De C Coupé en Cabriolet zijn exit, er komen minder leuke modellen aan. Lang leve EV’s en crossovers!
Gisteren onthulde Mercedes de compleet nieuwe C-Klasse. De vijfde generatie van de BMW 3 Serie-concurrent is 100% nieuw en kan er zo weer even tegenaan. Ook handig, Mercedes maakte van de gelegenheid gebruik om meteen even de Estate te onthullen. Tegenwoordig smeren automerken zoveel mogelijk alle introducties zo veel mogelijk uit. Maar Mercedes dus niet.
C Coupé en Cabriolet
Nu zou je kunnen denken, dan is het nu alleen afwachten op de Coupé en Cabriolet, toch? Helaas, dat gaat niet gebeuren. Mercedes heeft een tijd lang een enorm aantal cabriolets en coupé’s in productie gehad. Te veel, volgens COO Markus Schäfer. Volgens Schäfer heeft Mercedes op het moment zo’n 50 modellen in haar portfolio. Daar komen nog een hele hoop EQ-modellen bij de niet al te verre toekomst.
Er zal dus (flink) moeten gesnoeid worden in het modelgamma. Niet alle modellen zijn even populair. Mercedes gaat dus iets doen wat heel erg logisch is: het R&D budget gaat naar modellen waarmee meer geld te verdienen is. Helaas zijn het alleen maar leuke auto’s die uit productie gaan. We hebben al afscheid moeten nemen van de SL roadster, SLK roadster, S-klasse Coupé en S-klasse Cabriolet. Daar komen de C coupé en cabriolet bij.
Imageboosters
Volgens Markus Schafer zijn coupé’s en cabriolets erg belangrijk voor het merk als imageboosters, maar niet in aantallen. De E-klasse coupé en cabriolet zijn nét voorzien van een update, dus deze zullen nog wel eventjes onder ons blijven. Er komt een nieuwe SL, alhoewel dat een andere auto zal worden dan de SL die inmiddels uit productie is. Ook de AMG GT krijgt een opvolger, die technisch nauw verwant is aan de nieuwe ‘SL’.
Wat komt er dan wel? Volgens Schäfer zullen de cabrio’s en coupé’s er op een ‘andere manier’ moeten komen. Hopelijk bedoeld hij daar geen crossover-coupé’s en cabriolets mee. Er is overigens meer slecht nieuws, want de ‘CLC’ is ook geschrapt. Daarmee bedoelen we niet die gekke C Sportcoupé, maar een concurrent voor de Audi A5 Sportback en BMW 4 Serie Gran Coupé. Deze was in ontwikkeling, maar die is dus gestopt. Er is slechts één doekje voor het bloeden, want er komt een C-Klasse Estate All-Terrain, een opgehoogde stationwagon-versie van de C-Klasse.
Via: Autocar.
karhengst zegt
Ik zie ruimte voor een D-Klasse
cossiekiller zegt
Met 2 achterassen zoals de G63 6×6. Dan kunnen we hem Double D noemen.
mashell zegt
We leven nou eenmaal in het tijdperk van “als het leuk is dan mag het niet meer”. Er was dus geen toekomst voor deze wagens.
sportabgasanlage zegt
Ik denk toch echt dat het komt omdat de aandeelhouders kijken naar de verkoopcijfers. Als die tegenvallen, dan worden auto’s gewoon geschrapt. En we kunnen coupés en cabrio’s allemaal heel leuk vinden, maar als we ze niet kopen, dan verdwijnen ze dus.
mashell zegt
Aandeelhouders kijken slechts naar dividenden. Het zijn de controllers die deze “self fulfilling prophecy” creëren. Wat je niet aanbiedt kan de consument ook niet kopen, want de controllers bij alle merken zijn op dezelfde controller school geweest en maken dezelfde beslissingen en dus sterven coupe’s en cabrio’s gewoon overal uit.
dwfc zegt
Toch niet Mashell, Tesla aandeelhouders zijn nog steeds dividendloos ….
mashell zegt
@dwfc: Tesla heeft geen aandeelhouders, Tesla is in handen van speculanten…
dwfc zegt
Het aandeel Tesla TSLA-6,08% zit intussen in een zware verkoopgolf. Het aandeel noteert rond 17.30 uur met een verlies van 12 procent, waarmee het aandeel sinds zijn top al 250 miljard dollar aan beurswaarde heeft ingeleverd tot 560 miljard dollar.
Het gaat snel, er is een verkoopgolf …
lexis zegt
Jammer de c class coupé was één van de mooiste nog steeds. Maar inderdaad geen vraag meer naar dit koetswerk concept
joosstra zegt
Smaken verschillen gelukkig, ik vind de C-klasse coupé met stip de lelijkste Mercedes.
sportabgasanlage zegt
Hallo B-klasse?
mashell zegt
Nou ik denk dat de Citan dat kan toppen.
sportabgasanlage zegt
Dat is geen Mercedes, dat is een Citroën Berlingo/Fiat Doblo
mashell zegt
Het is een omgekatte Renault Kangoo en juist dat die Citan tot zo’n lelijke Mercedes. Buiten dat het een bedrijfswagen is en die zijn altijd lelijk.
remco zegt
Sportieve coupé’s en cabrio’s het gamma uit en een crossover wagon erin. Het lijkt de standaard te worden binnen de gehele auto sector. :(
sportabgasanlage zegt
Argumentum ad populum, consensus gentium
MaartenD zegt
Wat mij betreft geen gemis de C klasse coupe en cabriolet altijd een beetje een tokkiebak gevonden
Charles Taycan 4S zegt
Wat ik begreep is dat er in 2023 een CLE Coupe/cabrio komt . Een mix van een C en E Coupe/cabrio dus zoals vroeger de CLK. On verra !😉
The Stig NL zegt
‘Volgens Markus Schafer zijn coupé’s en cabriolets erg belangrijk voor het merk als imageboosters, maar niet in aantallen.’
Juist, dus dan krijgt Mercedes weer het imago van een oude-mannenmerk.
negennegenzest zegt
Zonde, ik stap met veel plezier in mijn C-coupé. Elegeante verschijning als je het mij vraagt. En ik vind het design behoorlijk tijdloos.
bsxc2 zegt
Deze C-klasse heeft hetzelfde ‘probleem’ als de nieuwe 4-serie, namelijk een oplopende raampartij bij de c-stijl. Ik heb het daarom nooit een mooie auto gevonden.
shellplc zegt
Vergeet de G klasse cabriolet ook niet die een aantal jaren geleden ook al uit productie is gegaan.
emielbruijntjes zegt
“Hopelijk bedoeld hij daar geen crossover-coupé’s en cabriolets mee.” moet zijn “bedoelt hij” of “bedoelde hij”
markgt3 zegt
Mercedes… zet Hamilton op straat , neem Russell aan en maak van het gespaarde geld weer een lekkere C-coupe met 6/8 pitter
mashell zegt
@markgt3: heb je enig idee wat de ontwikkeling van een auto kost? Voor die besparen lukt het misschien net om de motorkap te maken.
marcomanta zegt
Eindelijk, weg ermee. Het wordt tijd dat “de ster” weer aanzien krijgt, helaas hebben ze veel terrein verloren de laatste jaren.
negennegenzest zegt
Want met een mooie coupé verlies je aanzien of zo?
Charles zegt
Dit vind ik énorm spijtig nieuws. Voor mij is dit ‘by far’ de mooiste C-segment coupé in de markt momenteel.