We konden in conceptvorm al van de Cadillac Lyriq genieten, maar dít is de officiële versie! Ook deelt Cadillac dat ze afscheid nemen van de Internal Combustion Engine, of ICE. Yep: Cadillac wordt een EV-merk.
Een tijdje geleden kregen we voor het eerst de Cadillac Lyriq te zien. Dat was een concept SUV die de eerste EV van Cadillac moest worden. Het concept was aardig ‘in your face’ met een bijzonder design en ook al gelijk een mooie plek in de markt. Hij zou namelijk goedkoper worden dan de Tesla Model X.
Officieel
We kunnen ‘concept’ weglaten: dít is de Cadillac Lyriq. De eerste EV van Cadillac die volgend jaar op de markt moet komen (Amerikaans modeljaar 2023). Gelukkig voor de fans van het concept: hij wijkt er niet veel vanaf. Vooral de bijzondere verlichting valt op, bijvoorbeeld in de grille of de bijzondere achterlichten. Zoals we bij andere merken zien, zijn de lichten geanimeerd. Deze kunnen dus een lichtshow geven bij bijvoorbeeld het ontgrendelen van de auto.
Specs
Een uniek design is de Cadillac Lyriq dus sowieso, maar is het ook wat? Voor zijn geld valt het allemaal niet tegen. De Cadillac Lyriq moet namelijk alles vanaf 59.990 dollar (49.930 euro) kosten. Voor dat geld krijg je een batterijpakket wat 100 kWh groot is. De aandrijving gaat middels twee elektromotoren op de achterwielen. De totale kracht is 340 pk en 440 Nm en de koek is qua actieradius pas op bij 300 mijlen (482 km). Lekker gemiddeld zonder belabberd slecht te zijn, zoals gezegd helemaal voor het geld.
Interieur
De Escalade kreeg van Cadillac al een bijzonder modern interieur mee en de Lyriq gaat nog een stapje verder. Uiteraard komt de elektrische SUV ook met Cadillac’s eigen versie van het Hyperscreen wat we in de Mercedes EQS zagen. Goed, iets minder excentriek dan. Het scherm van Cadillac staat op ongeveer het halve dashboard en is één groot gebogen OLED-paneel. Het scherm meet 33 inch en kan een miljard kleuren weergeven. Nodig heb je het niet, maar indrukwekkend is het wel. Ook qua luxe mis je niks met een premium audio-installatie door AKG en Super Cruise: Cadillac’s rivaal voor Tesla Autopilot.
Afscheid ICE
De Cadillac Lyriq komt in 2023 op de markt, ons continent slaat hij trouwens over. Wel paart Cadillac de aankondiging van de elektrische SUV met een andere aankondiging. Cadillac gaat afscheid nemen van de ICE, de Internal Combustion Engine. In 2030 worden er geen Cadillacs meer verkocht met een verbrandingsmotor. Vandaar dat de Lyriq binnenkort bijval krijgt van een rits elektrische modellen die het merk binnenkort gaat aankondigen.
Dat zei Vicepresident van Cadillac Rory Harvey op het lanceerevenement van de Cadillac Lyriq. Ook betekent dit dat elke vanaf nu geïntroduceerde Cadillac een EV wordt. Het lijkt er dus op dat de nieuwe CT4 V en CT5 V uiteindelijk als laatste wapenfeit voor de benzine-Cadillacs dienen. Overigens wordt de eerst volgende nieuwe onthulling de Cadillac Celestiq, een grote elektrische sedan die naar verluidt op de Cadillac Escala concept gaat lijken. Qua styling zeker geen slecht idee.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem goed gelukt. Nu dit design nog op een fijne sedan of station.
E34M5Touring zegt
Mooie auto en best een prima prijs zo te zien. Als iedereen nou ff z’n CTS-V inruilt, alvast bedankt! De wagon zou helemaal top zijn, maar een gewone doe ik ook niet moeilijk over.
Richmond zegt
Waarom kunnen ze die beeldschermen niet gewoon mooi wegwerken binnen een overkapping van kunstof of leer zoals vroeger toen we nog gewoon mooie wijzerplaten hadden. Zo’n losse scherm recht op het dashboard ziet er zo onaf uit.
rumour zegt
‘Zoals ook bij andere merken zijn lichten geanimeerd, lichtshow geven bij b.v. ontgrendelen auto’…
Waarom? achteruitgang en continu vette spiegelende trutschermpjes, moet er niet aan denken.
mashell zegt
@benja01: omdat de beeldschermen daarvoor veel te groot zijn. Vanwege de bedienbaarheid moeten ze ook hoog zitten. Daar nog een behoorlijk overbodige zonnekap overheen maakt dat je het idee het tegen de Berlijnse muur aan te kijken. Ik vind schermen met zonnekap er inmiddels gedateerd uit zien.
erwinlagcher1977 zegt
@benja01: Dat ziet bij een merk zoals Mercedes er totaal niet uit. Afwerking moet top zijn maar een tablet recht in je smoel.
moveyourmind zegt
Vind hem wel geslaagd, een beetje een combinatie van een SUV en een stationwagen. Net als bijvoorbeeld de Ford Explorer.
granturismocollector zegt
Jammer dat dit merk in Europa geen succes is. Heb hun wagens op vlak van design en klasse altijd al indrukwekkender gevonden dan de zoveelste E-klasse/5-serie/A6. Hopelijk worden er toch enkele geïmporteerd. Moest ik het kunnen, dan had er al eentje voor de deur gestaan.
koeberg zegt
> De Cadillac Lyriq moet namelijk alles vanaf 59.990 dollar (49.930 euro) kosten.
Gewoon de prijs in dollars naar euros vertalen daar kom je er niet mee. Tel daar maar 10% importtarief en 21% btw (cumulatief 33%) bij op. Dan kom je op €66.407 Plus transportkosten.
cossiekiller zegt
Amai, ze moeten hun eerste EV nog op de markt brengen en ze kondigen het einde van de verbrandingsmotor al aan. Sterk bezig.
audirs3 zegt
Ik ben wel benieuwd naar de EV Escalade
Eduardo Cuvelier zegt
Cadillac Lyriq Lovable Luggage – Score :
– Frank Sinatra : ‘It All Depends On You’
– https://www.youtube.com/watch?v=1f8A-JTxmgg