Collega Rico noemde de ELR, Cadillacs strakgelijnde plug-in hybride coupé, ten tijde van Genève de beste reden om geen Ampera/Volt te rijden. We hebben er nu echter een reden bij om toch maar voor laatstgenoemde te gaan, namelijk de (Amerikaanse) nieuwprijs van de ELR.
Deze bedraagt met $75.995 ongeveer het dubbele van die van de Ampera/Volt, een flinke smak geld voor een plug-in met een 1.4 liter vierpittertje en een elektrische range van 56 km. Voor minder geld koop je in de VS een BMW 740i of een hele dikke CTS, en ik denk dat ik wel weet welke van deze auto’s de gemiddelde Amerikaan meer aanspreekt.
Kan je nog iets meer dollars op een auto stukslaan, dan koop je een Tesla Model S, die puur elektrisch dezelfde range heeft als de ELR met zijn elektromotor en range extender gecombineerd. De ELR lijkt me dus een beetje een ‘wal-en-schip-model’, maar misschien is deze visie te pessimistisch.
Cadillacs eerste productie-plug-in (op basis van het Converj Concept) gaat in de VS vanaf januari 2014 in de verkoop, met dank aan enkele milieusubsidies wordt de prijs nog een stukje gedrukt. Ik vraag me echter af hoeveel er van over de toonbank gaan.
De auto, die zijn aandrijflijn met eerdergenoemde Volt deelt, komt in 2014 ook naar Europa, hoewel nadere details hieromtrent nog bekend moeten worden gemaakt.
stoicka zegt
En worden ze dan überhaupt met winst verkocht?
rob68 zegt
Wat krijg je als je de Ampere keer Volt doe.
mclarenmercedes zegt
@rob68: Watt :)
henrie zegt
@rob68: Volt-Ampere… En nee, dat is niet hetzelfde als Watt…
super zegt
@henrie:
dat is wel een Watt, sla de S.I. definitie van een Watt er maar eens op na.
henrie zegt
@super: Als je slechts een eenhedenbeschouwing uitvoert, dan heb je gelijk dat een Watt gelijk is aan Volt-Ampere. Maar daarmee is de betekenis van Volt-Ampere (VA) nog niet gelijk aan de betekenis van Watt. Een Volt-Ampere is namelijk alleen gelijk aan een Watt als je het over gelijkspanning (DC) hebt…
Als het wisselspanning (AC) is, is het allemaal wat minder simplistisch. Bij AC heb je namelijk 3 ‘soorten’ vermogen:
– Werkelijk vermogen (P), met als eenheid ‘Watt’
– Blindvermogen (Q), met als eenheid ‘VAr’
– Schijnbaar vermogen (S), met als eenheid ‘VA’
Al deze vermogens zijn uiteraard terug te beredeneren tot ‘Volt x Ampere’, maar ze zijn beslist niet gelijk aan elkaar en je kunt ze ook niet bij elkaar optellen…
Het schijnbaar vermogen is simpel: S = U * I.
Maar voor het werkelijk vermogen, moet je ook nog de arbeidsfactor meenemen:
P = U * I * cos(phi)
Cos(phi) is de cosinus van de fasehoek ‘phi’. Die fasehoek is dan weer de hoek tussen de spanning en de stroom die wordt veroorzaakt door de elektrische belasting. Die kan (theoretisch) tussen de -90 en +90 graden zitten. De cosinus van die hoek (een dimensieloos getal) zit dan dus altijd tussen 0 en 1.
Blindvermogen is vervolgens:
Q = U * I * sin(phi)
Hierbij is sin(phi) dus de sinus van diezelfde fasehoek ‘phi’ en dat is dus altijd een dimensieloos getal tussen -1 en +1.
Dus alleen als de fasehoek nul is (en daarmee de cos(phi) = 1), dan is het werkelijk vermogen gelijk aan het schijnbaar vermogen (en het blindvermogen is dan 0). En alleen dan heb je dus gelijk dat Watt=VA. In alle andere gevallen (en dat is in de praktijk eigenlijk altijd het geval), is Watt niet gelijk aan VA, ondanks dat ze bestaan uit dezelfde eenheden, namelijk Volt x Ampere…
Overigens is ook dit weer een iets versimpelde weergave van de werkelijkheid, want de arbeidsfactor bestaat niet alleen uit de cos(phi), maar ook nog uit THD+N (total harmonic distortion + noise), maar dat maakt het alleen maar nog lastiger…
rob68 zegt
@henrie: Voor de rest gaat alles goed?
henrie zegt
@rob68: Prima. Met jou ook?
rob68 zegt
@henrie: Je ging voor mij onbegrijpelijke taal uitslaan, dus ik was even bang dat….Afijn neem een biertje….Proost :)
henrie zegt
@rob68: Voor mij is het mijn dagelijkse werk, dus vandaar… Biertje komt vanavond wel (feestje). Proost!
brayen zegt
@rob68:
Vermogen.
agera zegt
Bij de vormgeving van de koplampen hebben ze wel goed gekeken naar de GT-R. Belachelijk bedrag wat moet die nieuwe Escalade dan wel niet kosten vraag ik mij dan af.
mopar zegt
@agera: Prijzen van ELR en Escalade hebben niets met elkaar te maken, dit is gewoon een attempt van GM om die wagen hoog te positioneren. Totaal nutteloze prijs eigenlijk want aan R&D hebben ze zowat niets extra hoeven te besteden aangezien de aandrijflijn van de volt is overgenomen.
Eigenlijk zou die juist goedkoper moeten zijn omdat ze nu de kosten kunnen verdelen over 2 (eigenlijk 3 als je de ampera meeneemt) modellen.
db87 zegt
Ik snap echt niet waar de forse meerprijs in is gaan zitten; er is een nieuwe koets ontworpen en er zit een onderstel onder die vergelijkbaar is met wat je hier onder een Astra OPC vindt. Dat je dan al snel dik over 50 a 55 duizend dollar gaat kan ik mij voorstellen maar 76 duizend dollar is gewoon belachelijk…
Uiteraard zegt
Haha en dan te bedenken dat je in de VS voor $ 49,600.00 al een Cayenne rijdt…
Dan maar geen elektrisch.
mattraket zegt
@Uiteraard: Een halve ton is nog best een hoop geld om voor lul te rijden.
Dat gezegd hebbende is die prijs van de ELR natuurlijk veel te hoog. Twee keer zo duur als de Volt waarmee hij platform en aandrijving deelt. En hij heeft zelfs twee zitplaatsen minder. GM prijst deze auto volledig uit de markt. De Tesla Model S begint bij dezelfde prijs en als je in de markt bent voor elektrisch dan heb je daarmee een veel ruimere en snellere auto.
mazdarx8 zegt
wel gek dat hij zo veel duurder is, in de basis is hij immers gelijk aan de volt.
ondanks dat het interieur wel erg strak is.
gezondverstand zegt
Het is natuurlijk wel een fraaie auto, zowel van buiten als van binnen. Meestal zijn die milieu hokken niet om aan te zien.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
GM weer eens in de bocht… Ze snappen het dus nog steeds niet daar!
meneersander zegt
He ziet er wel gewoon goed uit! Alleen die prijs…
workhardplayhard zegt
Had nog nooit van deze auto gehoord, hij ziet er wel goed uit! Strak vormgegeven.
gregorius zegt
Rare jongens daar bij GM. Snap niet gelijk waarom je dit ding zou kopen.
Als we het nou toch over Cadillac hebben; Autoblog: hebben jullie geen ingangetje bij Cadillac in NL om eens een leuke test te doen? Afgelopen 2 weken in Florida werd ik bijna doodgegooid met Cadillacs CTS / CTS-V’s. Eerst vond ik t er maar gek uitzien, maar na een paar dagen vond ik m echt bruut. Ergens lijkt t op een Gallardo (het bull-dog idee) en de grootte van een M3 (soon M4). Lijkt me een cool ding en ik denk dat velen een rijtest graag aan zullen zien!
gregorius zegt
@gregorius: Sorry, CTS-coupe dus.
mopar zegt
@gregorius: autoweek heeft een (video) test van de CTS-V Stationwagen en Coupe, kijk maar op hun website.
agera zegt
:p shhh zachtjes kan niet he AW noemen
fit4fun zegt
Voor dat bedrag lijkt me die 2 plus 2 zitter kansloos zowel in de USA als in de EU.
toyotafortuner zegt
Da’s een beste bedrag. Maar, daar krijg je dan ook een mooie stekkerwagen voor terug!
JvH zegt
Voor dat geld kun je ook een volvo v60 plug in kopen met 285 pk ^^
mashell zegt
@hard13: in de VS kun je voor dat geld een V60 T6 AWD R-design kopen en houd je nog zo’n 20.000 dollar over.