De Can-Am is zo’n voertuig waarover je al een oordeel hebt voordat je hem hebt gereden. Is dat terecht?
De driewielers van Can-Am, als je ze kent dan heb je er vast een oordeel over. Misschien omdat je er op hebt gereden, maar waarschijnlijker is je mening gebaseerd op de exemplaren die je in het verkeer bent tegengekomen. De voor velen onduidelijke regelgeving draagt daar ook aan bij. Eerst dat maar even uit de wereld helpen.
Regelgeving
Je mag op een Can-Am Ryker (of de al langer leverbare Spyder) rijden met een B rijbewijs. Als je dit maar wel hebt gehaald VOOR 19 januari 2013. Als je na die datum je autorijbewijs hebt ingekopt bij het CBR dan dien je ook nog een A rijbewijs te halen en wel eentje van het onbeperkte soort (rijbewijs A1 of A2 is niet voldoende)! Dat betekent dat effectief niemand onder de 22 jaar een Ryker zou mogen besturen. Dan nog even over die heupgordeldragers die trots zeggen dat ze dus geen helm hoeven te dragen. Daar kunnen we kort over zijn. Als je met heupgordel en zonder helm een Can-Am bestuurt dan, tsja.. Laten we zeggen dat je dan het Carpe Diem idee iets te ver doorvoert. Maar laten we eerlijk zijn dan weet je waarschijnlijk ook niet wat Carpe Diem betekent.
De Ryker die is er toch al jaren?
Dat zou je kunnen denken, maar dan denk je aan de Can-Am Spyder. Die bevolkt inderdaad al een aantal jaren vooral de Noord-Amerikaanse snelwegen. Daar is de Spyder voornamelijk een stabiel alternatief voor het betere wind-in-je-gezicht gevoel.
Aan onze kant van de oceaan wordt de Spyder voornamelijk als tweede of derde motorfiets gekocht en staat hij in de voedselketen ongeveer gelijk aan ander ‘speelgoed’ als jet-ski’s en quads. Can-Am zag dat de Spyder wel een beetje zijn plafond had bereikt qua verkopen en dat het tijd was om iets te forceren. Hetzelfde hadden ze enkele jaren ervoor ook succesvol gedaan bij hun ‘personal watercraft’ afdeling Seadoo. In de Seadoo range gooiden ze destijds een bommetje met de introductie van een uitgekleed model voor een ramprijs, de Spark.
En de introductie van de Spark had precies het effect wat BRP (het merk waaronder Can-Am en Seadoo vallen) hoopte: het totale marktaandeel vloog omhoog. Dit recept haalde Can-Am dus ook van stal bij de introductie van de Ryker. Een lichter, uitgekleed model dat zich meer op de basics richt, voor een lagere instapprijs. Bij onze zuiderburen stap je al voor minder dan € 10.000,- op een Ryker. Bij ons ligt de vanafprijs op € 11.240,- , door de BPM, voor een Ryker 600. Vergelijk dit met de vanafprijs van de Spyder die in NL een kleine 22 duizend euro beloopt en je begrijpt dat in vergelijking met de Spyder, de Ryker een prijspakker lijkt.
Rally Edition, echt?
Tijdens de persintroductie in de Algarve staan er Rally Editions klaar en dat klinkt wat hoogdravend voor een model dat toch zeer waarschijnlijk op de boulevards van dit continent zal rondrijden, toch? De Rally Edition beschikt over een 3 cilinder in lijn Rotax blok van 900cc. Daarmee is de Can-Am prima in staat om mee te komen. De 285 kg van de Ryker, daar heeft het blok geen moeite mee. Al moet je geen ‘motorfiets-acceleratie-gevoel’ verwachten. Wat de Rally Edition nog meer biedt in vergelijking met de standaarduitvoeringen is andere (grof profiel) banden, iets meer bodemvrijheid, standaard handkappen en het duo-frame (de standaardversie is slechts voor 1 persoon). Maar het belangrijkste is de ‘Rally’ modus in het dashboard. Als je deze selecteert dan staat Can-Am je (eindelijk) toe om gebruik te maken van de extra stabiliteit die dit platform biedt. Hufterproof driften is wat we in ons hoofd hebben. En inderdaad, de testroute brengt ons langs een aantal gravelpaden in de Algarve (niet doen met je huurauto..) en met de ‘Rally’ modus aan hebben we ons kostelijk vermaakt. De tractiecontrole laat je niet helemaal los, maar je kunt prima spelen met overstuur op onverhard. Op de terugweg bleek dat gladde Portugese rotondes ook gebaat waren bij standje ‘Rally’ overigens. Fun-kilometers, daar is de Ryker goed in!
Tot een snelheid rond de 100 km/u zit je lekker relaxt op de Can-Am. Daarboven wordt het toch wel echt werken om de Ryker in het juiste spoor te houden en de rechtop-zithouding gaat zich dan vrij snel wreken. De Spyder RT die ondergetekende vorige jaar een aantal weken reed was veel geschikter voor die snelwegkilometers. Maar die hadden we niet mee willen nemen op deze onverharde paden. Remmen doe je overigens met een voetpedaal en zowel de voetsteunen en daarmee het rempedaal zijn simpel in te stellen op de lengte van de berijder. Schakelen daar hoef je niet aan te denken want de Ryker is voorzien van een automaat.
en? dus? Concluderend?
De Ryker is het antwoord op de vraag die niemand stelt. Dat is het mooie van de Can-Am maar direct ook zijn zwakte. Wellicht is hij gedoemd om zijn leven te slijten bij verhuurmaatschappijen op Kreta en komen we hem iets vaker dan goed is tegen in de kavellijst van een veiling bij de Dienst Domeinen. Maar Can-Am is gewoon geslaagd in hun doel, weer een product maken waarvan je niet wist dat je het wilde hebben. Nu nog een plekje om er een paar te stallen, het liefst langs een zandpaadje op een zonnige locatie in Zuid-Europa. En natuurlijk wil je jouw Ryker ook in dat geel/wit/rood. Maar wil je het perse anders: natuurlijk is er een app waarin je jouw Ryker kunt opbouwen en visualiseren en zijn er duizenden configuratie mogelijkheden, vink in ieder geval dat duo-frame aan als je niet voor de Rally Edition gaat, want dikke kans dat je geen plek hebt voor twee Rykers in je garage.
The Basics:
Can-Am Ryker 900 Rally Edition
Motor: vloeistofgekoelde 3 cilinder in lijn
Cilinderinhoud: 900 cc
Vermogen: 61,1 kW ( 82 pk) bij 8.000 tpm
Koppel: 79 Nm bij 6.500 tpm
Gewicht: 285 KG (zonder vloeistoffen)
Prijs: € 14.840,-
Leverbaarheid: Nu!
Fotocredits: Can-Am
lompey zegt
Wel grappig als je geld teveel hebt en niet kan kiezen. En die mensen zijn er genoeg
tenaci zegt
Persoonlijk denk ik altijd: waarom zou je de nadelen van een motor (met bakkes in weer en wind) combineren met de nadelen van een auto (mindere wendbaarheid en geen mogelijkheid tussen de files door laveren).
Ik zie mezelf al staan met m’n helm op in de file, lachende automobilisten omdat je natgeregend, en lachende andere gehelmde medeweggebruikers die je voorbij zoeven….
michaelras zegt
@tenaci: tot ik er onlangs weer op werd gewezen dat je in Duitsland absoluut niet tussen de file door mag rijden met een motor
bischero zegt
@michaelras: mag in NL ook niet maar wordt gedoogd.
michaelras zegt
@bischero: te vroeg op de zondag voor deze discussie ;-) . Maar vrij belangrijk praktisch verschil: in Duitsland gooien automobilisten hem er echt actief voor om je de doorgang te belemmeren, in Nederland alleen per ongeluk omdat ze een telefoon in hun handen hebben…
racerx zegt
@michaelras: in NL maken ze vaak gewoon plek voor je.
cloverleaf zegt
@racerx: ik maak ook altijd plaats als ik toevallig even niet op mn telefoon zit te kijken…
Loek zegt
@racerx: ik zit niet tijdens filevorming actief te denken aan het feit dat er motorrijders langs kunnen, maar als er ruimte is en ik wordt gepasseerd door een motor in de file ga ik ook niet als een moraalridder mijn auto dwarszetten. Dat valt onder de mentaliteit ‘als ik niet op tijd op mijn bestemming mag zijn, dan jij ook niet!’ Terwijl het mijn keuze was om mezelf niet in leer te hijsen met de concessie dat ik dan in wat minder rijstroken pas.
Los van of het legaal is of niet voor motorrijders om te doen, als je in de positie zat dat je overal tussendoor paste zou jij hetzelfde doen.
racerx zegt
@720s: ik maak ook altijd ruimte, als ik zelf op de motor zit (ik maak meer km’s op de motor dan met de auto) stel ik deze geste altijd zeer op prijs. Daarnaast mag het gewoon, bij wet.
boomhauwer zegt
@michaelras: met opzet motoren belemmeren gebeurt in alle landen, of het nu wettelijk geregeld is of niet..
coffeecup zegt
@bischero: in Nederland mag je door de file heen met je motor.
Robert zegt
@coffeecup: je vergeet de toevoeging “met een snelheidsverschil van maximaal 10 km/u”. Zoals vrijwel elke door de file slalommende motorrijder dat vergeten is.
Ik heb er geen moeite mee met de motorrijder die dit doet, maar wel met die gasten eerst tussen de auto’s door laveren en bij gebrek aan ruimte hem er in ene vóór gooien; die vergeten dus ook dat een auto óók een paar meter remweg t.o.v. de voorligger nodig heeft.
Gulli zegt
@RRRobert: en dan ook tot een maximum snelheid van 50km/u van het verkeer waar je tussendoor rijdt.
Ik ben sinds kort ook motorrijder en ik vind ‘filteren’ nog best spannend, maar sommige van mijn collega’s maken het wel erg bont als je ziet hoe hard die tussen de auto’s door knallen. Vooral zo doorgaan, dan wordt het hier binnenkort ook verboden ?
sudbina zegt
@bischero: dit is een veelvoorkomend misverstand: in nederland is het wettelijk toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden.
In Duitsland mag het eigenlijk niet, maar ik doe het altijd en heb er eigenlijk nooit gedoe mee gehad; niet van de politie en niet van andere weggebruikers.
Zal er ook wel aanliggen dat ik een ouwe lullen motor heb en meestal bepakt en bezakt met een tentje etc onderweg ben als dit voorkomt.
hplh zegt
@michaelras: je mag ook niet vloeken.
Loek zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
theblazerunner zegt
@720s: -edit: nutteloze bijdrage-
Dreke zegt
Voor 2013, das de meeste wel gelukt denk ik zo….
peter_akerboom zegt
@dreke: Ik heb m’n rijbewijs op m’n 22e gehaald IN 2013 ?
Anders had ik allang zo’n driewiel-scooter om tussen de files door te laveren..
Ps. Ik heb m’n rijbewijs in 20 lessen gehaald, niet dat ik sinds m’n 18e bezig was ?
racerx zegt
Het zal best leuk zijn, maar in mijn omgeving worden dit soort dingen altijd gereden door een bepaald type… De Piaggio MP3 is hier ook zo’n voorbeeld van. Roof Boxer helm, nektasje… U kent het wel.
danoontjepower zegt
@racerx: Idem. Hier komen ze geregeld asociaal door het verkeer heen slingeren met hun Louis heuptasjes zwaaiend in de wind.
De dag moet nog komen dat ik er een tegenkom die niet lijkt op de Beverwijkse bazaar op wielen.
racerx zegt
@danoontjepower: hahaha, mooie omschrijving. Ga ik onthouden.
rob5nismo zegt
De vraag is hoe maak je lol met gemotoriseerde voertuigen
sbeerens zegt
Om even een eeuwige discussie van het file rijden met de motor de kop in te drukken! Het is sinds het de aanpassing RVV 1991 bij wet toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden.
Filerijden op de motor
Motorrijders mogen in een file tussen de auto’s doorrijden. Het Motorplatform heeft wel regels opgesteld, de zogenoemde filegedragscode. Deze regels staan beschreven in ‘Samenspel in de file’. (Bron: Rijksoverheid.nl)
Mvg rij-instructeur motor
racerx zegt
@sbeerens: Exact, zo is mij dat met rijlessen ook uitgelegd. Incl maximaal snelheidsverschil en altijd tussen de meest linker rijbanen.
cabriohater zegt
@sbeerens: Ik snap het gezeur ook nooit. Ja er zijn mensen die het niet heel netjes doen, maar zeker de echte commuters houden het vaak gewoon netjes.
Corrado16v zegt
Ik krijg er toch altijd dit gevoel bij: https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fietsen/driewielfietsen/driewielfietsen-voor-volwassenen/viktoria
sirprize zegt
Ik mis toch wel wat belangrijke specificaties in deze advertorial: 0-100-tijd, Vmax, bereik…
willeme zegt
@sirprize: Daarom is het ook geen advertorial … ;-)
sirprize zegt
@willeme: tssssk. We willen feiten, cijfers! Voor aan de bar in de voetbalkantine!
MaartenD zegt
@willeme: niet? Lijkt er verdacht veel op
willeme zegt
@maarten020: Nee. Bij een advertorial staat het vermeld in de tags en is het ‘branden content’. Dat wordt dan altijd vermeld. Niet alles hoeft tot de sokken afgebrand te worden ;-). Daarbij: het is toch een geinig ding?
MaartenD zegt
@willeme: “Niet alles hoeft tot de sokken afgebrand te worden….?” uhhh..? Vind het persoonlijk ook niet echt een geinig ding maar kan ook liggen aan de bestuurders die je er veelal in/op ziet rijden…
willeme zegt
@maarten020: Sommige voertuigen zijn gewoon hartstikke geinig, dit is er eentje van. Daar kan men positief over zijn ;-).
We gaan niet letten op de bestuurders. Anders kunnen we alle Duitse premium merken wel overslaan ;-)
MaartenD zegt
@willeme: gelukkig leven wij in een wereld waar men een andere mening kan hebben…
lincoln zegt
Can-am .. jetski .. quads ..
Kenny Powers in da house jooo ..
moveyourmind zegt
Maar wat is het nou?
Een motor voor watjes die geen motor durven te rijden…
Of een Jetski voor angsthazen die niet op het water durven…
Of is het een cabrio voor slappelingen die geen cabrio durven te rijden omdat ze bang zijn voor de vraag wat wassen en knippen kost.
pcooperworks zegt
Vraag luidde: hoe ziet een gemotoriseerde koekwaus eruit?
pcooperworks zegt
@pcooperworks: https://nl-nl.facebook.com/NewKidsOfficial/videos/new-kids-bus-gemist/1150390128313521/
volleyrock zegt
Als je dan toch zo nodig drie wielen denkt nodig te hebben, doe mij dan maar de Yamaha Niken: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24438-testmotor-test-2019-yamaha-niken-gt
Zo’n Can-Am is toch meer een veredelde Piaggio MP3 voor de beter boerende nacht apotheker.
michaelras zegt
@volleyrock: nodig heeft niemand de Can-Am ;-) een MP3 heb je nodig omdat je geen motorrijbewijs hebt. Niken-> leuk, die komt hier vast nog een keer voorbij
volleyrock zegt
@michaelras: eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je een motorrijbewijs nodig hebt :-)
torsen zegt
Geinig om deze hier te zien. Ik ben een paar weken terug voor het eerst een Ryker tegen gekomen en gaan zoeken wat het was.
Het stereotype wat geschetst word werd overigens wel een beetje bevestigd.
Een blèrpijp eronder en constant zo hard mogelijk optrekken met een CVT bak klonk in mijn oren vrij kansloos.
Maar de bestuurder had wel zichtbaar een hoop lol.
caspart zegt
Gaaf ding !
cabriohater zegt
Ik zal die driewielers nooit begrijpen. Behalve als je een beperking hebt waardoor je geen normale motor kan rijden. Wat is nou het grote voordeel dat je geen motorrijbewijs nodig hebt als je alsnog een MP3 voor € 5.000 of een Cam-Am voor € 10.000 moet kopen? Motorrijles is best leuk en dan koop je toch een motor van € 9.000….
nietcreatief zegt
@cabriohater: waarschijnlijk de wegenbelasting van een knaak, verzekering van ook ongeveer zoiets en het brandstofverbruik zal wel aardig lager liggen dan een gewone auto met vergelijkbare acceleratie.
90 pk op 300 kilo zal wel in een seconde of 5 op 100 zitten.
cabriohater zegt
@nietcreatief: ja maar dat heb je toch ook met een motor?
nietcreatief zegt
@cabriohater: helemaal waar, maar daar moet je weer een rijbewijs voor bijhalen en dat hoeft bij zoiets onder voorwaarden dan weer niet. Kijk ik zou het zelf ook niks vinden want ik heb een motor en een auto staan. Dus die tussenvorm is totaal overbodig. Maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die ermee uit de voeten kunnen. Ipv een Alto of C1 voor woon werk zoiets.
Gulli zegt
Stond van de week een erg mooi filmpje op YouTube over dit ding van FortNine (niet fortnite dus maar een van de beste motorkanalen op YouTube en tevens online winkel).
Nog een leuk nutteloos feitje geleerd ook, toen de Ski-Doo werd uitgevonden had de drukker een spelfoutje gemaakt, het moest namelijk de Ski-Dog worden (als in gemotoriseerde hondenslee) maar het werd dus Ski-Doo, klonk wel leuk dus ze hebben het maar zo gelaten ?
boomhauwer zegt
@gulli: hehhe, inderdaad leuk filmpje en zeker een van de beste kanalen op YouTube.
michaelras zegt
@gulli: JA! Kwam ik tijdens het schrijven ook tegen. Leuke video
terazino zegt
Leuk ding. Ideaal voor woon/werk verkeer als je het hele jaar door wil rijden. Minder kans op omlazeren bij sneeuw en natte blaadjes. Kou en regen kan je je prima op kleden. Jammer dat het een Can Am is, kwalitatief toch een C merk. Vooral de quads zijn rotzooi.