
De C Coupé en Cabriolet zijn exit, er komen minder leuke modellen aan. Lang leve EV’s en crossovers!
Gisteren onthulde Mercedes de compleet nieuwe C-Klasse. De vijfde generatie van de BMW 3 Serie-concurrent is 100% nieuw en kan er zo weer even tegenaan. Ook handig, Mercedes maakte van de gelegenheid gebruik om meteen even de Estate te onthullen. Tegenwoordig smeren automerken zoveel mogelijk alle introducties zo veel mogelijk uit. Maar Mercedes dus niet.
C Coupé en Cabriolet
Nu zou je kunnen denken, dan is het nu alleen afwachten op de Coupé en Cabriolet, toch? Helaas, dat gaat niet gebeuren. Mercedes heeft een tijd lang een enorm aantal cabriolets en coupé’s in productie gehad. Te veel, volgens COO Markus Schäfer. Volgens Schäfer heeft Mercedes op het moment zo’n 50 modellen in haar portfolio. Daar komen nog een hele hoop EQ-modellen bij de niet al te verre toekomst.

Er zal dus (flink) moeten gesnoeid worden in het modelgamma. Niet alle modellen zijn even populair. Mercedes gaat dus iets doen wat heel erg logisch is: het R&D budget gaat naar modellen waarmee meer geld te verdienen is. Helaas zijn het alleen maar leuke auto’s die uit productie gaan. We hebben al afscheid moeten nemen van de SL roadster, SLK roadster, S-klasse Coupé en S-klasse Cabriolet. Daar komen de C coupé en cabriolet bij.
Imageboosters
Volgens Markus Schafer zijn coupé’s en cabriolets erg belangrijk voor het merk als imageboosters, maar niet in aantallen. De E-klasse coupé en cabriolet zijn nét voorzien van een update, dus deze zullen nog wel eventjes onder ons blijven. Er komt een nieuwe SL, alhoewel dat een andere auto zal worden dan de SL die inmiddels uit productie is. Ook de AMG GT krijgt een opvolger, die technisch nauw verwant is aan de nieuwe ‘SL’.
Wat komt er dan wel? Volgens Schäfer zullen de cabrio’s en coupé’s er op een ‘andere manier’ moeten komen. Hopelijk bedoeld hij daar geen crossover-coupé’s en cabriolets mee. Er is overigens meer slecht nieuws, want de ‘CLC’ is ook geschrapt. Daarmee bedoelen we niet die gekke C Sportcoupé, maar een concurrent voor de Audi A5 Sportback en BMW 4 Serie Gran Coupé. Deze was in ontwikkeling, maar die is dus gestopt. Er is slechts één doekje voor het bloeden, want er komt een C-Klasse Estate All-Terrain, een opgehoogde stationwagon-versie van de C-Klasse.
Via: Autocar.
Ik zie ruimte voor een D-Klasse
Met 2 achterassen zoals de G63 6×6. Dan kunnen we hem Double D noemen.
We leven nou eenmaal in het tijdperk van “als het leuk is dan mag het niet meer”. Er was dus geen toekomst voor deze wagens.
Ik denk toch echt dat het komt omdat de aandeelhouders kijken naar de verkoopcijfers. Als die tegenvallen, dan worden auto’s gewoon geschrapt. En we kunnen coupés en cabrio’s allemaal heel leuk vinden, maar als we ze niet kopen, dan verdwijnen ze dus.
Aandeelhouders kijken slechts naar dividenden. Het zijn de controllers die deze “self fulfilling prophecy” creëren. Wat je niet aanbiedt kan de consument ook niet kopen, want de controllers bij alle merken zijn op dezelfde controller school geweest en maken dezelfde beslissingen en dus sterven coupe’s en cabrio’s gewoon overal uit.
Toch niet Mashell, Tesla aandeelhouders zijn nog steeds dividendloos ….
@dwfc: Tesla heeft geen aandeelhouders, Tesla is in handen van speculanten…
Het aandeel Tesla TSLA-6,08% zit intussen in een zware verkoopgolf. Het aandeel noteert rond 17.30 uur met een verlies van 12 procent, waarmee het aandeel sinds zijn top al 250 miljard dollar aan beurswaarde heeft ingeleverd tot 560 miljard dollar.
Het gaat snel, er is een verkoopgolf …
Jammer de c class coupé was één van de mooiste nog steeds. Maar inderdaad geen vraag meer naar dit koetswerk concept
Smaken verschillen gelukkig, ik vind de C-klasse coupé met stip de lelijkste Mercedes.
Hallo B-klasse?
Nou ik denk dat de Citan dat kan toppen.
Dat is geen Mercedes, dat is een Citroën Berlingo/Fiat Doblo
Het is een omgekatte Renault Kangoo en juist dat die Citan tot zo’n lelijke Mercedes. Buiten dat het een bedrijfswagen is en die zijn altijd lelijk.
Sportieve coupé’s en cabrio’s het gamma uit en een crossover wagon erin. Het lijkt de standaard te worden binnen de gehele auto sector. :(
Argumentum ad populum, consensus gentium
Wat mij betreft geen gemis de C klasse coupe en cabriolet altijd een beetje een tokkiebak gevonden
Wat ik begreep is dat er in 2023 een CLE Coupe/cabrio komt . Een mix van een C en E Coupe/cabrio dus zoals vroeger de CLK. On verra !
‘Volgens Markus Schafer zijn coupé’s en cabriolets erg belangrijk voor het merk als imageboosters, maar niet in aantallen.’
Juist, dus dan krijgt Mercedes weer het imago van een oude-mannenmerk.
Zonde, ik stap met veel plezier in mijn C-coupé. Elegeante verschijning als je het mij vraagt. En ik vind het design behoorlijk tijdloos.
Deze C-klasse heeft hetzelfde ‘probleem’ als de nieuwe 4-serie, namelijk een oplopende raampartij bij de c-stijl. Ik heb het daarom nooit een mooie auto gevonden.
Vergeet de G klasse cabriolet ook niet die een aantal jaren geleden ook al uit productie is gegaan.
“Hopelijk bedoeld hij daar geen crossover-coupé’s en cabriolets mee.” moet zijn “bedoelt hij” of “bedoelde hij”
Mercedes… zet Hamilton op straat , neem Russell aan en maak van het gespaarde geld weer een lekkere C-coupe met 6/8 pitter
@markgt3: heb je enig idee wat de ontwikkeling van een auto kost? Voor die besparen lukt het misschien net om de motorkap te maken.
Eindelijk, weg ermee. Het wordt tijd dat “de ster” weer aanzien krijgt, helaas hebben ze veel terrein verloren de laatste jaren.
Want met een mooie coupé verlies je aanzien of zo?
Dit vind ik énorm spijtig nieuws. Voor mij is dit ‘by far’ de mooiste C-segment coupé in de markt momenteel.