We lopen hier wel eens te klagen over flitsofficier Spee en zijn kleine kaboutertje, maar in Canada is past echt de ultieme manier gevonden om hardrijders te pesten! Wat is het dan hoor ik je denken, nou het is een apparaatje wat er voor zorgt dat je de toegestane maximum snelheid op een stuk weg niet kan overschrijden. Zeg maar een soort begrenzer, maar dan high-tech. Aangezien het systeem werkt met behulp van GPS kan het apparaatje dus precies zien op wat voor weg je rijdt en wat de maximum snelheid daar is. Een soort van flexibele begrenzer dus.
Inmiddels zijn er al 10 mensen die (vrijwillig) het apparaatje getest hebben en het blijkt prima te werken in de praktijk. Momenteel werkt het systeem nog zo dat je als je echt wil nog steeds te hard kan rijden, maar je moet dan zoveel moeite doen om gas te geven dat het bijna onmogelijk is. In de toekomst wil Canada het systeem als straf gaan gebruiken voor notoire hardrijders. Want juist die mensen zou je hard straffen met een dergelijk apparaat. Nu maar hopen dat Spee geen autoblog leest ;) .
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als strafmaatregel denk ik zeeeeeeeer goed!
Alleen denk ik dat de drempel dan wel weer errug laag is om het maar direct landelijk in te voeren…
En dat lijkt me niks.
Ten eerste niet voor de veiligheid. Met invoegen op de snelweg bijvoorbeeld heb je soms echt je power nodig!
Racer X zegt
Als strafmaatregel zou het inderdaad een optie zijn. Als iedere auto echter zo’n ding krijgt slijt ik mijn kilometers wel op de motor…
jampa zegt
Ik hoop dat dit nooit iets wordt, op deze manier kunnen we straks nergens meer lekker het gas open trekken en dat zou zonde zijn! Lang leve het hard rijden!!
Zoef zegt
Ik zou het allemaal niet erg vinden als het niet grootmoe was die de snelheidslimieten steeds bepaalt. Een beetje ernst bij de verkeersaanpak is ver te vinden tegenwoordig. Zo leert mijn zoon autorijden en op de rijschool wordt `m aangeleerd om de helft van de snelheid afstand te houden, dus 35 meter afstand bij 70 km/u
tss68nl zegt
Kastje ziet bord 30 aan de overkant van de kruising, maar jij zou graag wat harder willen vanwege de vrachtwagen die van rechts door rood dendert. Lullig.
Ik dacht dat om die reden een dergelijk initiatief nooit van de grond is gekomen in NL. Maargoed, valt ook wel wat voor te zeggen, al zal het de verkeers doorstroming niet echt bevorderen als alle autos zo’n ding krijgen.
Zoepie zegt
Ach gewoon invoeren zal ik mijn beenspieren wel trainen :)
Robin zegt
Fijn.. Nou leren mensen helemaal geen snelheid meer in te schatten.. Knallen ze met 50 door de woonwijk heen op plekken waar het niet kan, want het apparaat houdt het toch ‘veilig’..
Grote onzin dit, investeer meer in het opleiden van de automobilist dan hem aan een riem ‘uit te laten’.
Nico zegt
Lekker veilig! (niet dus)
Ik dacht dat men dat in Europa ook al geprobeerd had maar wegens veiligheidsredenen niet heeft doorgevoerd.
@Zoef
dat is dus de reden waarom jongeren van een rijschool les moeten krijgen en niet van hun ouders, reken maar is uit wat de remafstand van een auto is aan 70 km/u.
westy B zegt
Dit systeem is verschillende jaren geleden al in Belgie voorgesteld (Gent geloof ik). Sindsdien niks meer van gehoord in de Lage Landen….
colourAgga zegt
Te gaar dit systeem :( Hoe ga ik dan nog die auto inhalen die 5 km/u te langzaam rijdt voor me?
Ybe zegt
@Zoef:
Die 35 meter lijkt veel maar volgens spee is dat zelfs bumperkleven. Bij 70 km/h leg je per seconde 19,4 meter af dus met 2 seconde afstand houden hoor je volgens spee 38,8 meter afstand te houden. Eigenlijk komt dat er op neer dat iedereen bumperkleeft en wij volgens spee allemaal allang dodelijk verongelukt moeten zijn maar dat even terzijde. Ik bedoel wie houd er nu op de snelweg waar je 120 mag 67 meter afstand ??
Bart zegt
Dit is al eens in NL getest, in Tilburg meen ik. Daar zat een knop op het dashboard om de begrenzer uit te schakelen.
@tss68nl :
Helemaal mee eens, levensgevaarlijk als je niet direct kan reageren!
Roadronner zegt
Vreselijk, zulke betutteling. Alleen als straf voor notoire hardrijders die stelselmatig veel te hard rijden en zo anderen in gevaar brengen kan ik er nog begrip voor opbrengen. Maar als zoiets voor iedereen zou gelden is het eind zoek.
Wat op zich ook wel een goed idee zou zijn is een minimumsnelheid invoeren, dan kun je op zondag tenminste rustig met 80km/u rijden ipv 50-60 wanneer de bejaarden ’s lands wegen weer bevolken…
westy B zegt
En hier de link…
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/6036-isa-intelligente-snelheidsaanpassing.html
Ybe zegt
Zo’n begrenzer heeft alleen zin als je er wat speling in houd van bijvoorbeeld 20 km/h. Dus op de snelweg bij 120 begrenst op 140 km/h. Dan kan je niet extreem te hard rijden maar wel inspelen op verkeerssituaties.
Kees zegt
Lullig als je net in een lastige situatie zit waar je gas moet geven en je auto wilt niet…
floryn zegt
vrijheidsbeperkende maatregelen als deze zouden nooit toegepast mogen worden op mensen die bewezen hebben nog nooit gepakt te zijn door de politie. In Nederland ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is en dat moet van mij zo blijven om toch de burger het gevoel te geven niet in een matrix te leven. Met alle moderne technologie zou je de mens volledig kunnen bespieden betrappen en begrenzen, maar dit alles is niet wenselijk en vrijheid moet altijd voorop staan in onze rechtsstaat
Zoef zegt
@Zoef
dat is dus de reden waarom jongeren van een rijschool les moeten krijgen en niet van hun ouders, reken maar is uit wat de remafstand van een auto is aan 70 km/u.
Wat leuk dat deze oerstomme commentaar hier de kop opsteekt.
Afgezien van het feit dat de weg nog tien keer minder capaciteit krijgt als iedereen zich aan deze dwaze maatregel houdt wil ik er het volgende over kwijt:
Ja bij 70 km/u denk ik dat je op zo`n 15 meter stil kan staan. Tel daar de seconde reactietijd bij op tijdens dewelke je bij 70 per uur 20 meter aflegt en inderdaad, daar zijn je 35 meter.
Alleen, welke idioot houdt het verkeer VOOR zijn voorganger niet mee in het oog?
En hoe dikwijls gebeurt het dat je voorganger op een normale baan waar geen kruispunten zijn plots op een object stoot dat zijn snelheid ogenblikkelijk tot nul reduceert zonder dat ie eerst remt? En waar jij dan zo zit te lummelen in je auto dat je een volle seconde nodig hebt om te reageren?
Voor wat voor situatie wil zulke maatregel ons behoeden? Voor een situatie die in de praktijk niet voorkomt.
Dat bedoel ik nou met ernst: benader het verkeer realistisch en je zal serieus genomen worden. In de praktijk is de afstand die mensen van nature houden ook een veilige. Als je maar OPLETTEND bent.
Als je aan 70 per uur 14 meter afstand houdt, aan 120 per uur 24 meter en aan 160 32 meter, zal iedereen je ernstig nemen. Dit is ook gewoon voldoende, behalve in de meest uitzonderlijke gevallen, die 1 keer per gereden miljard kilometer voorkomen of zo. Je kan mensen ook aanraden dat je 70 meter afstand moet houden want stel je voor dat er halfweg tussen jou en je voorganger plots een vrachtwagen opduikt, moet je toch ook kunnen wakker worden, nadenken wat je moet doen en remmen?
Zoef zegt
die laatste 70 meter dus bij 70 km/u.
Zoef zegt
Dit is het ISA-systeem, in Belgie gepromoot door professor annex stinkhippie Johan De Mol:
http://cdonet.rug.ac.be/mobiliteit/publicaties/GentUniversiteit_12_2001.pdf
Markus zegt
Zit Zoef nou tegen Zoef te leuteren?
Ik vind dit een goed iets, ook voor Nederland. Alleen de Nederlandse regering in al zijn bekrompenheid zal er vast niet mee over weg kunnen; in plaats van een strafmiddel zullen ze het liever gelijk voor iedereen verplichten.
bartholomeo zegt
als het ooit verplicht word valt het ook wel te omzeilen :)
Rob zegt
Via GPS nog wel, daar gaat je privacy!
‘Wat deed u vorige week op de Wallen meneer?’
Het lijkt erop dat privacy tegenwoordig voor alles gaat, dat had Aldous Huxley mooi voorspeld met zijn boek ‘brave new world’.
Yuri zegt
Ik ben er absoluut tegen, dit is toch geen vrijheid meer als alles voor je geregel word. Onderhand worden we gewoon slaafjes van de regering, het is trouwens ook slecht voor de werkgelegenheid, al die arme agentjes wat dan niet meer mogen flitsen worden ontslagen.
Als je achter het stuur zit moet je zelf zo sterk zijn om de gevolgen van je daden te weten, bijv. dat je ergens op de snelweg als het leeg is eens aardig gas geeft, maar weer niet in een 30 zone waren kinderen aan het spelen zijn.
Marks zegt
Top-systeem, vooral met tunnels, die hebben ze in Canada zeker niet?
Tombnolz zegt
Wat tss68nl opmerkte, is wel terecht. Soms is het toch wel veiliger om ietsje harder te rijden dan toegelaten. Stel: je rijdt in een zone 30 en je bent een fietser aan het inhalen. Je tegenligger weigert echter wat gas in te houden. Als je dan effe 50 kan rijden, ben je die fietser zo voorbij. Andere mogelijkheden zijn: vol in de ankers gaan of préparé maken van de fietser.
Tombnolz zegt
En moest het systeem er ooit dan toch komen, dan zweer ik hetvolgende: dan trek ik atijd volgas op! Meer plezier valt er toch niet meer te beleven in je auto dan. Ik vrees dat het milieu daar ook niet echt mee gebaat is…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat dit niet in Nederland ingevoerd wordt.
Wij krijgen namelijk met de kilometerheffing al een kastje met GPS in de auto, en ik denk dat die eerder bij controles even uitgelezen wordt op topsnelheid…
Dus zeg maar meer ehmmmm, achteraf zeg maar. Was het alleen maar om lekker boetes te kunnen schrijven, want dat kan niet met dit systeem! En dan missen ze ineens enooooooooorm veel inkomsten en kan Spee geen nieuwe keuken meer kopen…
Bas zegt
@Svenska…helemaal juist…..Koosje zal echt niet de pootjes onder zn eigen stoeletje gaan wegzagen.
Zo slim is nou ook nog wel.
Bovendien…iedereen die nu gene boetes wil hebben kan zich aan den snelheid houden. Gelukkig hebben we in Nederland dan nog wel zoiets als vrijheid e.d..
w0o0dy zegt
Dit systeem is volgens mij een aantal jaar geleden in Tilburg al getest….. de participanten vonden het wel ok, maar ik denk dat het vooral leidt tot nog minder opletten en hersenloos autorijden.
Ik zie meer in het inrichten van wegen op een manier dat een hoge snelheid vanzelf ontmoedigd wordt. Daarnaast zou een betere rijopleiding met oog voor remweg en de gevolgen van onoplettendheid en beoordelingsfouten betere resultaten opleveren dan afknijpen. Maar afknijpen is makkelijker dus daar zullen de lui met het denkniveau van Spee wel voor kiezen.
six trey zegt
als dit ooit verplicht zou worden; RIP vrijheid
Raffy zegt
Als dit systeem echt word ingevoerd zal de belasting enorm stijgen, want al die agentjes kunnen je nu niet meer 200 afpersen voor te hard rijden. Dus wel een paar miljoen euro minder inkomen van de staat, lijkt me
eMilt zegt
@Rob: GPS schendt niet je privacy. In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken is GPS alleen een ontvanger. Er wordt dus niks uitgezonden. De overheid (of je baas) kan dus bijvoorbeeld niet via GPS mensen met een GPS ontvanger traceren.
@Marks: Een beetje navigatiesysteem blijft ook gewoon in tunnels werken. Dit werkt behulp van extra sensoren voor de snelheid, hoek van de voorwielen en een gyroscoop. Hierdoor kan een navigatiesysteem ook zonder GPS ontvangst redelijk goed voorspellen waar je bent. Mede omdat er vanuit wordt gegaan dat het heel lastig is om in een tunnel opeens rechtsaf te slaan.
Rick dos zegt
Heel goed dit. Als je je als klein kind wilt gedragen in het verkeer dan zul je ook bestraft worden als klein kind.
Vind overigens wel dat je dit door kan trekken op andere gebieden.
Denk bijv. aan recidive dieven (kan dat?…) . Als zij proberen weg te rennen van een crime scene dat hun motoriek verlamd raakt bijv.. Potentie genoeg mensen!
classic red zegt
Deze systemen werken mbv een elektronisch gaspedaal. Met een oude auto met carburateurs gaat het dus niet. Wanneer je het als straf invoert, kunnen mensen bovendien hun andere auto nemen. Of die van de vrouw.
@”Dit systeem is volgens mij een aantal jaar geleden in Tilburg al getest….. de participanten vonden het wel ok”
Zij kregen de auto gratis er beschikking gesteld. Nederlanders vinden alles dat gratis is ok.
FordGT zegt
Hopelijk word dit niks. Je mag toch zeker wel ergens je gas open trekken?
Sorcerer zegt
Tegen veelplegers okee, voor de normale burger: NEE!
Ik rij vaak zat te hard, maar doe dat op een mijns inziens verantwoorde manier: inhalen meestal iets langzamer, rechte stukken juist weer harder, ruim voldoende afstand en gewoon rustig/defensief. Als iedereen dat zou doen zouden er geen ongelukken door hardrijden veroorzaakt worden (behalve zo nu en dan een klapband misschien, maar daar doe je toch niks aan)…
SyriX zegt
Prima idee als een strafmaatregel.
Jay zegt
Hebben ze ook zo’n ding voor mensen die ruim onder de toegestane snelheid rijden..? :D
Goed voor strafmiddel.. Maar wat als je dan een nieuwe auto koopt? Eigenhandig in/uitbouwen gaat niet.. Geen gek die die auto van je overkoopt..
Veel te veel gaten in zo’n systeem..
Knorrit zegt
En de BigBrother-Award gaat dit jaar naar: Canada! Voor het invoeren van een GPS trackingsysteem waarbij de vrijheid van de burger drastisch wordt ingeperkt.
What’s next? Controle via GPS of ik niet te hard over het trottoir loop? Ik zie het al helemaal voor me: “Ontario, Dec. 20 2026; Vandaag is een notoire trottoirrenner opgepakt…”
Tsss…
Vieaight zegt
@Jay, inderdaad, elke bestuurder boven de 65 moet verplicht een apparaatje in laten bouwen zodat z’n auto op snelheid wordt gehouden!
G. Schelling zegt
Canada is niet te vergelijken met Nederland. De afstanden zijn gigantisch en de snelwegen hebben, vergeleken met hier, weinig verkeer . De maximale snelheid op de autoroutes is 120 km per uur en daar wordt, grotendeels mede door de cruisecontrol , aan gehouden. De enkeling die wel eens veel harder wil rijden kijkt wel uit want je hebt zo een boete van 2000 dollar aan je broek. Dus ik denk dat die begrenzer wel op die 120 km zal uitkomen en dan valt het wel mee. In de steden heb ik ervaren wordt helemaal niet hard gereden en bij scholen of in wijken slechts 30 km per uur en daar houdt men zich dan ook strikt aan. Ze hebben daar meer discipline dan hier. Dus dat automobilistje pesten zoals ze hier doen ,zal daar wel meevallen.
djoe-63 zegt
@ Tombnolz : Trek jij maar elke keer keihard op.
Dat gaat het milieu niet goed vinden, maar jou
portefeuille zeker niet !
Verstand komt met de jaren, jochie !
ppls zegt
Handig zo’n automatische cruise control. Als je dit combineerd met een forcefeedback in het gaspedaal zodat het automatisch uitgeschakeld wordt als je het pedaal met meer kracht intrapt is het een mooi systeem. Alleen te hard rijden als je er voor kiest, niet meer per ongeluk.
wim zegt
als iedereen netjes 100 of 120 rijdt dan heb je toch niet zo heel veel ‘power’ nodig
dekster zegt
Haha, als je snel wil rijden in de toekomst zal je dus een klassieker nodig hebben :P
(ja, weer die one-liner ;) )
Jansen zegt
Leuk als je naar Duitsland toegaat. Zit je op een weg met een adviessnelheid van 130 met je begrenzer op 120 (na een lange aanloop).
Marks zegt
@eMilt: Klopt wat je zegt, maar een Tomtom heeft deze ‘luxe’ al niet. Geheel vanzelf sprekend is het dus ook weer niet. De ingebouwde navi’s hebben het uiteraard wel.
Martin zegt
Wat al eerder werd aangehaald systeem is in nederland ontwikkeld en al uitgebreid getest in o.a. een grote woonwijk in tilburg met ca 45.00 inwoners (reeshof) gaf zeer goede resultaten. daarna heb je er nooit iets meer van gehoord. ???
Gejee zegt
Echter: In canada loop je niet het risico geflitst te worden, dat mag daar namelijk niet:
Dat vinden ze daar, heel terecht ook, een inbreuk op iemands privacy!!!
Dus mensen bij deze roep ik iedereen op om bij een volgende flitsboete deze weigeren te betalen door je erop te beroepen dat je het een inbreuk op je privacy vindt. Volgens mij is dat juridisch wel waterdicht te krijgen. Juristen & advocaten die dit lezen: grijp je kans.
Ik ga het zelf wel doen, mocht ik een keer weer geflitst worden.
Wat betreft deze begrenzer het lijkt me in noodsituaties wellicht dodelijk, dat je niet effe snel kunt uitwijken of een ongeval omzeilen, want helaas je auto wil niet sneller zlefs niet in nodgevallen.
Dus als die slagboom bij de spoorwegovergang te vroeg naar beneden gaat dan kun je niet er snel nog onder door. Waait er een dikke tak op de weg, dan kun je niet snel uitwijken want je auto wil niet sneller; rent er een klein kind de weg op kun je niet snel de berm in. rijdt de auto voor je op zijn voorganger, tja dan zou het fijn zijn als je wel ff gas kunt geven en ‘m voorbij kunt schieten in plaats van ‘m nog net te raken omdat je auto niet harder mag van deze bemoeizuchtige betweters.
vin zegt
Lol, dan hoef je ook meteen geen sportieve auto meer te kopen, want het is wel heel gaar als je met je s2000 niet eens meer een alto voor bij komt :(
JJDEPT zegt
Wel goed lijkt mij.
Daarmee zullen een hoop levens bespaard worden
Jeroen zegt
eMilt: GPS schendt niet je privacy. In tegenstelling tot wat veel mensen schijnen te denken is GPS alleen een ontvanger. Er wordt dus niks uitgezonden. De overheid (of je baas) kan dus bijvoorbeeld niet via GPS mensen met een GPS ontvanger traceren.
Helaas voor jou, dat is niet correct. GPS-tracking wordt toegepast in ondere politieauto’s en taxi’s zodat centralisten kunnen zien waar elk voertuig zich bevindt (en dus het dichtstbijzijnde voertuig naar een adres kunnen sturen) en in topmodellen auto’s zodat je gestolen Rolls Royce ook weer teruggevonden wordt.
@Jansen: Leuk als je naar Duitsland toegaat. Zit je op een weg met een adviessnelheid van 130 met je begrenzer op 120 (na een lange aanloop).
Maar gelukkig hebben ze daar in Duitsland (ook in Nederland trouwens) een prachtige oplossing voor gevonden. Nou is m’n Duits niet zo bijster, maar in Nederland noemen ze het “de meest rechtse rijstrook”. Heb je ook geen last van al die eco-terroristen die menen dat “maximumsnelheid” bedoelt wordt de maximale snelheid die hun asobak kan bereiken.
Je wilt niet dat je via flitspalen, GPS of wat dan ook gepakt wordt voor snelheidsovertredingen? Heel simpel: hou je aan de toegestane maximumsnelheid. Beter voor de verkeersveiligheid, beter voor het milieu, beter voor je portemonnee. En als je dat niet kunt opbrengen dan ben je niet geschikt om een auto te besturen en kun je beter je rijbewijs inleveren.
Oh, en niet zeiken over Koos Spee, die man doet ook gewoon z’n werk.
Maurice zegt
Nou lekker is dat.
Koop je een Porsche 911 Turbo, trek je maar 120 op de snelweg :S
idefix zegt
Eindelijk , kan niet wachten tot dit ingevoerd wordt .Sommige automobilisten denken blijkbaar dat er voor hun andere regels gelden .
dirk zegt
Dan zal hier de belasting wel weer om hoog gaan.Ze verliezen weer een bron van inkomst.
hayvan zegt
Nieuwe wetsvoorstel voor verkeer in nederland. Binnenbebouwede kom 50 km/h
Buitenbebouwde kom 100 km/h
Snelweg adviessnelheid 130 km/h Max.300
Kortom het zelfde als in duitsland.
bernard s zegt
voor de snelheidsliefhebbers en financien (en Spee) een gratis tip voor de Nederlandse versie.
Wel toegestaan om harder te rijden, maar automatisch een incasso in de bus. Kan rekeningrijden gelijk van tafel; dit levert de staat veel meer op, zeker bij een progressief tarief.
Kan je wel die aanstormende vrachtaut ontwijken (is me wel 100 euro waard).
En voor de mopperkonten; alle voertuigen die afwijken van de gemiddelde snelheid zorgen voor het ontstaan van files.
Gejee zegt
jeeezus wat zijn we weer een stelletje brave henderiken, nog roomser dan de paus. Goedgelovig oh,oh,oh, ja het is alleen voor de verkeersveiligheid. ja hoor, tuuuurlijk gaat u allen maar rustig slapen…. Zooo kennen we er nog wel één! Toch? Ow, alweer vergeten?
Wordt wakker mensen, hallooohooo!
Maximum snelheid oké maar niet om louter de staatskas te spekken!
(Ben blij da’k nie meer in dit bekrompen landje vol bemoeiallen woon zeg.”WIJ weten wel wah goed voor u is.”)
binkie zegt
@ Gejee
Waar woon je nu, en zijn er nog huizen te koop?
Jeroen zegt
Goedgelovig oh,oh,oh, ja het is alleen voor de verkeersveiligheid. ja hoor, tuuuurlijk gaat u allen maar rustig slapen…. Zooo kennen we er nog wel één! Toch? Ow, alweer vergeten?
Wordt wakker mensen, hallooohooo!
Maximum snelheid oké maar niet om louter de staatskas te spekken!
Wat zitten er toch een hoop zeikerds en andere zielige figuren op de diverse autofora. Toegegeven, ze hebben wel amusementswaarde maar voor de rest lijken ze niet gehinderd te worden door enige realiteitszin. “Belachelijk, die boetes zijn er om de staatskas te spekken”. “Belachelijk, ik reed 90 in de bebouwde kom, kan makkelijk want ik ben een hele goeie chauffeur, en toen hebben ze me een bekeuring gegeven!”.
Wordt toch eens wakker! Die boetes zijn er niet om de staatskas te spekken maar zijn een strafmaatregel. We hebben in dit land regels en wetten waar iedereen zich aan dient te houden; hou je je niet aan die regels, dan word je bestraft. De maximumsnelheid is er onder andere voor de verkeersveiligheid, wie zich daar niet aan houdt krijgt een boete. Niet zeiken verder, als je geen boetes wilt betalen moet je je maar aan de regels houden!
En laten we wel zijn, er is NIEMAND die je DWINGT om te hard te rijden, die beslissing ligt helemaal bij de automobilist zelf. Vind je jezelf vent genoeg om het gaspedaal helemaal in te trappen, gedraag je dan ook als een vent als je gepakt wordt. You do the crime, you do the time.
Vind je de regels in Nederland maar niks? Ga dan emigreren! Al zul je er dan achterkomen dat ook in het buitenland wetsovertreders aangepakt worden, en in verschillende landen zelfs heel wat harder dan hier.
Het enige wat me niet zint aan die regels is dat notoire hardrijders niet hard genoeg aangepakt worden. Wat mij betreft mogen ze veel harder aangepakt worden. Hogere boetes, veel sneller ontzegging van de rijbevoegdheid (en dan ook meteen voor 6 of 12 maanden) en voor degenen die het dan nog niet geleerd hebben een laatste extra zware straf: een paar duizend Euro boete, levenslange ontzegging van de rijbevoegdheid (mag je voortaan met het openbaar vervoer) en inbeslagname en vernietiging van het voertuig. Voor maximaal effect mag de (dan ex-)automobilist dan zelf op de startknop duwen van die prachtige pers die van z’n auto een pakketje schroot maakt.
Hm, ik denk dat ik onze vriend Koos Spee maar eens een mailtje ga sturen… :twisted:
IK zegt
de theory is goed ik koop wel weer een oude auto met carburateur en zonder electronica veel plezier met begrenzen