Ze hebben een lange weg te gaan, maar let maar op in 2030. Dan is BYD een top 3 merk en staat Toyota daar ook nog.
In korte tijd zijn er een hoop Chinese automerken bijgekomen. In tegenstelling tot de Landwinds en Brilliances van een tijdje terug, zijn het zeer serieuze auto’s. Natuurlijk, er valt wel wat op aan te merken, maar de stappen die de Chinezen maken zijn echt ongekend. Van matige kopieermachines naar serieuze concurrenten voor de gevestigde orde.
En binnenkort dus gewoon marktleiders. Dat zegt Eric Louwman in een interview met BNR. Nou ja, dan moeten we wel eerlijk zijn, hij zegt dat het hem niet zal verbazen als BYD een top 3-merk in Nederland wordt. Mocht dat het geval zijn, dan heeft de importeur twee merken in de top 3 in Nederland, mits Toyota natuurlijk zijn positie weet te behouden. Dat merk staat nu op nummer 3.
BYD wordt een top 3-merk
Dat lijkt een beetje lastig, want stel dat BYD uitgroeit tot een groot merk (flink de prijzen verlagen is niet zo moeilijk), dan zit je wel in een markt waar elektrische auto’s dus de norm zijn.
Toyota heeft op dit moment nauwelijks elektrische auto’s en op de korte termijn staat er ook niet veel op de planning. Er is een arsenaal aan EV’s aangekondigd, maar het is nog niet helemaal duidelijk wanneer die komen.
Nu we het toch over elektrische Toyota’s hebben. Afgelopen week hebben ze aangekondigd toch wel heel erg ver te zijn met de solid state accu’s. Dermate ver dat ze in 2027-2028 in massaproductie kunnen gaan.
Een solid state accu heeft een grotere energiedichtheid en is dus lichter en kleiner. Op een volle accu moet je dan 1.000 km kunnen halen.
Keiharde nuance
Tijd voor een beetje nuance. Het is natuurlijk wel zo dat de Japanse auto’s destijds ook met scepsis werden ontvangen in de jaren ’60 en ’70 en Zuid-Koreaanse automerken in de jaren ’80 en ’90.
Op dit moment zijn die Aziatische automerken niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Getuige bijvoorbeeld de toppositie van KIA in de verkoopstatistieken afgelopen jaar. In dat opzicht is er geen reden om aan te nemen waarom Chinese merken niet een zelfde acceptatieproces doorlopen.
In Nederland is BYD op dit moment nog heel erg klein, maar wereldwijd is het al een van de grootste elektrische autobouwers. Tesla verkoopt alsnog meer, maar BYD volgt op de voet, ver voor Volkswagen. Tesla zit tot Q3 2023 op 889.015 auto’s. BYD heeft in het eerste driekwart jaar 616.810 auto’s verkocht.
Volkswagen zit op 321.091 exemplaren, verdeeld over de merken VW, Cupra, Audi, Skoda en Porsche. Wat dat betreft is het wel knap wat Elon Musk en zijn toko doen met slechts 4 modellen (waarbij 98 procent bestaat uit de Model 3 en Model Y verkopen).
Check hieronder een rijtest met de BYD Seal:
Het fragment van de BNR-aflevering kun je hier beluisteren.
Edge zegt
Nog niet zo heel lang geleden las ik hier een artikel over dat de EU niet blij is met de prijzen die de Chinezen voor hun auto’s kunnen vragen en wellicht in toekomst daar iets aan gaat doen in de vorm van importheffingen. In mijn ogen gaat dat bepalen of BYD een top 3 merk in Nederland kan worden, want wij Nederlanders kiezen vooral met onze portemonnee.
En dat maakt het dus lastig voor BYD als er importheffingen bijkomen, want BYD moet het echt van de prijs hebben. Het merk kan hier in Nederland niet teren op naamsbekendheid, onderscheidt zich niet van de concurrentie met mooi of bijzonder design, en de auto’s focussen niet specifiek op iets waar ze vervolgens heel goed in zijn (comfort, techniek, sportiviteit).
Dus zolang BYD door een agressieve prijsstrategie auto’s voor minder geld kan leveren, of juist veel meer auto voor hetzelfde geld kan geven is de sky de limit. Maar als dat ene voordeel wegvalt, vrees ik dat ze het nog wel eens heel zwaar kunnen krijgen hier in Nederland.
rollingstoned zegt
Niet alleen de EU, ook in Nederland ligt BYD al een tijdje onder een vergrootglas vanwege de staatssteun die ze ontvangen en hun banden met de Chinese overheid. Zie b.v.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=215b9c1f-ae7f-4a60-8217-aa92b424baef&title=Het%20bericht%20%27VDL%20Groep%20verliest%20busorder%20aan%20Chinees%20bedrijf%27%20.docx
Johanneke zegt
I dunno. Als ze de goedkoopsten zijn is er natuurlijk een grote groep mensen die het zal kopen. Maar er blijft ook een flinke groep mensen die geen Chinese auto wil, want China doet enge dingen. Dat gaat ze tegenzitten. In hoeverre ze dat tegen zal zitten is de vraag.
Overigens verwacht ik dat de elektrische auto redelijk snel uitontwikkeld zal zijn, op accutechnologie en self driving na. Voor de rest is alles er al. De auto’s zijn snel, worden telkens betrouwbaarder, rijden goed. Het enige dat nog beter kan binnen de huidige infrastuctuur is full self driving en sneller laden / hogere energiedichtheid. Aerodynamica en comfort is een keer klaar.
mashell zegt
Mensen zitten op de bank in hun in China geproduceerde kleding, voor hun in China geproduceerde TV op hun in China geproduceerde mobieltje met Amerikaanse privacy schendende software naar Amerikaanse propaganda websites als Facebook, Instagram en Twitter te kijken, waarvan ze alles geloven en besluiten dan dat Chinese websites als Tiktok en Chinese auto’s in de ban moeten… En ze hebben niet eens door hoe gemanipuleerd ze worden…
Terug naar de auto’s. Chassis, vering, demping, elektronica, glas, blik, stoelen van een elektrische auto is natuurlijk niet wezenlijk anders dan van een auto met verbrandingsmotor, het is slechts een andere aandrijflijn dus dat er snel een fatsoenlijke auto staat was te verwachten. In de verbrandingsmotoren gaat de ontwikkeling al jaren niet zo hard meer, ze worden wel krachtiger maar niet zuiniger en veel van de nieuwigheden zitten vooral in de uitlaatgasreiniging. In die zin gaan de ontwikkelingen bij batterijen juist harder en zijn de verschillen groter. Neem nou eens zo’n elektrische XC40 die van de ene op de andere dag van voorwielaandrijver naar achterwielaandrijver ging.
Johanneke zegt
Zat mensen die er inderdaad zo bij zitten ja, maar ik ken dan ook weer genoeg mensen die wel anti china zijn en zeker anti china software. Overigens zijn ze in de EU en USA zeker niet heilig qua software, maar er is meer concurrentie, en er zijn meer regels, plus, we hebben hier juristen. In China heb je niet eens een vrij internet. De manier hoe ik mij op het internet begeef, reclame en trackerloos, dat is daar gewoonweg niet mogelijk.
Oja en als ik Mark Rutte een lul vind mag ik dat zeggen. Moet je als Chinees eens proberen over Winneh the Pooh.
Svenska II zegt
Die groep die geen Chinese auto wil omdat daar enge dingen gebeuren is vrees ik piepklein… Er zijn zelfs mensen die een VAG product kopen, terwijl ze gewoon WETEN wat er daar allemaal gebeurd is!
tjorque zegt
Een kleine nuance ontbreekt: wat in en om Duitsland gebeurd is, weten we en gebeurt niet meer…
Wat in China gebeurt weten we deels, is mogelijk even erg, en gaat niet direct stoppen…
Zeker niet als wij dat financieren door daar te blijven kopen.
Lijkt me toch wel best een belangrijk verschil.
flatsix010 zegt
Ik snap het wel. Prijs/kwaliteit, design, techniek en actieradius zijn vaak gewoon goed. De ‘premium’ Europese merken zijn vaak gewoon te duur en niet onderscheidend genoeg, vooral bij EVs is er minder differentiatie.
Tonnie zegt
Ik zie wel een reden om te bedenken dat het anders is dan japanse en koreaanse opmars, namelijk de scepsis tegenover de datahuishouding in china. En ja we gebruiken allemaal al zoveel chinese producten, maar ik denk dat dit net wat anders is omdat we zoveel alternatieven hebben.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd of dit net zo gaat als bij de Japanners en de Koreanen. Er is namelijk wel een groot verschil, en dat is de verstandhouding van de EU met de Japanners/Koreanen enerzijds en de Chinezen anderzijds. Daarnaast is Europa de lastigste automarkt die er is. Er geldt heel veel regelgeving vanuit de EU en daarnaast zijn de voorkeur van de Europeanen zelf ook heel verschillend. Het continent is een lappendeken van verschillen. Niet voor niks hebben meerdere merken Europa de afgelopen jaren de rug toegekeerd. Ik wil nog wel eens zien of het de Chinezen wel gaat lukken.
mashell zegt
Over twee jaar: BREEK: Louwman trekt zich met BYD terug van de Nederlandse markt.
De verwachting van analisten is dat er maar weinig (twee of drie) van de Chinese merken zullen overblijven. Als je ziet dat Louwman Nederland niet warm krijgt voor Lexus waar ze al heel lang mee aan het leuren zijn lijkt me de kans dat BYD een afvaller wordt groter dan dat BYD een blijvertje wordt.
chrisvis zegt
Deze week nog een heel artikel over gelezen op HLN. Het beste van alles is dan ook nog dat er in Europa blijkbaar een regel is die constructeurs verplicht om een onderdelenpoule te hebben, zodanig dat na faillissement of terugtrekking uit Europa er voldoende reserve-onderdelen zijn(zie SAAB bv). Het verleden heeft ons geleerd (diverse plagiaat zaken die BMW en Mercedes in China hebben geprobeerd) dat de Chinese overheid zich daar niets van aantrekt en dat het dus niet ondenkbaar is dat je bv een BYD koopt en die vertrekken hier, dat iets banaals als bv een gebarsten voorruit er zo maar voor kan zorgen dat je dure EV in 1 klap afgeschreven is…
Friez zegt
Zolang er met koeienletters ‘Build Your Dreams’ achterop de kofferbak blijft staan, is er geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt om zo’n wagen te kopen.
Ik krijg er een beetje ‘Live, Laugh, Love’ vibes bij… jeweetwel, die muurprints die je in iedere doorsnee Nederlandse woning voorbij ziet komen. Dat gezegd hebbende, misschien is NL in dat opzicht een heel geschikte markt voor BYD en is dat meteen hun doelgroep ;-)
mashell zegt
Haha. Die onzinnige teksten op de muur zijn de opvolger van de letters HOME in de vensterbank. Jammer, want ik had er wel lol in om bij mijn zus ongemerkt de volgorde in MOEH te veranderen.
v10m5 zegt
TBMN they build my nightmare
shicomm zegt
of ze zich ooit écht kunnen meten met tesla is nog maar de vraag..
Ze gaan echter als een malle en vooral dat tempo is wel iets om rekening mee te houden.
Qua know-how op accu productie gebied hebben ze al ruim ervaring dus dat zit wel goed.
Feit dat toyota een licentie heeft genomen op hun blade cel techniek is net iets te belangrijk om aan de kant te schuiven.
Als het ze gaat lukken om de seagull met sodium accu voor onder de 20k uit te brengen dan hebben ze goud in handen.