Geeft Cadillac reden om lyrisch te worden?
Met merken als Tesla, Rivian, Fisker, Nikola en Lordstown doen de Amerikanen hun duit in het zakje als het gaat om elektrische auto’s. De traditionele Amerikaanse merken daarentegen zijn er minder snel bij. Nu begint Cadillac toch maar eens te werken aan elektrificatie. Deze Lyriq is daarvan het eerste concrete resultaat.
Als basis voor de Lyriq dient het compleet nieuwe modulaire EV-platform van General Motors. Dat is hetzelfde platform waar ook de Hummer EV van GMC op komt te staan. In de nabije toekomst zullen alle merken van GM van dit platform gebruik gaan maken.
De Lyriq lijkt verdacht veel op een concept car en dat is het dan ook. Desondanks heb je niet zo gek veel fantasie nodig om hier een productieauto in te zien. We kunnen alvast concluderen dat Cadillac erin geslaagd is een onderscheidend design neer te zetten. De kunst is om een design zowel onderscheidend als fraai te laten zijn, maar ook dat laatste lijkt aardig gelukt te zijn.
Hoewel de Lyriq herkenbaar is als Cadillac, hebben de Amerikanen duidelijk een nieuwe weg ingeslagen qua design. Wat vooral opvalt is de afwezigheid van koplampen op de plek waar je ze zou verwachten. In plaast daarvan heeft de Lyriq verticaal geplaatste koplampen en verlichte elementen in de grille. Dit alles ziet er wel heel concept-achtig uit, dus het is de vraag wat daarvan overblijft in de productieversie. De achterlichten trekken ook de aandacht, omdat ze ver doorlopen over de D-stijl.
Het interieur wordt gedomineerd door een enorm scherm (33 inch), zoals het hoort in een elektrische auto. De Lyriq krijgt diverse technische snufjes mee zoals een AR head-display met twee lagen en parkeren op afstand á la Tesla. De auto krijgt ook de nieuwste versie van Super Cruise, GM’s autonome rijsysteem.
Met informatie over de specificaties is Cadillac nog niet al te scheutig. Het accupakket levert rond de de 100 kWh. De Amerikanen beloven een actieradius van meer dan 480 kilometer. Snelladen moet met meer dan 150 kW mogelijk zijn. Er komt zowel een achterwielaangedreven variant als een vierwielaangedreven variant.
Een productieversie van de Cadillac Lyriq laat nog even op zich wachten. De eerste EV van Cadillac zal namelijk pas in 2022 op de markt verschijnen. De planning is dus in ieder geval geen reden om lyrisch te worden.
tjorque zegt
Drop hem nog even een inch of 4…
En het zou een dikke “poWer station” kunnen zijn.
okdoei zegt
@tjorque: dus… drop it likes it’s hot?
okdoei zegt
@okdoei: like* dammit net wakker
tjorque zegt
Als je hem in een donker kleurtje koopt, en hij een “attitude” krijgt… ;)
koeberg zegt
Het is alleen geen station, het is een SUV. En als je hem verlaagt dan is het een verlaagde SUV. En hoewel ik geen fan ben van SUV, gaat dat nou juist voorbij aan het hele punt van dat type auto.
toyotafortuner zegt
Elektrische XT5?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Zo zie je maar dat smaken verschillen. Ik vind ‘m afzichtelijk met die enorme muil en rare kont. En die karrewielen vind ik veel te groot. Sowieso weg met de SUVs!
woutr87 zegt
Mee eens, wat een onooglijk, wanstaltig hok zeg! Yikes!
ouwedibbes83 zegt
@F36GC: het is niet de eerste concept met net iets te grote velgen. Zal straks bij productie model wel meer in verhouding zijn, grill ook minder futuristisch en iedereen meer tevreden ;)
jorden zegt
Strak staat tie ja! Het lijkt wel een Lexus aan XTC
Robert zegt
Ziet er gewoonweg goed uit. Die verlichting aan de voorzijde zal uiteindelijk nog wel worden aangepast, al was het alleen maar om aan de wet- en regelgeving (dimlicht/grootlicht of de Amerikaanse sealed beams) te voldoen.
Het enige wat waarschijnlijk wel weer zal spelen is dat deze auto eigenlijk te groot is voor ‘onze’ parkeerplaatsen e.d.
vacano zegt
Auto is niet te groot voor Nederlandse parkeerplaatsen, het zijn de Nederlandse parkeervakjes die te klein zijn voor deze auto
mpgc zegt
Het is natuurlijk een auto die ontwikkeld voor de Amerikaanse markt. Maar ik vind het ontwerp er g geslaagd. Dit kan een succesnummer worden voor Caddilac.
snowbird zegt
Duidelijk herkenbaar als een Cadillac. Nu een concept car, maar de echte zal er ook zeker strak uitzien…zelf rij ik ook Ccdillac hier in Canada…mooi om te zien hoe ze hun eigen designtaal hebben…gecombineerd met nieuwe technologie..
RobUSA zegt
@machielvdd: “De traditionele Amerikaanse merken daarentegen zijn er minder snel bij ” GM met de Volt anyone ??
Oktober 2015 anyone ??
bugboy zegt
Mag hopen dat de specs niet voor 2022 zijn. 150kW laden voor een 100kWh accu kan straks echt niet meer.
Eduardo Cuvelier zegt
Cadillac Lyriq Legendary Brasilia Bachelor – Score :
– Frank Sinatra : ‘The Coffee Song’
– https://www.youtube.com/watch?v=8GlJWQppDNs