Met de Callaway Silverado Signature Edition ben je nu net zo snel als je klinkt.
Wie weleens in een moderne Amerikaanse pick-up met V8 heeft gereden, zal het kunnen beamen. Het maakt veel indrukwekkende herrie, het zuipt als een malle en je voelt je enorm machtig. Om je heen rijden allemaal kleine botsautootjes met eenliter driecilinders, terwijl jij met je dikke V8 in je enorme pick-up iedereen mentaal aan de kant duwt.
Callaway Silverado Signature Edition
Het grote probleem is dat het ondanks alle branie niet écht snel gaat. Pick-ups zijn namelijk veel te groot geworden. Dat is de reden dat de GMC Syclone uit 1991 nog altijd de snelste pick-up is. Maar er is een oplossing in de vorm van de Callaway Silverado Signature Edition. Callaway is een tuner c.q. fabrikant die al bijzonder lang de meest gave conversies maakt.
TVS R650 compressor
Ondanks dat er soms flink veel vermogen gewonnen kan worden, staat betrouwbaarheid bovenaan. Mede daardoor wordt Callaway vaak door fabrikanten en importeurs benaderd om een kleine serie te bouwen. De Callaway Silverado Signature Edition ziet er niet zozeer veel sneller uit, maar is dat wel. Er is een nieuwe luchinlaat-systeem, nieuwe uitlaat en een compleet nieuwe CalCal-ECU. De hoofdattractie van de conversie is natuurlijk de TVS R650 mechanische compressor.
Het resultaat is een maximumvermogen van 602 pk en 759 Nm aan trekkracht. Het is nu mogelijk om naar de 96 km/u te sprinten in 4,3 seconden! Kijk, dat schiet al iets op. De quarter mile doet de dikke pick-up in 12,5 seconden met een eindsnelheid van 200 km/u.
Het mooie is dat de Callaway Silverado Signature Edition-conversie voornamelijk mechanisch is. Je kunt zelf kiezen welke Silverado je pakt, zolang de 6.2 V8 er maar in ligt. Er zijn wel wat kleine aanpassingen. Denk aan een koolstofvezel motor-cover, aluminium deurlijsten, alcantara bekleding op het stuurwiel en een setje nieuwe velgen. Naar wens kun je 20 of 22 inch krijgen. prijzen zijn (nog) niet bekendgemaakt, maar Callaway is nooit de goedkoopste (wel vaak de beste). Maar hey: de Silverado is in elk geval net zo snel als ‘ie klinkt!
Meer lezen? Dit zijn de gaafste auto’s die Callaway ooit bouwde (ja, ook een Alfa GTV en Mercedes diesel!)
realhustler zegt
Was wel verbaast dat bij de pickup truck drag race bij carwow de VW Amarok overduidelijk de winnaar was, ondanks dat er een F150 Raptor bij was, die meer vermogen heeft, een V8 en als enige deelnemer op benzine was.
Dat geeft dus al aan dat het heel wat lijkt zo’n F150 Raptor, maar vergeleken met vlotte gewone auto’s is het helemaal niet snel.
E34M5Touring zegt
Die Raptor is een 2010 model met een atmospherische v8 met 400pk, is flink wat zwaarder en groter dan een Amarok en qua gearing veel meer toegespitst op offroad dan een Amarok. Daarbij zal een Raptor uiteindelijk sneller zijn omdat je nergens voor hoeft te remmen… Zet er een nwe Raptor naast en de uitkomst wordt al heel anders.
O plaat zegt
Een Amarok is een compleet ander formaat en type pick up. Een Amarok kan je eerder vergelijken met een Ford Ranger. Een BMW 2 serie coupé zal om de zelfde reden ook sneller zijn dan een MB S500
anthwan zegt
Dan doet die er maar 2 seconde langer over kwart mijl dan de nieuwe 911 turbo S
Hemi61 zegt
Ik weet niet wanneer de schrijver van dit artikel voor het laatst in een Amerikaanse pichup heeft gereden of van welke planeet hij komt. Ik rijd al een paar decenia in Amerikaanse V8 pickups en met de originele uitlaat zijn deze bijzonder stil en comfortabel, zeker de wat luxere versies van de laatste 10 jaar doen niet veel onder voor een Range Rover. Daar komt nog bij dat het brandstofverbruik van b.v. een 5.7 liter Dodge Ram ongeveer op hetzelfde niveau ligt als een Subaru Outback van een paar jaar geleden. Heb een Outback gehad en de laatste 3 jaar een 2017 Ram, waar ik 85.000 mijl mee heb gereden. Kom dan amper boven de 1500 toeren, dus deze motoren gaan ook met gemak 300.000 mijl mee.