De Caravan van het Jaar 2024 is nu ook handig als je een EV hebt.
Elektrische auto’s hebben ten opzichte van auto’s met traditionele verbrandingsmotor een paar voor- en nadelen. Het is aan de industrie om de nadelen weg te poetsen en de voordelen te vergroten. Eentje ervan is dat een caravan combineren met een elektrische auto niet denderend is.
De actieradius met een caravan is namelijk nog een stuk lager dan normaal. Er is extra gewicht, rolweerstand en luchtweerstand. Nu heb je dat met een diesel- of benzinemotor ook gewoon, maar die heb je met 5 minuten weer volgetankt. Een elektrische auto moet vaak veel langer laden voor aanzienlijk minder range. Niet lekker als je grote afstanden gaat rijden, want ja, niemand wil kamperen in Capelle aan de IJssel.
Nog een nadeel is dat je veelal minder mag trekken qua kilootjes. Dus ondanks enkele voordelen van een de EV (super stabiel, direct maximaal koppel bij 0 toeren), is caravanrijden niet altijd de beste combinatie met een elektrische auto. Tot nu dan!
Caravan van het Jaar 2024
Naast het feit dat autofabrikanten hun EV’s moeten verbeteren, kunnen caravanbouwers ook wat doen en potjandrie: dat is gebeurd! De Caravan van het Jaar 2024 is namelijk de Knaus Yaseo! Deze is speciaal ontwikkeld met elektrische auto’s in het achterhoofd. Dat is heel erg slim, want caravans gaan over het algemeen heel erg lang mee. De gemiddelde auto in Nederland is 12 jaar oud gaat 19,2 jaar mee. Caravans gaan gemiddeld wel 20-30 jaar mee.
De Knaus Yaseo bestaat eigenlijk uit twee modellen, de 340 PX en de 500 DK. De eerste weegt bijvoorbeeld slechts 905 kg. Ook is het frontale oppervlak 14% kleiner dan de gemiddelde caravan. De Knaus Yaseo is dusdanig ontworpen dat je meer bruikbare ruimte hebt op minder vierkante meters.
Ook handig: de Yaseo is erop ontworpen om elektriciteit te pakken van de accu van de auto die ‘m sleept. Dat kan nog best handig zijn als het elektriciteitsnet op de camping weer eens overbelast is, of als je in de rimboe staat met je Knaus Yaseo en elektrische crossover.
Twee varianten
Zoals gezegd zijn er twee modellen van de Knaus Yaseo. De 340PX is 3,48 meter lang en weegt dus die genoemde 905 kg. Eigenlijk is de grote variant, de Knaus Yaseo 500DK gezegend met een lagere BMI. Deze is namelijk aanzienlijk langer: 5,28 meter en weegt alsnog slechts 1.150 kg. De 340PX is perfect voor stelletjes die alleen een bord Mens-erger-je-niet bij hen hebben, de 500DK is perfect voor mensen die vrienden hebben De 340PX is er vanaf 22.490 euro, de 500 DK is er vanaf 28.990 euro. Je kan ze per direct configureren.
Ondanks dat de Yaseo speciaal ontwikkeld is met elektrische auto’s in het achterhoofd, hoef je die dus niet per se ervoor te koppelen. Veel van deze bovenstaande voordelen kun je ook ondervinden achter een PHEV, benzine of dieselauto. Dus iedereen wint.
mashell zegt
Op zich een goed idee maar ik denk wel dat vanwege het gedoe met snelladen (je kunt bijna nergens met caravan achter je auto snelladen zonder een ontzettende aso te zijn en alles te blokkeren) dat caravanning zal gaan uitsterven.
willeme zegt
@mashell: was er maar een manier om ‘m los te koppelen, hè ;-). Dan zijn alle problemen ineens opgelost!
mashell zegt
Loskoppelen kan natuurlijk wel maar eventjes de caravan parkeren in de buurt van de Fastned heb je nog niet zomaar gedaan. En de meesten willen ook helemaal niet loskoppelen, caravan parkeren, disselslot er op (immers je hele inboedel zit in die caravan) dan naar de Fastned, terug rijden (wat vaak niet eens kan op zo’n parkeerplaats langs de snelweg), disselslot eraf, caravan aankoppelen en weer door. Misschien een idee voor een autoblog filmpje in de caravan tiendaagse om dat eens uit te zoeken.
Crosscabouter zegt
https://youtu.be/rKd2ZLOfXng?si=9vjVyiBgtAqXKXm4
Autoblog heeft al eens een filmpje gemaakt over de actieradius. Roland Tamelink afgelopen zomer over verschil tussen caravan en vouwwagen. Dat loskoppelen is inderdaad het euvel.
Anders zie ik mijzelf wel over een paar jaar electrisch rijden met vouwwagen, al hoop ik dat we als mensheid binnen nu en afzienbare tijd een alternatief voor de BEV vinden die nog minder milieu belastend is….
tjorque zegt
@mashell binnenkort gewoon op de snellaadparking voor de trucks 2MW lader en genoeg plek. 5min laden (2u blussen) en weer door ;)
Flutterbear zegt
Gewoon lekker met je caravan tussen de vrachtwagens gaan laden. Als we allemaal elektrisch rijden gaan rijden moet er toch echt een oplossing komen voor wanneer je met een aanhanger rijdt. Zelfs een vouwwagen is problematisch, echter wel beter handbaar.
eelco74 zegt
Dat gaat zich vanzelf oplossen als laadstations beter ingericht gaan worden.
Daarnaast is sinds Corona kamperen booming, de markt voor gebruikte caravans,vouwwagens en campers was afgelopen jaar behoorlijk ontploft. Wij hadden onze 2017 cabanon vouwwagen dit jaar voor bijna de aanschafprijs kunnen verkopen.
En de jongeren schijnen het ook ontdekt te hebben: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5410761/steeds-meer-jongeren-kopen-campers-en-caravans
Robert zegt
Zijn er eigenlijk al caravanbouwers op het idee gekomen om ook onder in de bodem van zo’n caravan een laagje accucellen te stoppen, die als extra ‘accupack’ door de trekkende EV kan worden benut als range extender? Je zou die accu’s in de caravan onderweg en op de camping ook nog met zonnepanelen op het dak kunnen laten bijladen.
willeme zegt
@rrrobert:
Jazeker, die techniek bestaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-caravan-helpt-range-van-jouw-ev-3489292
Dutchdriftking zegt
Dan zit je weer met het gewicht van je caravan en beperkte trekvermogen van je elektrische auto.
Flutterbear zegt
Zodat je niet na 200 km maar naar 300 km mag gaan laden, plus in plaats van alleen afkoppel moet je ook je caravan bij een snellader neerzetten. Elke 300 km..
schreute01 zegt
@ Mashell: dat zou toch heerlijk zijn. Kunnen we eindelijk eens doorrijden op de Autobahn!
madmarky zegt
“Ook handig: de Yaseo is erop ontworpen om elektriciteit te pakken van de accu van de auto die ‘m sleept.”
Je wil dus specifiek een auto ervoor met V2G zoals de Ioniq 5 of EV6, niet een willekeurige hybride.
lekkerlinksrijden zegt
Veel kampeerders met EV ruilen de caravan in voor een vouwwagen
erics zegt
Rijd al 2 jaar met EV6 met caravan…rijdt fantastisch en is met laden onderweg goed te doen. Tja, soms even afkoppelen, nou en ? Smeer een broodje of doe wc bezoek in de caravan, hoeft hij ook niet op slot. 20 minuten later rijden we weer. En over plm 200km (is 2 uur rijden)weer een korte stop. Dit is relaxed rijden.
MarcoM zegt
Bijna 30k voor een polyester doos op wielen, never dus.