De Cadillac Escalade is elektrisch geworden met de komst van deze IQ.
Zeg je Escalade, dan zeg je rap video’s uit 2003 en de game Midnight Club: Dub Edition. Maar het vlaggenschip van de Amerikaanse autofabrikant Cadillac is zoveel meer. Anno 2023 vormt het model nog steeds een belangrijk onderdeel van het gamma. En met de Cadillac Escalade IQ zet het merk de volgende stap.
Met de toevoeging IQ is de Escalade nu gedoopt tot een volledig elektrische auto. Na de Lyriq en Celestiq is dit de derde elektrische auto van het luxemerk. Het opgegeven rijbereik van zo’n 725 kilometer is behoorlijk indrukwekkend voor een gigant als de Escalade. Dat kun je alleen voor elkaar krijgen met een gigantisch accupakket. Cadillac heeft er dan ook een enorme 200 kWh accupakket in gepropt.
De elektrische auto opladen gaat lekker vlot dankzij de 800v basis. Aan een 350 kW snellader kun je er in 10 minuten zo’n 160 kilometer bij laden. Het enorme accupakket heeft ook een nadeel, aan een langzame 7.7 kW lader heeft de batterij maar liefst 30 uur nodig om tot 100% te laden. Mits de meterkast ervoor geschikt is kun je maximaal 19,2 kW AC laden. Dan is de SUV in 13 uur op te laden.
Vrachtwagenrijbewijs
Cadillac heeft geen officieel gewicht naar buiten gebracht van deze elektrische SUV. Maar onder de 4.000 kg ga je niet komen. Daarmee zou je in Nederland een vrachtwagenrijbewijs nodig moeten hebben om achter het stuur plaats te nemen van de nieuwe Cadillac Escalade IQ.
Interieur
Het interieur doet een beetje denken aan Mercedes-Benz. Met een bos aan schermen voor bestuurder en passagier. Voor de rest is het lekker luxe, zoals je van een Cadillac mag verwachten.
Prestaties
De elektrische olifant is goed voor 687 pk en 834 Nm koppel. Is dat nog niet genoeg dan kun je de auto in de Velocity Max stand zetten. Tijdelijk staat er dan 761 pk en 1.064 Nm koppel voor je klaar. Daarmee zit de gigant in zo’n vijf tellen op de honderd kilometer per uur. De EV mag 3.628 kg trekken. Daar kan dus gerust een deftige caravan achter.
Prijs
De nieuwe Cadillac Escalade IQ is een echt Amerikaans ding en komt dan ook niet naar Europa. Prijzen in de VS beginnen bij ongeveer 130.000 dollar. Exacte prijzen volgen in een later stadium.
Het is maar goed ook dat de Escalade IQ niet naar Nederland komt. Met zijn verwachte gewicht van meer dan 4.000 kg verzakken historische binnensteden ter plekke als dit gevaarte passeert.
Robert zegt
Een vanafprijs van 130.000 USD is helemaal niet zo verkeerd als je ziet wat bijvoorbeeld een EQS, Taycan Sport Turismo of Q8 e-tron hier moet kosten. die hebben een accupakket wat mar net aan half zo groot is, om maar eens wat te noemen.
dutchneon zegt
Dit is toch gewoon dezelfde config als in de Hummer EV? Alleen dan met een andere koets
Flutterbear zegt
Sinds wanneer kunnen de Amerikanen tippen aan de Duitse topmodellen?
Dutchdriftking zegt
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar toch vind ik het wel gaaf. En met 725km range kom je ook nog eens ergens.
Robert zegt
Die Amerikaanse normen waaronder dit is getest, zijn ruimer dan de WLTP norm die in Europa wordt gehanteerd. Het zou me dan ook verbazen als deze auto meer dan 400 km haalt op één acculading.
Johanneke zegt
Zou niet best zijn op 200kwh. Wat zonde van de grondstoffen.
vondick zegt
Onwaar.. EPA is juist vaak iets strenger. Hoewel ik ze soms op partijdigheid denk te betrappen. Niet Amerikaanse producten bewust lager raten dan Murican stuff.
Flutterbear zegt
Met maximaal 80 km/u is die ook lekker zuinig!
HZW zegt
Volgens mijn waren er ooit plannen om de gewichtsgrens van het B rijbewijs te verhogen van 3500Kg naar 4250 Kg.
Om zo meer ruimte te creëren voor mensen die met Campers rond rijden, en met het oog op het steeds maar zwaarder worden van de auto’s, zeker de EV,s.
Deze Cadillac zal niet de eerste en ook niet de laatste auto zijn die de 3500 Kg grens te boven gaat.
Om nog maar te zwijgen van de toekomstige EV Campers, een ICE camper van nu 2.5-3.0 ton gaat dan ook over de 3500 Kg heen.
Een andere mogelijkheid is het invoeren van een B1 en B2 rijbewijs, B1 tot 3500 Kg, en B2 tot 4250-4500 Kg.
Edge zegt
Het maximale gewicht van rijbewijs B kan in principe per direct omhoog naar die 4250kg, want in verkapte vorm is dat al de limiet omdat je met een rijbewijs B voertuigen tot en met 3500kg mag rijden én aanhangers tot 750kg mag trekken, zelfs als de totale massa dan over de 3500kg heen gaat. Ik zou zelfs durven stellen dat het veiliger is om met één SUV van 4250kg rond te rijden dan om een SUV van 3500kg met aanhanger van 750kg te rijden.
Misschien is het ook beter om niet alleen naar gewicht te kijken, maar de voertuigen ook te classificeren op basis van andere karakteristieken en op basis daarvan beslissen of een ander rijbewijs noodzakelijk is. Een zware SUV met allerlei rijhulpen, goed zicht rondom en een relatief laag zwaartepunt door de aanwezigheid van een accupakket in de bodem laat zich natuurlijk heel anders rijden dan een klein verhuisvrachtwagentje of camper met dichte laadruimte, een dode hoek van gigantische proporties en louter ABS en misschien wat ESP als rijhulp. Daar zou je wat mij betreft best een aanvullende cursus voor kunnen invoeren zoals dat nu al gebruikelijk is met E bij B.
Joost zegt
Dat is niet helemaal waar. Maximale massa bij elkaar optellen en het zaakje mag niet boven de 3500 komen.
Let wel, 3500 op papier.
Met mijn 535d e61 met aanhanger (Max 1500) was ik de lul. Had het niet door, want ging ook uit van jouw redenatie.
Kostte dat grapje? 370 euro. Plus uiteraard 9 euro administratiekosten
Flutterbear zegt
Mag je dan met een auto van 4250 kg opeens geen aanhanger meer trekken? Overigens rij je met een aanhanger ook maar maximaal 90 km/u ipv 130, toch een aanzienlijk verschil wanneer die 4250 kg tot stilstand moet komen.
406_v6 zegt
Het B rijbewijs ís al omhoog naar 4250 kg voor elektrische bestelwagens, en gaat waarschijnlijk per 1 oktober in las ik ergens. Voorwaarde is wel dat je accupakket het totaalgewicht boven de 3500kg brengt. De Caddy is dan dus als grijs kenteken met een B rijbewijs te rijden.
pier zegt
Laat die grens maar lekker op 3500kg, dit soort debiele gewichten gaat het doel voorbij.
Edge zegt
Tja, ik snap wel dat ze de bekende Escalade naam willen gebruiken om deze auto te pushen maar het ziet toch een beetje knullig uit. Bij de Lyriq en Celestiq Lyriq, Celestiq zit dat IQ-gedeelte netjes in de naam verwerkt, maar bij de Escalade wordt het ineens een losse toevoeging.
Het is wel gewoon weer de zoveelste strakke bak van Cadillac. Ook lekker vriendelijk geprijsd in vergelijking met andere luxe wagens, een lekkere dot vermogen en een goed bruikbaar bereik.
rollingstoned zegt
Kan er geen verbod komen op dit soort nutteloze, verkeersonveilige en milieuonvriendelijke slagschepen?
https://www.nu.nl/klimaat/6263013/opkomst-van-de-suv-bedreigt-klimaatdoelen-en-verkeersveiligheid.html
rwdftw zegt
Nope! Als je je afvraagt waarom dat nodig is moet je eens vragen stellen aan iemand die kinderen heeft. Het kan gewoon niet groot genoeg blijkbaar. Om die reden zal de Kia EV9 ook in Nederland een enorm succes worden. Als je meer te besteden hebt de Volvo EV90 en als je helemaal buschauffeur wil spelen dan is dit denk ik het ultieme wapen.
fanboy zegt
@rwdftw: Nou ik heb kinderen en ik ben op vakantie met een EV van 1600kg, dus ik vind het onzin. Heb je 4 of 5 kinderen, dan zeg je misschien wat anders.
rollingstoned zegt
Dan koop je maar een VW transporter ofzo, dat voldoet immers ook prima.
HZW zegt
Hij is elektrisch dus ik zie het probleem niet.
Dit kan beter door stad rijden dan al die diesel zooi.
rollingstoned zegt
Dit slagschip stoot juist hartstikke veel fijnstof uit door z’n gewicht (erg fijn in de stad), en dat ie electrisch is wil natuurlijk niet zeggen dat dit geen totaal onzinnige auto is, want van de benodigde grondstoffen om één exemplaar van dit ding te kunnen bouwen, kun je ook 5 of 6 reguliere EV’s laten rondrijden…
mashell zegt
En waar komt dat fijnstof dan vandaan? Niet uit de uitlaat en door regeneratief remmen ook niet van de remmen.
Dat verkwisting leuk is bewijst BMW al jaren met hun ///M modellen, van de grondstoffen voor een zes cilinder in lijn hadden ze ook twee drie cilinder blokjes kunnen bouwen, daarmee rijdt je net zo snel van Aadorp naar Bergen en je verbruikt nog minder brandstof ook maar die drie cilinders willen we niet want de zes cilinders zijn gewoon leuker. Net als een Cadillac Escalade IQ net iets leuker is dan een Hyundai Kona. Ruimte om van welvaart te genieten moet er blijven en anders krijg je mensen al helemaal niet zo ver dat ze transitie naar energie zuiniger voertuigen maken.
Flutterbear zegt
Van de banden.. verder gebruikt dit monster ongeveer 3-4x de resources van een Zoë of iets dergelijks. Zet je in de stad die Zoë’s in als deelauto dan is de milieulast nog veel lager.
seatleon zegt
Het wordt toch echt tijd dat overheden nou eens komen met regels om fabrikanten te stimuleren het gewicht van auto’s drastisch te verminderen. Dit slaat toch gewoon nergens op en is ook totaal niet milieuvriendelijk. Wat een verspilling!
mashell zegt
Want? Bij een brandstof auto maakt dat uit en moeten we eerlijk zijn dat de geliefde “sportieve” BMW’s eigenlijk maar loeizware simpele bakken zijn. Maar bij een EV is de aandrijflijn zo enorm veel efficiënter dat het de gewichtstoename ruimschoots compenseerd. Een beetje elke dag naar McDonald’s en daarom 110 kg wegen versus elke dag naar de sportschool en daarom 110kg wegen. Het ene is een probleem, het andere niet.
Foramen zegt
Mij is verteld dat zwaardere auto’s voor meer slijtage van het wegennet zorgen, hierdoor ook het hogere belastingtarief.
Als alle auto’s richting de 4 ton gaan blijft er volgens die theorie geen fatsoenlijke weg over.
Redrum zegt
De grootste slijtage komt gewoon van alle vrachtverkeer. (10-40 ton)
Uiteraard, hoe zwaarder hoe meer relatieve slijtage maar dit argument werd enkel in het leven geroepen als stok om op EVs te slaan hoewel het eigenlijk een non-issue is.
Persoonlijk vind ik deze Escalate wel wat overdreven in z’n gewicht, veel gekker moet het niet worden.
beetec zegt
lol accu van 200Kw. Dat zijn 6 E-Golfjes!
HZW zegt
Weergaloze auto, mag zo voor de deur gezet worden.
In dit 6:23 min filmpje zie je echt hoe gaaf hij is.
https://www.youtube.com/watch?v=ap_2s-BP5F4
arta zegt
De impact is misschien minder dan met een LT onder de kap, maar dit gaat toch echt helemaal nergens over!?
En dan de auto gebruiken om de kids in de wijk naar school te brengen en de boodschapjes te doen……
Hoflander zegt
Nu heb ik een C1 rijbewijs en vraag ik mij af (redactie?):
1. Is dit belastingtechnisch een vriendelijke auto?
2. Is een vrachtwagen kenteken voordeliger te verzekeren en qua wegenbelasting goedkoper?
Flutterbear zegt
Sommige hebben al moeite met een vmax van 100 en jij wilt je beperken tot 80?
allesmetturbo zegt
Ah altijd fijn, zo lekker eco de toekomst in gaan. Lekker compact en efficient. Top recyclebaar en brandveilig.
Heerlijk, doe maar 4
Eduardo Cuvelier zegt
Cadillac Escalade IQ International Intention – Score :
– Frank Sinatra : ‘Come Fly With Me’
– https://www.youtube.com/watch?v=9_gSFMQdGsc