De tijden dat caravaneigenaren in een Volvo station zaten ligt achter ons.
Met de sleurhut op vakantie. Massa Nederlanders zag je iedere zomer richting het zuiden vertrekken in een Volvo V70, Ford Mondeo of een Volkswagen Passat. Met natuurlijk een caravan. De caravan is gebleven, maar caravaneigenaren zijn van een station naar SUV gegaan.
Caravaneigenaren aan crossover of SUV
Met het toenemende aantal crossovers en SUV’s is het natuurlijk niet zo gek dat Henk en Gerda eens zijn gaan proefrijden in zo’n ding. En warempel. Met een sleurhut achter de auto is zo’n overzichtelijke hoge zit helemaal geen gek idee. Uit het jaarlijkse trekauto-onderzoek van campingspecialist ACSI onder bijna 4.000 caravaneigenaren blijkt dat de SUV gigantisch in trek is.
De top 10 trekauto’s bestaat op één auto na volledig uit SUV’s. Daarnaast valt op dat het aantal elektrische auto’s toeneemt. Afgelopen jaar bleek ruim 6,5 procent van de trekauto’s een EV en twee derde een plug-in hybride. Een EV met een sleurhut is niet de allerlekkerste combinatie, zo lieten we dat al eerder zien in een Autoblog test. Van de opgegeven actieradius blijft nog maar bar weinig over met een zware caravan op de trekhaak.
Populaire elektrische trekauto’s zijn de Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y en Volvo XC40. Met 1,6 procent is diesel totaal niet meer vertegenwoordigd. Eigenlijk heel krom: diesel is met uitstek geschikt om een caravan in comfort en kracht te trekken. Maar om zelf niet krom te liggen door belastingen blijft diesel helaas genegeerd door caravanrijders.
Hieronder een top 10 populairste merken en modellen onder caravaneigenaren met een hoofdrol voor de SUV.
Populairste merken onder huidige caravaneigenaren
- Volvo
- Mazda
- Volkswagen
- Ford
- Renault
- Toyota
- Kia
- Hyundai
- Nissan
- Citroën
Populairste modellen onder huidige caravaneigenaren
- Mazda CX-5
- Volkswagen Tiguan
- Ford Kuga
- Volvo XC60
- Toyota RAV4
- Nissan Qashqai
- Hyundai Tucson
- Volvo XC40
- Subaru Forester
- Citroën C4 Picasso
Wel geniaal dat een Citroën C4 Picasso in deze top 10 staat. Dit is een MPV en de enige auto in het lijstje die dus geen crossover of SUV is. De Fransoos is zo’n lekkere gezinswagen die het onder bepaalde groepen binnen de bevolking uitstekend scoort. Bijvoorbeeld caravaneigenaren. Mooi hoe die dingen werken.
Best verkochte nieuwe trekauto’s 2023
Nu we toch bezig zijn. Hier, nog een top 10. Met de best verkochte nieuwe trekauto’s 2023.
- Mazda CX-5
- Mazda CX-60
- Ford Kuga
- Volvo XC40
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Renault Austral
- Nissan Qashqai
- Toyota RAV4
- Mitsubishi Eclipse Cross
SpeedGeek zegt
Als impotentie een lijst met auto’s was, dan was dit ‘m!
potver7 zegt
V70, Mondeo of Passat? Vergeet dan asjeblieft de Subaru Forester niet. Het ding is door de ANWB jarenlang gebombardeerd tot Trekauto Van Het Jaar, en dat had zo zijn uitwerking…
iphonistvongates zegt
Ben benieuwd hoe de lijst er uit ziet van de (SUV) autobezitters/rijders die ontspannen/overnachten in hotels/resorts/chalets/vakantiewoningen.
faalhaas zegt
1. Airbus A320
2. Boeing 737-800
3. Comac C919
4. Irkut MC-21
5. …
petroldrinker zegt
Dit is dus met recht een lijstje waarin k zie: ik als man heb geen zeggenschap thuis, en mijn vrouw beslist alles inclusief de auto…
mashell zegt
Waarom zou je als caravanner een Mazda nemen? Met die turboloze motoren heb je weinig koppel en krijg je die inboeldelbak juist lastiger van de plaats? Of is irritant traag rijden juist het doel van de caravanners?
michaelras zegt
ik heb een paar keer de trailer met de Junkyard 206 gti achter de CX-5 165pk met automaat gehad. Inderdaad rij je (ik tenminste) zoveel rustiger met een aanhanger dat het minder stoort. Maar met tegenwind of heuvelop is het zeker geen weelde en ik durf zelfs te zeggen: behelpen!
In het buitenland mag je met die caravan ook vaak sneller rijden dan in NL en dan kom je wel ernstig te kort als er heuvels in zicht komen.
Wolflow zegt
Die elektrische hokken lenen zich prima om een sleurhut te trekken.
Dan kun je tijdens het wachten tot laadpaal vrij is of hok opgeladen is lekker wachten in je eigen sleurhut
roadronner zegt
Ik ben dan zo iemand die hiermee te maken heeft ;)
Ik rij zelf momenteel een Mondeo mk4 uit 2014 met de 1.6 Ecoboost benzine. 160pk, 240nm koppel, 1600kg trekgewicht. En in de zomer hangt er een caravan aan van max 1500kg.
Op zich prima vermogen, je rijdt in het buitenland rustig 100km/u-105km/u mee met weinig inspanning. Wel merk je dat je vlot terug moet schakelen bij een helling, als je die snelheid wil handhaven. Maar in zn 3 trekt ie eigenlijk prima tegen alles op met minimaal snelheidsverlies (ook in de Ardennen e.d.).
Nu ben ik langzaam aan het orienteren op wat anders, maar de Mondeo mk5 met 1.5 Ecoboost mag om een of andere duistere reden maar max. 1250kg trekken ?! Je moet dan al naar een 2.0 Ecoboost voor 1800kg trekgewicht, heel apart. En dan heb ik het nog niet over de hybride die maar max. 750kg geremd mag trekken…
Opvolgers waar ik naar kijk zitten tussen de 16k-20k en een top 2 zijn dan de Skoda Superb vanaf 2015 (liefst met 1.8TSI maar de 1.4TSI zou in theorie ook kunnen, vrijwel zelfde vermogen en koppel als nu), de Nissan X-Trail 1.6DIGT vanaf 2015 (schijnt goed te chippen te zijn, Renault motor; Qashqai is te klein).
YOLO-keuzes zouden nog een E-klasse estate vanaf 2014 of C-klasse vanaf 2015 kunnen zijn, of een exotische Subaru Outback vanaf 2015, maar met name die laatste zijn enorm aan de prijs.
Volvo’s ook wel naar gekeken maar die blijven naar mijn idee te duur voor wat je ervoor krijgt.
De populariteit van de CX-5 snap ik niet helemaal. Qua trekkracht komt die duidelijk tekort ten opzichte van alle andere vergelijkbare modellen. Ook de Mazda 6 vind ik persoonlijk een prachtige kar, maar niet met een ongeblazen 2 liter. Dus die vallen alleen daarom al af.
Zolang er nog prima stations gemaakt worden neig ik toch meer naar zo’n klassieke familiebak ipv een SUV.
spidermann zegt
Trek de caravan 1800 kg met een Volvo V60 T8 met max trekgewicht van 2000kg. Geen enkel probleem.
bobje zegt
Waarom staat mijn VW Golf plus 1.6 DSG er niet bij?