Gooi de vlag maar uit!
Je favoriete Spanjaard is momenteel heftig feest aan het vieren. De reden? Hij is wederom één stap dichterbij zijn ultieme droom de befaamde Triple Crown achter zijn naam te zetten. Zijn team, McLaren, heeft vandaag onthuld dat de immer goed presterende Alonso komend seizoen niet alleen zal uitkomen in de Formule 1, maar ook deel zal nemen aan zoveel mogelijk WEC-wedstrijden. Dit zal hij doen voor het team van Toyota, de enige overgebleven fabrikant in de LMP1-klasse.
Het is op zich geen verrassing, aangezien de Spanjaard al tijden zijn mond niet weet te houden over een potentiële deelname. Alonso krijgt na maandenlang aan het been van zijn team te hebben gehangen eindelijk zijn zin, op voorwaarde dat hij dit seizoen geen enkele Formule 1-race zal missen. Hierom zal hij de WEC-race in Fuji (21 oktober) moeten missen, omdat deze samenvalt met de Grand Prix van de Verenigde Staten.
De Spanjaard was overduidelijk in extase van de deal. Hij zal deel uitmaken van de Toyota #8, waardoor hij samen met Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima een team zal vormen.
“I’ve never been shy about my aim of winning motorsport’s ‘Triple Crown’ – the Monaco Grand Prix, the Indy 500, and the 24 Hours of Le Mans. We tried for Indy last year, came close, but just missed out. This year, I have the chance thanks to McLaren to race for the win at Le Mans. It is a big challenge – much can go wrong – but I am ready, prepared and looking forward to the fight.”
Ook teambaas Zak Brown is tevreden met de uitkomst, maar benadrukt wel dat de resultaten voor het Formule 1-team de belangrijkste zijn, en dat die dan ook altijd de voorrang zullen krijgen.
“Last year, we came to the joint decision to go racing with Fernando at the Indy 500 rather than at the Monaco Grand Prix. But we’ve always said that we would consider each opportunity on a case-by-case basis, and we both know that, in 2018, our core priority is success in Formula 1. Like Fernando, at McLaren we’re racers at heart, and our team is built on a brave heritage of competing and succeeding in different forms of the sport. Equally important is the confidence that nothing detracts from our number one goal of Formula 1. After proper evaluation, we are satisfied that this campaign does not do that, and that McLaren’s best interests prevail.”
Met de 24 uur van Le Mans op het oog, had Alonso alvast wat stappen ondernomen om zich klaar te maken voor een eventuele deelname. De Spanjaard deed afgelopen weekend, samen met teamgenoot Lando Norris, mee aan de 24 uur van Daytona. Hier kwam hij uiteindelijk als 38e over de streep, nadat hij voor de verandering met allerlei soorten problemen te maken had gekregen.
pixeltrooper zegt
maarja, met maar 1 LMP-1 team over lijkt het me niet meer zo’n prestatie (t.o.v. vroeger) om dan de winst binnen te halen, toch?
gitaarknul zegt
@pixeltrooper: moet hij alsnog de 2e auto verslaan, en nog veel belangrijker: heel blijven, iets eat bij alonso niet helemaal vanzelfsprekend is…
str8six zegt
@gitaarknul: toyota is geen honda
Edge zegt
@str8six: Ahem. Le Mans 2016 vergeten? Met de Toyota die het één ronde voor het einde begaf. Of Le Mans 2017 vergeten, waarin de beste Toyota op plek 9 eindigde door allerlei pech en problemen?
str8six zegt
@edge: zeker niet, was om te janken. Doel meer op z’n “niet vanzelfsprekend bij Alonso” opmerking, maar dat ligt m.i. niet aan Alonso maar aan Honda.
gitaarknul zegt
@str8six: mijn opmerking had ook meer te maken met het fenomeen ‘humor’ aangezien alonso de afgelopen 3 jaar bijzonder veel te maken heeft gehad met falend materiaal
str8six zegt
@gitaarknul: ok, zeer sterk in humor maar deze kwam niet aan.
ikschrijfookoverautos zegt
Ze zijn het enige fabrieksteam, de rest zijn privateers.
berlinetta zegt
@ikschrijfookoverautos: Welke andere teams in de LMP1 zijn er dan?
berlinetta zegt
@berlinetta: Oh never mind, ik zie nu pas je andere reactie.
ikschrijfookoverautos zegt
@berlinetta: geen probleem ;)
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf! Ben benieuwd of de (wederom) Japanse techniek hem ditmaal gunstig gesteld is…
gregorius zegt
Ik vind dat LeMans de LMP1 niet door moet laten gaan als er maar 1 fabrieksteam aan mee doet. Het is simpelweg geen wedstrijd meer dan.
Weten we al of er andere teams met oude/prive Porsche’s en Audi’s gaan rijden?
ikschrijfookoverautos zegt
Er komen een aantal privateers naar de LMP1. ByKolles (1 auto), Dallar BR Engineering (3 auto’s), Ginetta (1 auto) en Oreca met 2 auto’s. Toyota zelf neemt er ook twee mee.
carmasterr zegt
@gregorius:
Er is een set privateers bijgekomen met LMP1-L auto’s, non-hybride dus. Dat betekent veel minder vermogen, tractie en rauwe snelheid, maar wel een stuk minder elektronische rommel die kapot kan gaan.
Het kan maar zo zijn dat Toyota dus gigantisch op z’n bek gaat met allerhande storingen en een random Ginetta wint.
Breinstein zegt
Ik ben benieuwd of zijn team voorrang krijgt t.o.v. een ander fabrieksteam als hij aan het eind van de rit net 2e ligt.
toniominestrone zegt
@Breinstein: Natuurlijk niet, het is geen F1 race waar alles geregistreerd is.
Edge zegt
Gaaf nieuws hoor. Dat ‘ie Le Mans zou dien had ik wel verwacht. Dat ‘ie Spa zou meepakken als voorbereiding had ik ook wel verwacht, maar dat ‘ie vrijwel het hele seizoen ging doen niet.
Overigens, betekent dit nou ook automatisch dat Alonso Le Mans 2019 ook meepakt? Het World Endurance Championship werkt dit jaar immers met een Super Season, dat twee keer Spa en twee keer Le Mans meepakt.
Edge zegt
@edge: Voor mezelf en de andere geïnteresseerden: Alonso rijdt inderdaad ook volgend jaar Le Mans en zeer waarschijnlijk Spa. Toyota Motorsport heeft bevestigd dat Alonso alle ronden van het WEC seizoen 2018-2019 rijdt die niet conflicteren met zijn F1 verplichtingen. https://www.racingbytmg.com/fernando-alonso-joins-toyota-gazoo-racing/
87sandyd zegt
Tip om te winnen Alonso:
-geef Toyota wat geld, of promoot ze extra, zodat het andere team achter je blijft rijden
-rij met je team op 80% de hele race, zodat de auto heel blijft
Makkelijker kan je niet winnen, zonder tegenstand van buitenaf
tvr1974 zegt
Leuk voor hem.. Heeft hij eindelijk een snelle McLaren (volgens zeggen en speculeringen op het internet ) die het o.a. Max zeer moeilijk gaat maken, dus ja hij zou zomaar ook nog wel weer eens WK in de F1 kunnen worden.. en dan titel in de Lemans pakken en de Indy 500 winnen dit jaar.. Zou natuurlijk geweldig zijn… maar hoe groot achten we die kans… Ja idd als als als…
ikschrijfookoverautos zegt
Op zich niet eens zo gek als je zou denken. Er gebeuren wel vaker hele maffe dingen. Denk maar eens aan 2009, toen Brawn uit het niets op kwam zetten. Kans is klein dat McLaren iets dergelijks dit jaar kan doen, maar toch, dromen mag.
Edge zegt
@tvr1974: Monaco en Indy vallen zoals gewoonlijk weer op dezelfde dag, en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Alonso Monaco weer mag laten schieten. Zeker als de auto in de buurt komt van Red Bull, is Monaco een circuit dat heel belangrijk is voor McLaren. En dan is er natuurlijk de vraag waar Alonso zou moeten rijden. Vorig jaar was het Andretti, maar die rijden nog met Honda. Het lijkt mij dat zowel McLaren als Toyota daar niet heel vrolijk van zou worden.