De ontknoping van de ATS is nakende. Volgende maand staat de nieuwbakken concurrent van de 3 Serie/A4/C-Klasse in Detroit, en dus moet er geteast worden. Vorige maand deed Cadillac dit al met een paar video’s, nu is het de beurt aan de motor line-up: de ATS krijgt een 2.0 turbo met 273 pk.
Plaatjes van de ATS houdt Cadillac vanzelfsprekend nog even geheim tot de NAIAS in Detroit de deuren opent. Wel hebben ze alle info van deze 2.0-liter vrijgegeven. Logisch, want ze zullen ongetwijfeld zeer in hun nopjes zijn dat een sedan -die ook in Europa op de markt komt- niet alleen met GM’s 2.5-liter viercilinder of een 3.6-liter V6 wordt aangeboden. Ter info: de ATS staat op het Alpha-platform van General Motors, wat dus betekent dat de ATS over RWD beschikt. Geen verrassing hier.
Goed, dan de specs. De viercilinder krijgt beademingshulp van een twinscroll turbo, beschikt over variabele kleptiming en perst er in totaal 273 pk en 353 Nm uit. Negentig procent van het koppel komt vrij tussen 1.500 en 5.800 tpm, kenmerkend veel voor geblazen blokjes.
Heel Amerikaans worden de concurrenten er nog even met de haren bijgesleept en met naam en toenaam genoemd. Dit heeft Cadillac te melden over de overduidelijk ondergeschikte blokken van de Duitse Drie:
Met 135 pk per liter is de 2.0T viercilinder turbomotor van de Cadillac ATS één van de krachtigste motoren in zijn segment, met concurrenten als de Audi A4 2.0L turbo (106 pk/l), de BMW 328i 2.0T(123 pk/l) en de Mercedes-Benz C250 CGI 1.8LT (113 pk/l)
Pats, strike one voor de Yanks. Heel toevallig vergeten ze Audi’s 2.0 TFSI met 272 pk in de vergelijking mee te nemen, maar dat zijn slechts details. Vanaf volgende maand mag Cadillac zich gaan waarmaken. We zijn benieuwd…
Jesper zegt
Je blok vergelijken met een van de minder krachtige blokken van de concurrent om vervolges te stellen dat zij inferieur zijn…, ook typisch Yanks :P
kaasboerin zegt
@Jesper: Nu nog kijken hoe ’t rijdt..
RazorHead zegt
ja maar dat 2.0 blok met 272 pk ligt niet in een A4, dus klopt de vergelijking wel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooie techniek. Apart vind ik de relatief weinig nm’s. De Saab versie van dit blok, als het dezelfde is, heeft 260pk en 400 nm…
kaasboerin zegt
Ze hadden zeker al rekening gehouden met de nieuwe Chinese import-regeltjes.. 2 liter met 270pk, nice!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kaasboerin: knap werk van Saab he?
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha, niks tegen Saab hoor, zag laatst een nieuwe rijden, volgens mij een 9-5?? Ik was onder de indruk.. :). Jammer dat ’t zo loopt.
saab95aero zegt
@ svenska aeropaln AB
kdenk dat je mijn blokje bedoelt , maar dat is een 2.3 t (aero) 260 pk en 400 nm :p en dat is een lekker blokje , echt bmw killer , I Love It mmmm
amerikanen hebben saab echt helemaal gef*ckt , even techniek inpikken en dumpen , kan echt niet vind ik .
bohica zegt
@saab95aero: Ik moet de eerste saab nog zien die beter dan een BMW is.
kaasboerin zegt
@bohica: Hij zal wel is ’n keer een slapende 116i uitgereden hebben bij ’n stoplicht ‘sprint’ (waarvan de 116i natuurlijk van niks wist).. :lol:
BaRa zegt
@bohica: Nou, als het aankomt op vermogen en koppel uit 2-literblokken halen, dan is BMW pas de laatste twee jaar ook echt iets beginnen betekenen. Bovendien is wat Saab zelf in z’n auto’s legt niet noodzakelijk hetzelfde als wat de Saab-ingenieurs voor de andere GM-merken gerealiseerd hebben.
umadbrah zegt
@saab95aero: Volgens mij valt dat wel mee hoor, GM is toch ook verantwoordelijk voor de Ecotec motoren en de Opel turbo’s… Die ’techniek’ is simpel en oud.
Behalve dat. Ik vind het wel vet om zo’n Caddy op de wegen te gaan zien, tenminste eens een keer wat anders dan je standaard Audi/BMW/MB verhaal.
toyotafortuner zegt
Intressant! Ben benieuwd naar de uiteindelijke versie, suc6 GM!
Maar hoezo staat Daihatsu bij de tags? Want ik zie geen verwijzing naar Daihatsu in de tekst?
Freewarefreak zegt
Ik ben heel benieuwd naar die ATS. Ik hoop dat ze daar nu wel eens leuk mee scoren!
De BLS was echt een aanfluiting, nep Saab. Dan heb ik liever een echte Saab. Maar dat bleek ook wel. Van de BLS was de target om er 10.000 per jaar verkopen.. uhhuh.. ik geloof iets van maximaal 7.000 verkocht in de hele ..wat was het? ..4 jaar? ..dat die auto op de markt is geweest.
Deze kan het alleen maar beter doen dus. RWD, sluit goed aan bij zijn concurrenten, dus hopen dat hij ook zo goed is afgewerkt én rijdt zodat hij kan concurreren.
De motor klinkt veelbelovend in ieder geval. Als dit nou wel een heerlijk draaiende en klinkende 2.0 Turbo is, misschien kan Henrik Fisker daar eens met Cadillac over gaan praten dan. Kan die 2.0 Pontiac Solstice motor met pensioen.
(offtopic: gisteren een rijtest zitten kijken met de Karma.. man, man, wat is iedereen toch ontevreden over die motor.. teveel vibraties, teveel lawaai en ook nog eens het lawaai wat je niet wilt.. enz.. jammer, jammer..)
spoonerz zegt
@Freewarefreak:
Vind je de 2.0 turbo die in de solstice ligt niet lekker draaien? Die ligt ook in mijn Opel GT.
Heerlijk motortje is dat, alleen het geluid is wat minder, maar dat is met een rvs uitlaat en andere eind dempers, makkelijk te fixen:)
Freewarefreak zegt
@spoonerz: Ik moet je dat antwoord schuldig blijven. Ik heb er geen ervaring mee. Zo eerlijk ben ik wel. Ik reageer op uitkomsten die iedere keer uit testen naar voren komen. Helaas is die uitslag altijd unaniem. Volgens mij was Werner Budding van AutoVisie ook maar matig enthousiast in zijn rijtest. We wachten gewoon op gebruikerservaringen die op termijn hier gepost gaan worden.
ivtecje zegt
aantal pk’s per liter is een leuk detail.
Maar zegt nog niks over de versnelling die de ATS zal gaan maken. factoren als welke transmissie, totaal gewicht, balans, …, spelen net zo’n grote rol. Ik moet nog maar zien of de nieuwe 328i daadwerkelijk geklopt wordt door de yanks.
ericc zegt
@ivtecje: Je was me te snel af. Ik wou ook aanhalen dat het totaalpakket moet kloppen. Enkele PK’s meer is niet automatisch de beste auto. Is deze wagen ook getest op de “Ring”? Geen Ring-tijd = Geen zelfrespect!!!!!
jeanclaude zegt
Leuk zo’n auto die het wilt opnemen tegen de duitste 3, en ook natuurlijk een leuk blokje, maar zo geweldig qua vermogen is het ook weer niet, want naar mijn weten had een Seat leon tot voor kort een 2.0 Turbo met 310pk en 420nm.
saab95aero zegt
@bohica je mag er direct over komen met je 320i of 325i , veel geluk met je atmosferisch blokje WHAHAHA
kaasboerin zegt
@saab95aero: Hoe gaat ’t eigenlijk met Saab? :)
E34M5Touring zegt
@saab95aero: En ik? Mag ik ook is met mijn atmosferisch blokje? Of is het alleen voor de baby 6 cilinders?
saab95aero zegt
@kaasboerin ik denk dat jij nog niet veel een aero hebt gezien dan , ik rijd behoorlijk wat wagens naar huis en ook jouw 320i ;) , en ja ik ben ook gek van AUDI dan(audi URquattro, 90 , 100 , 200 , v8 , s2 , rs2 )
kvind een aero tenminste wat unieker dan de zoveelste bmw . VOILA
kaasboerin zegt
@saab95aero: Ik ben opzettelijk voor safe gegaan.. BMW dus.. ;)
saab95aero zegt
@e34m5touring nou niet overdrijven e ;)
btw: respect voor alles van bmw tot en met de e30 , e34
zo’n e34 sedan vindk echt DIKKE apparaten , sorry als k dat ng niet duidelijk gemaakt heb :D tzijn gwn de nieuwere turkenmodellen waar ik iets op tegen heb. ( saaie boel , slecht interieur ) en ja , dat heeft een saab ook :o
kaasboerin zegt
@saab95aero: BMW (of MB, of Audi ook, tegenwoordig).. Kunnen er toch niks aan doen dat petjes en sjonnies graag oude rotte 10e handse bakken kopen met dat logo’tje erop..
E34M5Touring zegt
@saab95aero: Oh joh was maar grapje. Vond in een van je vorige comments het koppel van je auto terug. Net als mijne 400nm alleen mijne doet het zonder turbo, vond het vergelijk wel lache daarom. Mijn vader heeft een tijdje in een Aero 9-5 gereden en in tussenacceleraties is dat ding echt een beul. Mijn stiefmoeder had een 9-3 aero cabrio, die was ook snel, helaas door het torderen en enorme koppel reed die erg zenuwachtig. Ze heeft hem ingeruild voor een 125i cabrio. Die rijd echt een stuk beter en heeft een totaal ander karakter.
saab95aero zegt
@kaasboerin tja , dan worden ze nog unieker e :D
nee , het is een spijtige zaak , de rot-amerikanen :(
saab95aero zegt
@e34m5touring inderdaad, saab van 100-200 km/u verrassend snel, k wil die blok van jou wel eens horen !!
eargasm!
@kaasboerin : daar heb je gelijk in , maar kzou ook liever een e30 of e34 hebben dan die nieuwere 3 of 5 , gewoon geen bmw meer vind ik
kaasboerin zegt
@saab95aero: Turkenmodellen? De goedkoopste E90 occassion is misschien €12k (in normale staat, dus niet in de prak).. De enige mensen die ik in mijn auto zie rijden zijn mannen van tussen de 30-40 in nette zakelijke kledij.. Het interieur slecht? Dat is dus absoluut niet zo.. :lol: Zeer praktisch en keurige afwerking.
saab95aero zegt
@kaasboerin kvind die 5reeks van rond jouw jaartal vanbinnen echt niet mooi , ook de zetels zitten niet goed (leer) , audi staat voor op interieur (kwaliteit en praktisch)
maar ja , als iedereen hetzelfde dacht zou de wereld maar saai zijn .
kaasboerin zegt
@saab95aero: Die funfer rond ‘mijn jaartal’ zit fenomenaal.. Rijdt af en toe in een 530D (E61).. En dat terwijl ik ook regelmatig Panamera rijdt, geloof mij, dat zit helemaal knor bij BMW.. Ben benieuwd waar jij je ervaringen op heb gedaan/doet.
masterstig zegt
Ze beginnen nu ook te realiseren dat iets minder liters goed is voor het benzineverbruik.
kaasboerin zegt
@masterstig: Óf ze willen gewoon wat verkopen in Europa.. :)
masterstig zegt
@kaasboerin: :D kan ook, maar dat zal ze waarschijnlijk zelfs met deze motor niet lukken.
TimoBac zegt
@masterstig: nee jij bent volgens mij de eerste die dat terecht opmerkt. Zolang je niks 1.6/1.8, eco-achtig instap model hebt zal je niet heel veel verkopen. Het lijkt wel of ze het niet willen begrijpen; zouden ze echt denken dat wij ons ooit zullen aanpassen aan veel pk’s/verbruik ipv dat zij zich aanpassen aan ons? Ik snap het niet.
kaasboerin zegt
@TimoBac: Ford en GM begrijpen ’t zeker wel, kijk naar die Aveo’s en Fiesta’s hier in Europa.. Daverend populair.