Wanneer je gaat shoppen voor een cabriolet ben je na het kijken en lezen van dit aankoopadvies er helemaal klaar voor!
Wat is een cabriolet? Duh, als het dak er maar af kan. Tellen de Fiat 500C, DS3 en Smart Cabriolet dan ook mee? De raamstijlen en dakranden blijven staan, maar de achterruit gaat wel open. In ieder geval minder open dan een echte cabriolet. Kortom, er zijn veel vormen en de ene cabriolet is de andere niet.
Dus voordat je begint aan je zoektocht naar cabrio’s op Marktplaats, hebben we eerst wat tips voor je.
Je zou het misschien niet verwachten, maar waar het echt zonnig is, rijdt men geen cabrio. Dus Scandinavië en Groot-Brittanië waren traditioneel gezien altijd goede cabrio markten. Het heeft ermee te maken dat een volle zon op je hoofd behoorlijk onprettig kan zijn. Juist wat milder weer is het perfect om met een cabriolet te rijden.
Stoffen kap, cabrio’s met een stalen dak, targa’s en de topless variant.
Een roadster heeft maar twee zitplaatsen, maar er zijn ook zat cabrio’s met een achterbank(je). Klein punt van aandacht: (vrijwel) alle cabrio’s hebben maar 2 zitplaatsen achterin. Nu we het toch over aandachtspunten hebben, laten we ze eens behandelen.
Cabriolet aankoopadvies – Aandachtspunten bij het kopen van een cabriolet
Nadelen van (bijna) iedere cabriolet:
- Zitcomfort achterin. Met het dak dicht is de hoofdruimte vaak nogal beperkt, maar dat is op zich makkelijk op te lossen. Wellicht nog een groter nadeel is dat moderne cabrio’s hooguit vier zitplaatsen hebben. Er zijn maar twee plekken op de achterbank. Heb je twee kinderen en willen die allebei een vriendje meenemen: helaas, dat lukt niet.
- Minder kofferbakruimte –
De nieuwe BMW 4 Serie Coupé heeft 440 liter bagageruimte, de Cabrio 385 liter en met kap open 300 liter. De vorige generatie 4 Serie Cabrio heeft 370 liter en 220 liter ruimte. - Een stalen dak zorgt voor extra stevigheid. Bij een cabrio zijn er dus extra verstevigingen aangebracht en dat zorgt voor extra gewicht.
- Minder kofferbakruimte –
Overige aandachtspunten van dit cabriolet aankoopadvies
- Controleer of het dak van een cabrio goed genoeg sluit. Rond de ramen, boven de voorruit, maar ook aan de achterzijde moet de cabriokap strak op ruiten en carrosserie aansluiten.
- De meest moderne cabrio’s hebben een elektrisch te bedienen dak, bij oudere auto’s was het soms een optie. Een elektrisch te bedienen dak opent makkelijk, maar bij roadsters is een dak wat je zelf kan opengooien vaak ook prima.
- Test het mechanisme van openen en sluiten van het dak. Gaat het soepel zonder haperingen en vreemde bijgeluiden?
- De achteruit kan van glas zijn, maar ook van kunststof. Zeker de kunststof ruitjes worden dof en/of kunnen vouwen vertonen. En glazen ruitjes maken minder lawaai!
- Bij de meeste stoffen kap is er een middelste laag die rubber bevat. Als de kap (te) oud wordt, dan kan die laag poreus worden. Vervangen van de hele kap is de enige oplossing.
- Verkleuring van de kap: verven is geen optie, want dan droogt de kap niet meer goed. Schoonmaken (en daarna impregneren) biedt soms soelaas, een vuile kap kan ook grijs (of groen) uitslaan.
- Stallen van de cabrio doe je altijd met het dak dicht. Dan houdt de kap het beste zijn vorm.
- Hardtop: zit die erbij? Bij veel auto’s was het een optie, maar bijvoorbeeld bij een Porsche 996 zat die standaard er bij.
- Ook het windscherm was vaak optioneel, dus controleer of die erbij zit. Het scheelt enorm qua turbulentie in het interieur.
Aanbod cabrio’s op Marktplaats
Op moment van schrijven staan er zo’n 7.000 cabrio’s op Marktplaats.nl te koop. Ook voor een paar honderd euro kan je cabrio rijden, maar verwacht dan geen pareltje. Voor het totale aanbod aan cabriolets kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
peewee05 zegt
Leuk zo’n advies… heb net sinds 2 weken een Z4 roadster uit 2004 op de stoep staan! Wat een feest de afgelopen 10 dagen in Zeeland!
e38ossie zegt
@peewee05: gefeliciteerd. Geniet er van.
Joel_D zegt
@peewee05: Ik heb afgelopen zomer een Z4 gekocht. Nog nooit zo’n lol gehad met een auto.
ozzytrk zegt
Heb sinds een maand een 335i Cabrio uit 2008. Wat een zalige auto
techniekmeneer zegt
Aankoopadvies #1: koop een cabrio niet in de zomer, dan betaal je de hoofdprijs.
Variomatic zegt
@techniekmeneer: hoog borrelpraat gehalte, een courante cabrio verkoop je ieder seizoen voor een goede prijs..
Benny_Weisz zegt
Nog een goede tip:
Leg altijd een flesje anti-zonnebrand crème in je dashboard en gebruik dit als je in de volle zon rijdt….. Door de rijwind merk je niet dat de zon de hele dag op je bolletje heeft staan branden maar al je ‘s avonds weer thuis bent dan is het al te laat om nog wat er aan te gaan doen.
Stefje zegt
@Benny_Weisz: goede tip! Zelf nog niet aan gedacht sinds ik m’n S5 cabrio heb :)
pyrat zegt
Nog een tip: als achterpassagiers op hun kapsel gesteld zijn dan hebben ze bijna in alle gevallen pech. Daar waait het keihard naar voren, dus lange haren zitten constant voor je ogen.
Sommige cabrio’s hebben een windscherm tussen de achterhoofdsteunen, maar bij de meeste cabrio’s kun je met een windscherm geen achterpassagiers meenemen.
vacano zegt
Koop een cabrio in de herfst of winter tenzij dat zoals hier in Florida geen reet verschil maakt. Mss een oldtimer, is unieker, waardevast en kost minder in verzekering en taksen. Ik heb al heel lang een cabrio waar je met 6 volwassenen in kan zitten! Weet zekerst dat er lezers zijn die verbaasd zullen zijn dat dat kan en weinige merk en model weten
pyrat zegt
@vacano: Lincoln Continental 4-door convertible of Cadillac Fleetwood Convertible moet 6 man wel passen lijkt me.
edward330d zegt
@pyrat: fiat multipla cabrio…
50mchljn zegt
Advies over cabrio ? Zoek een geil exemplaar, koop, en zie waar het schip strandt. Een cabrio is tenslotte auto nummer 3 of 4 in het huishouden. Heb lol vooral . Ben zelf boven de vijftig en weet sinds 2 jaar wat ik gemist heb in mijn auto-leven na aankoop van zo’n auto.
etronabt zegt
@50mchljn: z4 eerste generatie is wel echt het summum en betaalbaar. Is mijn top tip voor iedereen die een tweezitter kan veroorloven. Ik heb zelf nog steeds behoefte aan een achterbank. Ga morgen mijn C klasse cabrio ophalen.
50mchljn zegt
@etronabt: begrijp wat je bedoelt. Heb zelf een C70 1e generatie. Soms gewoon handig/lekker een achterbank. Al is het maar om je rommel op te gooien.
560pk zegt
Ik wilde nooit een cabrio. Totdat m’n echtgenote er wél één wilde. Nu wil ik nooit meer zonder (ik bedoel dan de cabrio).
sabrerator zegt
Net anderhalve week terug een MGF gekocht. Hardstikke mooi ding voor een zeer redelijke prijs. Wat rijdt dát leuk, met die middenmotor.
En past prima naast de Jag.
Enorme verwennerij, kunnen kiezen uit twee totaal verschillende Britten.
(En dan nog de twee Britse tweewielers). Keuzestress!
z3cabby zegt
Nog een tip: Heb je een stoffen kap en je bent een keer te lui om zelf te wassen? In de wasstraat hebben ze een speciaal programma waarbij de kap een beetje gespaard blijft. En leg voor jezelf altijd een petje en voor de vrouw een sjaal die als hoofddoek kan dienen in het handschoenenvak. Na een dag touren kan de zon en de wind weleens wat gaan vermoeien (zelfs met eindschotje). Tot slot, heb je een softtop en geen winterstalling? Ga op zoek naar een losse hardtop. Het vochtgehalte in de cabrio kan enorm hoog worden in de winter en doordat je niet of amper rijdt, gaat de kachel amper aan waardoor het vocht niet weg kan. Zo kan weer of zelfs schimmel ontstaan. Misschien meer iets van oudere auto’s, maar zeker iets om bij stil te staan.
johanvollebregt1963 zegt
Heb inmiddels twee cabrios, Opel Cascada en Mazda Mx 5. Na onze eerste mx5 willen we altijd minstens één cabrio voor de deur. Altijd genieten, ook bij lage temperaturen. Dan zijn stoelverwarming en liefst stuurverwarming wel aanraders. En realiseer je dat de turbulentie in een kleine roadster wel veel minder is dan in een ruime vierzits cabrio. Dat is echt een wereld van verschil. Wij stallen dus niets in de winter, maar rijden er het hele jaar door in. Bevalt goed en een zonnebank is overbodig, onze hoofden zijn altijd zongebrand. Zonnebrand in de auto is zeker een must en petjes evenzo. Bagageruimte blijft schipperen, maar de Cascada trekt ook de caravan en paardentrailer. Dat kan dus ook. Toch hebben wij er voor het grove werk nog wel een oude 4×4 naast. Maar echt noodzaak is dat niet.