Het is nog geen 1 april, dus je mag ervan uit gaan dat dit serieus nieuws van onze Belgische vrienden is. Een Zwitsers, niet nader te benoemen bedrijf claimt het snelste, niet nader te benoemen projectiel productievoertuig ter wereld te hebben ontwikkeld. Het kan volgens de scheppers een topsnelheid halen van maar liefst 550 km/u! Altijd handig als je nog de boot moet halen.
Een Bugatti Veyron doorbreekt de 400-barrière na 55 seconden. Dit monster tikt echter na een halve minuut al de 480 km/u aan. De PK-gewichtsverhouding is hetzelfde als die van een F1-bolide. Dat deze raket echter een hogere top heeft, komt doordat dit voertuig niet bezaaid is met spoilers voor de nodige downforce. Om lekker met de hype mee te kunnen doen, wordt dit pojectiel in de toekomst wellicht ook met een elekromotor uitgerust.
Prijskaartje van dit apparaat is maar liefst €2 mln en bestellen kun je vanaf nu. Eerste vraag: bij wie kun je ‘em eigenlijk bestellen? Tweede vraag: wie durft er 550 km/u te rijden?
Update: Het blijkt om de Acabion GTBO te gaan, een ‘auto’ die we notabene als eens behandeld blijken te hebben. Het blijft echter een behoorlijk revolutionair concept. Trefwoorden: 750 pk turbo-motor en meer km’s per liter dan een compact dieselautootje… Klik hier voor de Acabion-site.
Met dank aan Dries en Wouter voor de tip!
DAT zegt
“Een Zwitsers, niet nader te benoemen bedrijf”
Peraves ?
Vapid zegt
Rare vorm, maar wel leuk (denk)
Waar kan je hem bestellen : Een Zwitsers, niet nader te benoemen bedrijf :D
Wie durft er 550 te rijden : Richard Hammond
Rik zegt
550 is wel rap maar denk dat je met een veiliger gevoel in de veyron zit dan in dit gevalletje
levi zegt
haha lijkt wel buitenaards :P
Jerro zegt
Dat word heel erg spannend, 550 km/h en het lijkt me een op een motor gebaseerd voertuig. Met zijwieltjes, welteverstaan
sjaak zegt
Hoort dit wel op autoblog? dat is geen auto maar een motor met zijwieltjes.
papa zegt
ik zie hem al voor me bij de RDW om een kenteken aan te vragen…
Dennis zegt
vanavond naar Noxx iemand?
DAT zegt
Dat wieltje deed me aan de Monotracer van Peraves denken. Maar die hebben een top van 240km/u.
Mardec zegt
Zijn die kinderwieletjes optioneel? :p
autoblogger zegt
@DAT: De Monotracer is ook Zwitsers, misschien is het versie 2.0?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/04/02/monotracer-de-audi-r8-als-motor
bram zegt
Die wieltjes zouden mij niet genoeg vertrouwen geven om 200 te rijden, laat staat 550!
boostah zegt
de vorm is zeer logisch
vorm met minste luchtweerstand = waterdruppel, dus …
RenJie zegt
@Mardec
Optioneel denk ik niet, gewoon standaard.. levensgevaarlijk zonder die wieltjes ofniet :P
GeoBem007 zegt
@DAT: net een platgenepen Audi R8…
En geef mij maar een Veyron. Kan mijn vriendin tenminste mee ;-)
GeoBem007 zegt
EDIT: sorry, ik was net te vroeg met reageren.. Had daarna pas het artikel over Peraves gelezen.
Autoblogger: Peraves = autotracer
SLR McLaren zegt
Volgens mij zoeft dat ding bij de 300 km/h de lucht in, and she’s airborne !!:lol:
lincoln zegt
in Salt Lake City doet elk barnbouwsel minimaal 600 km/u ..
dus niet echt spannend dit ..
Whoohoow zegt
ja hoor, en 550 zeker met die zijwieltjes erbij ahahaahha, die knappen bij 30 km-u al af
sus zegt
Nog een derde vraag: Waar in godsnaam kan je 550 km/u rijden!?
JeanJacque zegt
Zeg wat betreft die foto van DAT.
R8 anyone?
victor zegt
@ JeanJacque idd die foto van DAT lijkt veel op de audi R8
victor zegt
@ sus, een rechtstuk waar je 2 minuten lang 550 kan rijden dan kun je zowiezo de top bereiken;)
DAT zegt
@JeanJacque
Deze Monotracer is geintroduceerd maart 2007. Dus het lijkt dat de R8 en deze tegelijkertijd zijn ontwikkeld.
http://carscoop.blogspot.com/2007/03/peraves-monotracer-production-version.html
Rick dos zegt
Na een halve minuut op de 480km/u. Dat is gewoon niet voor te stellen.
€2 miljoen voor een motor. Dat is gewoon niet voor te stellen.
SimonMc zegt
Ik wou het eergisteren al als tip doorsturen, maar wegens te weinig details heb ik het maar gelaten.
Mardec zegt
@ RenJie
Liever levensgevaarlijk dan gezien worden met kinderwieltjes ;D
koen zegt
Raar, die geheimzinnigheid. Da’s de Acabion GTBO.
http://hellforleathermagazine.com/2008/01/acabion-announces-new-gtbo-wil.html
Website: http://acabion.com/
Benjamin1 zegt
woehoe Hayabusa engine:D:D
japp zegt
gewoon een zweefvliegtuigje.. naja.. leuk bedacht zalle we maar zeggen..
maar die kleur MOET echt anders..
kan niemand die makers trend advies geven..
paars is ZO passé mat of wit ;) (en zwart is ook ALTIJD goed :D)
gr. :D
DAT zegt
@koen
Goed speurwerk. Ik zat zelf aan Peraves te denken.
Michel zegt
Wat een ding zeg… lelijk en met kinderwieltjes..
Doe mij dan toch maar een veyron, lijkt me ook een stuk veiliger :P
Mardec zegt
En goedkoper, en vier wielen, en stoerder, en ….
dekster zegt
Wie wil er nu 2miljoen geven voor iets dat op een veredelde zweefvlieger lijkt?
Savipe zegt
2 miljoen voor zo’n speeltje:s
dan liever 2 luxueze veyrons
gilein brouwer zegt
leuk voor als je de klpd tegenkomt als je een blokje om bent. “”meneer wilt u nog een verklaring afleggen waarom u 550 kmph uur reed”” hahahahhaah
Type-R zegt
Kun je moelijk een wagen noemen..
Rick zegt
Doe mij toch maar een Veyron, meer metaal voor je geld.
Moessiej zegt
Ik weet wel wie ‘m gaat testen bij Top Gear..:P
HaS zegt
wat moet dit voorstellen ? een overdekte motor met naast het hebben van 2 wielen ook nog s 2 mini vliegtuig achtige wielen ?
wel leuk dat ie de 550 km/h kan halen alleen dit kun je haast geen auto noemen als je begrijpt wat ik bedoel
G. de Groot zegt
Ik kan me niet voorstellen dat je een frontale botsing kan navertellen als je eenmaal op de 550 zit
w0o0dy zegt
@G. de Groot, iedere frontale aanrijding van 100 of 150km/u bij impact zul je waarschijnlijk niet na vertellen dus dan maken die overige 400km/u ook niets meer uit. ;)
Floris zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/05/acabion_gtbo_concept_in_22sec_
Vanwaar die geheimzinnigheid? Ding is hier al eerder voorbij gekomen.
Lekker trouwens, 550 km/h met zo’n voorwieltje. Nieuwe manier om jezelf van kant te maken?
autoblogger zegt
@Koen en Floris: thanks, dat is em inderdaad! Ik meende het al te herkennen ;)
Heb een update bij het bericht gezet, altijd weer die oude media….
jozias zegt
maar op die highways zoals de ontwerpers ze voorstelelen lijkt met dit, compleet computer beheerst, nog best te doen… en dat in een suzuki!
dekster zegt
@w0o0dy en G. de Groot
Misschien is een impact bij 400of 550kmh zodanig snel dat je door je tegenligger gaat en het toch nog kan navertellen? ;)
bullago zegt
(L) love hat *car* suprr
Pelder zegt
Als ze nog iemand nodig hebben om dat ding te testen bellen ze me maar. Lijkt me wel kicken.
DJD zegt
wat als die lullige zijwieltjes er nou afvliegen bij 550? ingebouwde vleugels zijn dan ook een must. ook om tegenliggers snel te ontwijken…
Jimmie zegt
@DJD, motoren rijden ook zonder zijwieltjes en dat gaat ook nog goed op hoge snelheid ;)
2SLOW4ME zegt
áls ik levensmoe ben koop ik er zo één xD!
maar tot die tijd doe ik het wel op de motor…
bmw325i zegt
ik hoop maar dat ze eraan hebben gedacht dat je er ook bochten mee moet kunnen nemen
caprimad zegt
Dit ding is een tijd geleden al eens op tv geweest. Fifthgear of een programma op National Geographic waarin ze ’s werelds meest extreme/mooiste/snelste/duurste/absurdste motorfietsen lieten zien. De Y2K (met helicopter turbinemoter) was daar ook in te zien. De zijwieltjes klappen bij lage snelheid al in en vervolgens rij je dus verder alls moterfiets. Ze zitten er alleen op omdat je bij een stoplicht je voet niet aan de grond kan zetten. In die uitzending hadden ze het trouwens over een prijs vanaf een half miljoen volgens mij
Sjorsx87 zegt
Dat blok lijkt idd op dat van een Suzuki Hayabusa GSX-1300 R!
Standaard had het oude model een topsnelheid van 320KM/H en een vermogen van 175PK. Maar door de nieuwe internationale regelgeving moeten alle motoren tegwoordig begrensd worden op 299KM/H.
Met een turbo gemonteerd op het blok(waar overigens behalve om hem passen te maken er geen aanpassingen voor hoeven te worden gedaan omdat dit blok zo is doorontwikkeld dat het dat aan kan) heeft deze 500/550PK(zoals oa. ook de Ghostrider hayabusa) en een top van ongeveer 370KM/H.
Maar wat ze met dit blok hebben gedaan dan? (2 turbo’s?)
Frasker (Maserati MC12) zegt
En dit is een auto? ik vind het schandalig gewoon als dit het record (dat tevens al op naam van de Ulitma Aero staat-411km/u) wordt verborken door dit. Dit is gewoon geen auto meer en ik hoop dat niemand dit “record” serieus zal nemen.
Frasker (Maserati MC12) zegt
@ Mijzelf
Ik bedoel te zeggen dat dit eerder een motor met zijwielen is.
Roderik zegt
Even voor alle volledigheid, het is de Acabion GTBO 70
Incognito zegt
Heeft hij ISOFIX zitjes? Anders laat ik hem staan, sorry.
IlCuoreSportivo zegt
Dat zou wat zijn op de autobahn :)
Ze zouden uitklapbare vleugels moeten monteren, dan kan je iedereen veilig overtaken. Misschien ook zonder vleugels, 550 per uur in iets wat meer een paar 100 kg weegt, en dan nog zonder downforce???
SLR McLaren zegt
@ IlCuoreSportivo
precies!! volgens mij zoef je de lucht in als je de 300 km/h aantikt :lol:
rgseidl zegt
Afgezien van het feit dat je voor dermate hoge snelheden een zeer speciaal circuit en zeer speciale banden moet hebben is er nog een probleem: tweewielers vertonen bij hoge snelheden dynamische instabiliteit (shimmy).
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_and_motorcycle_dynamics
henk zegt
dit bakkie is ongeveer de snelste ter wereld
echt iets voor de duitse snelweg:P:D
sjoerd zegt
NICE WORK!!!! 480 km/u al in 30 sec!!! vindt ik knap
Jan zegt
Het zijwieltje of twee zijwieltjes gaan omhoog bij hogere snelheid en het is een tweezitter voor de mensen die maar blijven zeuren:P
Het duurt alleen wel drie jaar voordat je hem hebt, zo lang duurt de productie
Daarom ook dat hoge geldbedrag
youri zegt
dit lijkt me een misvormde batmobile van batman:P wel leuk voor de 10 jarigen, bij papa in de batmobile:P
Delamigo zegt
Ik vraag me af of de wieltjes de wrijfing kunnen houden want na 15 minuten zijn de banden van de Veyron al op!! Dus eigenlijk moet je het gewoon kunnen zien en een 3 wieler dat staat niet zo goed
kaan bulduk zegt
heey ik ben gay en mijn vader is het ook hahaha en zo een motor willen wij ook wat het mag zijn maar alle mensen die hier comentaar hebben geschreven zijn kanker gaaysss
RA999 zegt
Editor? Halooo èèèèèditor?
binkie zegt
he, een kastnichtje op autoblog :)
Lesley zegt
De Veyron is al niet meer de snelste productie auto .. das de SSC Aero (ultimate) geworden .. vanaf oktober vorig jaar .. mja et lijkt idd net een samengeknepen Audi R8 ..
Rutger zegt
Ik voel me veiliger in een fiat panda, pfffffffff
Als ik dat geld al zou hebben zou ik de turbodruk van de Veyron op gaan voeren…
Als ik in dit ding zou durven stappen EN dat geld had, dan kocht ik wel een Suzuki Swift uitgerust met 2×2 gekoppelde geblazen Busa motoren die 600pk per stuk leveren…
Ofwel, zou hem nooit kopen:p
Aap zegt
WHat the hell 550 km/u ZWAAR hard zou k goed kunne geruike op vakantie ^^
Maarja lijkt me wel een beetje duur:P
kevin zegt
lauw lijk me lauwwwww ik wil ook best wel zo iets hebben kan ik lekker bij de meisjes stoer doen lkkr hard rijden :P
tjeerd2 zegt
die zij wieltjes zijn voor de stabiliteit die trekken bij die 30 ofzo weer in
maar ga levens gevaarlijk zo ding lijk net een kogel ;)
bugatti zegt
volgens mij haalt die gekke ding nog niet eens 240 als 550 km haalt dan vliegt zo de lucht in dat ding is te ligt voor 550 km te halen. als je een ongeluk meemaakt dan kun je alvast de lijk wagen bellen.
M46 zegt
Het zal wel niet zo zijn, maar die bestuurder lijkt wel zo’n oliesjeik met die rare witte lap(?) om z’n hoofd. En wat moet dat uitsteekseltje boven het achterwiel voorstellen? De uitlaat? Lijkt in ieder geval net een tweetaktpijpje.
Doc R zegt
@bugatti: dat ‘ding’ zal vast wel de 550km/u halen, anders word dat ook niet vermeld.
En opstijgen lijkt mij al helemaal stug, gezien dat ‘ding’ dan moet kunnen beschikken over liftforce of airforce wat vooral te zien is bij vliegtuigen. De enige die er een ongeluk mee zou kunnen maken is waarschijnlijk de Hamster
sven zegt
In de jaren 90 zag ik reeds dit ding in aktie, essen motorshow.
Kon je met meerijden door stad enz..
De topsnelheid doet brengt niet bij tot het plezier.
Heb reeds meerdere keren 260 280 en meer dan 300 gereden op de openbare weg.
Dit zowel met auto of moto.
Eens je over de 260 bent merk je weinig verschil.
Alleen heb je heel veel verborgen gevaren.
Wat minder grip een hobbel een ruk je wind is genoeg…
Maar wat als je rechts een auto ziet rijden paar km verder???
Snel remmen ja, want als er nog een voor rijdt zie je die niet, en als de een de ander inhaalt… ooit mee gemaakt aan 280.
Plezier beleef je in acceleratie en bochten snelheden.
Probeer een Caterham super 7 met 2,4 motor, deze heeft gewicht pk van 1/1.
Zelfde motor vind je ook in een nieuwe Atom, is gemaakt door RS.
Tip rij eerst eens met een van deze auto’s in een normale versie.
Op veel circuit gereden en nog nooit gehad dat een snelheids motor voor bleef, zeker niet in remmen en bochten.
Ohja zo een ecomobiel remt heel slecht volgens zijn prestaties.
sven zegt
Zie eens de website van top ger, of zoek via google. atom