De overheid gaat campers keihard aanpakken door ze duurder te maken.
Sinds corona zien we een enorme toename van kampeerwagens. Dan ben je lekker op jezelf aangewezen en kun je heerlijk zelfstandig op vakantie. Op een weg rijden waar iedereen rijdt om naar een parkeerplaats te rijden waar nog meer van de gemotoriseerde polyester slaapbussen geparkeerd staan.
Ok, iets minder zelfstandig en ‘vrij’ dan de folder doet geloven, maar je zit in je eigen omgeving. Toch iets dat je bij een hotel niet hebt. Daarbij is een camper een goede investering, want ze behouden hun waarde. Dat is mede dankzij de relatief lage kosten. Maar die tijden zijn voorbij. Ook camperbezitters moeten binnenkort meer geld aan de overheid geven.
Campers duurder
Uit de miljoenennota van gisteren blijkt dat kampeervehikel-eigenaren financieel de klos zijn binnenkort. Campers gaan duurder worden. Wat is er dan aan de hand? Nou, het kabinet wil twee dingen eventjes aanpakken en daar zal de camperbezitter het meest van merken. Ten eerste: de vrijstelling van de aanschafbelasting (BPM) gaat eraan. Op dit moment is de camper vaak een oude bedrijfsauto waar initieel geen BPM over betaald werd. Maar vanaf 2025 moet op elke bedrijfsauto gewoon BPM worden afgerekend.
Nee, de grotere maatregel die er echt inhakt, is die van de motorrijtuigenbelasting. Als je een camper hebt, betaal je weliswaar wegenbelasting (MRB), maar slechts een gedeelte: slechts 25%. Nu is dat alsnog een redelijk bedrag, want in veel gevallen is een camper een diesel en vrij zwaar.
Alsnog een halftarief
Het is de bedoeling dat het kwarttarief een halftarief wordt in 2026. Dat kan redelijk oplopen. Tel daarbij op dat de dieselaccijns binnenkort weer omhoog gaat en dat er in veel gevallen fijnstoftoeslag betaald dient te worden, daar veel campers al wat ouder zijn.
Maar okay, nu bekijken we alles van de negatieve kant. Is hier ook een logische verklaring? Daarom is het tijd voor de oh zo belangrijke gepatenteerde Autoblog Nuance (die door @pomoek zeer gewaardeerd wordt). Nou, kijk, op zich is het wel een beetje begrijpelijk, want ze zijn erg populair. Er zijn op dit moment namelijk 181.075 campers. Ja, iedereen gaat op vakantie met een caravan of camper!
Ondanks dat die voor recreatie dienen, wordt er wel degelijk mee gereden. Hoe tof een kwarttarief ook is, waarom moet deze speciaal voor campers gelden en niet voor alle bussen? En alsnog, een halftarief is alsnog een korting van 50% ten opzichte wat je betaald voor een reguliere dieselauto. Dus ja, campers worden duurder, maar relatief gezien valt het allemaal mee.
Via: De Telegraaf en natuurlijk gewoon de miljoenennota 2024.
eMbe zegt
Ik gebruik mijn hobby auto ook voor recreatie. Die gebruik ik nog geen kwart van de tijd. Mag ik nu ook 50% korting?
ronnys zegt
Vanuit die kant bezien is de kilometer heffing ook helemaal geen slecht idee.
Als je veel rijd betaal je meer en als je minder rijdt betaal je minder.
Het probleem nu is, er valt niet vast te stellen wat een recreatie voertuig is en wat elke dag gebruikt wordt voor kleine stukjes.
Daarom zijn er ook zoveel eisen om aan camper voorschriften te voldoen, omdat er te veel misbruik van werd gemaakt voor normale busjes die als camper werden geregistreerd.
gregorius zegt
Het probleem is dat we al kilometerheffing hebben: een van de hoogste accijnsen ter wereld op benzine.
Dus ach ja. Doe er maar kilometerheffing in; benzineprijs op hetzelfde niveau als de buurlanden. Wegenbelasting op 0. BPM/co2 belasting op 0 (want ja, alles zit in de kilometerheffing); maar goed, dan gaan we weer vervuilende leuke autos kopen.’
En ook de KM-vergoeding van werk op 0.
Kijken hoeveel we dan nog gaan rijden.
(ik ben er voor hoor)
JagID3Merc zegt
We willen af van oude diesels. Dan heb je de ondernemers eindelijk over naar schonere bussen en dan gaat iedereen die oude stink dingen ombouwen naar “camper”. Handig zo’n bus om tegen kwarttarief het hele jaar in rond te kachelen.
Dutchdriftking zegt
@JagID3Merc: Hahaha, precies dit. En eerlijk is eerlijk, in de parkeervakken in de woonwijk staan ze ook flink in de weg. Steeds tegen de camper van de buren aankijken is een beetje ruk…
Flutterbear zegt
Bedrijfswagens hebben al een gunstiger MRB plus betaal je over een camper wel BPM. Niets voordeligs aan voor de ondernemer die z’n bus daadwerkelijk nodig heeft.
michaelras zegt
‘campers’ als transporters en vito’s zijn natuurlijk bij uitstek geschikt om net als vroeger met een lager MRB tarief te rijden als consument. Vroeger met grijs kenteken, nu met een camper.
Robert zegt
Er zijn een aantal dwingende regels om een bestelbus tot camper te laten omkeuren. Er moet o.a. een slaapvoorziening en een vaste kookinrichting in zijn aangebracht. Dus ff een luchtbed en een campinggasbrander naar binnen schuiven maakt het nog geen camper.
O plaat zegt
De leukste zijn toch de oldtimers. Helaas zitten jullie in NL vast aan het arbitraire 1987.
ronnys zegt
(Edit: dank u, is gefixt)
Het klinkt heel logisch, maar ik vind dit wel bijzonder. In 1 klap de wegen belasting verdubbelen!
Je betaald ook wegenbelasting over een vrijwel volgeladen bus(je). Dus het gewicht is al veel hoger als een standaard bus.
Behalve een aantal buscamper zijn het toch recreatievoertuigen die ook bijzonder veel in het buitenland rijden.
Dan vind ik dit wel een rare actie. Ik zou haast een bedrijf in Duitsland beginnen met stalling waar de voertuigen op geregistreerd kunnen worden….
Je mag dan niet in Nederland rijden met de camper, maar hoe groot is dat probleem nu?
Flutterbear zegt
Dat houderschapbelasting gebaseerd is op gewicht betekent niet dat gewicht het probleem is. Grote dure auto’s zijn vaak zwaar dus betalen de sterkste schouders. Kleine auto’s zijn vaak licht. Het is een makkelijk meetmethode, net als CO2. Verbruik en vervuiling is echt veel complexer dan CO2 en gewicht.
De slijtage van het wegdek door personenwagens (tot 3500 kg) is minimaal. Slijtage komt met name door vrachtwagens van 30-35 ton, maar ja die belasten is een economisch nadeel voor de Nederlandse transportsector.
aerohead zegt
Scandinavië is een camperland bij uitstek.
Omdat daar het ‘allemans recht’ geld kan je het ding praktisch overal neerzetten (mits aangeven van niet.)
Dus neem een stoere 4×4 bus camper, rijd naar een plek waar zelfs een personen auto nauwelijks kan komen en je staat echt vrij.
En geloof me, daar zijn plekjes zat waar je heerlijk ongestoord kan staan !
En dat is ook gelijk het kromme van die WB verhoging: als ik zo’n ding zou kopen, rij ik welgeteld een halve dag in NL en daarna ben ik over de grens elders.
En dat zal voor heel veel mensen gelden met uitzondering van een groep die alleen in NL op vakantie gaan.
intimrasiert zegt
De BPM lijkt mij niet mals worden bij een dieselbusje… lekker veel CO2 dus dat worden (tien)duizenden euro’s bovenop de prijs.
lenferink zegt
Dit is al heel lang zo, daarom zijn campers ook zo duur in NL..
SanderB zegt
De mensen die de camper echt als camper gebruiken worden wel weer keihard gestraft hier. Als ik naar mijn ouders kijk rijden zij 95% van de km’s met de camper in het buitenland. Los van onderhouds ritjes wordt de camper in Nederland niet gebruikt. En daar dan toch zoveel wegenbelasting voor moeten betalen.
De echte campers zijn natuurlijk ook een stuk groter dan de omgebouwde busjes dus gebruiken mensen sowieso niet zo snel voor normaal gebruik, dus het eerlijker zijn enkel de omgebouwde busjes aan te pakken, die zijn sowieso al een stuk lichter dus de gevolgen oom minder groot.
michaelras zegt
wegenbelasting kijkt nu nog niet naar waar je rijdt. Dus voor veel mensen die ook vaak in het buitenland zijn geldt hetzelfde..
mashell zegt
Campers zijn een plaag aan het worden. Ze nemen veel ruimte in op parkeerplaatsen (wie wel eens bij een thermaalbad in Duitsland komt weet wat ik bedoel), ze rijden sneller dan vrachtwagens en caravans maar ook weer niet lekker door en ze halen de gekste capriolen uit omdat er senioren inzitten die zich realiseren dat ze bijna doodgaan en ze dus nog snel even moeten “genieten”. Kapotbelasten is helemaal niet zo erg.
Met een VW California of Mercedes Marco Polo kan ik me voorstellen dat het misschien nog wel leuk is en die zijn ook niet zo hinderlijk, maar zo’n grote witte plastic camper met automatisch draaiende schotelantenne, nee dat is te treurig voor woorden.
bleermoel zegt
Wat een azijnpisser ben jij zeg.
Treurig omdat je er zelf geen kunt betalen??
Zeur.
rwdftw zegt
Wat ze eigenlijk willen is dat we meer gaan vliegen. Een stedentripje Barcelona is bijvoorbeeld maar 100 euro. Dat vliegtuig vliegt toch al.
Even zonder gekheid, ze doen er echt alles aan om ieders lolletje te vermoorden. Hier in de regio kan je je caravan of camper niet eens meer gestald krijgen. De grootste stalling (1400 plekken) is gestopt en iedereen die wat in zijn/haar schuur/kas wilde stallen werd door handhaving op de vingers getikt.
schuimbekje3 zegt
je kunt ook. zeggen dat iemand die veel rijdt die auto dus nodig heeft en dus minder belast moet worden dan iemand die voor het plezier de lucht en de planeet aan bet vervuilen is.
mashell zegt
Niet zo’n rare gedachte, dat doen we al met vrachtwagen en busjes. Die leveren een aantoonbare economische bijdrage “dus” die betalen maar weinig belasting. En dat deden we in zekere mate al met diesels, hogere aanschafprijs maar lagere kilometer kosten, dus gunstig voor kilometervreters. Maar toen kwam de gulzigheid van de bestuurders die blijkbaar als levensdoel hebben burgers zo zwaar mogelijk te belasten dus die maakten zelfs snode plannen om zelfs de voordeeltjes voor EV rijders (toch typische zakelijke rijders) af te schaffen.
arta zegt
In de accijns kunnen we het niet verrekenen omdat we met grenzen te maken hebben.
Dus graag zo snel mogelijk alle BPM en accijns er af (hebben de NL pomphouders een keer een voordeel) en kilometerheffing met koppeling aan uitstoot.
Veel rijden in een zuipschuit is duur. Een hobbyproject met een paar kilometer per jaar is prima te betalen. Ook goed voor de nieuwverkopen lijkt mij!
fransananas zegt
Waarom weer niks over de youngtimerregeling? Die kan toch echt niet meer anno 2023.
MRB op campers verhogen lijkt me niet perse iets waar direct actie op ondernomen moet worden.
Daaniozo zegt
edit: dank je -> gefixt
minimoke1984 zegt
En dus zullen er nu slimmeriken een “bedrijfje” starten op papier in een bepaald land en daarop de camper regsisteren.. Bijvoorbeeld als camperverhuur bedrijf. Je kan dan veel euro’s besparen en je camper nog steeds zelf gebruiken en evt daadwerkelijk verhuren zodat je ook nog is extra inkomsten er mee genereert.. Doen eigenaren van oa villa’s en privéjets bijvoorbeeld ook
lenferink zegt
Gebeurt al vele jaren. Zie bijvoorbeeld http://camperpunt.nl/camper-op-duits-kenteken/
johnhert zegt
Thanks voor de tip !
drsjeroen zegt
Volstrekt logisch, puur een luxe artikel. Geen schooljuf rijdt er mee naar haar werk. Nu nog ff belasting op kerosine graag
lenferink zegt
Dit klopt niet:
“De vrijstelling van de aanschafbelasting (BPM) gaat eraan. Op dit moment is de camper vaak een oude bedrijfsauto waar initieel geen BPM over betaald werd. Maar vanaf 2025 moet op elke bedrijfsauto gewoon BPM worden afgerekend.”
Voor campers is er helemaal geen vrijstelling van BPM. Voor elke bedrijfsauto (jonger dan 25 jaar) die omgebouwd wordt naar camper, moet dus gewoon BPM betaald worden.
aerohead zegt
Ik snapte hem ook al niet helemaal.
Als ik het zo lees zou de de regeling dan alleen maar gelden voor (bedrijfs)busjes die later zijn omgebouwd tot camper en niet voor fabrieks geleverde buscampers.
Hier ze je ook ook weer het kromme denken van ambtenaren die dan het idee hebben dat mensen massaal een buscamper kopen en daar dagelijks mee gaan rijden.
Diezelfde stomme gedachte kronkel hadden ze ook bij de oldtimers.
Tuurlijk, er zullen er altijd een paar zijn die dat gaan doen, maar daar komen ze ook gauw weer van terug als ze zien hoe onpraktisch dat is.
lenferink zegt
Er verander niets aan de BPM voor campers. Er is geen vrijstelling voor campers. Autoblog creëert weer eens clickbait, zonder onderzoek te doen. Wat er verandert voor camperbezitters is de MRB.
pignon zegt
En kun je een camper ook schorsen? Is het dan erg dat ie 8 maanden per jaar in de stalling staat en de overige maanden MRB-belast worden?
Dr.Dre zegt
Ja hoor, maar rekent de RDW voor één jaar, € 80,50 voor (leeftijd auto tot 15 jaar, oudere campers laag tarief), geen geld terug indien eerder de schorsing op verzoek opgeheven dient te worden. Binnen een maand na schorsing toch weer rijden/ opheffen alsnog over die maand MRB betalen.
pomoek zegt
Ik heb de hoop nog niet opgegeven @willeme!
https://media.makeameme.org/created/nuance-that-would.jpg
pomoek zegt
Ik wist, tot gisteren, niets van die camperregeling. Ik ben ook niet van de camper, of caravan for that matter. Het is voor mij zoiets als het combineren van het slechte van 2 werelden. Een paar van mij buren hebben ook zo’n ding. Zijn er alleen maar over aan het zeiken. Dingen gaan stuk, reparatie kost veel, stallen is lastig, op vakantie is het te warm, of te koud of de wc gaat stuk.
Dus toen ik las dat ze die camperkorting gingen afschaffen dacht ik in eerste instantie: prima! Waarom iemand zijn hobby subsidiëren? Ik krijg ook geen korting op de MRB als ik met mijn auto in het buitenland op vakantie ga?
Aan de andere kant.
Als al die mensen hun caravan en camper gaan ditchen omdat het te duur wordt gaan ze natuurlijk in de hotelletjes en vakantiewoningen logeren waar ik nu graag gebruik van maak. Want kamperen in een tent doen ze natuurlijk niet.
Ik ben er nog niet uit.
marcomanta zegt
En weer harkt onze overheid. Nee vooral geen belasting op kerosine bijvoorbeeld.
sizedoesmatter zegt
Gewoon je groot rijbewijs halen en ipv een camper een lichte vrachtwagen met camper-opzet-unit erop; mrb op vrachtwagens is véél lager!
Dr.Dre zegt
Ja, maar voordat er C1 (het “lichte vrachtwagen rijbewijs, tot 7500 kg.) op je rijbewijs prijkt, ben je zo een kleine € 2000,- verder mits je in één keer slaagt natuurlijk 😁
eunosroadster zegt
Ik ga straks (los van schorsen) van 150euro per maand wegenbelasting naar 300euro PER MAAND!!! Voor een camper waar ik 2 weken per jaar mee in het buitenland zit, een weekje in het voorjaar en een paar weekendjes weg. Dat is gewoon ronduit belachelijk een stijging van 100%. Gelukkig woon ik dicht aan de grens. Gooi hem straks gewoon in de schorsing en snel binnendoor de grens over op vakantie. Een paar km verder betalen ze nog geen 150euro per jaar aan MRB. Ik snap dat er geld nodig is in Den Haag en een hogere MRB heb ik best vrede mee, maar een verdubbeling is gewoon buitenproportioneel. Niet alle camperaars zijn welgestelde pensionado’s…
lenferink zegt
Goed idee! C1 rijbewijs wordt aangeboden voor €995,-
https://keesdevaan.nl/c1-rijbewijs/
kaeser zegt
Het zijn veelal de pensionado’s die nog gezond genoeg zijn (om erop uit te gaan) hiermee geraakt worden. Dan kunnen ze mooi de zorgkosten dat elke medelander voor ze betaalt een beetje terug storten in het potje. Niets mis mee.