![" align=](https://static.autoblog.nl/images/caparo_t1_front.jpg)
Op 20 april, zal tijdens de Top Marques auto show in Monaco, de Caparo T1 worden onthuld. Dit concept werd ontwikkeld door Caparo Vehicle Technologies. De Caparo T1, ontwikkeld door ex-McLaren designers Ben Scott-Geddes en Graham Halstead, is een super lichtgewicht sportauto, met ongekende prestaties. Wat dacht je van 0 tot 100 km/u in slechts 2,5 seconden en in de bochten komen krachten vrij van 3G…
We hadden in februari al een artikeltje over deze auto, die toen overigens nog bekend stond onder de naam Freestream. Critici hadden hun bedenkingen of deze auto ooit het daglicht zou halen, maar Caparo Vehicle Technologies is er toch in geslaagd voldoende middelen (lees: geld) te verzamelen om het project af te ronden (via: autoblog.com).
… Euhh!!… Bugatti mag alvast op concurrentie rekenen
idd ja zal moouie strijd worde denk ik tusse de bigatti en deze
verdorie net de Enzo ingeruild op een Veyron.
De Veyron en deze auto zitten in twee totaal verschillende klasses. Ze hebben weinig met alkaar te maken en hebben dus ook niks van elkaar te duchten.
Precies…het zijn niet elkaars opponenten. Bugatti biedt plaats voor 2 personen en er zitten ook luxe in. De Caparo is alleen gericht op extreem puur adrenaline.
idd
met deze auto kun je nog lkkr door een bocht dit is meer f1 techniek
wedde dat de deze wagen minder dan de helft van de veyron weegt, ik verkies toch de veyron
Tot wel 3G in de bochten, dat kan enkel en alleen als er behoorlijk downforce wordt gegenereerd. Dat levert een pittige hoop luchtweerstand op als je eenmaal flink op snelheid bent, dus je levert flink topsnelheid in.
Misschien dat dit apparaat dus sneller op de 200 km/h zit dan een Veyron, maar op topsnelheid zal ‘ie het zeker afleggen.
Enne, als ik nou móest kiezen, dan idd voor mij ook zo’n Bugatti. Rood/zwart graag… :)
Volgens ik gelezen heb, zal deze wagen voorzien worden met een 2,4 liter V8 met 480 pk en 10.500 toeren.
Gans de wagen zou 465 kg wegen.
Dit is mogelijk gemaakt omdat de transmissie en de motor slechts 130 kg tesamen wegen.
Als je de auto zo ziet, zou je het wel geloven
http://www.carbodydesign.com/archive/2006/03/15-caparo-vehicles-technologies/_Freestream-T1-rendering.jpg
@ Kawouter: de topsnelheid zal niet belabberd zijn denk ik, maar inderdaad ook niet schokkend. Maar maakt dat uit? Dit is geen auto om mee over de Autobahn te blazen, dit is een auto voor het circuit en dan kan je beter snel zijn in de bochten (tenzij je op b.v. Nardo gaat racen natuurlijk ;-) ). Hard gaan in bochten is ook veel leuker dan hard rechtuit gaan. De topsnelheid van de Veyron is trouwens meer een statistiek dan een bruikbaar gegeven. Als de Veyron en deze even duur waren geweest had je mij deze wel voor de deur mogen zetten.
\veyron vind ik echt een onzinnige auto. maar dit is andere koek| laat maar komen zeg ik in ieder geval!!! 10.500 toeren….. heerlijk~!!!
de topsnelheid ligt over de 321.8km/u. Niet verkeerd toch?
Dat is met de minimal downforce instellingen ja, maar dan trek je geen 3G in de bochten en dat is gewoon veel leuker. :-P
Ik vraag me wel af of je zelf de downforce kan instellen of je dat je af fabriek een voorkeur moet aangeven. Ik verwacht eigenlijk wel dat je het zelf in kan stellen, net als in de F1. Dat zou natuurlijk wel leuk zijn…..dan ben je wel een paar dagen zoet op het circuit met afstellingen.
F1 met een dakje….
leuk :)
alleen vraag ik me af of hij de veyron de baas kan zijn
hij is zo te zien heel erg snel
maar de veyron heeft toch echt een snellere motor die in geen mogelijkheid in dit model past
maar wel een leuk collectors item :)
I’ll have the bugatti
Ik vraag me af of hier wel vraag voor is…
Als je het ‘F1 gevoel’ zoekt dan koop je toch een Ariel Atom.
En zoek je een ‘supercar’?
Doe me dan maar een Chrysler ME 4 12 of een Koenigsegg CCR.
ze zijn absoluut niet te vergelijken maar dit ding heeft meer dan 1 pk per kg, dus maakt ie tot de 250km/u (misschien zelfs 300) gehakt van die Veyron. In alles sneller, acceleratie, remmen en bochtsnelheden. Je hebtniet zoveel downforce nodig als de auto nietzo zwaar is om 3g tijdens het remmen en/of in de bochten te halen. Pk’s en koppel zijn wel leuk, maar om echt hard te gaan is een laag gewicht is nou eenmaal beter….. Overigens om je een voorstelling te maken hoe snel dit ding is….volgens computer simulaties zou deze “auto” sneller zijn dan een Le Mans prototype (de topklasse dus) Dit heeft eigenlijk niets met straatauto’s te maken, dit is een pure racewagen die toevallig op de weg schijnt te mogen……
Het is gewoon een Formule wagen met spatborden en een dakje. Prachtig concept. Doe mij er maar eentje. Bugatti is over de top bijna, ik bedoel er is 600kg balstgewicht nodig om het ding aan de grond te houden. Dat kom gewoon tegen in de bochten. Bugatti is meer GT om lekker te cruisen, dit een circuitmonster.
Dit ding heeft idd helemaal niets met de Veyron te maken. Ze willen hem bv voor 150.000 Pond aanbieden. Tikkeltje goedkoper dan de Bugatti dus. Ik heb alleen gelezen dat er twee mensen inpassen, maar dat kan ik me niet helemaal voorstellen als ik het kuipje zo zie….
Deze kan zeker niet tippen aan de veyron.. de topsnelhijd van de Caparo T1 is 322 terwijl de veyron zo de 400 haalt. De veyron heeft duidelijk ook meer style en classe. Dus de veyron zal nog wel een tijdje aan de top blijven
Niet tippen aan de veyron? Wat een onzin! Ten eerste is deze auto totaal niet vergelijkbaar met de Veyron.. Het betuigt van vrij veel stompzinnigheid om hier constant de Veyron aan te halen. Ten tweede vind ik de Caparo qua engineering knapper gemaakt dan de Veyron, dus kan hij er in dat opzicht wel aan tippen.. Daarnaast zal de caparo op welk circuit dan ook de Veyron ver, maar dan ook ver achter zich laten.
De Veyron is een ouwelullenbak met een hoge top, dit is een circuitbeest.. Doe mij de laatste maar
Gelukkig zijn er meer mensen die zich niet blind staren op veel pk’s, hoge topsnelheid en een belachelijk hoog prijskaartje. Dit is een geweldige machine voor op het circuit. Ik denk zelfs dat de meeste mensen misselijk zouden worden van de prestaties van deze auto. 3 g is echt ongekend voor straatauto’s (al zie ik dit puur als een track-day kanon).
Racebakken zijn de supercar niet waard. Punt.
caparo rules!!! accelaratie is belangrijker als topsnelheid!!!!!!
einde discussie wat mij betreft!
geweldige specs!!! maar een mooie wagen is nog iets anders