Dat de tijden aan het veranderen zijn, merk je wel aan het feit Ferrari overweegt elektrische SUV’s te gaan bouwen.
Het is iets waar puristen veel moeite mee hebben. Ferrari die SUV’s en crossovers gaat bouwen. Het hoort gewoon niet. Je gaat ook niet naar een van Ron Blaauw zijn etablissementen om diepvrieslasagne op te halen. Hoe succesvol dat gerecht ook moge zijn.
Nu is het idee van een Ferrari SUV niet vreemd (en volgens Ferrari niet tegenstrijdig). De Purosangue (Tipo 175) staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022. Het is een soort verlate opvolger van de inmiddels uit productie gehaalde Ferrari GTC4Lusso (afbeelding boven).
De vijfdeurs crossover zal voorzien zijn van een hybride aandrijflijn. Jazeker, in feite wordt het gewoon een Ferrari Outlander PHEV. Maar naast de Ferrari Tipo 175, staan er nóg twee projecten in de wachtkamer. Dat meldt de doorgaans uitstekend geïnformeerde Georg Kacher van het Britse Car Magazine.
Elektrische SUV’s van Ferrari
Tipo F244 en Tipo F245 zijn namelijk in aantocht. Naar het schijnt zijn dat twee varianten van de Purosangue SUV. Het grote verschil is dat deze géén verbrandingsmotoren zullen hebben. Ja, je leest het goed, Ferrari is bezig met elektrische SUV’s. Het moet niet gekker worden.
Ferrari heeft een unieke uitzonderingspositie als het gaat om emissies. Ze hoeven zich niet te houden aan de zeer strenge regels die voor Ford en Volkswagen wél gelden. Ferrari bouwt heel weinig auto’s en met die auto’s wordt ook nog eens erg weinig gereden, in tegenstelling tot de meeste Focussen en Passats. Echter, Ferrari moet wel aantonen dat ze er alles aan doen om de CO2 zo laag mogelijk te krijgen.
Daarnaast is een SUV nog altijd heel erg populair. Dus voor Ferrari gaat de Purosangue een zeer lucratief verhaal worden. De elektrische SUV’s van Ferrari zullen daar waarschijnlijk een schepje bovenop doen.
Stille hoop
Daarnaast hebben we de stille hoop dat Ferrari Porsche na gaat doen. Dankzij de Cayenne zijn er meer leuke 911’s dan daarvoor. Hopelijk dat nu Ferrari elektrische SUV’s gaat bouwen, het merk meer mogelijkheden krijgt om nog wat gave supercars te maken met verbrandingsmotor. Over gave verbrandingsmotor gesproken, de Purosangue kreegt een V12, de hybride versie met V8 kom op latere termijn. Pas daarna verschijnen de EV’s: 2024 voor de Tipo 244 en 2026 voor de Tipo 246.
W115 zegt
Je moet wat om autobouwer te blijven, zeker in Europa.
pjotr zegt
@w115: en Californië
Charles Taycan 4S zegt
Goed voorbeeld, doet volgen…. kwestie van tijd.
michaelb zegt
@Charles Taycan 4S: Ze moeten wel, om het co2 geheel te laten dalen. Maar zo fantastisch is het echt niet hoor.
Edge zegt
Enerzijds is het een verloedering van het merk die je eigenlijk niet moet willen. Een Ferrari is een sportauto met een een schreeuwende brandstofmotor in het voor- of achteronder, punt. Maar anderzijds moeten we ook gewoon realistisch zijn, Ferrari kan niet zomaar blijven doen wat het wil. De tijden veranderen, de behoeftes van de consument veranderen en nog het meest belangrijke van alles: de regels veranderen. Als een al dan niet elektrische SUV ervoor kan zorgen dat Ferrari de gemiddelde CO2 uitstoot ver genoeg omlaag kan krijgen zodat men aan de andere kant van het spectrum vrolijk door kan blijven gaan met V8 en V12 motoren, neem ik dat graag voor lief.
autodrome zegt
Eens, maar als de markt er om vraagt dan kan je het niet negeren. Los van dat rijdt een model S of model 3 bijna alle Ferrari’s er gewoon uit van 0-100, ook nog eens met een flinke marge. Dat kan dan ook weer niet voor een merk met zo een legacy. Dus ik verwacht een brute electro uber Ferrari met een 0-100 in een raket waardige, 2 seconden rond …. (Klinkt best vies, een Electro Ferrari, kan eigenlijk gewoon niet, Zeitgeist)
vaakbenjetebang zegt
@autodrome: alsof die sprinttijd zo allesbepalend is. De tijd dat dat echt interessant was, is wel geweest. ‘Vroeger’ was dat een maat voor hoe krachtig je motor wel niet was, maar nu… Vermogen en koppel zijn met de intrede van turbo’s aardig gedemocratiseerd en met de elektromotor al helemaal. Alles wat in 3-ish seconden naar de 100 gaat zit praktisch aan de grens van wat straatbanden kunnen, dus daar ga je als Ferrari of andere sportwagenfabrikant het verschil niet meer maken.
autodrome zegt
@autodrome: Als je goed leest dsn zeg ik.precies hetzelfde, wel opletten hey. Jij was zeker je jongetje wat altijd lag te slapen op school?.-Ik.heb nooit.gezegd dst de 0-100.tijd her belangrijkste is, her is een van de metrics en ja Ferrari vindt en vond het nog steeds belangrijk, het is niet dat ze het nu in in het electro tijdperk wegwuiven, acceleratie blijft belangrijk voor deze merken. Porsche last bewust de accelatieratie cijfers van de Taycan zien, het is wel degelijk 1 een van de unique selling points.
deduitsedrie zegt
Een SUV is mogelijk een goede keuze voor een elektrische Ferrari. Beide factoren geven een totaal andere beleving aan een auto. En hiermee kunnen ze mogelijk juist een nieuwe niche creëren zonder te veel gebonden te zijn aan tradities en nostalgie.
brera22 zegt
Sensationeel hoor,heel erg nieuwsgierig
Ilquadrifoglio zegt
Ergens wel een vreemde keuze. Naast dat Porsche in een ander segment actief is (hoge middenklasse), moest het een SUV maken om te overleven. Bij Ferrari is dat zeker niet het geval. De vraag is bij Ferrari altijd groter dan het aanbod (zelfs na de kleine verhoging van de productie-cap).
mashell zegt
Hoe overleef je het beste: door dat aan te bieden wat je klanten vragen. Daarom heeft de Volkswagen groep ook 421 varianten van de Tiguan, Porsche de Macan en Cayenne, Bentley de Bentayga, Rolls Royce de Cullinan en Ferrari straks een elektrische SUV.
Thibault zegt
Het kleinste beetje respect dat ze nog hadden van mij hebben ze hiermee officieel direct verloren, wat natuurlijk niets betekent, maar dan nog
fendercd60 zegt
Ah nee, erg jammer.
sizedoesmatter zegt
Maar dan eindelijk ook met trekhaak toch 😉
ericc zegt
Was er verder geen ander nieuws dan deze aankondiging? Zat te wachten op de F8 Speciale of andere naam!
eme1969 zegt
Externe speakers met v12 geluid en het is net echt
Van Epschoten zegt
What’s next? Harley Davidson die e-bikes gaat maken? Als corona de wereld niet kapot maakt dan zijn het de mensen in zelf wel. Vroeger was alles beter…..Kak, ik wordt oud.
srvwagen zegt
@megaturbopowerboost: Die is er al, de Harley Davidson Livewire…
Van Epschoten zegt
@srvwagen: Nog erger…😭
SimonMc zegt
Nóg erger is “ik wordt” ;-)
roelster zegt
Alles van deze post wordt letterlijk overgenomen door deze site….zelfs de comments
http://techzle.com/canoli-ferrari-is-going-to-build-electric-suvs
Kan dat zo maar?
roelster zegt
@Willeme, schrijf je ook voor -edit- in het Engels?
Zou een hoop verklaren namelijk.
-edit: de url even weggehaald, want zou zonde als ze profiteren van onze linkpower ;-) –
willeme zegt
@roelster:
Nee, absoluut niet! Dit is directe plagiaat! Dankjewel, Roel. Ik speel het direct door naar de hoofdredactie!
tsteg zegt
@roelster: volgens mij automatisch vertaald. Kijk maar naar de kop van het Max Verstappen artikel.
michaelras zegt
@roelster erg irritant idd, de artikelen van de Broeders van AW jatten/vertalen ze ook.
davelepeef zegt
Geweldig nieuws. Ik zoek iets passend voor naast de F12 voor de boodschap of ritje stad zo nu en dan. Elektrische SUV van hetzelfde merk is dan een uitstekende match!