Bam, keihard afstraffen die Spanjaard.
In de slotfase van de Grand Prix van vanochtend zat raceminnend Nederland weer even op het puntje van de stoel. Toch wel enigszins onverwacht kwam Max Verstappen flink opzetten en kroop hij in de staart van Lewis Hamilton. Even leken het twee zinderende laatste rondjes te gaan worden, maar Max had pech.
Voor het leidende tweetal reden Felipe Massa en Fernando Alonso. De twee veteranen en voormalig teamgenoten in rood waren verwikkeld in een gevecht om de tiende plaats, die recht geeft op een puntje. Plus de twee dertigers willen natuurlijk sowieso niet voor elkaar onder doen. Zowel Alonso als Massa besloten echter eerste Lewis voorbij te laten, hun auto tussen die van Lewis en Max te plempen en daarna pas Max voorbij te laten. Of Max anders daadwerkelijk een kans had gekregen om Lewis voorbij te steken zullen we nooit weten, maar dit hielp duidelijk niet.
Toch is niet het belemmeren van Max, maar juist het belemmeren van Hamilton reden geweest voor de FIA om Alonso te bestraffen. De leidende coureur heeft vaak het meeste last van achterblijvers. Hij komt namelijk als eerste aan, waarna de slowpoke in kwestie een blauwe vlag krijgt en meteen aan de kant kan gaan voor het héle groepje leiders (in dit geval dus Lewis en Max). Alleen doordat Alonso en Massa hun auto’s tussen die van Lewis en Max gooide kon Max er dit keer geen serieus voordeel uithalen.
Alonso krijgt een reprimande plus twee strafpunten op zijn licentie. Voorlopig hoeft de man uit Oviedo zich daar niet al teveel zorgen om te maken: de teller stond voor de race bij hem nog op nul strafpunten. Maar goed, het is een goed signaal aan de veteranen dat ook zij niet moeten fokken met blauwe vlaggen. Waarom Massa (voor zover bekend) een straf ontloopt terwijl hij toch behoorlijk in de weg zat bij Max is niet geheel duidelijk. Wellicht schatten de stewards in dat het gat toen Max bij Massa aankwam groot genoeg was voor Felipe om zijn Williams kortstondig voor Max’ neus te parkeren.
pomoek zegt
Zou het niet een idee zijn, wellicht is dat al zo, dat bij blauwe vlaggen de achterblijvers verboden is om in te halen totdat de snellere deelnemers voorbij zijn?
awesome zegt
@pomoek: de achterblijvers zijn vaak in gevecht met elkaar om een positie.
Verbieden zou het racen dus helemaal teniet doen.
jochempie zegt
@awesome: er is toch wel een rangorde in het inhalen. De voorsten hebben mijns inziens meer recht op het vrij kunnen voeren van gevechten dan degenen die gelapt worden. Anders zou winnen wel heel veel waarde verliezen.
mick0210 zegt
Ik had inderdaad liever Massa bestraft gezien. Max verloor hier immers veel meer tijd bij dan bij Alonso.
atteh zegt
EDIT: Goed punt, ik pas het even aan.
De reden dus ook dat Verstappen zo snel het gat naar Hamilton dicht kon rijden. Ja, natuurlijk had Verstappen last van de twee achterblijvers, maar in feite (wat tijd betreft) heeft Hamilton veel meer last er van gehad. Massa ging beide keren op tijd (volgens de reglementen) aan de kant voor de heren.
dymf zegt
Gewoon blauwe vlag afschaffen. En ook daar gewoon racen en verdedigen.
En daarnaast teamgenoten ook niet zomaar voorbij laten gaan. Je bent aan het racen niet in colonne naar vakantie aan het rijden. Onzin.
Jaymz zegt
@dymf: ik denk dat je dan veel last krijgt van vriendengunsten. Vriendjes er wel makkelijk langs laten en de anderen keihard blokkeren. Leidt denk ik tot oneerlijke competitie. Ik ben geen voorstander om de blauwe vlag af te schaffen.
michaelknight zegt
@jaymz: zoiets?:
https://youtu.be/Oxu8LIzeNHY
karhengst zegt
@michaelknight: Zulk gedrag heb ik liever niet terug… Dat geluid daarentegen…
pomoek zegt
@michaelknight: typisch geval van de discussie “of blauwe vlaggen nodig zijn” in de kiem smoren ;-).
sportevo zegt
Er zijn regels omtrent het aan de kant gaan bij het lappen.
Ze worden bij maximaal 3 baanposten getoond en alleen wanneer de rijder die de andere rijder moet lappen binnen zoveel seconden (ik dacht 3) achter de achterblijver zit. Ga je na deze 3e vlag nog niet aan de kant, dan loop je kans op een straf.
Massa ‘hinderde’ Verstappen wel iets maar binnen de regels. Alonso heeft Hamilton wel echt gehinderd.
Joost zegt
Bij negeren van de blauwe vlaggen: de achterblijvers op VSC-snelheid zetten en de besturing op afstand overnemen door de wedstrijdleiding.
Moet technisch makkelijk haalbaar zijn.
Gulli zegt
@iJoost: goed idee. Op de kartbaan op Texel reden ze vroeger al met elektromotoren. Die konden ze bij een gele vlag of als er kinderen reden lekker op max 20km/u zetten ?
Hoewel dat voor Wehrlein en Ericsson niet eens nodig is
rob5nismo zegt
Of het effect op de race van max zou hebben gehad zullen we nooit weten maar ik vond ook dat ze allebei eerder aan de kant hebben kunnen gaan
hhitalia zegt
Die ouwe mannen zien dat allemaal niet zo goed meer in hun spiegels ??
pomoek zegt
De straf vind ik overigens erg mild. Vorig jaar werd Verstappen behoorlijk gestraft voor het afwijken vanIk racelijn in Mexico, terwijl hij in gevecht was, en wat resulteerde in de Verstappen regel die ook al weer is afgeschaft, en nu verpest Alonso het gevecht tussen de raceleiders en komt ie er vanaf met een slap on the wrist.
545e60 zegt
@pomoek: Alonso verpest de race tussen de leiders niet. Alonso hield juist Hamilton heel erg op en dat was dan ook de reden dat Max opeens heel dicht op Hamilton zat. Dus het is in eerste instantie dankzij Alonso dat het gevecht leek te gaan plaatsvinden.
pomoek zegt
@545e60: Daar heb je een punt. Hij heeft ook straf gekregen omdat hij Hamilton hinderde. Blijf ik bij mijn punt dat ik de straf dan nog steeds erg mild vind.
usbeetje zegt
Schaf eerst eens de DRS af op achterblijvers, daar had Max veel meer aan gehad.
maferick74 zegt
@usbeetje: ja dat is een goeie
Silverarrow zegt
Massa verdient strafpunten voor elke race die hij rijdt. Zelfs de term veldvulling is te veel eer voor zo’n has been.