Wat is de capaciteit van de accu van een VW ID.3 na 100.000 km?
Een elektrische auto heeft zo zijn voordelen, maar alle nadelen zijn (bijna allemaal) te wijten aan de accu. Ze zijn enorm groot, enorm zwaar, erg prijzig én degraderen snel. Een brandstoftank heeft daar toch aanzienlijk minder moeite mee.
Nu heb je het voordeel dat je met een elektrische auto – mits je thuis kunt laden – altijd met een volle accu wegrijdt. En ook op kantoor (of de werkplek) is het vaak mogelijk om de auto te laden.
En in vergelijking met 10 jaar geleden gaat het laden aanzienlijk sneller dan voorheen. Dus even een kwartiertje aan de snellader en je hebt alweer een behoorlijke range erbij.
Degradatie
Misschien wel de grootste uitdaging is de degradatie van de accu. Als je een EV nieuw koopt, maakt je dat niet uit. Maar als jij er eentje van 5 jaar oud koopt met een ton op de klok, is het toch iets waar je rekening mee dient te te houden. Net zoals bij jouw smartphone wordt de accu van de auto telkens minder.
Dit betekent dat je op een volle accu minder ver kunt komen. Maar hoe zit het dan bij de Volkswagen ID.3? Deze elektrische Volkswagen is erg populair en in Nederland valt ‘ie onder de SEPP-regeling voor occasions. Handig om te weten dus.
Capaciteit accu VW ID3
De Duitsers van de ADAC (de ANWB bij de Oosterburen) hebben dat eventjes uitgezocht. Mocht je denken dat Duitse auto’s er vaak goed van afkomen, dan klopt dat helemaal.
Want ze zijn namelijk erg onder de indruk van de Volkswagen ID.3 en diens accu. Ze hebben de ID.3 in Pro S-uitvoering voor een tijdje gereden. Wat heet: ze hebben er een ton mee afgelegd! De batterij van deze auto heeft een capaciteit van 77 kWh.
Na twee en een half jaar flink rijden én flink laden ging de ADAC kijken wat er nog over is van het accupakket. Nou, dat viel dus reuze mee, want er was nog 93% van de originele capaciteit beschikbaar.
De ID.3 is sowieso niet voor de kilometervreter bedoeld, maar we kennen weinig mensen die in 2,5 jaar tijd 100.000 km rijden. Dus in dat opzicht is het gewoon mogelijk. En de accudegradatie hoeft dus absoluut geen belemmering te zijn.
Ruim boven opgave
Volkswagen zelf stelt dat dat de batterij na 160.000 km nog zo’n 70% aan capaciteit over moet hebben. In dit geval ijkt het erop dat deze accu van de geteste auto daar gemakkelijk aan gaat komen.
Je zou kunnen de ADAC ervan kunnen verdenken dat ze de auto hebben ontzien, maar het tegendeel is waar. Voor het grootste gedeelte van de afgelopen 2,5 jaar heeft de ID3 aan een snellader zijn energie gekregen.
En ja, de ADAC ging dan gewoon door tot 100%. Snelladen en tot 100% laden kan nog de degradatie namelijk soms versnellen. De ADAC raadt de eigenaren van een ID.3 aan om zoveel mogelijk alle updates te installeren. Die hebben namelijk gezorgd voor merkbare verschillen.
Zo was er een update waarbij het vermogen ietsje toenam. Met name over kleine afstanden en bij lage temperaturen hebben de software-updates een groot effect gehad. Gemiddeld haalde het testpanel zo’n 400 km op een accu. Niet verkeerd toch?
Meer lezen? Dit zijn de elektrische auto’s met de grootste actieradius!
Robert zegt
Ik moet toegeven, dit zijn best indrukwekkende cijfers. En het biedt nog een beetje hoop voor de toekomst.
Ik denk trouwens dat er nog best wel winst te behalen is in de recycling van accu’s , of zelfs upcycling van accu’s. Zoals Tesla hun ‘oude’ accu’s hergebruikt in de Powerwall (thuis)opslagsystemen, bijvoorbeeld.
Sjoerd2000 zegt
Ik krijg best een pesthumeur als de tank in mijn auto begint te krimpen.
fanboy zegt
@Sjoerd2000: Bij de meeste EVs krimpt hij maar een paar procent en erg te overzien over de jaren heen. In ieder geval bij onze EV wel.
Ik krijg overigens een pesthumeur bij het vullen van de tank, hoeveel dat wel niet kost.
Ik heb nog een oldtimer en zo af en toe een diesel camper project, en dan word ik weer humeurig van de prijs die ik moet betalen voor een puinhoop ergens anders op deze planeet.
kas_par zegt
Ach, na 10 jaar rijdt een EV misschien 5-10% minder ver zonder noemenswaardig onderhoud. De gastank is niet gekrompen, maar betreffende auto heeft wellicht wel vele dagen in de garage gestaan voor onderhoud en reparatie. Het is maar wat je belangrijker vindt (naast het milieu en de portemonnee natuurlijk)
kas_par zegt
Dat komt ook. Er zijn nu nog te weinig oude accu’s, maar zodra die stroom op gang komt is het een heel winstgevende business waarbij accu’s tot 95 of zelfs 99% gerecycled of repurposed kunnen worden
ghini zegt
Het verval kan toch toenemen, nog even 60.000 km extra is niet niks. Nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat die accu dan makkelijk boven de 70% blijft..
TheMaster zegt
Hier een (goede, Engelstalige) Duitse Youtuber (wel beetje ID fanboy) over zijn ID3. Die heeft 11,4% degradatie in 3 jaar tijd (en +/- 60.000km op de teller). https://www.youtube.com/watch?v=VqdYfQpi_mo&t=956s&ab_channel=BatteryLife
Dit is natuurlijk niet 1 filmpje, maar hij heeft er zeker 100 over zijn ID3. Elk jaar wel een update, dus alles is volledig te zien.
fanboy zegt
@TheMaster: dat is wel erg veel degradatie. Dat is echt ondergemiddeld denk ik, voor deze auto en zeker voor andere EVs. In onze Ampera-E merk ik niks van dat alles.
maotje zegt
Incidenten zijn niets zeggend. Er zijn ook verhalen van kapotte motoren bij 60.000 km. Dan liever een degradatie van ruim 11% dat rijd dan nog.
Maar nogmaals incidenten zijn niet maatgevend.
Johanneke zegt
Denk niet dat 100% echt 100% is bij de EV’s. Je kan beter bijvoorbeeld 90% van de maximale capaciteit gebruiken en de gebruiker melden dat dat 100% is. Want die laatste 10% duurt enorm lang om te laden, en zorgt alleen maar voor meer slijtage.
Ik verwacht overigens dat je bij occasions naast een kilometerrapport ook een accu rapport krijgt. Dan weet je de status. Wordt vaste prik naast een NAP blaadje.
erics zegt
Vreemde redenering. Je kan niet zomaar ergens 10% ‘verstoppen’. En welke slijtage? Een batterij slijt niet. Degradatie is capaciteitsverlies, Heel veel snelladen is niet zo goed voor een accu, algemeen bekend. Een van de redenen dat hij bij 80% drastisch langzamer kan laden bij snelladen. Bij een AC tot 100% is geen enkel probleem.
potver7 zegt
Geen enkele auto laadt de accu op tot 100%, of staat toe dat de accu leeggereden wordt tot 0%. Alle autofabrikanten zorgen ervoor dat de state of charge ten allen tijde tussen 10-20% en 80-90% blijft (exacte percentages verschillen per merk/model). Dat is geen vreemde redenering – het is een hele goede manier om de levensduur van de accu aanzienlijk te verlengen.
Het ene merk zal de werkelijke accupercentages weergeven, maar mijn gevoel zegt dat de meeste fabrikanten een percentage van 100% weergeven terwijl de accu in werkelijkheid dus maar 80, 85 of 90% vol zit, afhankelijk van hoe het BMS is afgeregeld.
mashell zegt
Je klets uit je…
Degradatie is natuurlijk ook gewoon een vorm van slijtage.
Mijn Audi heeft een accu pakket van 95kWh en daarvan is 87 kW bruikbaar, staat gewoon zo in de specificaties, 10% verstopt dus. Van 80 naar 100% laden DC gaat langzamer omdat de warmte dan lastiger af te voeten is. Ook AC tot 100% laden wordt alleen voor de lange afstand aangeraden, niet voor elke dag.
Donstil zegt
Verbaasd mij eigenlijk niet, ik verkocht mijn BMW i3 begin dit jaar en die had na 8 jaar en 70.000 een degradatie van 5%. Met als kanttekening dat die auto minder dan 10 snelladers in zijn leven gezien had maar toch wel indrukwekkend.
rogerzz zegt
Ah de n=1 journalistiek van Autoblog die maandelijks doorkomt is er weer! Maar dit keer werkt ADAC daar ook aan mee.
Dezelfde auto met een ander gebruik (veelvuldig leegrijden onder de 5/10% accu) – dagenlang aan de lader laten staan op 100% of structureel na de boodschappen de 94% accu aftoppen tot 100%, zal een veel slechtere degradatie geven. Ook ben ik benieuwd wat deze ID3 in het zuiden van Italie of het noorden van Noorwegen aan degradatie zou hebben. Tot zover mijn gemopper.
michaelras zegt
ja, de zon schijnt toch, zeur niet zo. Oh wacht…
MarcoM zegt
Er zijn bosjes VW’s waarvan de motor na 80.000km is versleten en een reparatie in de duizenden euro’s lopen, dus complimenten voor de ID3. Op naar de 2 ton.
shicomm zegt
Degradatie van de cellen verteld niet zo heel veel.
In een jaar met veel kou zal het cellenpakket sneller terug lopen dan in een jaar dat het warmer is.
Je ziet nu ook meer en meer dat snelladen relatief helemaal zo veel niet uit maakt.
De curve helemaal onder- en bovenin is zodanig gemaakt dat de cellen geen enorme ‘klappen’ krijgen.
Ook het volledig leeg laten lopen en helemaal volladen maakt over de hele linie helemaal niet zo’n groot verschil.
Uiteraard gaan cellen langer mee als je het niet doet maar de enorme verschillen zijn er al grotendeels uit.
vw’s eigen prognose van 30% degradatie over 160k km is nogal ruig ; dan moet je het cellenpakket flink op z’n donder geven lijkt me.
schuimbekje3 zegt
auto accu van 30 maanden en dan bijna 10% kwijt? dan is die na 5 jaar nog maar 80% en dan na 10 jaar 60%?
dat zijn nissan leaf mk1 statistieken… zou ik niet blij van worden, maar ach, een VW rijder vindt het normaal als ie elk jaar de abs sensoren moet laten vervangen, de maf sensor en een set lampjes.
b088y zegt
10% van 90% is 81%
Na tien jaar 66% (1/3) en 400.000 km
Dan is de auto wel een keer op toch?
remmenisangst zegt
De 160.000 km en 70% is geen prognose maar een garantie. VW geeft aan dat na 160k de capaciteit van de batterij nog minimaal 70% moet zijn.
Bij sommige batterijen zien ze een kleine degradatie in het begin en na 50-100k km zelfs weer een toename in capaciteit.
Volgens mij gebeurt dit ook bij bepaalde batterijen van CATL.
zjos zegt
Mijn diesel heeft sinds 2009 geen enkele degradatie in zijn actieradius capaciteit. En altijd snelladen binnen 5 minuten en nog steeds 1100 km actieradius.
b00st zegt
En hoeveel paarden zijn er al gestorven?
zjos zegt
Geen idee. Nooit naar een rollenbank geweest.
Kreeg bij de APK te horen dat ik 50.000 deeltjes uitstoot had en mag blijkbaar 250.000 hebben. Is toch een indicatie dat ie er nog redelijk fris bij staat. Staat nu op 255.880 km.
fanboy zegt
@zjos: Dit is bij de meeste EVs niet zo’n issue. Onze EV had op 6 jaar en 160.000km nauwlijks capaciteit verlies, enkele procenten. Extrapoleer dat verder en het is echt geen issue op normale levensduur van een auto (zeg 300dkm) en zelfs de echt hoge kilometerstanden van half miljoen en hoger is prima te doen, al zul je dan ietsje inleveren.
Ik hoef overigens mijn 400km rijbereik niet te ruilen met jouw 1100km, want dat interesseert me niet. Ik heb het niet nodig, en in tegenstelling tot dure diesel kan ik mijn EV wel zelf van energie voorzien.
Ik heb zo af en toe wel een diesel camper project ernaast hoor, maar afgelopen jaar ook gewoon met de EV op vakantie gegaan.
zjos zegt
Mja, hoe goedkoop is die zelfvoorziening ? Je zal veel geld voor moeten uitgeven aan zonnepanelen en een laadstation. Een EV is gemiddeld genomen ook duurder dan een brandstof auto.
Die uitgaven heb ik allemaal niet. Sterker nog kijkende naar dat geld wat ik niet uitgeef en dus bespaar en vervolgens beleg maak ik daar ook nog een leuk rendement mee. Daar kan ik heel veel voor tanken..
flyerbunch zegt
Da’s niet verkeerd.. zal wrs dan ook voor de ID4 soortgelijke percentage geven.
kas_par zegt
Komt wel overeen met mijn ervaringen. Rij nu drie jaar de ID.3, niet zulke extreme afstanden, al heb ik wwl ook half Europa ermee doorgereden (met bar weinig laadstress trouwens).
Heb geen enkele achteruitgang van de accu bemerkt tot zover.