De Caparo T1 is een auto voor zachte eitjes, echte mannen gaan voor een Race Extreme! Toch?
De standaard Caparo komt niet verder dan 575pk op de rollenbank. Dit stelt natuurlijk weinig voor, een simpele familiewagen heeft tegenwoordig al meer vermogen. Tijd dus voor een update. Zo dachten de engineers bij Caparo zelf ook, dus draaien ze wat schroefjes aan, monteren een ander luchtfiltertje en herprogrammeren ze de computer en hoppakee heb je zomaar 620pk. Zeshonderdtwintig peekaa in een koolstofdoosje van 550kg!
De geruchten gaan dan ook dat de testrijders massaal onder het geweld bezwijken. Ze kunnen de krachten niet meer aan, durven niet meer in de T1 te rijden en draaien in sommige gevallen compleet door. De tehuizen rondom de testfaciliteit zitten bomvol. Door de hoge doorstroom/slijtage van testrijders kan Caparo nu dan ook onbeperkt mensen aannemen. Echter zijn er nog vrij weinig (lees: geen) Caparo’s op de weg gezien van particulieren. Het lijkt dan ook een probleem te zijn de auto daadwerkelijk aan de man te brengen. Mogelijk door het aantal toerekeningsvatbaarheids-verklaringen resulterend uit proefritten. (dit was dus een grapje, maar is nu niet meer grappig)
De kale cijfers:
- 3.5L V8
- 620hp @ 10,500rpm
- 0-62 mph (0-96 km/u) – 2.8 sec
- 0-100 mph (0-161 km/u) – 5.8 sec
- Top speed – 208 mph (335 km/u)
- G loads braking – > 4 g
- G loads cornering – > 3.5 g
- Dry weight – 550 kg
Caparo reveals new T1 Race Extreme
Caparo T1, the fastest performance supercar from Caparo Vehicle Technologies, is now available in its new Race Extreme version. The vehicle, aimed specifically at the high end of the track day market, boasts the car’s utmost race specification and is set to deliver the ultimate driving experience.
Inspired in its design and performance by Formula One, the Caparo T1 has a distinctive pedigree which has once again been enhanced by the introduction of the new Race Extreme specification. The high end Race Extreme version of the car is now available with an evolved all aluminium, normally aspirated, fuel injected Caparo V8 engine which has been upgraded to deliver 620 bhp at 10,500 rpm. Some of the phenomenal key performance characteristics of the Caparo T1 Race Extreme are as follows:
0-62 mph – 2.8 sec
0-100 mph – 5.8 sec
Top speed – 208 mph
G loads braking – > 4 g
G loads cornering – > 3.5 g
Dry weight – 550 kgsThe specification also includes: fully adjustable suspension and aerodynamic packs, ultra light 6 pot front and 4 pot rear monoblock billet machined aluminium callipers complete with titanium pistons, and 355mm x 35mm ceramic discs and pads set up. In addition, the car’s upgraded electronic package contains a fully tuneable ECU which ensures maximum performance from the engine and the six speed sequential gear box. The above features together with the fully adjustable traction control of the Caparo T1 Race Extreme combine to provide the absolute track experience.
Caparo T1 Climate option launched
Caparo T1, the ultimate supercar designed and manufactured Caparo Vehicle Technologies, is now available with a full climate pack. The option is being introduced as a result of customer demand and can be installed on all new orders as well as retrofitted on the existing Caparo T1 cars.
Following a highly successful launch in the UAE and increased customer demand, Caparo Vehicle Technologies have introduced a new optional extra for the Caparo T1. All current car specifications can now be built with a full climate pack which includes a plexiglass canopy and air conditioning. The canopy, made from a toughened acrylic used in armoured windshields and helicopters, slides forward over the nose of the vehicle, and this option costs £21,760. In addition to the canopy configuration, an air conditioning unit can also be fitted with a cost of £3,750. Both these extras, part of the Caparo T1 Climate, can also be retrofitted to existing cars.
Revvji zegt
Leuke bak, gekke specs !!
Hopelijk is ie nu wat betrouwbaarder dan de “gewone” T1 :P
@Alwood:
-edit: tnx, aangepast –
VivelaFRANCE zegt
Hebben we niet al genoeg aan de Zonda? :P
Johnny Berra zegt
de vorige was al onbenullig zo te zien bij top gear
en nu 620PK vind het niet raar dat je er niet in durft te rijden:P
Fout zegt
Gek -maar heerlijk- machien ! In 2,8 tellen aan honderd….
RS60-SPYDER zegt
oke, ik MOET DAT DING HEBBEN!(L)
-edit: easy on the keyboard!-
JanJansen zegt
Fantastisch lichtvoetige auto, nog spectaculairder dan een Caterham R500.
Een paar overpeinzingen:
– Is dit nou de enige auto met 1pk/kg inclusief bereider?
– De Caparo T1; Een extreme circuitauto voor op de weg…en weer voor het circuit?
– hoeveel G’s doen kermisattracties eigenlijk?
– 20-30 draaiuren daarna motorblok reviseren zoals bij een Radical SR8?
///M zegt
misvormd f1 bolide, maar de cijfertjes zijn inderdaad indrukwekkend, kruising tussen le mans en f1
Johnny Berra zegt
@ jan jansen
een atractie mag maximaal 5,2G hebben verticaal
RenJie zegt
Dit ding is dodelijk man! (JOH) Maar serieus: 620 pk, 10.000+ RPM, 550 kg. Dat klinkt gewoon echt goed.
Bas zegt
…”De Caparo T1 is een auto voor zachte eitjes, echte mannen gaan voor een Race Extreme!”…
Echte mannen noemen elkaar geen mietje.
Ik ga voor geen van beide.
Wat is dan de trede onder het mietje?
Megamietje?
Get serious…
On topic: Geen goed woord over voor deze auto.
Totdat ze de elektrische versie op de markt gaan brengen….en dan denk ik dat 2,8 seconden nog een eeuwigheid gaat lijken.
RenJie zegt
@JanJansen
ik denk het wel. De Atom 500 komt heel dichtbij, maar deze overtreft het wel.
appelflap zegt
Als dit een extremere variant is kunnen die acceleratietjiden toch nooit kloppen. Dit zijn de officiële cijfers van de ‘gewone’ Caparo:
Maximum Speed: >322kmh (200mph)
(Low downforce setup)
0-160-km/h (0-100mph): <5 seconds
0-96km/h (0-60mph): <2.5 seconds
(depending on tyre setup)
Lateral acceleration: Up to 3g+
Braking deceleration: Up to 3g+
(bron: http://www.caparo-t1.com/)
JanJansen zegt
@ Johnny Berra
Dank voor de info.
5,2G is veel zeg! Ik ken een kerel die 150kg weegt en dan x 5,2 = 780kg zou wegen. Dan breken je botten toch als luciferhoutjes (of in zijn geval drumsticks).
@ RenJie
Is die Atom toch te koop? Ik ken alleen deze man die er zelf een heeft gebouwd:
http://www.dpcars.net/
peter zegt
@Bas humor is blijkbaar niet aan jou besteed?
Esprit_de_Flandre zegt
Moesten ze eens een versie proberen met wat minder power, ze zouden misschien iets meer verkopen. Dit ding is gewoon dodelijk voor iemand die geen F1-piloot is.
A6'er zegt
En de prijs? De A6 is aan vervanging toe!
Ralph zegt
550 kg?
Bij wat vochtig wegdek is de mechanische grip dus zo weg!
Blij dat ik glij…
Wel mooi met die canopy, hoef ik géén Arai GP5-PED helm op!
SimonMc zegt
Het grootste probleem is dat dit ding misschien wel straatlegaal is, maar je kunt er op straat niets mee doen.
Zelfs voor de hele goede chauffeur kun je er praktisch niets mee doen op het circuit.Deze auto heeft geen downforce op lage snelheden om die kleine bandjes grip te doen geven, waardoor je als een gek door een bocht moet gaan om grip te hebben.
Enigste probleem is dat niemand zo gek is om het volledige pottentieel aan te spreken van dit ding.
Mijn conclusie is dat dit alleen maar interessant is voor (ex) formule 1 rijders om in hun vrije tijd nog wat te “oefenen”.
Laurent zegt
Low-budget optie voor de hekkensluiters in de F1?
PfBee zegt
Er staat me nog iets voor de geest over deze auto dat het eigenlijk bijna onmogelijk is om er een rotonde mee te nemen als het ook maar enigszins nat is vanwege het gebrek aan downforce bij lage snelheden. Bovendien heeft het ding een draaicirkel van 6,543 kilometer, wat het dagelijks gebruik natuurlijk ook niet echt vergemakkelijkt.
En dan is ie op het circuit ook nog eens enkel in bedwang te houden door leden van de Schumacher familie. Mag geen verrassing genoemd worden dat ze niet aan de man te krijgen zijn. Maar wel leuk dat er nog mensen zo gek zijn om dit soort wagens te maken!
Donstil zegt
komt zo een auto als deze (of de normale t1) eigenlijk wel door de nederlandse keuring ?
smeck zegt
volgens mij is gezien de vorige versie de volgende acceleratie van toepassing:
0-naar de maan 3,1 sec ?
Bas zegt
@peter
Normaal gesproken ben ik best in voor grappen.
Er wordt allen gesuggereerd dat als je dit monster niet onder je gat wil…of z’n “langzame” broertje…dat je dan een mietje bent.
Niet dat ik dat serieus neem…maar er zijn gasten die zelfs mensen voor de lol kapot schieten omdat ze te lang naar een videospelletje hebben zitten kijken.
Vergeet niet dat je als media invloed hebt op mensen die soms verder gaat dan je in eerste instantie vermoedt.
Ik wil die gasten de kost niet geven die mensen gaan afzeiken omdat hun auto minder snel is.
Het lijkt tegenwoordig wel crimineel als je nog rustig achteraan wil sluiten en netjes je richting aanwijzer gebruikt en zo.
Want dan ben je een mietje.
Ik word een beetje ziek van dat gepush naar meer meer meer meer en sneller sneller sneller…want anders doe je niet meer mee en ben je een mietje.
Daarom vind ik dat dus ook niet zo heel erg grappig.
Bas zegt
@peter
en dan nog wat…
Ik wil niet weten hoeveel kilo co2 dat ding per 10 kilometer de lucht in knalt en …dan daarbij…dat ding is toch volledig onpraktisch.
Hoe vroeg wil je van huis vertrekken om de file voor te zijn met dat ding?
Half vier ’s nachts?
Bas zegt
Doe mij maar een c1 met een gratis keuken.
Onding.
RenesisHP zegt
@Bas.
Ik ben een supermietje. :lol:
Dit lijkt allemaal heel erg leuk op papier. In de praktijk is dit een rijdende nachtmerrie in het dagelijks verkeer.
Bovenstaande redenen zijn van toepassing.
Daarbij komt totaal geen comfort, drempels raken(ook met de auto “omhoog”) en een racemotor.
Gezellig filerijden dus. :?
RenesisHP zegt
Een echt goede auto haalt 1G op mechanische grip. Geeft misschien een leuke vergelijking met 3,5G. :shock:
Emile_Benz zegt
@ mx5/rx8owner: wat doe je hier nog? Dacht dat je ’t kort zou houden vandaag…
GOD zegt
lijkt verdacht veel op een Judd GV4 engine, is het van Caparo zelf dat blok?
MDA zegt
@ Appelflap, misschien kan het zijn door teveel vermogen op te weinig gewicht dat hij de kracht gewoon niet kwijt kan, wat weer resulteerd in een langzamere 0-100. De 9ff is ook niet zo snel naar 100.
Peter - Italia zegt
doe mij er maar 1.. ik leer er wel mee leven :P
maar een hairpin bochtje maken zit er niet in… das minder, gezien ik aan de voet van de italiaanse alpen woon.
rider zegt
het blijft de laatste tijd verdacht stil rondom dit merk. hoop niet dat ze er aan onderdoor gaan door de eco crisis. wel een erg radicale bak. wat zou hij doen op een ronde nurnbergring?
Mairsil zegt
@Bas
“De Caparo T1 is een auto voor zachte eitjes” is grappig omdat de Caparo T1 al zo’n bloedlink racemonster is dat zelfs ervaren coureurs zonder vrees er niet in durven te stappen. Deze opmerking steekt dus de draak met het concept van een ‘Extreme Race’ versie van deze auto, en stelt indirect de vraag ‘Voor welke doelgroep is deze auto ingodsnaam bedoeld? Voor mensen die de gewone T1 voor zachte eitjes vinden’?
Dat ik dit uit moet leggen verbaast me wel. En dan wordt er hier afgegeven op het niveau van de reacties bij GeenStijl…
frans zegt
Bas, ben je heus een autoliefhebber? Of had een familielid een linkje naar Autoblog open laten staan?
Simpson zegt
nou, wouter? wanneer staat de testrit online?
je durft toch wel he?
@bas: hoeveel keukens zou je hier bij krijgen?
Jan Groothuijse zegt
60mph ~ 96km/h
62mph ~ 100km/h
60mph !~ 96mk/h
Jan Groothuijse zegt
die laatste moet uiteraard zijn:
62mph !~ 96km/h,
maar ik vrees bij deze mijn spreekrecht allang weer kwijt te zijn. Nevermind…
Markus zegt
Een auto moet ook mooi zijn en deze is dat niet, snel of niet.
Patrick zegt
Blijft lachen dit filmpie :D
Jeremy in de Caparo T1
http://www.youtube.com/watch?v=lmtTm1rYdf0
Volvo_440_turbo zegt
Ik ken iemand die zijn hand er niet zou voor omdraaien om met dat ding te rijden, maar ik raad het hem niet aan want dan ben ik mijn beste maat kwijt :p
Toeval heet ie ook Wouter :D
phantom zegt
maar de normale ging toch al in 2,5 sec naar de honderd??
Cantago zegt
Deze cijfers zijn gewoon amper geloofwaardig! 35,L motor met 600+ PK? Wow… 550 kilo? Kan dat??? 10500 toeren, dat klinkt als een moord… En dan die G-krachten!
Wat een ongelooflijke auto…
Carmaster zegt
Dit klopt niet geloof ik.
De vorige versie (zwaarder en minder krachtig) zou de 0-100 in 2.5 tellen doen,
als ik mij niet vergis.
En dit ding is 45 pk sterker en 25 kilo lichter.
Last van wielspin ofzo?
Wel jammer dat deze dingen na een dag of twee in vlammen opgaan.
Ze zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg voor de openbare weg.
Erg jammer, lijkt me toch leuk, een rondje Col de Turini :D
Carmaster zegt
@ Cantago
600pk+ uit 3.5L is niet zo moeilijk hoor, als je turbo’s gebruikt tenminste.
Vraag een willekeurige Impreza/Evo/Skyline owner, die doen het met nog veel minder als ze daar zin in hebben.