Waarom zou je in hemelsnaam een Cadillac Escalade diesel willen?
Weliswaar was Lincoln net iets eerder met de Navigator, maar het was de Cadillac Escalade die meteen heel erg populair werd. In feite is het natuurlijk gewoon een Chevrolet Suburban, maar dan wat luxer aangekleed. Nu hoor ik u denken: “Maar een GMC Yukon XL is toch eigenlijk een luxe Suburban?”.
Vijfde generatie
Ja, dat klopt. De Cadillac Escalade staat dan dáár weer boven. De eerste generatie was een beetje leer, leuke wielen en wat chroomwerk. Maar in de loop der jaren werd de Escalade per generatie telkens luxer en chiquer. Uiteindelijk zijn we aanbeland op de vijfde generatie van de luxe mastodont.
‘EcoTec’
Net zoals voorheen is de motor een grote aluminium V8. In dit geval een 6.2 liter V8, de ‘L86’ EcoTec V8. In combinatie met de 10-trapsautomaat is die motor verrassend zuinig, gezien het vermogen en het gewicht van de Escalade. Maar als men een zuingiere optie wil, is er nu eindelijk een goede optie.
Diesel
Voor het eerst sinds de Cadillac BLS 1.9D (stiekem een Saab 9-3) is er weer een Cadillac met dieselmotor beschikbaar. Nu was het al bekend dat er een diesel beschikbaar zou komen. Nu is echter de naamgeving nog bijzonderder dan het feit dat er een diesel in een Cadillac ligt.
Cilinderinhoud
Vroeger was het simpel. De cilinderinhoud werd vermeld. Hoe meer cilinderinhoud, hoe meer vermogen en hoe meer kans je had om jezelf voort te mogen planten. Tegenwoordig leven we in een tijd waarbij cilinderinhoud slechts gedeelte van het verhaal vertelt. Dankzij elektromotoren, superchargers, turbo’s (of bij de Volvo XC90 T8 alle drie) kunnen het vermogen, koppel en prijs doen stijgen.
Jokken
Bij sommige merken ‘jokken’ ze gewoon. Een BMW 530i heeft een 2.0 motor en een Mercedes A200 heeft een 1.3. Bij Audi werken ze met een wat ingewikkelder systeem van ’25’ tot ’60’ om de positionering aan te duiden. Nu met de komst van de Cadillac Escelade diesel heeft GM wat nieuws: koppel, in Newtonmeters, afgerond op een vijftigtal. Juist.
Cadillac Escalade diesel
De nieuwe Cadillac Escalade diesel zal namelijk de ‘600D’-badge op de bips krijgen. Dat bevestigt Cadillac Society. De zes-in-lijn Duramax dieselmotor levert namelijk 623 Nm. De 6.2 V8 krijgt de badge ‘600’. Deze motor is namelijk ook goed voor 623 Nm. Maar een Cadillac CT4 2.0T krijgt binnenkort de badge ‘350T’ op de achterklep, aldus de Cadillac fansite.
600D
De Cadillac Escalade 600D wordt binnenkort leverbaar. In tegenstelling tot de 420 pk sterke V8, heeft de zes-in-lijn dieselmotor met 277 pk aanzienlijk minder vermogen. Wel is de diesel een stuk sterker. In de VS gaat de ‘600D’ aangeboden worden als ‘no-cost’ optie. Je kan dus voor hetzelfde bedrag kiezen.
Shaw zegt
Diesel is ten onrechte zo verguisd. Heb mezelf sinds de dieselhaat een lekkere 200pk sterke diesel aangeschaft, heerlijk!
florisje zegt
@Shaw: En als die moderne diesels ook goed onderhouden worden doen ze niet eens zo heel veel onder de uitstoot van een benzine auto. De EGR klep van de Polo TDI’s bewijzen echter dat het ook gruwelijk mis kan gaan.
jometdebanjo zegt
@Shaw: idd 2 jaar geleden een dikke Range Rover V8 diesel gekocht en volgend jaar als ik em heb komt er weer een V8 diesel zo lang het kan. Al dat gezeik. Als het Euro5 of Euro6 is dan is het prima. En zuinig ook! Vooral dat laatste. Diesel is en blijft het zuinigste. Zakelijk 4 jaar in een Audi A4 2.0 TDI 190 pk gereden. 180.000km en 5.1 liter met zware voet. Doe dat maar eens na met een zware voet in een Passat 2.0 TSI of BMW 320i. Bijna het dubbele….. dus diesel power!!
bbfix zegt
@jometdebanjo: wat haal je gemiddeld met die V8 op satanssap? Zal toch niet veel meer zijn dan 1:9?
saxoke zegt
@jometdebanjo: zuiniger JA. Maar als het zuinig moet zijn, koop je geen V8 diesel. Wat verbruikt dat? Een liter of 10-11 op 100km? En dan blijft het relatief een traag ding. Als de gebruik, en dus kosten meespelen, dan ben ik met mn 300pk uit een 2.0benzine (in een ander soort auto, dat wel) sneller en zuiniger. En qua wegenbelasting goedkoper, dus opt einde van de rit, veel goedkoper af.
opa4auto zegt
Wonderlijke redenering; in de VS rekenen ze toch nog primair met foot-pound als het om koppel gaat?
Dan had het dus 500 (459 ft-lbs) moeten zijn i.p.v. 600
detroitv8 zegt
@opa4auto: klopt maar Cadillac haag voor de Nm’s want dat zijn er meer
E34M5Touring zegt
Jammer dat ze niet de V8 Duramax doen. 400pk en 1300Nm! Man, dan heb je me een beest van een wagen!
vacano zegt
445pk 1230Nm maar makkelijk te tunen naar 550pk en 1425Nm
saxoke zegt
@E34M5Touring: ik vind dit voor een Escalade idd ook best maar zwakjes
pcooperworks zegt
V8 diesel was een betere combo geweest
vacano zegt
De V8 is veel krachtiger want is een vrachtwagenmotor.
Begrijp je redenering maar denk dat ie met de V6 soepeler en Faster is
kevertje zegt
Waarom zou je in hemelsnaam een Cadillac willen? Probeer hem maar eens op de tweedehandsmarkt te slijten over een jaar of vijf. De enkele liefhebber die er nog rest zal tegen die tijd ook balen van de fiscaliteit die er op dat moment heerst.
detroitv8 zegt
@kevertje: ik heb er een, benzine weliswaar. Kopen?
kevertje zegt
Misschien ruilen voor een fles wijn?
jerudo zegt
@kevertje: denk niet dat ze de Nederlandse markt in gedachten hadden…
stuko zegt
@kevertje: het enige wat voor de Nederlandse markt interessant is, zijn Peugeots 108, Upjes en een Golf.. dus daar valt dit al gauw onder ja
Dutchcarwizard zegt
Diesel past prima bij dit soort wagens.
stalensnuitje zegt
De diesel heeft minder vermogen en hetzelfde koppel. In welke wereld is ‘ie dan “sterker”?
dirkv zegt
@stalensnuitje: koppel is over een breder toerental uitgesmeerd?
stalensnuitje zegt
Weet ik niet? Dat staat nergens iig. Maar goed, die V8 benzine zijn ook geen toerenmonsters, dus ik verwacht eigenlijk dat die ook een vrij brede power band heeft.
saxoke zegt
@dirkv: dat denk ik niet, wel vanaf een lager toeren bereik op zn maximum, maar het toeren bereik vh koppel is niet groter
levoi zegt
Kost dat aan wegenbelasting in Nederland?
geelbarrel zegt
Positionering vond het geinigst in China bij BYD: 3,9S , 4,5S. In dit geval Less=Better : de acceleratie 0-100 km/uur
bbfix zegt
@geelbarrel: ik volg je niet…
fernie zegt
De beste taxi!