Voor de afwisseling behandelen we een open dak-onderzoek, in plaats van een open deur-onderzoek. De vraag die centraal staat: wat is het verschil tussen coupés en cabrio’s qua veiligheid?
Je zou zeggen dat de veiligheid van een auto er niet op vooruitgaat als je er een cabrio van maakt. Weliswaar wordt de afwezigheid van het dak gecompenseerd door verstevigingen, maar daarmee wordt een cabrio nooit veiliger dan een coupé. Of toch wel?
Positief
Het Amerikaanse IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) onderzocht de verschillen in veiligheid tussen cabrio’s en reguliere auto’s. Wat bleek? Cabrio’s scoren niet slechter als je kijkt naar ongelukken. Sterker nog: cabrio’s vielen juist in positieve zin op.
Ongelukken
In het onderzoek is er gekeken hoe vaak cabrio’s een ongeluk krijgen en hoe vaak de dichte varianten van dezelfde auto een ongeluk krijgen. Ook is er gekeken naar de sterftecijfers. Tegen de verwachting in vielen deze cijfers in beide gevallen lager uit bij cabrio’s, hoewel de verschillen niet significant zijn.
Moderne auto’s
Het onderzoek richtte zich overigens alleen op moderne auto’s. Om precies te zijn is er gekeken naar één tot vijf jaar oude auto’s die op Amerikaanse bodem een ongeluk kregen in de periode 2014-2018. Hoe veilig je jezelf kunt wanen in een oude cabrio wordt dus niet duidelijk uit het onderzoek.
Percentages
Bij het vergelijken van de cijfers bleek het aantal door de politie gerapporteerde ongevallen per mijl 6% lager te liggen bij cabrio’s. De bestuurder bleek 11% minder vaak te overlijden. Dit ondanks het feit dat cabriorijders – logischerwijs- wel vaker uit hun auto werden gelanceerd (21% vs. 17%).
Verklaring
Hoe zijn deze cijfers te verklaren? Daar hebben ze bij het IIHS ook over nagedacht. Mogelijk speelt het hogere gewicht van cabrio’s een rol. Zwaardere auto’s zijn namelijk veiliger (voor de inzittenden dan). Ook hebben cabriorijders beter zicht met het dak omlaag. Verder worden cabrio’s vaker bij mooi – en dus veiliger – weer gereden.
Qua rijgedrag wezen de statistieken geen significante verschillen uit. Cabriorijders hebben iets vaker hun gordel om en rijden iets minder vaak te hard. Ze hebben daarentegen wel iets vaker een slok op. De verschillen zijn echter minimaal. Wel is het aannemelijk dat cabriorijders over het algemeen rustiger rijden, hoewel er geen cijfers zijn om dat te onderbouwen.
Het onderzoek wijst in ieder geval uit dat er geen reden is om aan te nemen dat cabrio’s onveiliger zijn. Degenen die deze zomer in een (niet al te oude) cabrio rondrijden hoeven zich dus geen zorgen te maken over de veiligheid van dit soort auto’s.
De volledige onderzoeksresultaten zijn te raadplegen via de website van het IIHS.
Foto: een gecrashte 3-serie Cabrio, vastgelegd door @sanderstline
Alfonso_Alfist zegt
Met het dak open rijd je volgens mij ook relaxter. Ik geniet nu van het mooie weer en ben wat minder gejaagd. Het geluidsniveau boven de 130 is daar tevens debet aan.
Jopie zegt
Ik begin me af te vragen of we de amerikaanse onderzoeken nog wel na moeten praten.
Een vergelijking met euro ncap cijfers was nuttiger geweest.
goodvibrations zegt
Ze zouden moeten corrigeren voor mooi weer… Dus alleen de mooi weer dagen mee tellen en dan nog eens kijken wat “veiliger” is.. Hebben we niet sowieso meer ongelukken in de winter vs zomer?
yupyup zegt
Misschien helpt het dat je je ook minder veilig waant in een cabrio en daardoor voorzichter rijdt, tenminste, ik merk wel dat ik rustiger rijdt in mijn cabrio.
monaco zegt
@yupyup: Goed punt, zo’n auto moet structureel toch het onderspit delven aangezien het dak ontbreekt…
toniominestrone zegt
@monaco: Met alle huidige veiligheidsmaatregelen in een moderne cabrio zou dat nog wel eens mee kunnen vallen , neem alleen al de verstevigde A stijl en de achterste hoofdsteunen welke bij een koprol omhoog komen.
boomhauwer zegt
@monaco: hangt af van welk type. Sommige cabrio’s zijn van de start ontwikkeld als cabrio en zijn even stijf dan als ze een dak zouden hebben. Of auto’s met monocoque zijn ook in de cabrio variant even stijf als de coupé versie (bv Lamborghini Aventador)
caprio zegt
@yupyup: ik heb een snelle cabrio en een langzamere coupe. Met de cabrio rij ik zowel open als dicht harder mee omdat dat zo makkelijk gaat, lichtvoetig. Bovendien heeft de cabrio een lager zwaartepunt en is wat zwaarder, waardoor hij minder overhelt in bochten en is het juist verslavend op slingerende bergwegen de grenzen op te zoeken.
densk zegt
Klinkt vrij logisch allemaal. Eerste gedachte die ik bij het artikel had is dat er inderdaad ook minder vaak met een cabrio gereden wordt. Nog een ander bijkomend voordeel van een cabrio wat niet genoemd wordt is dat áls er dan wat gebeurd dat je uit een cabrio ook nog eens sneller/ makkelijk bevrijd kunt worden.
Nu rij ik zelf een coupe dus al deze voordelen gaan voor mij niet op maar niet dat ik me door dit artikel nu ineens een stuk minder veilig voel ofzo…
sprankel zegt
mogelijks zit je gewoon met een compleet ander doelpubliek dat een cabrio koopt, mogelijks blijft de cabrio in de winter bij slecht weer stil staan, mogelijks…
Iets met leugens, hardnekkige leugens en statistiek. Je kan hier gewoon niets uit concluderen, ook niet dat cabrio’s nu wel of niet veiliger zouden zijn, je hebt een deviatie die je duidelijk verder moet onderzoeken voor je er ook maar iets van kan maken.
davelepeef zegt
Maar, wat veiligheid bij botsingen betreft, heeft een cabrio dan nadeel aan het ontbreken van een dak, of juist profijt van een stijver deel van de carrosserie…?
mashell zegt
Dat is niet te zeggen, hangt van de crash af.
okdoei zegt
Oke. Dus met m’n daily driver MX5 uit 2002 ga ik nog wel gewoon dood. Dan ga ik door met dingen ontwijken.
ArnoldH zegt
Ik lees nergens dat ze de kilometers die de coupe en cabrio afleggen meegenomen hebben in het onderzoek. Naar mijn beleving maken coupe’s meer kilometers dan cabrio’s, wat toch vaak een mooi weer auto is.
davelepeef zegt
@arnoldh: “Bij het vergelijken van de cijfers bleek het aantal door de politie gerapporteerde ongevallen per mijl 6% lager te liggen bij cabrio’s.” > Hieruit blijkt dat ze het hebben teruggerekend naar ’n percentage per mijl. Of zoiets…
moveyourmind zegt
Zou het ook niet zijn dat de cabrio ook voordeliger in dit onderzoek naar voren komt door het verschil in het aantal inzittenden.
Lijkt me dat er in reguliere auto’s gemiddeld meer passagiers aan boord zijn dan in cabrio’s. Waardoor er bij zware ongelukken met reguliere auto’s gemiddeld ook meer mensen zullen sterven dan bij ongelukken met cabrio’s.
basman147 zegt
In de tekst staat dat de bestuurder 11% minder vaak komt te overlijden, dus misschien dat ze naar de verwondingen/sterfgevallen per kilometer op iedere zitplaats hebben gekeken?
Persoonlijk vind ik het wel logisch, een cabrio is meer bedoeld om te cruisen en te flaneren, niet om er zo hard mogelijk mee de bocht om te gaan, dus gebeuren er minder ongelukken mee, en de ongelukken die gebeuren zullen op lagere snelheid zijn.
ukbob zegt
Wat, bij 17% van de botsingen iN de US wordt een inzittende uit de auto geslingerd..? Passen die Amerikanen misschien niet tussen stoep en gordel ofzo..?
mustang750supersnake zegt
@ukbob: 80% past in ieder geval niet in n kuipstoel….
realhustler zegt
Appels met peren vergelijk. Stationwagens veiliger dan hatch backs? Want brave huisvaders rijden rustig, hebben meer verantwoording en meer rijervaring…..
mashell zegt
Maar ze hebben ook altijd haast want Anne-Fleur moet al om 18:30 op de voetbal zijn en Kevin om 19:00 op Jazzballet.
luckyluck zegt
Veel conclusies voor niet significante resultaten…
mrtrex zegt
@luckyluck: ja dit. Een clickbait titel om te lokken en dan blijkt dat er geen significante resultaten zijn om conclusies te kunnen verbinden…
mustang750supersnake zegt
iets veiliger noemen omdat er minder in gereden wordt…
machielvdd zegt
Er is gekeken naar het aantal ongelukken per mijl
SpeedGeek zegt
Verdiende loon als je van die LCI achterlichten op je pre-LCI e46 mikt.
mrtrex zegt
@SpeedGeek: waaruit maak je op dat dit een pre lci is?
SpeedGeek zegt
Achterbumper en de zij knipperlichten die vlak boven de sierlijst zitten. De LCI heeft de knipperlichten hoger zitten.
mrtrex zegt
@SpeedGeek: ah ja nu zie ik het. Dacht even dat het een lci bumper was
roverbmwdriver zegt
Ondanks dat, blijft het een pijnlijke foto!
Maarten123 zegt
‘Cabrio’s minder betrokken bij ongevallen’ was een betere conclusie geweest.
Den zegt
@maarten123: mee eens. Hier wordt een verkeerde conclusie getrokken obv een onderzoek dat gaat over type auto’s en betrokkenheid ongelukken. Uitkomst onderzoek: Cabrio’s zijn dus minder vaak betrokken bij ongelukken. Dat betekent niet dat een cabrio veiliger is of dat het rijden in een cabrio veiliger is.
flutterby zegt
En EVs moeten verboden worden omdat de verkeersveiligheid in geding brengen doordat ze zwaarder en sneller zijn dan de alternatieven. Volgens mij is beide identiek voor cabrio’s.. (cabrio’s hebben meestal niet de instapmotor beschikbaar)
gerserijtuigen zegt
Leuke theorie, totdat er een piano van 5 hoog naar beneden komt zeilen. Veel succes in je cabriolet ✌️
bmw2coupeeigenaar zegt
Hoe zit het dan met coupe’s met Panodak?
utregcity zegt
Als ik hier een cabrio ziet rijden, zit er 9 van de 10 keer een grijze kuif in, zou best kunnen dat die voorzichtiger rijden? Helemaal als je dat afzet, tegen die gasten uit een bepaalde wijk hier, die in zo’n opgevoerde stationcar ‘s nachts boodschappen gaan doen bij een bank over de grens.
ozzytrk zegt
Gewoon plankgas joh sedan hatchback suv maakniet uit. Als je crasht moet je het aan het lot overlaten
polleke71 zegt
Wat een l*lverhaal. Dit zegt dus helemaal niets over de auto zelf. En dus kun je ook niets zeggen of je veiliger bezig bent wanneer je in een cabrio stapt of in een coupé.