Wat nou, Chinese EV’s worden hier goedkoop in de markt gezet?
Er is de laatste tijd veel te doen geweest over vermeende oneerlijke concurrentie van Chinese EV’s. Volgens Ursula von der Leyen wordt de prijs kunstmatig laag gehouden met Chinese subsidies. Toch zijn veel EV’s uit China helemaal niet zo goedkoop.
Reuters is eens in de prijzen gedoken van een van de grootste spelers: BYD. Wat blijkt? BYD probeert helemaal niet om hun auto’s zo goedkoop mogelijk in de markt te zetten in buitenland. Integendeel, ze proberen juist een hele hoge winstmarge te pakken.
Reuters heeft de Chinese prijzen vergeleken met die van een aantal andere markten, waaronder Duitsland. Daar blijken vergelijkbare auto’s gewoon dubbel zo duur te zijn. Nu is de (veiligheids)uitrusting misschien niet helemaal identiek, maar dat is alsnog een gigantisch verschil. Er zijn zelfs landen waar de BYD’s bijna drie keer zo duur worden aangeboden als in China.
Om even een concreet voorbeeld te geven: de BYD Atto 3 Design – wat niet eens de instapversie is – kost in China maar zo’n €18.000. In Duitsland en Nederland kost diezelfde auto €39.990, oftewel meer dan het dubbele.
Reuters heeft ook een verklaring voor deze prijsstrategie. In China is de concurrentie moordend en moeten ze de prijs dus laag houden. In Europa kunnen ze het zich veroorloven om flink meer te vragen voor een auto, en willen ze dus de winst pakken die ze in China niet kunnen pakken.
De strategie van BYD is dus NIET om de Europese merken kapot te concurreren met spotgoedkope prijzen. Alhoewel de meeste BYD’s – ondanks de hoge winstmarges – alsnog redelijk schappelijk geprijsd zijn. De BYD Seal U is bijvoorbeeld exact even goedkoop c.q. duur als een Model Y. Wat natuurlijk geen toeval is.
Bron: Reuters
dare2think zegt
Ze vragen wat ze kunnen vragen en wij betalen wat we kunnen betalen.
debeier100 zegt
De ondergang vd Europese automobiel industrie is in gang gezet.
Problemen bij VW zoals ontslagen, ook bij Tesla.
Tesla was een gamechanger , China verpulvert Europa.
mashell zegt
Angstzaaierij… Waar zonnepanelen een uitwisselbaar zwart vlak op het dak vormen zijn auto’s een vorm van beleving, daar kiest niet iedereen blind voor de goedkoopste.
p993 zegt
Niet iedereen, dat klopt. Zeker niet de gemiddelde autoblog bezoeker.
ty5500 zegt
Marges + dat ze waarschijnlijk de EU nog een beetje te vriend willen houden. Als ze hun wagens hier direct tegen dumping prijzen verkopen, dan zal de EU een stuk beschermender optreden en dan kunnen ze dezelfde prijzen hanteren maar de helft afgeven aan Europa aan extra taxen ipv er zelf aan te verdienen
pomoek zegt
25% van alle verkochte EV’s is gebouwd in China. Nog niet de helft is een “echt” chinees merk. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij allemaal nog meevalt. Ik had gedacht dat de Chinezen véél harder en met veel lagere prijzen de Europese markt zouden overrompelen. Blijkbaar is dat niet nodig omdat de markt in China nog steeds voor voldoende afzet zorgt en als belangrijker wordt gezien dan de wereldmarkt. Het is mij niet helemaal duidelijk of de Chinese domestic automarkt nu groeit of niet. Maar als je dit bericht mag geloven dan kan ik niet anders dan concluderen dat dit nog steeds het geval is.
mashell zegt
Dan kunnen we klagen dat de communistische partij ons geld steelt om autorijden goedkoop te maken voor de Chinese bevolking…
Huib zegt
Is in China niet het meeste goedkoper dan om Europa? Illustratief is altijd de hamburgerindex: wat kost een Big Mac (die overal min of meer hetzelfde is) op verschillende plekken in de wereld? In Europa gemiddeld € 5,87 en in China € 3,47 (https://www.statista.com/statistics/274326/big-mac-index-global-prices-for-a-big-mac). Ofwel een verschil van 1,7. Rond dat af naar 2 en je zit op het prijsverschil van de BYD-auto’s,. De les: het gaat er niet om hoe duur iets in een land is het gaat er om hoeveel koopkracht er in een land is. En in Europa is die nu eenmaal een stuk hoger dan in China. Lekker extra marge voor BYD hoor ik iedereen denken: transportkosten en invoerheffingen komen er ook nog overheen en dat gaat ten koste van de marge. Waar van acte. :-)
degrotemuis zegt
Leuk, eerst dumpen ze hun goedkope gesubsidieerde EVs met bootladingen tegelijk en nu draaien ze ons een poot uit! En wat kost een VW ID.3 in China? Hint: ongeveer de helft van wat ie hier kost. Reuters werkt tegenwoordig met een nieuw motto lijkt het: Als er geen nieuws is en je wel clicks wil hebben, kan je door selectief te zijn ook nieuws maken…