Cadillac doet met de Celestiq een dappere poging het meest luxe segment te betreden.
Het Amerikaanse Cadillac is een prestigemerk met een lange geschiedenis. De focus ligt met name op de eigen markt. Ze bouwen fraaie, praktische auto’s met een luxe uitstraling. Maar het merk heeft grotere ambities. Ze willen de meest luxe automerken ter wereld laten zien wat ze in huis hebben. Dat doet Cadillac met de Celestiq.
Het is voor een Cadillac begrippen peperdure auto. Het prijskaartje begint bij 300.000 dollar. In vergelijking met een Rolls-Royce is het echter een prijspakker. Maar mag je dit ook echt vergelijken met het Britse merk? Als je kijkt naar wat de Amerikanen te bieden hebben wel. Zo draait alles om personalisatie met de Cadillac Celestiq, wat weer doet denken aan de luxe Britse merken.
Naast personalisatie qua gebruikte materialen voor het interieur, de wens voor een unieke lakkleur en velgen gaat Cadillac nog een stapje verder. Klanten krijgen onder meer de mogelijkheid om aan de hand van 3D geprinte onderdelen het interieur uniek aan te kleden. Denk aan je handtekening op het stuur of verwerkt in het dashboard. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of het is mogelijk met de Cadillac Celestiq.
Over het interieur gesproken. Het is lekker Amerikaans: dus veel schermen. Een enorm diagonaal 55-inch scherm voor de bestuurder, een 11-inch scherm voor de infotainment. En dan zitten er achter nog twee 12,6-inch schermen voor de passagiers ter vermaak én een kleinere 8-inch scherm. Goed, het is niet zo indrukwekkend als het hyperscreen van Mercedes. Toch ziet het er lekker uit.
De Celestiq is de tweede volledig elektrische auto van het Amerikaanse merk. De EV is uitgerust met een grote 111kWh batterij. Het opgegeven rijbereik is 483 kilometer. Een goede zaak is het opladen. Je kunt met een snelheid van maar liefst 200 kW opladen. Dat is dik voor elkaar. Niet baanbrekend in vergelijking met andere merken, maar wel gewoon lekker rap. Twee elektromotoren verzorgen de vierwielaandrijving. Met 600 pk en 867 Nm aan koppel accelereert het ding in slechts 3,8 seconden naar de 96 km/u (60 mph).
Het prestigeproject van General Motors dat de Cadillac Celestiq heet verschijnt in 2024 op de markt. De productie start in december 2023. Alles draait om exclusiviteit. Er worden er slechts 500 per jaar gebouwd en GM ziet de auto als een langetermijnplan.
Johanneke zegt
Zo’n scherm voor de bijrijder…. Dat gaat echt nooit gebruikt worden.
Ik vind het wel een toffe auto overigens, maar het zal denk ik vooral een prestigeproject / studiemodel zijn. Over 25 jaar een zeer obscure auto die je dan nog ergens in een leuk artikel of filmpje tegenkomt.
Richmond zegt
Er staat dat hij in productie genomen gaat worden… maar goed tussen dat en daadwerkelijk verkocht worden zit ook een verschil.
Johanneke zegt
Ja precies. De Mazda mx-30 is ook in productie genomen, om maar wat te noemen. Dit is natuurlijk een veel luxer model, als halo-car zullen ze er wel wat maken.
tenaci zegt
Oef dat ziet er wel mokervet uit! Dit is natuurlijk nooit een Rolls concurrent maar een mooie halo-car voor het nieuwe Cadillac kan het zeker zijn!
tortuga zegt
Heb niet echt een luxe gevoel als ik dat interieur zo zie. Eerder strak/saai interieur met veel leder bekleding en zetels die vloeken met het geheel. Je zou bijna denken dat het een west coast special is van will i am… maar die zouden nooit zo’n afgrijselijke zetels gebruiken
Ferry_76 zegt
Ik moest even denken aan de Ford GT90, met al dat keiharde blauw van binnen
geenidee1975 zegt
Hm, ik krijg Citroën-vibes bij het design.
ralfast zegt
Proberen ze met dat achterlicht nu de stijl van de Jensen Interceptor te imiteren?
heckblende zegt
leg uit?
https://images.postwarclassic.com/pics/r2w-1200×800-caradverts/337044/337044-1630096114-6911347.jpg
William zegt
Ik verwacht net zo’n enorm succes als de Maybach 57 en 62.
kniesoor zegt
Een oto van 3 ton met een dergelijk generiek, ietwat Aziatisch uiterlijk . . . benieuwd of daar, behalve in de VS zelf, interesse voor is. En een vraagje voor de EVangelisten hier : is een rijbereik van 483 km met een 111 kWh accupakket ook niet wat schraal ?
Voorlopige conclusie : deze Cadillac kan zich eigenlijk op geen enkel vlak (behalve ‘heritage’ misschien) meten met Rolls Royce.
erce zegt
Ja, dat is nogal schraal inderdaad. Mijn iX3, met de stroomlijn van een baksteen, haalt dat bijna (460 km) met een 80kWh accupakket.
Ferry_76 zegt
Ik schat dat dit ding zeker 2500 kilo gaat wegen, misschien wel meer. Het schijnt langer en breder te zijn dan een Escalade.
CYBRTRK zegt
Een Tesla model S haalt 652 km met een 100 kWh accupakket dus heel efficient is die Cadillac niet nee
Edge zegt
Ik vind het een bijzonder fraaie bak, maar dit ziet er wat mij betreft niet uit als een auto van $300.000. En al helemaal niet als iets dat zo speciaal of complex lijkt dat er maar 500 per jaar van gebouwd kunnen worden. Ik denk dat Cadillac het iets te hoog in de bol heeft en deze Celestiq beter in de markt had kunnen zetten met een vanafprijs van $120.000, dan had je een prima alternatief gehad voor de Mercedes-Benz EQS en BMW i7
Jagris zegt
Ik vind hem mooi, maar vrees dat dit een enorme flop gaat worden voor cadillac.
shicomm zegt
Qua looks is het een dappere poging maar ik geef ‘m toch erg weinig kans van slagen.
Caddilac is nu ook niet hét merk waar in die prijsklasse wil gaan shoppen lijkt me.
Misschien toch maar weer een beetje de kant op van de cien ?
Eduardo Cuvelier zegt
Cadillac Celestiq Captivating Cruiser – Score :
– Frank Sinatra : ‘I Won’t Dance’
– https://www.youtube.com/watch?v=EaVByEQsxtw