Waarom is er nog geen Adventure 3-wieler? Dat dacht Can-Am ook dus nu is er de Canyon
Niet alleen bij de auto’s neemt het aantal crossovers en SUV’s de laatste jaren schrikbarende vormen aan. Ook in het motorsegment is de ‘SUV-enisering’ behoorlijk aan de hand. De goedverkopende BMW-GS modellen hebben er mede voor gezorgd dat bijna alle motormerken adventure/allroad/crossover modellen in het gamma heeft. De traditionele toermotorfiets verdwijnt. De enige die je daar nog op ziet rijden hebben een blauwe zwaailamp.
Maar in de niche van de driewielers kwamen we het tot op heden niet tegen. Nog geen Piaggio MP3 met terreinbanden dus. Maar bijvoorbeeld ook nog geen Can-Am die hoog op zijn poten staat. Maar Can-Am pakt dit nu aan met de introductie van de Canyon. De eerste all-road driewieler !?
Can-Am geeft aan dat er veel vraag vanuit de markt was. Waarschijnlijk komt dat vanuit de Noord-Amerikaanse markt, waar letterlijk meer ruimte is voor dergelijk speelgoed.
De Canyon komt in 2025 op de markt en ziet er inderdaad meer SUV uit dan de modellen die we al kennen van het Canadese merk. Hij heeft een grotere bodemvrijheid waardoor je natuurlijk nog harder over verkeersdrempels kunt. OF eventueel off road kunt rijden wanneer je dat onverhoopt van plan zou zijn. De 26 cm veerweg voor en 23,5 cm veerweg achter zorgen ervoor dat oneffenheden ook prima weggefilterd kunnen worden.
Zaken als Apple Carplay zijn beschikbaar. Je kunt je telefoon in een afgesloten vak stoppen onder het scherm en dan kan je via een 10,25 inch scherm de gebaande of de ongebaande paden opzoeken.
De Can-Am Canyon heeft een vloeistofgekoelde Rotax ACE 1330 CC-motorblok dat 115 pk levert. Hij heeft een halfautomatische transmissie met zes versnellingen en een erg welkome achteruitrijfunctie. Brembo-remmen met ABS zorgen voor de remmerij.
Maar belangrijker nog, de Canyon ziet er gewoon stoerder uit en de uitstraling is net zoals bij twee- of vierwielers ook belangrijk. Om de Canyon nog net iets stoerder te maken kun je hem ook nog uitrusten met een bullbar of koplampbeschermers (die ik overigens nog moet hebben voor de Panda 4×4, maar dat terzijde). Dat om het geheel nog iets meer off-road of overlanderig te maken.
Maar wie mag hier op rijden?
Nu hebben we eerder al een video gemaakt om je uit te leggen welke regels er gelden voor voertuigen als de 3-wielers van Can-Am. Je mag op een Can-Am Canyon (of de Can-Am Ryker of Spyder) rijden met een B rijbewijs. Als je dit maar wel hebt gehaald VOOR 19 januari 2013. Als je na die datum je autorijbewijs hebt ingekopt bij het CBR dan dien je ook nog een A rijbewijs te halen en wel eentje van het onbeperkte soort (rijbewijs A1 of A2 is niet voldoende)! Wat betekent dat effectief niemand onder de 22 jaar een Can-Am Spyder, Ryker of Canyon zou mogen besturen.
Wouter op een driewieler zien rijden? Dan hebben we de rijtest van de Can-Am Ryker! Of heb je wellicht liever een Piaggio MP3, ook daarvoor hebben we de regels op een rij gezet.
De prijs is overigens ook al bekend: vanaf € 33.399. Roep maar, leuk voor de man die alles al heeft, maar vooral ruimte in de garage of…?
Foramen zegt
Alle ongemakken van de auto en motor in één voertuig, dat wil je!
michaelras zegt
heerlijk in de file in de regen, maar er kan zelfs ook nog een aanhanger achter. What is not to like? Je koopt hem natuurlijk ook niet omdat je hem nodig hebt, maar simpelweg omdat je het leuk vindt.
Foramen zegt
Helemaal in voor speelgoed!
Ariel Nomad zou bij mij de eerste keuze zijn.
baardmijt zegt
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Maar het is dan ook een niche. Persoonlijk vind ik dit niet zo interessant, maar er zijn vast mensen die het leuk vinden.
Heb zelf een tijd een Jawa 350 tweetakt gehad met een Velorex bakje eraan. Zo’n zijspan slaat natuurlijk ook nergens op rationeel.gezien. En het rijdt objectief gezien natuurlijk zelfs beroerd. Maar man… Ik heb werkelijk uitzonderlijk veel lol gehad met dat ding. Niet voor iedereen, maar zoveel mensen, zoveel wensen.
Heb nog steeds een paar driewielers overigens, puur voor de lol. Naast een aantal tweewielers en een auto. Dit is natuurlijk niet ideaal in een één-voertuig-garage…
autoliefhebber75 zegt
Ik heb een Can Am Spyder RT en voor mij telt dat het mij het open rijden gevoel geeft van een motor met de voordelen van een auto als luchtvering, handvatverwarming, veel bagageruimte, cruisecontrol, stabiliteit (nee valt niet om), ESP, ABS, enz plus veel FUN!! dat met name. Rijd er ieder jaar ruim 7000km mee en met een grote glimlach, en daar gaat het om!
harrie zegt
Roof Boxer helm op, nektasje om, badslippers aan en gaan!
autoliefhebber75 zegt
grappig genoeg kan ik je zeggen dat dat maar een kleinste deel van de kopers is. meeste zijn mensen die jaren motoren hebben gereden!
pomoek zegt
Sinds de fatbike ook bij ons in het dorp zijn intrede heeft gedaan is het aantal tering herrie makende scooters tot zowat 0 gereduceerd. Dat vind ik fijn.
Nu rijdt er sinds kort echter welgeteld één persoon rond op een can-am. en die compenseert in zijn eentje, met gemak, die tering herrie van al die verdwenen scooters. Je kan deze persoon letterlijk van kilometers ver horen aankomen.
Als je nog een penis extensie zoekt met 3 wielen: dit is ‘m.
hondafiel zegt
Spreek hem aan, of laat de wijkagent dat doen. Als dat ding zo’n herrie maakt zal deze verre van origineel zijn.
I Love Porsche zegt
Doet me meteen denken aan de aflevering van Top Gear waarin de drieling “mobility scooters” ging aanpassen voor offroadgebruik. Hilarisch! https://www.youtube.com/watch?v=ejkmQffNYjk
tenaci zegt
Als dit nog steeds alleen het achterwiel aaandrijft denk ik dat je in de eerste flinke plas modder hopeloos blijft steken. Ziet er wel weer cool uit, dat dan weer wel