Innovaties zijn blijkbaar niet altijd verbeteringen. In elk geval als het aankomt op camera’s die buitenspiegels vervangen.
Verandering is over het algemeen goed. Denk maar zo, als we als mensheid nooit aan het uitvinden waren geslagen, hadden we nu nog in een grot gewoond en hadden we moeder de vrouw met de knots tot de orde geroepen als de mammoet niet op tijd was klaargemaakt.
Zeker op het gebied van mobiliteit zijn innovaties over het algemeen ten goede gekomen aan de rijbeleving van de automobilist. Of in elk geval aan de veiligheid en het comfort, want dat is de laatste 100 jaar een klein tandje beter geworden, sprak ik met gevoel voor understatement.
Maar soms, heel soms lijkt een innovatie op papier een heel goede, maar in de praktijk blijkt het niet zo’n succes. Zoals de camera’s die de buitenspiegels moesten vervangen.
Liever buitenspiegels dan camera’s
In het AD van vandaag staat een flink artikel waarin het mislukken van de achteruitkijkcamera’s wordt omschreven. De voordelen die ze zouden moeten bieden zijn nihil en de nadelen zijn vele malen groter, blijkt daaruit.
Zo dachten we vooraf dat de luchtweerstand van een klein cameraatje op je voorportier een enorme bak aan luchtweerstand zou schelen. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo, de winst die daarop wordt gehaald is minimaal. Alleen bij vrachtwagens scheelt het, omdat die normaal gesproken heel grote spiegels hebben.
Plaatsing beeldschermen niet ideaal
Bovendien is de plaatsing van de schermpjes waarop je de beelden van de camera’s ziet verre van ideaal. Omdat die in de hoek, onder het raam in de deur zitten, blokkeer je die makkelijk met je arm als je aan het rijden bent.
Verder zie je op die schermpjes geen diepte en doen je ogen veel langer over het scherpstellen op een scherm, dan op echte buitenspiegels. Kortom, dit is niet de innovatie die we hoopten en uiteindelijk zijn de ‘ouderwetse’ en analoge buitenspiegels niet te verslaan.
Overigens kun je nog wel steeds auto’s kopen waar de buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. De Audi e-Tron is er zo een. Maar als je dit zo allemaal leest kun je die meerprijs van 1434 euro beter in je zak houden.
Kun je tegenwoordig toch al gauw driekwart maand je energierekening voor betalen…
kadett83 zegt
Hetzelfde geldt voor de klimaatbediening of stoelverwarming via touchpaneel. Scheelt kosten voor fabrikant, gebruiker heeft er geen gemak van.
Johanneke zegt
Dual zone climate control dan, is er een mens op de wereld wat dat gebruikt? Alsof de lucht niet mengt met elkaar. Alsof ik met een dikke jas aan kan autorijden en denk ik zet em op 19 graden, en de persoon naast mij de heater vol aanzet op 25 want die zit in een t-shirt. Ik heb echt nog nooit iemand gebruik zien maken van dual climate control, maar her zit op vrijwel iedere auto. Hier wel iemand aanwezig die niet meer zonder kan?
ar156sw zegt
@Johanneke: Zou best zonder kunnen, maar wij gebruiken het wel… uiteindelijk wordt de temperatuur natuurlijk overal in de cabine hetzelfde, maar de blazers verschillen wel, en dat kan soms net prettig zijn.
frank2b zegt
@Johanneke: Zekers! Wij gebruiken het. Mijn vrouw heeft een voorkeur voor een koelere instelling (19C) terwijl ik er dan liever wat warmer bij zit(21C).
Johanneke zegt
Dus wordt de temperatuur in de auto 20 graden….?
Stefje zegt
@Johanneke: nee, die luchtstromen lopen pangs elkaar en mengen weinig. Zeer zeer prettige optie omdat de een het vaak warmer of kouder heeft als de ander. Kan niet meer zonder.
fiestafeest zegt
@Johanneke: jah elke dag in de auto met collega’s waarvan sommige het ijskoud willen en andere graag op stand bakken , IDD de lucht mengt zich wel maar ik vindt het best zo😵
RiKe zegt
@kadett83: Toch vervelend he, als je 1200x in een uur aan je climate control zit op een Belgisch krater pad (ook wel bekend als ring Antwerpen). Kom op zeg, zo vaak zit je er niet aan en als je er op tikt ipv gebruikt als schuif werkt het prima. Ik spreek uit ervaring vanuit de nieuwe Polo
Johanneke zegt
Ik zit er vaak genoeg aan. Zoals deze dagen, in de ochtend rij ik met verwarming aan, om 17 uur terug met de airco. Dat doe ik sneller, en vrijwel zonder kijken want ik voel de knoppen in mijn 25 jaar oude auto dan in een nieuw model waar alles in het scherm zit.
En stoelverwarming al helemaal, dat is in sommige auto’s 3 keer klikken op een scherm. Lekker afleiden tijdens het rijden. Knopje naast de versnellingspook was het vroeger, het kan zo makkelijk.
invictus66 zegt
Misschien is het probleem die 25 jaar oude auto. Bij mijn auto zit climate control ook in een scherm. Ik ge hier zeker niet beweren dat het ideaal is, maar het is voor mij zeker niet onoverkomelijk. Ik hoef ook niet ’s morgens de verwarming aan te zetten en ’s avonds de airco. De climate control staat gewoon op zo’n 21 graden en dat verzet ik bijna nooit.
mashell zegt
Je schrijft heel stellig “scheelt kosten voor de fabrikant” maar dat klopt niet. Zo’n touch paneel met haptische feedback (dus met actuator en contragewicht) zoals je in Audi’s vanaf de A6 en de Porsche Taycan vindt zijn een stuk duurder dan een klimaatbedieneenheid zoals je in de Audi E-tron GT vindt. Zo’n scherm wordt ook al snel duurder omdat het ook bij een crash heel moet blijven en niet in duizend stukjes mag versplinteren, ook moet het infotainmentsysteem een extra video stream aankunnen. Heb zelf zo’n klimaatscherm in de e-tron en dat scherm heeft inderdaad maar twee functies, klimaatbediening en handschriftherkenning maar het ziet er wel erg fraai uit.
DeWitteCondor zegt
@mashell: volgens mij bedoelt Kadett83 een aparte klimaatbediening in aanvulling op zo’n scherm (dat er waarschijnlijk toch al in zit). Dat is natuurlijk gewoon kostenbesparing. Enkel een softwaretweakje.
sparks zegt
Bedoel je niet: touch bediening in het algemeen?
fromtheg zegt
Oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Loek zegt
@fromtheg: nou ja, de bedoeling is dat de Cw-waarde van de auto verlaagd wordt en de efficiëntie dan wel actieradius daarmee toeneemt. Zoals in het artikel gezegd werkt dat voor vrachtwagens en ook bij auto’s gebeurt het vaak dat een spiegel toch aardig funest kan zijn voor de luchtweerstand.
Het probleem nu is natuurlijk dat om het zo natuurlijk mogelijk aan te laten voelen, er van die grote uitsteeksels worden gebruikt die net zo veel luchtweerstand creëren als normale spiegels.
Ik denk dat het probleem wel degelijk bestaat maar niet significant genoeg is om er zo’n complexe oplossing voor te gebruiken. Aerodynamisch ontworpen spiegels zou al veel meer helpen.
okdoei zegt
@Loek: ik denk dat de “winst” in energieverbruik door de kleinere of geen spiegels teniet wordt gedaan door de stroom die het scherm verbruikt.
Los nog van de meerprijs, verdien je echt nooit meer terug, en de kosten voor als, of nee, wanneer het kapot gaat zullen ook niet laag zijn.
Maar zoiets staat in t artikel.
potver7 zegt
Exact dat dus. Luchtweerstand neemt toe bij het stijgen van de snelheid, pas vanaf een kilometer of 80 gaat het echt verschil maken. En een achteruitkijkcamera verbruikt ook stroom als je stilstaat voor ’n stoplicht.
Maar goed, al die argumenten die nu in het AD staan roep ik vanaf het begin al. Dit is innoveren om het innoveren, en het zal ongetwijfeld populair zijn onder gadgetfreaks. En op zich zitten er ook voordelen aan zo’n systeem, een achteruitkijkcamera kan meer dan wat een spiegel kan. Maar de voordelen wegen imho niet op tegen de nadelen.
joost1234 zegt
@Loek: je kunt met een camera toch ook de complete dode hoek wegnemen? Dat is de waarde die ik er van inzach. Maar de dodehoek lampjes zijn hier ook een zinnige oplossing voor.
Loek zegt
@joost1234: ook dat. Ik weet toevallig dat bij de Mercedes Actros MP5, de eerste truck ooit met cameraspiegels, dat één van de grootste argumenten was omdat je inderdaad die grote ondingen uit het zicht haalt en de schermen combineert met de A-stijl. Maar ook dat probleem is kleiner bij personenauto’s en zoals jij zegt, veelal te voorkomen met een dodehoeksensor.
Hoe ik het zie: het is een goede ontwikkeling, maar bij veel merken onderhevig aan een hoop finetuning.
Pascal zegt
Ik vind gadgets helemaal leuk, maar toen ik dit op e-tron zag vond ik het direct onzin. Geen idee hoe het door de goedkeuring komt ook, aangezien je op een beeldscherm geen diepte ziet.
Svenska II zegt
@Pascal: ik heb er wel eens mee gereden, in een Lexus ES (die waren de eersten) en de diepte is er wel, wordt opgelost met een soort lijnen in de beeldschermpjes. Ik vond het verder niks trouwens, zit de hele tijd over de schermpjes te kijken om m’n spiegels te zoeken …
basman147 zegt
@ Loek; Klopt idd, Mercedes heeft de EQXX gewoon weer buitenspiegels gegeven omdat de extra weerstand van de spiegels lager was dan het stroomverbruik van 2 extra monitors in het interieur.
horch zegt
De spiegels die op de EQXX zitten zijn kleiner dan wettelijk is toegestaan, dat vergelijk is niet helemaal fair.
Voor auto’s die wél goedgekeurd zijn voor gebruik op de openbare weg (de Volkswagen XL1 had destijds een speciale ontheffing om ze te mogen gebruiken, dat is nu niet meer nodig) is het verschil in rijbereik niet groot, met verrekening van de stroom voor de schermen zou je er op een volle accu maar een paar extra kilometers bij krijgen. Maar er komen dus wel kilometers bij.
De stelling dat het niets helpt is naar mijn mening dan ook te kort door de bocht, dat er nog praktische bezwaren aan zitten is zeker, maar dat is een taak om op te lossen voor de ontwerpafdeling.
En laten we wel wezen, zo’n optie koop je ook gewoon omdat het cool is en zeker ook omdat je buurman het niet heeft, echt niet omdat het nou zoveel beter werkt. Ik heb het idee dat Mercedes-benz hier de jaloerse buurman is omdat ze het momenteel niet aanbieden. Gezien de lap tekst die ze er aan hebben gewijd zijn ze niet van plan daar binnenkort verandering in aan te brengen.
herve11f zegt
@horch: maar als zo een schermpje kapot gaat is de buurman ineens minder jaloers.
vaakbenjetebang zegt
Op een personenwagen went het heel snel, maar voegt het niks toe. Op een trekker-oplegger kan het wat toevoegen, maar ik was er bij de Actros een jaartje of wat geleden niet echt snel vriendjes mee. Diepte zien bij het wisselen van rijbaan op de snelweg vond ik niet handig, en al helemaal niet in het donker. Benieuwd of dat went als je er meer mee rijdt, of dat bijvoorbeeld het systeem van DAF of MAN me beter zou bevallen. Wat wel fijn was, is dat je niet het windgeruis van de spiegelhuizen hebt, en dat je directe zichtveld beter is. Zeker op rotondes met fietsers is dat een dikke plus.
audirs3 zegt
Dat geldt zeker voor Europese personenauto’s met toch al vrij kleine spiegels. Maar in de VS zijn spiegels al veel groter, zeker voor SUVs en pickups, dan is het toch wel een ander verhaal. Al maakt het daar relatief gezien natuurlijk ook weer minder uit…
zesinlijn zegt
Gaat lekker vandaag hè… “Zo dachten we vooraf dat de luchtweerstand van een klein cameraatje op je voorportier een enorme bak aan luchtweerstand zou schelen”
utregcity zegt
Dat artikel in t AD betreft een mening van een hoge pief van Mercedes Herr (ja?)Woll. Misschien moet hij eens naar de Honda e kijken. Daar werkt t wel en goed ook. Heerlijk scherp beeld in bv. de stromende regen. Zou niet meer terug willen naar die in de zon spiegelende uh spiegels. 😎
RiKe zegt
@utregcity: ik geloof zeker dat het bij Honda goed uitgewerkt is, bij andere merken is het vooral “uitgewerkt”.
superuniti zegt
Mijn vrouw rijdt een Honda e en daar werkt het inderdaad erg goed. Perfect zicht, juist ook bij slecht weer en schemer/donker. De plaatsing van de displays is – in tegenstelling tot andere merken – heel intuitief: in de hoeken op raamhoogte.
De achteruitkijkspiegel kun je schakelen van spiegel naar display (de camera zit boven achter de achterruit). Voordeel daarvan is dat deze een soort groothoeklens heeft, waardoor je veel meer ziet achter je t.o.v. de ‘echte spiegel en meer overzicht hebt.
In het begin was ik sceptisch, maar Honda heeft dit echt heel goed gedaan.
flyerbunch zegt
Vond de camera’s in de e-tron ook niet ideaal. Rechts is het ok aangezien je kijkhoek hetzelfde is als je die richting kijkt want je ogen moeten niet echt afwijken, maar links heb je de neiging om naar buiten te kijken en zit het scherm veel te dicht lijkt het met een rare kijkhoek zonder enig dieptezicht idd. Het zal mss wennen zijn, maar was geen fan.
rs999 zegt
Dit is alleen de reden waarom ik graag autoblog lees 😁
_____
Verandering is over het algemeen goed. Denk maar zo, als we als mensheid nooit aan het uitvinden waren geslagen, hadden we nu nog in een grot gewoond en hadden we moeder de vrouw met de knots tot de orde geroepen als de mammoet niet op tijd was klaargemaakt.
_____
Beste autoblog directrice en of directeur,l
Geef deze nicolas een salaris verhoging van 38% !!
nicolasr zegt
@rs999: Ja! Lezen we mee @michaelras? 😜😂
dromedaris zegt
Uiteraard onnozel. Wat als er een druppel op ligt, of vuil op de lens? Altijd miserie!
superuniti zegt
Of dit ook geldt voor andere merken weet ik niet, maar de lenzen op de Honda e hebben een speciale coating die vocht en vuil afstoot. Daarom (vooralsnog) nog nooit last gehad van deze ‘misère’.
adyton zegt
Of ik let er gewoon niet op, maar denk idd niet dat er veel e trons zijn met die camera spiegels. Je zou denken dat het toch opvalt die kleine zijspiegels
pomoek zegt
Ik durf de stelling wel aan: camera’s in plaats van spiegels zijn, nog, geen succes. Hier gaat wel iemand een oplossing voor bedenken. Als aanvulling op spiegels vind ik het idee van hyundai geniaal: Na activering van je richtingaanwijzer krijg je in je display voor je neus het beeld van linksachter, of rechtsachter je auto te zien.
Die spiegels zijn er over 10 jaar niet meer.
Bella Macchina zegt
Dat gaat nooit werken bij BMW-rijders.
pomoek zegt
@bella macchina: daar heb je een punt.
rensso zegt
Hehe eindelijk. Niet elke innovatie is vooruitgang. Alles touch, bijv zelfs op t stuur is ook waardeloos. Niks praktischer als af en toe een knopje
Dutchdriftking zegt
Ik heb een voorkeur voor een combinatie van beiden, en snap dan ook niet dat dit nog niet aangeboden wordt. Je hebt toch ook een achteruitkijkspiegel, en een camera? Gewoon spiegels met hierin een extra camera. deze komt dan in beeld in je instrumentarium wanneer je de knipper aan zet. Het liefst onder een net iets andere hoek dan waarmee je normaal je spiegel hebt staan. Ook ideaal bij achteruit file parkeren. Scheelt stoeprandschade. Het is maar een idee.
realhustler zegt
Bij vrachtwagens hebben de camera spiegels ook andere functies, een echte spiegel laat in een bocht de trailer zien, en de camera spiegel past zich aan zodat je niet tegen de trailer aan zit te kijken.
In de auto kan je dit soort functionaliteit ook hebben, bv om dode hoeken te voorkomen, en bij manoeuvreren bv de stoep te laten zien.
mashell zegt
Geldt dit niet precies ook voor die hippe maar onhandige uitklappende deurklinken?