Een steentje, wat modder of gewoon een onverharde weg. Het maakt allemaal niet uit met de nieuwe Mercedes C-klasse Estate All-Terrain.
Voor als je veel op moeilijk begaanbare wegen komt. Of je bent fan van extra plastic en verhoogde stations. Dan is de Mercedes C-klasse Estate All-Terrain helemaal wat voor jou. Het is voor het eerst dat de Duitse autofabrikant in dit segment een dergelijke auto in het gamma heeft.
Voor een alles kunnende station moest je minimaal E-klasse shoppen wilde je een All-Terrain. Een misser voor het merk uit Stuttgart, want concurrenten hadden wel binnen dit segment auto’s. Denk aan een Audi A4 allroad, om maar een voorbeeld te noemen. Mercedes wil niet langer kopers wegsturen en komt nu voor het eerst met een C-klasse Estate All-Terrain.
De stationwagen staat 40 mm hoger op z’n pootjes in vergelijking met een reguliere C-klasse Estate. Bovendien heb je, welke beschikbare motor je ook kiest, altijd vierwielaandrijving. Verder is de All-Terrain 4 mm langer en 21 mm breder. De ruimte in het interieur is hetzelfde gebleven. Nog altijd 490 liter tot maximaal 1.510 liter bagageruimte net zoals de gewone C-klasse Estate.
C-klasse Estate All-Terrain
In vergelijking met zijn reguliere broertje, heeft de All-Terrain enkele unieke elementen. Het meest opvallende is natuurlijk het toegevoegde plastic rondom de wielkasten om de lak te beschermen van opspattende steentjes en vuiligheid. Het uiterlijk van de All Terrain is gebaseerd op een Avantgarde.
Aan de rijmodi zijn twee nieuwe features toegevoegd. Offroad en Offroad+. Laatstgenoemde beschikt over een extra elektronisch hulpmiddel als je een stijle onverharde weg naar beneden aan het rijden bent. De rijmodi passen het karakter van de motor en versnellingsbak aan naar de omstandigheden. Het zijn milde hulpmiddelen, de C-klasse Estate All-Terrain is uiteraard geen alternatief op een volbloed terreinwagen. Qua motoren zijn er gewoon de reguliere viercilinder benzine- en dieselmotoren beschikbaar voor de All-Terrain.
De publieke onthulling volgt over een paar weken op de IAA in München. Vervolgens is de marktlancering later dit jaar. Prijzen zijn nog niet bekend.
cossiekiller zegt
En dan komt er een tuner die de wielkastverbredingen meespuit en de auto 75mm lager op zijn poten zet… Zo blijven we bezig haha.
Edge zegt
Nou… Ik hoop meer op een eigenaar/Mercedes-medewerker die dit niet extreem genoeg vindt en er een C-klasse All-Terrain 4×4² van maakt, zoals bij de E-klasse gebeurde: https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-achter-de-mercedes-e-klasse-4×4%C2%B2-prototype-107153
mashell zegt
Matzwarte spatbord randen, ik ben verkocht.
bartteeuwen zegt
@mashell: ben je ook fan van opel corsa’s en ford ka’s? ;)
mashell zegt
Gave bakkies inderdaad. Vergeet ook de Volvo C30 niet (mijn eerste en tweede hadden matzwarte spatbord randen, stond gewoon beter dan bij de laatste die ze in carrosseriekleur had). Mijn e-tron heeft ook van die lekker dikke matzwarte spatbord randen, maakt de wagen net wat stoerder en laat de wagen compacter ogen.
fconderkantlat zegt
wat een zinloze wagen. slechts 4cm hoger en optisch door de zwarte goedkope spatbord randen oogt het alsof ie 15cm hoger op zn pootjes staat.
zal waarschijnlijk duurder zijn en qua productie misschien nog wel goedkoper dan een reguliere c-klasse met 4matic doordat er minder lak benodigd is
koop dan gewoon een propere suv als je verwacht om met enkele regelmaat onverharde wegen te nemen
mashell zegt
Onder de kunststof spatbord bescherm randen (vind ik echt super staan) zit natuurlijk gewoon gelakt blik.
bartteeuwen zegt
@fconderkantlat: deze auto bestaat juist omdat er toch eigenlijk nauwelijks propere suv’s bestaan?
Svenska II zegt
@fconderkantlat: dit type auto’s is in Nederland vrij zinloos. In andere gebieden, bijvoorbeeld Scandinavië, zijn deze auto’s mateloos populair.
piebepost zegt
4cm is inderdaad niet de verschilmaker bij het rock climben. Maar met overlanden wel. In Nederland volstrekt onnodig, maar toen ik aan het roadtrippen was naar Estland had ik graag gezien dat mijn Volvo’tje 4cm extra had. Al was het maar om de langere veerweg op de vele onverharde wegen.
martinus.tussengas zegt
Heftig terreinwerk zeg. Dit lukt met elke auto nog wel…
pyrat zegt
Maar wel mega grote velgen met lage wang banden..
Een V90 CrossCountry/A6 allround vind ik nog wel mooi, maar die Allterrain versies van MB echt niet. Denk dat het hoekige/strakke van de Volvo/Audi beter er bij past ofzo.
Johan zegt
Ik heb een propere 4×4 SUV (suzuki grand vitara) en denk toch ook wel eens over een dergelijke stationwagon na. Voldoende ruimte voor de paardensport. Sterk genoeg om de gevulde paardentrailer over weide en door modder te trekken en op de andere dagen van de week toch met een iets minder grove footprint. Er is dus echt wel iets voor te zeggen. Ligt er maar aan waar je 4×4 voor nodig hebt.
ukbob zegt
Offroad+…
Zo, we hebben allemaal weer ff goed gelachen :)
remarkable zegt
Ik vind hem er wel fraai uitzien. De extra functionaliteiten zijn zeer beperkt. Maar goed. Dat had de V40 Cross Country ook (maar zag er wel fraai uit, net wat anders dan de reguliere V40 waar er genoeg van rond rijden).
En dan zullen er inderdaad weer tuners zijn die de wielkasten weer in kleur spuiten 😂.
Maar optisch een zeer fraaie auto.
Had de vorige C ook zo’n uitvoering? Of enkel de E-klasse?
superhans zegt
Offroad: ja vast. All-terrain: lijkt me niet. Ziet er verder prima uit.
jarnobakker zegt
Kom net van vakantie , ben naar België geweest. Deze auto kunnen ze daar wel gebruiken. Meer kuilen als asfalt…
Charles Taycan 4S zegt
Mercedes zal er niet voor niets mee komen… de wereld is groter dan NL…😉
marcomanta zegt
Prijs hoef ik niet te weten, ik ben meer van de black series van Mercedes, dik blok en knallen ermee, geen 4 cilinder scheetjes machine erin, vorige week zag ik nog zo een nep AMG, nee Mercedes moet iets zijn waarbij je echt naar kunt kijken.
mashell zegt
Nee joh, Mercedes maakt wagens om je in alle comfort van A naar B te vervoeren. Die “sportieve” modellen maken ze alleen maar omdat ze die gemakkelijk kunnen maken (dikke motor…) en ze daarop enorme marges maken.
marcomanta zegt
@mashell: nou comfort, ik las pas op ditzelfde blog, dat de nieuwere modellen behoorlijk kraken in het interieur, zelf niet ervaren trouwens.
gabrielo zegt
Mooie wagen. Maar de moraal van het filmpje is: “Nothing beats a fiets”?