![Callaway C16](https://static.autoblog.nl/images/wp/callaway_c16_01.jpg)
In Europa staan de tuners toch vooral in de rij voor de de Duitse merken als Audi, BMW en Mercedes, maar in de VS is de Corvette een graag geziene gast bij tuningbedrijven. Zo is de Corvette ook bij coachbuilder Callaway aan het goede adres. Resultaat: de uiterst brute Callaway C16.
De Callaway’s C16 heeft een getunde 6 liter V8 motor goed voor 616 pk en 789 Nm, waarmee de naald in slechts 3,3 seconden op de 100 km/u gezet wordt en de acceleratie stopt bij 330 km/u. Op de 400 meter (quater mile) is de C16 met 10,9 seconden zelfs sneller dan een Ferrari Enzo (via: autoblog.com).
De auto staat van voren op 19 inch velgen (295/30) en van achteren zijn deze met 20 inch nog een duimpje groter (345/25). Verstelbare vering is standaard en er kan gekozen op drie manieren door de zes versnellingen worden geschakeld: twee handgeschakelde programma’s en één automatisch programma. De cockpit is volledig gedecoreerd met Duits leer en Alcantara. De auto’s worden op bestelling gemaakt en uniek genummerd, waarbij het interieur en exterieur naar eigen smaak kan worden ingericht.
Iemand wil hier een Ferrari zijn?
@heidekonijn: Nee, dat was hier
de ZO6 was al een vette bak met 512 PK (optrekken in ze 6e versnelling)
maar deze slaat alles , alleen het uiterlijk vind ik zelf zwaar minder
Jaaaaaaaaaaaa doe toch maar niet! :)
Wat tuners in Europa te veel aan de buitenkant hangen doen Amerikanen te veel in het dashboard. GADVERREDAMME! Wat vind ik dat toch walgelijk een plastic dashboard! Vind je het gek dat zo´n ding goedkoper is dan een Porsche en Ferrari.
Mja technisch is Callaway idd vrij sterk en het ziet er ook allemaal gelikt uit maar die 575 neus en die 599 c-stijlen en achterlichten.. jammer toch, ik bedoel hoeveel zou een bezoekje aan een designer kosten?
Velgen zijn gejat van Koenigsegg
http://www.koenigsegg.com/graphics/enlarge/ccx_wheels.jpg
Nah laat die corvette maar,…dan maar iets wat minder hard optrekt hoor.
Ik vind dit wel een strakke bak..
Het lijkt wel dat je Amerikaanse auto’s wel MOET gaan tunen voordat je een redelijke auto hebt.. want van fabriek lijken die dingen heel vaak niet af (uitzonderingen daar gelaten). Deze ‘afmaak’ is wel zeer geslaagd.
Okee dat ziet er wel heftig uit in oranje :D
Dat sommige mensen hem niet zo mooi vinden zou misschien kunnen komen omdat dit bericht boven een Aston Martin staat van Prodrive.
Dat werkt natuurlijk niet echt in het voordeel van de Corvette ;)
The headlights are not working for me…
Maar “sneller dan een Enzo” wel!
doe mij maar een enzo, dit is toch qua zicht BEDUIDEND
beduidend minder wou ik zeggen, het interieur ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen, alleen niet overeenstemmend met het exterieur.. Al bij al iets te gelikt deze amerikaanse ‘muscle’
goeden morgen heren,
ik lees al een tijdje de artikelen en jullie commentaar op deze site (lees: 4maanden) en dit is de eerste keer dat ik commentaar geef .. maar elkekeer als ik een stukje lees over een nieuwe auto hebben jullie wel weer wat tezeiken dat die op een andere auto lijkt .. sorry hoor maar hoe wil je een auto ontwerpen die echt helemaal niks van een andere auto weg heeft? (onmogelijk toch?) en ik wil nog even zeggen dat Rick Dos hier altijd een leuke/eerlijke mening weg geeft .. die mag ik zowiezo wel
met vriendelijke groet
darko
quote:’sorry hoor maar hoe wil je een auto ontwerpen die echt helemaal niks van een andere auto weg heeft’
Beste Darko,
Die diepgewortelde chineesze gedachtegang moet je toch loslaten..
Elke type auto heeft zn kenmerken, die em aldannniet mooi maken en daar praten,discussieren we graag over..
Ik vind het uiterlijk behoorlijk geslaagd. Toen ik de voorkant zag d8 ik eig meteen aan een gerestylede AM. De achterkant vind ik minder geslaagd, teveel plastic. Die specs van de motor zijn erg indrukwekkend en van 0-100 km/h in 3,3 sec is dat zeer zeker ook. Sneller dan een Ferrari Enzo…tja daar sta je dan. Ik heb het gevoel dat Amerikaanse musclecars niet (allemaal) meer zo musclecar zijn, maar veel beter aan het worden zijn. Ze bieden veel vermogen en een goede handling voor minder geld dan de Europese concurrenten. Ok ze zijn misschien niet zo uitontwikkeld als zeg een Ferrari, Porsche of Lamborghini maar ze komen wel in de buurt. Er is wel een aardige kans dat de volgende Corvette zich met de 911 of 430 kan meten.
idd, geslaagd uiterljik in de zin dat Callaway erin geslaag is een Amerikaanse super-/musclecar soul te geven door o.a. de motorkap en de bumper aan te passen en die fantasietjes aan de achterruit toe te voegen.
– Sammie
toch zou ik deze uitvoerig eens willen zien zonder die aangepaste bumper…
– Sammie
@ Robin,
Voordat je oordeelt is het misschien goed, om te weten waarover je oordeelt want die velgen zijn niet van Koenigsegg, zij hebben deze velgen net als callaway gewoon ingekocht bij de fabrikant van deze velgen, Dymag.
http://www.dymag.com/
In de volgende link kun je lezen dat Mosler de eerste was met deze velgen.
http://chicago-auto-show.autoblog.com/2006/05/19/mosler-announces-first-production-car-with-carbon-fiber-wheels/
Ik vind dat happy-de-peppy Aston-Martin grilletje niet zo geslaagd….. :(
Hier wordt ook gezeurd, want deze auto heeft wel duidelijk een eigen gezicht… Alleen jammer dat dat interieur me aan de gemiddelde lease-jap doet denken. Maarja, dat is Amerikaans he… auto’s bouwen kunnen ze daar niet.
Geinige bak, andere exterieurkleur en minder plastic op het dashboard en dan blijft de vraag slechts “Kost da?”
WOW !
Ik wil toch wel even vaststellen dat ORANJE niet staat op een Bentley maar zeker wel op een Callaway Corvette. Prachtige kleur voor deze auto (die ik verder ook niet echt lelijk kan noemen)
Dashboard is inderdaad plastic maar ja. Dat is echt een Amerikaanse afwijking. Heb ooit naar een Dodge Caliber gekeken. JAK !
Ik ben het helemaal met JANUS eens, vind hem er zeker niet slecht uitzien, behalve dan het interieur…
Heren jullie hebben het over dat plastic dashboard maar volgens mij is hij hier voorzien van een leder huidje! ziet er toch niet zo gek uit? net als de hemelbekleding van alcantara. Alleen de kleurstelling binnenin vind ik niet zo geslaagd. verder is het een schitterende auto. je rijdt voor relatief weinig geld in een unieke en asfaltverslindende bolide!… Is toch gewoon geweldig. Ik begin steeds meer van die Yankies te houden…
Das ook een kwaliteit dan, om je leren dashboard er als plastic uit te laten zien.
kan iemand mij uitleggen waarom ze de motorkap “verkeerdom” laten opengaan..? is toch hartstikke onhandig?
ben ik de eerste die het zich afvraagt ? heeft de corvette niet een 7liter 8 cilinder ipv een 6 liter ? of is dit een andere model dan de ZO6 ?
@darkow
THX kerel! ;) :)
Ik vind dat de bodyaanpassingen hem erg mooi hebben gemaakt! Opmerkelijk dat op de tweede foto de auto andere velgen heeft, die zou ik er liever onder hebben gezien dan de andere. Verder leuk dat hij wat sneller is dan de Enzo, maar dat is alleen rechtuit, een Enzo zal de auto op een rondje nurburg wel “kloppen”, één van de redenen dat de auto een stuk minder kost dan de Ferrari.
@route66: De Callaway is blijkbaar gebaseerd op de standaard C6. Die heeft een 6.0 V8 van 400 pk. De Z06 heeft idd een 7.0/505 pk.
dat ding lijkt veel op een aston-martin/corvette in een!!
alleen dan de oerlelijke versie!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :):):)
hij lijkt een beetje op een spyker vanuit een bepaalde hoek, en natuurlijk op een aston martin….
maaaar de enzo heeft wel een hogere top … over wegligging kan ik me niet uitspreken, maar ik denk dat de enzo toch wel sneller door de bochten gaat dan de C6.
Het lijkt wel alsof het een bijeengeknepen ferarri neus is en het stuur… zou je het echt in je handen willen hebben ??? hoe het eruitziet niet nee, maar een stuur moet je voelen… een auto trouwens ook !! Waar kan ik hem testrijden ??
voorkant doet me sterk denken aan die disney film antz
nu heb ik wel een hoop commentaar gegeven maar eigelijk nog niet mijn mening over de auto, ik vind hem zeker weten mooi.
-Justfendi,
ik bedoel er alleen mee tezeggen dat er altijd een paar zijn die moeten zeggen dat die op een andere auto lijkt dit is ook niet erg. want je kan toch ook een wiel niet vierkant maken. somige lijnen zitten nou eenmaal in een auto. en bij deze vind ik ze gewoon geslaagd :D
De prijs schijnt maar 119000 USD te zijn. Dat is omgerekend 90 000 Euro, of evenveel als een.. Porsche Cayman. Mmmh, dat verandert de zaken, ik ben overtuigd.
@darkow
Laat het me zo stellen, ken jij nog een andere auto van de laatste twintig jaar die C stijlen (die dingen aan de weerskanten van de achterraam) heeft die van de rest van het koetswerk afstaan, zoals de 599 en nu ook deze Callaway hebben?
Volgens mij vergeet iedereen wie Callaway is……. één van de auto’s die al tijden in de top van de GT klasse van het lange afstand racet is de corvette van Calaway. Ik vind deze bak wel ruig, maar het interieur KAN ECHT NIET! Doe een mooi interieur met zwart/grijs alcantarra en oranje Piping en het komt goed. Deze auto zal ook ongetwijfeld super de bocht om gaan, want de racing corvettes kunnen dat ook en de straatauto’s hebben ook echt aanpassing afgeleid van de racing afdeling.
Wat me trouwens echt waanzinnig lijkt is hun 4,0 liter V16!! met 5 kleppen per cilinder 550pk uit een 4 liter bij (hou je vast)…. 10.000 toeren per minuut! Ook amerikanen kunnen echte supermotoren bouwen en dit wordt een topper! Kan niet wachten tot dit in een echt gave bak de weg/het circuit op kan!
specs van de Cyclone V16 motor
http://www.callawaycars.com/callaway/main/framesets/projects/V16/V16information.pdf
@ wOoOdy
Hahahahahahaha
goed lezen, Cyclone Power Ltd zijn britse motoren bouwers uit Poole!
Ze hebben een lichtgewicht V8 ontwikkeld op basis van een 4 cilinder motorfiets blok met 20 kleppen. 10.000 toeren is overigens niet ongewoon voor een 1000cc motorfiets of een 2 liter V8 die hierop is gebaseerd. Een V16 is nu de volgende stap die ze samen met Callaway zetten.
Wel leuk voor het type plaatje op de achterzijde: 80 kleppen onder de hood.
kijk ze snappe er weer geen fuck van wat ik zeg, ik bedoel dus eigelijk tezeggen dat elke auto (nieuw ontworpen ofniet) altijd wel wat van een andere auto weg heeft EN DAT MAAKT ME OOK NIKS UIT. lezen is moeilijk ofniet?! ..
dus bij deze mijn boodschap
mvg
darko
@T16 @Woody
Klinkt indrukwekkend, hopelijk wordt er wel hard aan doorontwikkeld, men probeert al een jaar of tien bike-engines in V te zetten en op één krukas te draaien maar tot nu toe met weinig succes voor zowel circuit als straat. En (min of meer) iedereen beseft dat wat nu gebeurt met TVR heel veel te maken heeft met hun door AJ Melling ontwikkelde ‘eigen’ motoren : erg indrukwekkend op papier maar door gebrek aan ontwikkeling ook erg onbetrouwbaar.
Als Callaway hierin slaagt en dit in een competitie of ZR6 Corvette chassis lepelt dan staat Ferrari en co nog wat te wachten.. wat dan hopelijk weer aanleiding geeft tot een reactie van hun kant.
Hopelijk idd wel zonder chocolade interieur.
@Darko
Helemaal juist, auto’s rusten allemaal op van die ronde dingen onderaan bv.
Misschien kun je contact opnemen met JH en kunnen jullie samen jullie enorme design kennis bundelen tot een studio. Bertone en Guigiaro watch out!
F*CK America
@M-bart
Te laat, ze zijn ons voor geweest vrees ik :-)
dat Cyclone uit de UK komt wist ik al, maar laten we eerlijk zijn….deze v16 komt er niet als er geen bak met geld beschikbaar is om de motor te ontwikkelen. En het is een samenwerkingsverband tussen callaway en cyclone.
Overigens heeft callaway een stapel upgrades voor de standaard V8 van de corvette die ook indrukwekkend zijn. 550pk uit een ongeblazen v8 is best heftig.
Over de kwaliteit kan ik alleen maar zeggen….. wie wonnen er de laatste jaren de lange afstandraces in de “standaard”klassen? De Viper en de Corvettes (en die zijn(bijna allemaal?) gebouwd door Callaway.
Als het zo hard gaat EN 24 uur mee gaat dan heeft Callaway kennelijk genoeg kennis om Porsche te verslaan…. en da’s best een prestatie, toch?
Ziet er VEEL beter uit dan een gewone Corvette, die zijn lelijk.
9000 toeren uit een V16? Luister zelf!
http://www.callawaycars.com/callaway/main/contentpages/projects/v16content.htm#
Ok, klinkt héél indrukwekkend ;-)
Onbelast op de testbank klinken auto-motoren net als duikende vliegtuigen, benieuwd hoe dat klinkt als het de raidillon opstormt. Here’s hoping.
Callaway is trouwens ook verantwoordelijk voor de DOHC 4v cillinderkoppen van Aston Martin.
Met zo’n CalVette zet je iedereen die driemaal meer voor z’n penisextension heeft betaald grandious voor lul . . . Ze klinken ook erg fijn ;)
@WOoOdy
van V8 dan? De V12 lijkt me van Cosworth te komen.
Callaway supercharged 6.0-liter LS2 V8 produces an impressive 616 bhp at 6,200 rpm and develops 582 lb-ft of torque at 4,750 rpm. The Callaway C16 does 0 to 60 in 3.3-seconds, and a quarter mile in 10.9 seconds. Top speed of the manual transmission coupe is 206 mph. Equally impressive is its fuel efficiency rating of 18 city/28 highway. It is emission compliant worldwide.
V8 dus . . .
Knappe prestaties. Maar dat UITERLIJK…
Weet iemand het kleurnummer ???? Alvast bedankt.
Een Mazda interieur in een Callaway?!…
Het verbaast me ook niks
super mooie corvette , kan er niks anders over zeggen .
die velgen zijn echt pareltjes