Het moge inmiddels duidelijk zijn dat de AMG-tovenaars op termijn met een nieuwe Black Serie-variant komen. Dat wordt een kontschopvariant van de C63 AMG Coupé (ze doen immers nooit Mercedii met meer dan twee deuren), en volgens wat insiders gaat dat model over de magische 500 pk-grens heen.
De reguliere C63 AMG heeft nog het welbekende 6.2-liter grote V8 blok aan boord. Hiermee is dit een van de laatste der Mohikanen qua ongeblazen AMG-vertier, want het nieuwe 5.5 V8 turboblok zal deze brulknaap opvolgen. En als we de geruchtenstroom op BenzInsiders mogen geloven komt dat blok ook in de C63 AMG Coupé Black Series te liggen waar hij er 507 pk tegenaan gooit. Op zich vreemd, want zou het niet goedkoper zijn om de huidige 6.2 V8 van meer pk’s te voorzien? Hoef je verder ook geen motorwissel en alles wat daarbij komt kijken uit te voeren.
We mogen er wel vanuit gaan dat 2012 het jaar wordt waarin de nieuwste Black Series op de markt komt. Traditiegetrouw komt hij in een beperkte oplage en met een verlaagd onderstel en verbrede carrosserie. Want zo rollen Black Series.
Verder melden de geruchten dat er vijf kleurkeuzes op de optielijst komen te staan, evenals een optionele spoiler voor op de kofferklep. Prijzen worden geschat op een BPM-loze 150 mille, goedkoper dan de CLK63 AMG BS die in 2007 op de markt kwam.
UPDATE – We ontvingen zojuist mail van de heren van Benzinsider: “We mistakenly reported that the C63 AMG Coupe will get a 5.5l twin-turbo V8, it will actually be the 6.2 V8 currently used with the C63 AMG, but with some mods. Sorry for the confusion.”
Foutje, bedankt!
jeanclaude zegt
komt er ook een ‘normale’ amg versie
C220AMG zegt
@jeanclaude: Ja, met de 6.2 liter motor!
supasweet zegt
@jeanclaude: de c63amg coupe is er toch al, of toch op komst
CSL zegt
BEEST
supasweet zegt
de nieuwe 5.5 zal waarschijnlijk veel minder wegen, minder verbruiken en dus veel voordelen hebben t.o.v. de 6.2 op te voeren, komen heel veel zaken bij altijd, en liever een 5.5 met 507pk en 25kg minder en 3 liter minder verbruik dan een zwaardere dat meer verbruikt en waarschijnlijk even snel is.
ps: ik gebruik voorbeeld cijfers om men standpunt te verduidelijken
4991 zegt
@supasweet: De oor moet ook nog wa krijge
Citrofiel zegt
@4991: Daar ben ik niet bang voor. Het is wel AMG hè, die 5.5 zal prima klinken.
Hupke zegt
@supasweet:
Die 5,5 gaat waarschijnlijk zwaarder zijn dan de 6.2
Maar ik denk wel dat hij terug veel beter is zoals de oude 55.
Die 6.2 is al een zeer lichte motor.
En een kleinere motor met eenzelfde hoeveelheid cilinders is normaal zwaarder. Het materiaal nodig om de motor te bouwen is quasi gelijk. Want de inhoud van een cilinder neemt veel sneller toe dan z’n oppervlakte en het gewicht van de overige onderdelen zelfs de krukas en dergelijke blijven ongeveer gelijk (de motor heeft ongeveer hetzelfde vermogen).
Dus een kleinere cilinder inhoud kan zwaarder zijn en niet alleen in verhouding. En deze 5.5 heeft er ook nog eens turbo’s opzitten, ze zullen dus al zwaar in de magnesium en keramische materialen moeten duiken om hem lichter te krijgen.
mbman zegt
Wat een superbak weer.
mout zegt
Dat je dat ‘op zich vreemd’ vindt, lijkt me raar. Alsof ze ze uit bestaande auto’s moeten sleutelen. Dat 5.5 blok is ook beschikbaar, en wordt doorontwikkeld.
En noem eens drie fabrikanten die upsizen?
lambo4all zegt
ik denk dat jeremy clarkson al weer aan het sparen is:) of zal ie wachten op de E coupe black series?
C220AMG zegt
@lambo4all: Ik denk niet dat hij hoeft te sparen! E coupe black series? Lijkt me niet, er is ook geen “normale” E-coupe AMG.
Tommy2 zegt
Tommy2 zegt
@Tommy2: Ik zie dat niemand mijn hint heeft opgepakt..
Wat mijn punt dus is, ze testen zowel de C63 AMG BS sedan als de C63 AMG BS coupé met het 6,2-literblok. Lijkt me dan voor de hand liggend dat deze motor het ook gaat worden.
sir_smokalot zegt
Je hebt gelijk, dit is ons zojuist ook per mail meegedeeld. Heb het artikel een update gegeven. Bedankt voor de oplettendheid!
janklaassen zegt
ja, kan allemaal best. maar zag vandaag een C-klasse Coupé op de RAi. groot nadeel: geen stijlloze ramen! erg jammer! voor de rest vond ik de Mercedes stand ook niet heel frivool, in tegenstelling tot Audi!
C220AMG zegt
@philipzuidijk: Niet geheel vervelend bedoeld maar de audi A5 en de bmw 3-serie hebben ook beide geen stijlloze ramen. Beetje ver gezocht dit. Qua design sluit het gewoon aan hoor.
KaCh1ng zegt
@C220AMG: dit hebben ze wel als je de deure opent komt de B-stijl niet mee! bij de C wel ! een echt coupe heeft stijlloze deuren wanneer je ze opent (zelfs de A5 SB heeft stijlloze deuren)
C220AMG zegt
@KaCh1ng: In dat geval kan ik het punt begrijpen, excuus :P
KaCh1ng zegt
@KaCh1ng: voor te illusteren
mercedes : http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2011/Mercedes_C-klasse_coupe_mat/c-klasse-mat-0610.jpg
audi : http://images.thecarconnection.com/lrg/2010-audi-a5-2-door-coupe-2-0l-auto-premium-open-doors_100254857_l.jpg
BMW : http://www.autopressnews.com/2006/m04/BMW/BMW_3_Series_Coupe_5a.jpg
C220AMG zegt
@KaCh1ng: Dacht eigenlijk dat het ‘m om de stijl zelf ging. ter illustratie dan maar..
http://www.wallpaper.net.au/wallpapers/automotive/Mercedes-Benz-CLK-63-AMG-2008-1-1024×768.jpg
http://img2.topproduct.nl/img/1528929/8e44ad-600-600-max-max/mercedes-cl-klasse.jpg
KaCh1ng zegt
@C220AMG: ik weet wel dat je het wist , mr ik wou het erbij zetten voor mensen die er niets van zouden snappen :p
Burdy zegt
Lekkere vooruitgang. De clk bs had ook al 507pk. Ook al is het niet helemaal een goed vergelijk. Das toch wel een beetje jammer. Maar 507 zullen er vast ook wel genoeg zijn.
Als ik het geld had, zou ik toch voor de m3 gts gaan. Ook la heeft die ruim 50 pk minder. Al zou ik deze ook niet afslaan. Maar sta toch denk ik nooit voor deze keuze.
monk zegt
507 pk is toch wat de vorige m5 en m6 er ook uitpersten? waar nu zeg maar al weer nieuwe krachtigere versies van uitkomen? voor ongetwijfeld een stuk minder geld?
KaCh1ng zegt
@monk: V8 met turbo is altijd goedkoper dan een V10 :)
crackdavid zegt
@monk:
Alsof je motoren kunt vergelijken door alleen naar het piekvermogen te kijken.
Een V8 turboblok is niet te vergelijken met een atmosferische V10 met hetzelfde aantal pk’s, heeft een totaal ander karakter. Ook heeft het turboblok veel meer koppel.
Oftewel piekvermogen zegt lang niet alles.
Freewarefreak zegt
Ik vond de normale C coupe al zo mooi in het echt. Laat staan zo’n dikke AMG. En een BS is natuurlijk helemaal de overtreffende trap. Super! Toch heb ik liever een M3. Maar da’s puur smaak, niet vanwege dat de MB minder zou zijn.
Yeelen zegt
Mercedii? Meervoud van Mercedius? :D
OT: De C-Coupé is al een erg stra
Yeelen zegt
@Yeelen: -kke bak, de AMG BS maakt er waarschijnlijk nog een erg brute bak van ook :D
rijgewoonbmw zegt
hoffmeister knik? zijkant doet me beetje aan bmw denken
HDM zegt
@rijgewoonbmw: typisch al die BMW kenners die bloed ruiken bij deze auto. Die lijn op de C-Coupé is geen hoFmeister (1 ‘f’) knik, die hoort bij de bovenlijn van de ramen, hier is de knik onderdeel van de onderlijn.
Atenza zegt
@HDM: precies. Het is bij de C coupe gewoon een oplopende raamlijn zoals je bij tig auto’s ziet. Straks bv ook op de nieuwe Astra GTC. Beetje vermoeiend dat elk merk er zo’n beetje mee komt. Ik geloof dat vooral Toyota ermee begon.
majinstar zegt
Zou wel lelijk zijn als hij beter presteert dan een CL65 AMG. De C63 AMG is lichter en goedkoper. Eigenlijk een nutteloze auto die er wel mag wezen qua looks.
Hupke zegt
@majinstar:
Dat zou idd vervelend zijn moest de CL65 een wagen zijn ipv een God.
SimonMc zegt
Dan toch ! Ik heb het jaren geleden al aangevoeld dat ze op termijn met een C-klasse black series gingen komen.
Ben trots op mezelf :P