GM moet met goede ideeën voor de toekomst komen, en de Volt is momenteel de sterkste troef die ze in handen hebben. Ook vaandeldrager Cadillac krijgt haar eigen versie van deze elektrische-auto-met-generator: in Detroit is vandaag de Converj concept car onthuld.
De aandrijflijn van de Volt, voorheen E-Flex geheten maar tegenwoordig aangeduid met ‘Voltec’, kennen we inmiddels: de wielen worden enkel aangedreven door een elektromotor, die z’n stroom krijgt van een grote accu. Deze bestaat uit 220 lithium-ioncellen en wordt op zijn beurt bijgeladen door een kleine benzinemotor wanneer nodig. Ook kun je de auto via het stopcontact opladen. Op een volle batterij kom je zo’n 40 mijl (64 km) ver, genoeg voor de dagelijkse boodschappen. Het vermogen van de elektromotor is 120 kW, het (constant beschikbare) koppel bedraagt 370 Nm. Al met al genoeg voor een topsnelheid van 160 km/h.
De Converj is een vierzits coupé met voorwielaandrijving. Uiteraard is het ontwerp geheel gewijd aan een lage luchtweerstand om zo efficiënt mogelijk uit de hoek te kunnen komen. Zo is de onderkant van de auto geheel bedekt en zijn de wielen zo gevormd dat ze lucht naar buiten langs de auto geleiden. De auto zit tevens vol met gimmicks als camera’s in plaats van spiegels, Magnetic Ride en synthetische suede bekleding op het dashboard.
CONVERJ: THE “CADILLAC” OF ELECTRIC VEHICLES
Luxury coupe concept continues GM’s leadership in the electrification of the automobile
DETROIT – General Motors unveiled a further glimpse at the potential of electric propulsion today, this time in the form of luxury transportation, with the Cadillac Converj Concept. The Cadillac Converj was developed as a well-appointed grand touring coupe with a bold design and a host of interactive technology.
The four-passenger Converj concept is intended to show how GM’s revolutionary electric propulsion technology – called Voltec – can power a luxury coupe with a typically Cadillac “no compromises” design. The technology enables up to 40 miles of gas- and emissions-free electric driving with extended-range capability of hundreds of miles.
Bob Lutz, GM’s vice chairman of Global Product Development, said the Converj concept has production substance. “It’s a logical extension of our plan to reinvent the automobile,” he said. “It clearly shows what a Cadillac electric vehicle could look like, and clearly indicates that global luxury customers can have a car that has both strong design and electric propulsion with a total range of hundreds of anxiety-free miles.”
Cadillac’s extended-range electric vehicle (E-REV) concept has a new body style that is an evolution of the brand’s traditional Art and Science design theme. An aggressive, forward-leaning arc profile is the foundation for the sporting stance. And more than a Cadillac in form, Converj is also intended to be a Cadillac in substance, with the premium materials, technology and driving dynamics that are hallmarks of the brand.
Voltec – innovative propulsion technology
The Cadillac Converj’s Voltec electric propulsion system is made up of a 16-kWh, T-shaped battery, an electric drive unit, and a four-cylinder engine-generator. It uses electricity as its primary source to drive the car.
A thermally managed battery pack contains more than 220 lithium-ion cells that provide the primary power to drive the Converj electrically up to 40 miles without using fuel or producing tailpipe emissions. The battery is integrated into the Converj’s chassis and stores electricity from the grid when the vehicle is plugged in. It takes less than three hours to recharge the battery at 240V, or about eight hours from a 120V outlet.
When the battery’s energy is low, the Converj seamlessly switches to extended-range mode. During this secondary level of operation, electricity needed to power the vehicle is created on-board by a flex-fuel-powered engine that operates much like a home generator to create electricity. The engine-generator ensures a constant supply of power for hundreds of miles until the car is refueled or plugged in to recharge the battery. This extended-range mode eliminates the range anxiety that comes with driving pure electric vehicles that offer no backup power when the battery charge is low.
Whether in electric or extended-range mode, the Converj is propelled all the time by an electric drive unit. It converts electrical energy from the battery or the engine-generator into mechanical energy to drive the front wheels. It also delivers 273 lb.-ft. (370 Nm) of instant torque, for a quick launch, and 120 kW of power. The top speed is 100 mph.
There is no compromise in vehicle performance in either mode of operation. To enhance the ride feel, the Converj also features GM’s Magnetic Ride Control; and for even greater efficiency, energy during braking is captured and stored in the battery.
Pure Cadillac design
There’s no mistaking the Converj for anything but a Cadillac, according to Lutz. “An aggressive, forward-leaning profile hints at a new, progressive theme and proportion in Cadillac’s design evolution,” he says. “The new proportion showcases a uniquely shaped, modern vision of a personal luxury 2+2.”
The overall shape is reinforced by a prominent, sweeping body line with large, 21-inch (front) and 22-inch (rear) wheels pushed to the edges of the body. The Converj exterior is painted a dark silver tri-coat that GM designers dubbed “Reaction.”
An all-glass roof incorporates solar panels that help offset power drain from the vehicle’s accessories. Additionally, several aerodynamic and design efficiencies were incorporated to enhance the driving range, including:
A full under-vehicle cover (belly pan)
Minimal grille openings that reduce drag at the front of the vehicle
Low-profile rearview cameras replace conventional outside mirrors to reduce drag
Wheels are shaped to push air outward for smoother body side airflow
The Converj also incorporates vertical headlamp and taillamp elements, with light pipe technology.
“Vertical lamps are Cadillac signatures and the Converj builds on the brand’s light pipe technology with bolder light emitting diode (LED) and high-intensity discharge elements front and rear,” said Clay Dean, global design director for Cadillac. “There is also a unique daylight light ‘spear’ at the top of the headlamps.”
Luxury meets technology inside
The Converj’s interior has advanced features and luxurious appointments blending efficiency and environmental consciousness. The 2+2 configuration is trimmed in contrasting Winter White synthetic suede – including the top of the instrument panel – and Midnight Black leather, with polished aluminum and wood grain accents. Renewable materials are used throughout such as wool-blend carpeting, a headliner made from silk, suede made from post-industrial content and more.
A technologically advanced driver center increases efficiency and reduces the draw on the battery. Features include:
New, organic light-emitting diode technology used on reconfigurable instrument cluster
Touch-screen navigation, climate, center-stack controls and audio systems
Adjustable, overhead white ambient lighting
Unique “power on” sequence featuring blue-lit console graphics
Screen displays for features including regenerative braking, battery charge level and power output
No inside rearview or outside mirrors; cameras provide surrounding images on a screen placed high on the instrument panel for a full, panoramic view
Push-button ignition and power-folding front seats
General Motors Corp. (NYSE: GM), the world’s largest automaker, has been the annual global industry sales leader for 77 years. Founded in 1908, GM today employs about 252,000 people around the world. With global headquarters in Detroit, GM manufactures its cars and trucks in 34 countries. In 2007, nearly 9.37 million GM cars and trucks were sold globally under the following brands: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, GM Daewoo, Holden, HUMMER, Opel, Pontiac, Saab, Saturn, Vauxhall and Wuling. GM’s OnStar subsidiary is the industry leader in vehicle safety, security and information services. More information on GM can be found at www.gm.com.
# # #
SPECIFICATIONS
General
Vehicle type: 2-door, front-wheel-drive 2+2 coupe
Category: extended-range electric vehicle
Chassis: independent McPherson struts, front magnetic ride, compound crank twist axle rear, four-wheel disc brakes, full regenerative brakes to maximize energy capture, electric power-assist steering
Seating capacity:
four
Performance
Top speed (mph / km/h):100 / 161
EV range, city and highway (miles): Up to 40, based on EPA cycle
Dimensions
Wheelbase (in / mm):108 / 2742
Length (in / mm):182 / 4620
Width (in / mm):74 / 1883
Height (in / mm):55 / 1386
Battery system
Type:lithium-ion (w/ liquid-controlled thermal management system)
Energy (kWh):16
Charge time: Less than 3 hours at 240V/8 hours at 120V
Electric drive unit
Power (kW):120
Torque (lb-ft / Nm):273 / 370
Exterior
Tire size:specially developed low rolling resistance tires on 21- and 22-inch forged aluminum wheels
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er al veel beter uit dan een Volt. Jammer dat het maar renderings zijn. Ik weet niet of de Volt en zijn spin-offs op tijd zullen komen om GM te redden.
a. zegt
ff offtopic: is er vandaag top gear op bbc2?
AutoInformatief zegt
Ziet er op zich nog niet zo verkeerd uit, maar of het productiemodel er zo uitziet ;)
Wat denken jullie trouwens, zullen de camera’s ooit de spiegels vervangen of niet? Die zijn nu al op verschillende concepts gekomen maar nog nooit het productieproces gehaald.
AutoInformatief zegt
@ a.
Het seizoen van Top Gear is alweer afgelopen.
lincoln zegt
synthetisch suede ??
goh .. bij maserati heet dat alcantara ..
a. zegt
@ autoinformatief.com: oke bedankt, helaas
jOnas zegt
Alfa GT, tikkeltje gallardo en afgewerkt met wat Cadillac :)
Ik vind het dik hoor, maag zo de baan op!!
bambinodoro zegt
als je zo die foto van z’n zijkant bekijkt, vind ik dat je ergens de kont van een gallardo erin ziet?
Skip_alfa1461.4t-spark zegt
64 km? Als dat alles is, kunnen de dagelijkse boodschappen ook met de fiets gedaan worden. Immers, heen rijden, parkeren, constant accelereren en remmen lijkt me niet bij te dragen aan de zuinigheid, ookal gaat het hier niet om benzine. En dan moet je dus nog een auto kopen waarmee je een eindje kan gaan cruisen als de zon schijnt, verre vrienden opzoeken, … Dat zal vast aardig wat op gaan leveren aan belasting, elk gezin een aantal wagens.
Thom V8 zegt
mooie ride.
Supercarzz zegt
@a.
Er is wel The Best Of TopGear vanavond op BBC2
jOnas zegt
Beterr hybride in leggen, 64km kan ik niet eens naar de kust rijden…
BasRotterdam zegt
Bedoelen ze niet 400 mijl / 640 km. ? Maar ja, das dan weer veel.
Even het electro pedaal intrappen en na 24 minuten is de batterij leeg,
die dan 3 uren op de lader moet staan . . . .
Klopt niet helemaal.
Johnny Berra zegt
Als je op zo’n auto nou een trekhaak hebt en je hebt bijvoorbeeld een caravan +/- 1500KG hoelang kun je dan nog rijden?
Ik denk dat je frankrijk dan binnen 2 jaar wel haalt
BasRotterdam zegt
@Johnny Berra
Nou niet overdrijven he?
Ik denk dat 2 maanden wel haalbaar is. :D
lincoln zegt
@Johny Berra .. da,s het domste rekensommetje dat ik ooit gelezen heb ..
maak eens effe wat meer werk van je comment .. hup .. opschieten ..
BasRotterdam zegt
Het interieur ziet er overigens wel goed, fris en vernieuwend uit.
VonStroke zegt
vrij geslaagd ontwerp, benieuwd wat er van zal overblijven. Hopelijk geen ‘lost in translation’…
C6.R zegt
Mooie hybrides (ja, ze bestaan) is tegenwoordig een volledig monopolie van de Amerikanen!
AutoGeek zegt
hoe spreek je dat uit? Converj… :S ;)
Yeelen zegt
lijkt op de caddie cien
kowalsk zegt
@ Yeelen:
Was dat maar zo!
Citrofiel zegt
Uitzonderlijk mooi… Nu hebben ze mijn aandacht! :D
SW zegt
Waaaawww, dit ziet er echt goed uit. Hopelijk zijn ze niet failliet tegen dat deze wagen in produktie gaat.
elcaminokid zegt
die 64km is enkel op batterij. als je verder wil rijden, lukt dat ook wel: het is dan dat de verbrandingsmotor bijspringt en om de elektromotor aan te drijven.
en die caravan trekken zal trouwens ook geen probleem zijn, 370Nm is niet mis…
knappe bak trouwens!
Thijs zegt
Erg mooi ding. Alleen zou ik het leuk vinden als het een vierwieler of achterwieler was. Dat past voor m’n gevoel wat beter bij de uitstraling van het model. De heupen doen me wat denken aan Lamborghini, maar dat is nooit erg ;)
Wie had dat gedacht, een “mooie” toekomst voor elektrische auto’s ;)
Mercedes zegt
De Converj komt te laat voor GM. Wellicht is het over een paar jaar een Hyundai.
Heb uit een welingelichte bron gehoord dat er een paar hele grote jongens gaan verdwijnen in de toekomst (oftewel ze worden door andere merken overgenomen). Hyundai schijnt interesse te hebben in GM.
Op zich geen slechte gedachte lijkt me zoals we allemaal weten stellen de aandelen van o.a. GM niet veel meer voor qua waarde..
Edje® zegt
Heel mooi interieur! Niets aan doen… 1:1 in productie er mee. Toch denk ik dat de actieradius omhoog moet. Denk dat het gemiddelde voor woon/werk verkeer toch minstens zo rond de 100 km moet liggen.