanger nooit zwaarder mag zijn dan het leeggewicht van de auto.
@L=Fred: Caravan ombouwen tot paardentrailer, dan is het nog steeds een caravan.
@Mb: lol, ik ken iemand die in een omgebouwde camper rondrijdt met een bord ‘Veevervoer’ erop, zodat hij minder belasting hoeft te betalen ;-)
Mooi. Ik wilde namelijk binnenkort me BE rijbewijs halen, maar dat hoeft dus niet meer. Scheelt in elk geval tijd en geld.
@majinstar: Let wel, 2013 duurt nog even hè…
@dennis:
Ach ja. Ik heb het geduld wel. Ik stel het al 4 jaar uit, wat maken die 2 jaartjes dan nog uit. ;)
@majinstar: dat rijbewijs gewoon wel halen is natuurlijk geen slecht idee, als je met een aanhanger wil rijden.
@mashell:
Het enige waar ik een aanhanger voor zou gebruiken is om tuin/huishoudelijke afval overschot te dumpen. Die afvalplek zit bij mij 5 straten verderop dus af en toe smokkelen kan geen kwaad ( denk ik ) ?
@majinstar: Knappe jongen als jij met je huisafval op een aanhanger boven de 3500 kilo uit komt!
@911GT2:
Het is niet dat ik wekelijks heb, maar het is wel haalbaar i.v.m. verbouwingen in en rondom het huis ( bouwafval ).
@majinstar: ja als je het afval van de wietoogst moet wegbrengen kun je wel een dubbelassertje gebruiken :-)
@sjazz: +1
Ach vroeger kreeg je BE er gratis bij wanneer je was geslaagd voor deel B. Ik zie niet heel veel problemen opkomen.
@Sander van der Velde: Precies. De gemiddelde caravan-eigenaar is volgens mij oud genoeg dat ‘ie z’n E gratis en zonder enige moeite bij B kreeg.
Wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zullen zijn, durft Bonekamp ook nog niet te voorspellen. Echter een ieder die tot twee kan tellen, kan voorspellen dat dit tot meer ongelukken met caravans zal leiden wanneer volledig onervaren bestuurders ineens met een (al dan niet onjuist beladen) caravan op pad gaan.
Wat een BULLSHIT mijn vader kreeg gewoon zijn E gratis bij zijn B die mensen rijden er toch ook zat rond. Hij heeft nooit wat gehad met zijn auto+caravan.
Geldt dit ook voor een aanhanger? Of echt allen voor de sleurhut?
Dit geldt natuurlijk ook voor gewone aanhangers, dus als je in 2013 je halve tuin gaat leeg trekken kun je gewoon met je B-rijbewijs een volle kar achter je Fiat Panda hangen.
Wel apart dat autoblog dit nu pas meldt, bronartikel is immers al van eergisteren…
Houdt er dan niemand rekening mee dat een examen voor E achter B echt geen drol voorstelt? Er wordt niet gesproken over belading. Kwestie van beetje achteruit kunnen rijden en ongeveer in de buurt van de bedoeling terecht komen. Als je vooruit rijdt is binnen de lijntjes kleuren en netjes voorrang verlenen voldoende voor een aanvulling van je roze pasje.
Wel moet je nog steeds rekening houden met het maximale trekgewicht van je auto. Die panda met volle kar is en blijft niet toegestaan. (kuubje zand weegt zo 1400 tot 1600 kg, afhankelijk van hoeveelheid vocht, plus karretje eronder = twee ton. Niet veel auto’s hebben de technische en vooral wettelijke mogelijkheid om twee ton te trekken)
@Eibo: Uiteraard mag het maximale trekgewicht van de trekkende auto niet overschreden worden, mijn opmerking was figuurlijk bedoeld.
En je zegt dat E achter B weinig voorstelt, maar voor het gene wat je moet doen vind ik het nog een aardige hap geld. Wat mij betreft mag er wel wat meer aandacht worden besteed aan het (goed) beladen van een aanhanger.
@Gideon:
Snap ik en mee eens, maar als je bedrijfsmatig met een aanhangsel rijdt welke te zwaar beladen is, zit je gelijk op een economisch delict. Concurrentie vervalsing dus. En die boetes schrijf je meestal met een getalletje of 4, voor de komma wel te verstaan. Dan is 450 eurie voor les en examen in een halve dag een stuk beter. Alleen is die pakkans zo “nagenoeg niet van toepassing” .
BTW, ik ben dus zo’n sleurhut trekker en wil(de) graag goed weten waar ik mee bezig ben, om onderandere mijn mede bestuurders zo min mogelijk van last te zijn. Daarom dus mijn E achter B gehaald. En JA, ik blijf op de rechter baan rijden als ik iets kleins in mijn spiegel zie, omdat ik weet dat acceleren met een 1300 kilo achter je niet zo makkelijk gaat :)
Een beetje caravan weegt zo’n 1100 kg, dan heb je een doorsnee caravan met lengte-aanduidingen als ‘470’. Die zijn dan zo’n 6,50 meter lang.
Een station van formaat Passat/E-klasse weegt zo tussen de 1500 en 1800 kg, inclusief bagage en personen kom je met deze voorbeeldcombinatie pak ‘m beet op 3000kg. Dat geeft 500kg speling, maar ik ben er wel verbaasd over dat vanaf 2013 de caravan meer mag wegen dat het trekkend voertuig… Zullen bij heuvel-af in de vakantielanden vast nog wel wat ongelukjes uit voortkomen, een caravan van 1600kg achter een auto van 1500kg drukt heel wat meer dan een caravan van 1100kg……
te koop: 4-persoons tent, wegens het niet meer nodig zijn van een BE rijbe..
Ohnee, max. 100km/h op ’s heren wegen…laat maar
@Simpson: d8 dat dat nog steeds 90 was…
@Poll:
en dus op je teller 100, als je rekening houdt met wettelijke correcties mag de naald zelfs richting de 110 buigen voordat er foto’s gemaakt worden…
@Gideon: Een Fiat Panda van 1000kg met een aanhangertje met wat takken komt uit op laten we zeggen 1000 + 160 + 1 persoon circa 90kg = 1250 kilogram. Dat mag iemand die vandaag net 1 dag z’n rijbewijs B heeft ook doen.
@marruk: Als je een aanhanger een beetje volgooit met snoeihout zit je zo op 900kg (gewicht aanhanger meegerekend). Dan zit je dus boven de 750kg die je met een B-rijbewijs. Dan heb ik het maximale trekgewicht van Panda voor het gemak even buiten beschouwing gelaten.
@Gideon: Met rijbewijs “B” mag je op dit moment ook meer dan 750kg trekken. Het getrokken gewicht mag alleen niet zwaarder zijn dan de auto en het totaal mag niet zwaarder zijn dan 3500kg. De eerste regel vervalt vanaf 2013.
Volgens mij wordt bij het bepalen van de gewichten gekeken naar het leeggewicht van de auto, welke dus hoger moet zijn dan het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger, bij rijbewijs B.
Wat de gevolgen voor de verkeersveiligheid zullen zijn, durft Bonekamp ook nog niet te voorspellen. Echter een ieder die tot twee kan tellen, kan voorspellen dat dit tot meer ongelukken met caravans zal leiden
Kortom meneer Bonekamp(eren) kan niet tot twee tellen??…
Hopelijk is dat geen afspiegeling van de gemiddelde ambtenaar in Nederland
nog meer caravans dus !
Marktaandeel van KIP is zojuist met die persbericht omhoog geschoten naar 14 punten.
@Ruudje
Ja dat was tot ongeveer 1984! maar stilstand is achteruitgang.
@Eibo
Niks voorstelt? nou jha misschien gebrek aan vaardigheden bij mij. Paar jaar geleden zelf gehaald, ik vond het best nuttig.
Hoppakee… scheelt weer zo’n duur rijbewijs.
Ik denk overigens dat het wel mee zal vallen met het aantal ongelukken.
Je moet immers nog steeds voor jezelf bepalen of je kundig genoeg bent om met zo’n combinatie de weg op te gaan.
Ik ken genoeg mensen die E kado hebben gekregen, maar totaal niet met een aanhanger kunnen rijden… zelf kan ik met mijn B rijbewijs wel aardig een aanhanger inparkeren.
Goed, les nemen kan nooit kwaad, maar deze regelgeving geeft je wel weer wat meer ruimte om bijv. met je track-day-racer op pad te gaan…
de auto van m’n pa weegt 2550 kilo dus ik mag alleen een leeg chassis trekken…. wat een kul regel
Er klopt iets niet in dit artikel. Je mag altijd 750kg trekken met een voertuig tot 3500kg met B-rijbewijs. Je mag dus in totaal 4250kg rijden. Als je aanhanger meer weegt dan 750kg dan telt het totaalgewicht pas mee! Ik mag met mijn motorhome van 3500kg ook een aanhanger van 750kg trekken met B-rijbewijs. Ik mag evenzeer met mijn quad van 300kg een aanhanger van 750kg trekken met B-rijbewijs.
@Raptor: Met een B rijbewijs mag je TREINGEWICHT niet meer zijn dan 3500 kilo. Dus met je motorhome van 3500 kilo mag je geen aanhanger trekken. (http://www.cbr.nl/1041.pp)
@mezelf:
Verkeerde link, lezen is moeilijk :)
Heb ik gvd voor Jan Lul mijn E achter B gehaald!!
Wat een hoop onkunde hier weer. De schoolmeester staat wel weer op…
Het gaat niet om het werkelijke gewicht van de auto of de aanhanger, maar om het maximaal toelaatbare gewicht (ook wel toegestane maximum massa voertuig). Dit staat op je kenteken, net als je leeg gewicht.
Dat totale gewicht mag op een B rijbewijs niet meer zijn dan 3500 kilogram.
Voorbeeldje:
BMW 5 serie
leeg gewicht: 1670 kg
toegestane maximum massa: 2320 kg
caravan leeg: 1100 kg
max toelaatbaar: 1350 kg.
Samen meer dan 3500kg dus BE rijbewijs nodig..
@stormick: eindelijk iemand die weet wat de regels zijn. Het gaat om het max. toelaatbare gewicht van beide inderdaad. En dan zit je verrassend snel aan, noem bijvoorbeeld C4 Picasso.
Als je je auto en caravan slim uitzoekt kun je nu al met je B-rijbewijs een behoorlijke combinatie rijden. Stel, je hebt een auto van 1.000 kg met een maximaal te trekken massa van 900 kg en een caravan van 900 kg, mag je gewoon met B de weg op: de massa van de aanhanger is immers niet zwaarder dan die van de auto en het geheel overstijgt de 3.500 kg niet.
@stormick: volgens mij klop het niet helemaal wat je zegt, er zijn 2 regels, aan beide moet worden voldaan.
1) Caravan incl. max. laadvermogen moet <= leeggewicht auto volgens kentekenbewijs
2) Werkelijk totaalgewicht van beladen auto + beladen caravan moet <= 3500 kg. zijn.
Even toepassen op jouw voorbeeld:
1) caravan max – auto leeg = 320 dus ok
2) auto leeg + caravan leeg = 2770 er kan dus nog 730 kg lading verdeeld worden over auto + caravan waarvan max. 250 in de caravan.
Mooi! Maar geldt dit nu alleen voor caravans of lees ik verkeerd? Waarom wordt er onderscheid gemaakt tussen aanhangwagens en caravans, wat de zaken er nog minder duidelijk op maakt?
Hoe het er in 2013 uit gaat zien:
B-rijbewijs:
– Het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
– het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is niet meer dan 4.250 kilo.
– In het geval van een caravan mag de caravan zwaarder zijn dan het trekkende voertuig, maar de totale combinatie mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.
BE-rijbewijs:
– Het gewicht van de aanhanger is niet van belang, maar er moet wel gelet worden op de capaciteit van het trekkende voertuig. Tevens mag het trekkende voertuig niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo, omdat dan een C-rijbewijs vereist is.
En dan zwijgen we nog over de eisen aan en het gebruik van rem installaties/kentekenplaten op aanhangwagens/caravans.
@Silverarrow: “– Het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of” moet er tussenuit.
@okmer
Dan zou men wat betreft 3500kg dus evt bekeuren op basis van een weegbrug i.p.v. kentekengegevens nogal omslachtig lijkt me.
Ga gewoon nog voor aanhanger leer je er tenminste goed mee rijden en dan mag je alle aanhangers… maar voor de mensen die dat niet boeit is het wel handig..
Niet dat ik ooit een caravan achter mijn auto zou hangen, maar ik trek er liever een met een rijbewijs ervoor dan met me B-rijbewijs.
@Bob: dat is nu ook al zo bij overschrijven van de maximale belading van de sleurhut.
Ik wil niet vervelend doen, maar volgens mij heeft stormick wel gelijk wat betreft maximum gewichten, daar wordt met BE rijbewijs ook van uit gegaan, de maximum gewichten op het papier van je kenteken.. en volgends mij geld ook nog de regel dat het geld voor enkel-assers, dubbelasser heb je automatisch al een BE rijbewijs nodig (dus paardentrailers etc, aangezien die vaak dubbelassen hebben).
Shit….krijgen we nog meer klungels op de weg !…
Zoals silverarrow al opmerkt mag je met je BE in principe zo zwaar zijn als je wilt. Waar jullie de 3500kg maximum gewicht van de aanhanger vandaan halen is mij een raadsel.
Bij BE gaat het er slechts om dat de trekkende auto het technisch en wettelijk mag trekken. Je kan dus met een flinke Iveco met een grote oplegger met luchtremmen ruim over de hier genoemde 7000kg trekken. Het trekkend voertuig mag niet meer dan 3500kg trekken.
Quote van infopolitie.nl:
Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs.
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg bedragen. Alleen voor het trekkende voertuig geldt, dat de toegestane maximum massa niet meer dan 3500 kg mag bedragen.
In de rijbewijzen, die tot en met 31 mei 1996 zijn afgegeven, staan nog de begrippen ledig gewicht en ledig gewicht + laadvermogen. Sinds 1 juni 1996 heten deze begrippen ledige massa en toegestane maximum massa.
@Chriss: doe dan ook niet vervelend ;-)
Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht en geef mijn interpretatie weer. Als iemand een link heeft waar eea duidelijk beschreven wordt dan houd ik me aanbevolen…
heb wel zo’n BE cursus gedaan en is echt waardevol. had nog nooit echt met een serieuze aanhanger gereden en moest toen een paar keer 300 km met een flinke trailer rijden. Een BE halen leek me wel handig. En je leert echt wel wat met zo’n cursus.
Nou dan wordt de zomer van 2013 eentje vol carvan ongelukken!
Rekensommetje: Caravan prijs 12.000, hotel 50euro per nacht = 1000euro voor 3 weken vakantie. Voordeel: geen bed opmaken, ontbijt,sneller rijden, en voor mij dat jouw sleurhok ,mij niet op houdt gedurende 12 jaar.
Dit doen ze gewoon omdat voor een caravan trekken je BE eigenlijk overbodig is! Een beetje auto weegt 1500kg en als je dat gewicht als caravan hebt heb je een hele beste caravan en zit je nog 500 kg onder de max! Volgens mij is het overgrote deel van de E achter B rijbewijzen voor zakelijk gebruik en niet voor de sleurhut.
@Bob: Nuttig absoluut, ik vond dit “puntjes op de i”. Ik weet nu wat er gebeurd als ik achteruit rijd en weet ook waar ik rekening mee moet houden. Een aanrader is het, zeker vanwege de (soms afwezige) moeilijkheidsgraag.
Hier zie ik ook al een flink nadeel in.
Nog meer van die zenuwpezen.
er zijn zat (begrijp me niet verkeerd) bestuurders die hun caravan/aanhanger prima onder controle hebben en ook weten wat ze moeten doen.
Maar kijk eens in de gemiddelde vakantie. Dan zie je henk en gerda in de auto zitten met de kids achterin. Ze willen er wel snel zijn dus wisselen ze af en toe van plek. Een van die 2 heeft meestal totaal geen ervaring (vaak de gerda, no offence) in volle paniek achter dat stuur, van de ene naar de andere baan te schuiven. volledig spastisch, de stuurkolom gebruikend als halter.
Daar gebeuren volgens mij veel ongelukken mee. Mensen die het wel voor elkaar krijgen om rechtdoor te rijden, maar als er meer moet komen dan is het grote paniek (dat is niet goed als er iets gebeurt onderweg).
Hoe vaak ik al geen mensen heb gezien die ergens vast stonden, maar niet achteruit konden rijden. Dat durfden ze niet
Volgens mij maakt het voor de verkeersveiligheid niet zoveel uit. Wordt alleen meer fun op campingsite’s als no-knows hun caravan achteruit gaan manouvreren.
@okmer:
Wellicht is dit een link die je zoekt…
http://www.cbr.nl/1095.pp
Overigens heb ik vorig jaar een BE rijbewijs gehaald omdat het voorbeeld dat ik gaf, toevallig mijn situatie beschrijft…
@Chriss,
De reden dat je voor dubbelasser vaak een BE rijbewijs nodig hebt, heeft ook met maximum toegestane massa van de aanhanger te maken. Met een dubbelasser verdeel je de asdruk, waardoor je totale laadvermogen hoger wordt. Op kenteken staat dus ook een groot maximum toegestaan gewicht. De gemiddelde as kan makkelijk 1000 kilo asdruk aan, dus een dubbelasser heeft vaak een toelaatbaar gewicht van boven de 2000 kg. Met de regel dat het totaal de 3500kg niet mag overschrijven, houd je dan 1500 kilo over voor de auto+laadvermogen (is weer dat maximum toegestaan gewicht). Daar zit je zo aan met een beetje auto die die kar moet trekken….
Ik weet niet of dit wel handig is om met zon flinke camper te gaan rijden ik vind het al klote om met een aanhager te rijden laat staan een camper. ik denk toch dat de gemidelde bestuurder met alleen B er toch goed aan doet om een paar lesjes te volgen met een camper
Jippie dan mag ik 145 hele KG meer mee nemen
Het gevaar van een caravan of aanhanger die zwaarder is dan de auto komt niet echt naar boven bij het remmen. Aanhangers die meer dan 750kg mogen wegen, zijn immers altijd geremd. Het gevaar zit ‘m veel meer in het slingeren en uiteindelijk scharen van de combinatie. Je ziet nog steeds mensen veel te hard rijden met een caravan waardoor de caravan gaat ‘dansen’. Als je dan nog ietsiepietsie harder gaat, kan de combinatie gaan slingeren. Wat is de standaard reactie? Remmen.. En dat is nu juist wat je niet moet doen. Daar wordt het alleen maar erger van. Rechttrekken doe je door goed op het juiste moment tegen te sturen en gas te geven.
Maar ja, dat leer je nu ook niet bij het halen van E achter B.
@Original_Arnoud: Als je het vermogen mist om hem recht te trekken -(En laten we wel wezen: bij de eerder genoemde Henk en Gerda is dat in 90% van de gevallen.)- is remmen ook een goede optie. Alleen is de manier waarop je remt wel heel belangrijk. Als je zachtjes, slepend remt eindig je inderdaad in de vangrail. Een harde stamp op de rem en daarna weer gas erop is meestal ook genoeg om de aanhanger uit de slinger te krijgen.
En B/E rijbewijs is denk ik wel nuttig. Met het examen zien ze echt wel of je er een beetje mee overweg kan en weet waar je ongeveer mee onderweg bent. Als je fatsoenlijk met een aanhanger kan rijden en goed oplet hoe en wanneer je moet spiegelen is dat examen na een dag les geen enkel probleem.
Gaat vast niet goed komen. Er zijn teveel mensen die geen flauw benul hebben van het rijden met een caravan.
@stormick: bedankt voor de link, het gaat dus om de interpretatie van dit stukje:
“de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg”
Wordt hier inderdaad bedoeld het feitelijk gewicht van de combinatie of het maximaal toegestane gewicht? Je zou dan dus bij een auto met veel laadvermogen minder gewicht mogen trekken terwijl je dat wel mag met een auto met minder laadvermogen. Dat lijkt vreemd, immers hoe zwaarder de auto tov de aanhanger hoe beter.
@Original_Arnoud: volgens mij is dat gas geven verhaal al lang achterhaald en is het advies juist afremmen. Mijn auto heeft Trailer Stability Control, de werking daarvan berust juist op remmen, zie http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/trailer_stabilisation_control.html
Nog een nieuwtje: met ingang van 2011 wordt ter berekening van de BPM de CO2 uitstoot met 35% verhoogd indien een trekhaak is gemonteerd. Bij achteraf montage van een trekhaak na 31/12/2010 wordt naar rato van de restwaarde van de auto volgens de gebruikelijke regels BPM verchuldigd. Het is de bedoeling dat de flitsbrigades in plaats van controle op snelheid voortaan worden ingezet op het controleren op de aanwezigheid van trekhaken ivm de BPM, zodat de opbrensgten in stand kunnen blijven. Dit is gisteren door de tweede kamer bij amendement opgenomen in het belastingplan 2011. Bron: ministerie van financien.
Ik vind dit toch raar. Het is fijn dat het mag, maar veiliger zal het er allemaal niet op worden ben ik bang.
Dus dat wil zeggen dat ik voortaan alleen met mijn B rijbewijs met mijn paard op stap kan, dat is tof!! Klopt dit, ik heb een zware terreinwagen en een tweepaards trailer. Dat is erg top als ik niet mer van andere afhankelijk ben!