Dit prachtige stukje historie moet van Volkswagen verdwijnen bij Bentley. Het laatste restje “echte” Bentley zal met pensioen gestuurd worden. Niet omdat deze motor te “vies” is, of te weinig pk’s heeft. Nope, deze motor zal het veld moeten ruimen omdat 12 cilinders beter passen bij een topmodel zoals de Mulsanne. Schiet mij maar lek?
Bentley CEO Wolfgang Dürheimer heeft voordat hij vertrekt naar Audi nog even wat geheimpjes verklapt over de toekomst van Bentley. En heel vrolijk kunnen we daar niet van worden. Hieronder vatten we het nieuws even voor jullie samen.
Diesel
Niet alleen de toekomstige SUV krijgt een dikke diesel onder de motorkap, maar ook de volgende generatie van sedans (meervoud!) krijgt een satansap slurpend blok onder de kap. De nieuwe generatie Flying Spur wordt binnenkort al onthuld, dus het zou zomaar kunnen dat we de eerste Bentley met dieselmotor volgend jaar al zien. Op dit moment heeft Bentley al diverse prototypes rondrijden met een dieselmotor, dus ze maken er in elk geval serieus werk van. Wat voor motor het gaat worden? Reken op een samen met Audi ontwikkelde V8 TDI met 400+ pk.
Plug-in Hybrid
Dat de SUV er als hybride zou komen wisten we ook al, maar Wolfgang verklapt dat ook andere modellen van Bentley niet gespaard zullen worden. Hybrid all over the place!
6.75 liter V8
Wist je dat de machtige V8 die onder de motorkap van de Mulsanne ligt zijn roots heeft in 1959? Destijds was de inhoud weliswaar slechts 6,25 liter, maar sinds 1968 zijn de motorinhoud van 6,75 liter en Bentley (en Rolls-Royce onlosmakelijk met elkaar verbonden). Toen BMW Rolls-Royce overnam in 1998 en motoren ging leveren aan Bentley werd deze V8 ook al eens aan de kant geschoven. Alleen werd dat destijds niet gepikt en dus besloot Volkswagen om het blok onder de naam Arnage Red Label weer te gaan leveren.
Nu lijkt het einde wederom in zicht. In 1998 was het argument: Deze motor is te ‘vies’ en dus niet rendabel. Nu is het argument dat Bentley binnen de Volkswagen Group het “kenniscentrum” met betrekking tot 12 cilinder motoren moet worden. En dan is het natuurlijk een beetje vreemd als je topmodel een V8 onder de kap heeft. Dürheimer zegt letterlijk:
“I believe the 6.75-liter V-8 can retire,”
Dat zal niet morgen gebeuren en ook niet over een paar jaar. Het zal pas gebeuren als er een volgende generatie van de Mulsanne komt. En als we zien hoe lang de Arnage in productie is geweest dan kan dat nog wel een jaar of 8 duren. (via: caranddriver.com)
PS Vraag voor de grap eens aan een engineer van Bentley wat hij van het W12 blok van Volkswagen vindt. Heel positief zijn ze er niet over namelijk…
JamesBond007 zegt
”Sir, please park my Bentley over there”
Parkeergastje: *start motor* WTF. Diesel?
oxymoron zegt
@JamesBond007: tegen een parkeergastje zeg je niet Sir :-). Maar overigens, Bentley doet toch aan goede isolatie? Je merkt, zeker bij parkeren, het verschil nauwelijks.
bbroek zegt
Wwwwwwweeeeeehhhh, Wwwwaaaaaaaaahhhhhhh, Waarom??????
norge zegt
Overnemen en VAGganiseren die boel ,alle variatie verdwijnt ,hmmm doet me ergens aan denken .
HDM zegt
@norge: da wordt de toekomst: dat wij allemaal in zelf-besturende broodtrommeltjes rondvliegen, die er allemaal hetzelfde uitzien, door het enige merk ter wereld worden gemaakt en geen variatie kennen.
jensdm zegt
@HDM: ‘Door het enige merk ter wereld gemaakt’
Ooit al van anti monopolisatiebeleid gehoord? Overheden hebben de macht fusies/overnames te stoppen als een onderneming te groot wordt. Zal dus niet gebeuren.
stationcar zegt
Zo, dat is jammer zeg! Maar waarom moet er dan een 12 cilinder motor komen in plaats van DE V8? Als die 12 cilinder beter bij een topmodel past lever je toch gewoon beide motoren? En als die 12 cilinder dan écht beter is bewijst zich dat wel in de verkoopcijfers…
Na die SUV wederom een niet al te fijn plan van VW!
bartjuh zegt
@stationcar: precies! Maar aan de anderekant. Mischien word dr over 30-40 jaar wel net zo gedacht over de nieuwe 12 cilinder..
Arnoud zegt
Neeeeee… Dit blok is Bentley juist ten voeten uit!! Er zou eigenlijk een nieuwe editie moeten komen van de Brooklands of de Arnage Turbo. Ik weet zeker dat die nog als warme broodjes gaan.
dawwg zegt
Niets W12, gewoon de V12 van de Aventador erin en ietsjes anders tunen …
dawwg zegt
@dawwg: En de V8 4.0 TwinTurbo als instapmodel ;)
lincoln zegt
what,s next .. all wheel drive ??
zonde .. heilschennis ..
dood aan de vooruitgang ..
of is dat alleen van toepassing op Duits plastic ??
ja .. dejavu ja ..
jordy14 zegt
@lincoln: bentelys zijn toch al 4wd?
jack_abarth zegt
Dus ook zei merken straks dat het een VW is i.v.m. die nagelende diesels.
http://www.youtube.com/watch?v=vNxVbznIHrQ
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
crap, typo…
dawwg zegt
@jack_abarth: Alle PD diesels nagelen als een tractor. Dat is sinds CR echter geschiedenis, zelfs bij VAG.
exotic zegt
Ik vind het anders niet een slecht idee. Sowieso koopt 80% een Bentley niet voor zijn geluid. Een ander voordeel zie ik niet echt van een V8 benzine.
Het is echter wel een klap voor de traditie van Bentley, maar desperete times need desperate measures. Bentley zou Bentley niet zijn als het niet was overgenomen door VAG.
lincoln zegt
@exotic:
de traditie bij elke willekeurige auto-toko is “sell the darn thing” ..
die traditie houden ze dan ook allemaal halstarig vast ..
StijnB zegt
Ach, Aston liet hun band met de geschiedenis ook al varen voor ‘de magie’ van 12 cilinders…
KEV9 zegt
De moderne diesel doet niets onder voor een benzinemotor, op 2 punten na, 1: veel meer koppel, 2: stukken zuiniger
mco zegt
@Soulmaster: Je schrijft het een beetje apart op. Je bedoelt neem ik aan dat een diesel koppelrijker en zuiniger is..
Maar hét grote nadeel van diesel is het beperkte toerental. Een diesel draait max iets van 4500-5000 rpm. Mijn diesel heeft piek koppel tussen de 2000-3000 rpm. En omdat er achter een diesel een langere versnellingsbak zit is het koppel aan de wielen dus eigenlijk niet hoger dan een benzine blok..
Voorbeeld: ik rijd met een diesel 120km/u met 2500 rpm, met een benzine blok kan dat makkelijk 5000 rpm zijn bij dezelfde snelheid. Dus de bak is dan een keer zo kort bij een benzine. Dus ook al heeft een benzineblok de helft minder koppel aan de krukas, dat heeft ie evenveel koppel aan de wielen. Koppel alleen zegt niet zoveel.
desoper zegt
@mco: koppel zegt niet zoveel, todat er mensen mee rijden die hier geen verstand van hebben. Wanneer je bij 2500rpm een duw in de rug krijgt, is het vermogen voor deze mensen gevoelsmatig veel groter dan wanneer je pas eenzelfde duw in de rug krijgt met 5000rpm. met 5000rpm rijdt je normaal gesproken namelijk niet, je moet dan eerst gaan terugschakelen om flink te accelereren.
Maar feitelijk heb je gelijk, dat koppel alleen eigenlijk niets zegt.
Capibaro zegt
@soulmaster:
Ja dat en:
3) klinkt als een tractor
4) heeft een minder lange adem
5) inspireert nergens
KEV9 zegt
@capibaro: wil het graag met mijn dieseltje een tegen je opnemen. Zowel kwa acceleratie als kwa topsnelheid. Denk dat je er dan heel anders over denkt
bram89 zegt
@Capibaro: Minder lange adem???
Als er 1 reden is waarom er in een tractor alleen dieselmotoren liggen is het wel omdat ze veeeeel langer aanhouden onder belasting dan een benzine…
bartjuh zegt
@bram89: ik denk dat hij met minder lange adem, een kleiner toeren bereik bedoelt.
Klassiekerrally zegt
Einde oefening…
gearhead zegt
Die 6,75 liter is van oorsprong ook Amerikaans dus eigenlijk herhaalt de geschiedenis zich en maken wij er ons druk over maar wij staan mijlenver van de doelgroep dus eigenlijk ben ik uitgeluld nu.
luxaeterna zegt
Ohnee, en dat net bij het merk wat iedere autoblogger zich kan veroorloven.
Ver van bed show.
maseratizzzzzzzz zegt
maakt mij niks uit, als ze het bij sportwagenmerken maar niet doen.
Capibaro zegt
Ligt het aan mij of is alles wat van Volkswagen komt de laatste jaren ongelofelijk ongeinspireerd? De auto’s van die club waar ik vrolijk van word, zijn allemaal van vóór 1990. En dat terwijl ik helemaal geen klassieker liefhebber ben.
jack_abarth zegt
@Capibaro:
Golfje IV R32 kan me toch anders wel bekoren eerlijk gezegd. Leon type 1 trouwens ook wel.
Daarna inderdaad is het ver te zoeken…
wobwobgaserop zegt
@capibaro: heb je t nu over VW als losstaand merk of de VW Group en alle merken die eronder vallen? Gezien t artikel waar je op reageert, vermoedelijk de 2e optie? Denk dat je dan ff iets beter moet nadenken voor je dat schrijft, want er komt meer uit de pijpleiding dan Passats en Golfjes in Trendline trim om de bijtelling te drukken.
bram89 zegt
Tja, ze worden hetzelfde straatje ingestuurd als Porsche, VAG lijkt niet echt rekening te houden met de geschiedenis/traditie van een merk…
Tommy2 zegt
@bram89: Volkswagen heeft dat oude blok net helemaal gemoderniseerd, hoezo geen rekening houden met geschiedenis/traditie??
bram89 zegt
@Tommy2: Omdat die modernisatie nodig was om voorlopig nog de normen te halen, maar als VAG echt rekening hield met hen, dan mochten ze zelf wel een geheel nieuw blok ontwerpen, maar dat is waarschijnlijk weer te duur tegenover een dertien in een dozijn VAG blok…
wobwobgaserop zegt
@bram89: wat voor blokken liggen eigenlijk in n Rolls? Zijn die alleen voor en door Rolls ontwikkeld? Wat ligt er in n Jag, zijn dat nog hun eigen motors? Zo nog n paar merken.. Ik vermoed, zonder t overigens zeker te weten, dat t niet helemaal terecht is VW hierop neer te sabelen
Tommy2 zegt
@bram89: Bentley wil juist het orginele basisblok behouden en niet wat nieuws ontwikkelen, en Volkswagen geeft daar de ruimte voor.
Hupke zegt
@bram89:
Ken jij de geschiedenis en de traditie van het merk?
Want volgens mij hoort een tamme RR motor nu net helemaal niet thuis in een bentley de geschiedenis afgaande.
Of gaat de term geschiedenis enkel maar over die laatste 50jaar?
loloo zegt
Wa een fucking JANET
Tommy2 zegt
Geen paniek, dat blok is net helemaal ge-update en zo goed als nieuw. Loopt nog wel een tijdje mee, iig tot het volgende model verschijnt.
Mairsil zegt
“satansap slurpend” is zonder spatie
bobb zegt
“Ergens” gelezen dat onderzoek onder Rolls klanten heeft uitgewezen dat er totaal geen behoefte is aan een diesel. Vraag me af dan wel bij Bentley?
SimonMc zegt
@bobb: Omdat het VAG is? Die zouden zelfs een dieselmotor in je fiets steken als het kon.
pokerface zegt
Sir. I hate VAG more then ever.
TDI-goeroe zegt
wat is er mis met een 400pk sterke V8 diesel? Dat zijn alleen maar vooroordelen van bezineslurpers!
maar waarom maken ze geen gebruik van de minimaal 500pk en 1000Nm sterke V12TDI?
jrk68 zegt
@TDI-goeroe:
Leuk hé, een Mulsanne bluemotion….
KEV9 zegt
@TDI-goeroe: juist
SimonMc zegt
@TDI-goeroe: Goh ja, zo’n bentley eigenaar ligt wel wakker van torenhoge brandstof rekeningen…
Typisch VAG, geen klasse, en zelfs niet meer in een Bentley blijkbaar. Mercedes zie je geen diesel in de CL of in de SL leggen.
Argument van koppel? Bitch please…Een 65 variant van gelijk welke mercedes, zou zijn banden al oproken als je puur op de koppeling zou vertrekken. ZOU, want ze hebben alleen maar automaten bij AMG natuurlijk.
wobwobgaserop zegt
@TDI-goeroe: eens… denk dat in lompe zware auto’s juist diesels t beste tot hun recht komen… en och… dit is slechts n tussenstap naar een elektromotor… ook heel leuk qua koppel.
CL65 zegt
WTF!! waarom verkondig je dit als het voorlopig niet gaat gebeuren? Lijkt mij niet handig voor het slijten van je huidige showroom modellen.
wobwobgaserop zegt
@CL65: of juist wel..
lincoln zegt
dat klamme vasthouden aan die 6.75 liter inhoud is toch eigenlijk ook maar sneu ..
voegt echt nix toe ..
mashell zegt
@lincoln: Precies. Het is altijd merkwaardig geweest dat het Bentley instapmofel een dikkere motor dan het topmodel. Dat was alleen maar gedaan omdat de klanten van dat topmodel conservatiever waren dan de paus en om de traditie niet overboord te gooien. Nu heeft Benley ontdekt dat ze maar een paar procent van de productie aan hun oude aartsconservatieve klanten verkopen en de rest aan bling bling rappers waar gewoon geldt: meer is beter. Een economische en zakelijke beslissing dus.
Hupke zegt
“Wist je dat de machtige V8 die onder de motorkap van de Mulsanne ligt zijn roots heeft in 1959?”
Die paar jaartjes zijn voor een engelsman een klokslag.
Ook is bentley bentley niet geweest zolang ze onder de RR sloef moesten leven.
Een beetje verandering kan geen kwaad.
Wat bentley nodig heeft is terug iets dat gemeen is en bentley boys lokt. En dat doe je niet met een V8 voor palliatieve automobilisten.
Of dat nu een 12 cilinder of een 6 cilinder is maakt niet uit, zolang het maar werkt en sportief is.
dubhead zegt
Niet frequent hoeven te tanken is ook een vorm van luxe. En Diesels moeten lang niet meer onderdoen voor benzines. De V12TDI heeft zoveel koppel dat je met een zware versnelling toch nooit merkt dat je lage toeren aan het doen bent.
Dikke Diesels zijn ideaal voor de dikke luxe sedan ervaring.