Amerikaanse overdaad ten top: de allereerste Cadillac Escalade-V is hier.
Veel Amerikaanser dan een Cadillac Escalade wordt het niet. Een heerlijk lompe en opzichtige SUV met een dikke V8 onder de motorkap. Precies zoals de Amerikanen het graag zien. En precies zoals de Nederlanders het niet graag zien. In ieder geval onze overheid niet.
Een Escalade is al weinig subtiel, maar Cadillac is nu nog een stapje verder gegaan. Voor het eerst hebben ze namelijk het V-label op hun mega-SUV geplakt. Dat betekent dus: brute power.
Je denkt misschien: heb ik de Escalade-V niet al eerder gezien? Dat kan kloppen, in januari deelde Cadillac al de eerste foto’s van deze topversie. Dat was alleen nog niet de officiële onthulling, want de details hield Cadillac nog voor zich.
Nu krijgen we eindelijk te horen hoeveel brute power de Escalade-V heeft gekregen. Dat valt zeker niet tegen: de 6,2 liter V8 met supercharger beschikt over maar liefst 682 pk en 885 Nm koppel. Volgens Cadillac is de Escalade-V daarmee de krachtigste full-size SUV.
Dat is geen grootspraak van de Amerikanen, want de enige auto die in de buurt komt is de Mercedes-AMG GLS 63. Die moet met 612 pk en 850 Nm koppel zijn meerdere erkennen in de Cadillac Escalade-V. En de Dodge Durango Hellcat met 720 pk dan? Die is na twee jaar alweer uit productie.
De Escalade is overigens niet sneller dan de GLS, want we hebben het hier over een loodzwaar bakbeest. De Escalade-V weegt 2.820 kg en de verlengde versie (5,77 meter lang) weegt zelfs 2.906 kg schoon aan de haak.
Het uiterlijk hadden we in januari al besproken, maar de Escalade-V kun je onder meer herkennen aan de dikkere bumpers, de vier uitlaten en de 22 inch velgen. En mocht je twijfelen, dan zijn er ook nog de V-badges. Alhoewel eigenaren van normale Escalades nu misschien ook kansen zien voor badge tuning…
En wat betaal je nou voor zoiets als Amerikaan zijnde? De Cadillac Escalade-V heeft een vanafprijs van $149.990, omgerekend €142.314. Dat is zeker voor Amerikaanse begrippen serieus geld. Sterker nog: hiermee is de Escalade-V de duurste Cadillac ooit.
schreute01 zegt
Als je niet had verraden dat ‘t een Escalade was, had ik gegokt op een Vinfast.
camber24 zegt
Heerlijk. Echt, heerlijk. Graag in het zwart. Ongelooflijk fout, maar een enorme guilty pleasure van me.
rikus zegt
682 pk.. De waarom vraag laat ik maar achterwege.
50mchljn zegt
Een lekkere dikke vinger naar de wereld.
thearchitect zegt
Een simpele auto voor simpele mensen..
Svenska II zegt
5,77 meter?? Whoa…
jaapies zegt
En heeft nog steeds z’n antenne-vinnetje op een rare plek zitten…
HzR zegt
De belangrijkste informatie mist: wat is de Nürburgring tijd?
cossiekiller zegt
8.54
8 dagen en 54 minuten
mashell zegt
Wat een lieve kleine boodschappenkar wieltjes zitten er onder deze wagen…
alpina007 zegt
@redactie en de XB7 dan?
Dutchdriftking zegt
@alpina007: 608pk en 800nm toch? Op papier dan he, in de praktijk zal het er ruim overheen gaan. Deze auto zou nu enorm gebaad zijn bij een dikke V8 diesel…
alpina007 zegt
@dutchdriftking: 621 tegenwoordig maar idd op de rollenbank altijd stukje meer. Een XD7 zou super zijn met V8 diesel ⛽️
mustang750supersnake zegt
ja die ami prijzen heb ik niks aan….ik wil weten voor hoeveel EURO ik hem niet kan betalen….