BYD is slim en wil een tweede assemblagefabriek in Europa bouwen. Geen gedoe met de Europese Commissie en kansen voor VDL NedCar?
Het Chinese BYD timmert aan de weg in Europa. Scheepladingen vol met Chinese stekkerbakken komen aan in de havens en staan daar stof te happen tot een koper ze oppikt. Dat gaat BYD helemaal anders aanpakken.
De Europese Commissie ziet met lede ogen aan hoe de Chinese autoindustrie de Europese merken dwarszit. De prijs van Chinese personenauto’s zou namelijk kunstmatig laag worden gehouden door subsidies van de Chinese overheid.
Om nog maar te zwijgen van de grondstoffen voor elektrische auto’s die voor veel geld en beperkt worden geëxporteerd, maar volop voor handen zijn in China zelf. Daar gaat de Europese Commissie dus wat aan doen.
BYD is slimmer dan Europa
Het Chinese merk BYD wacht dat allemaal niet af en is slimmer dan de Europese Commissie. Het Hongarije van Viktor Orbán heeft al de rode loper uitgelegd voor het merk om een fabriek te vestigen in het zuiden van het land.
Veel Duitse merken bouwen ook al auto’s in het land. BYD heeft ook al een fabriek in het noorden van Hongarije. Daar worden al vrachtwagens en bussen gebouwd. Hoe zat het ook al weer met die BYD elektrische bussen…?
BYD denkt groots
Die fabriek moet nog gebouwd worden, maar dat houdt Michael Shu, directeur van de Europese tak van het concern, niet tegen om alvast verder vooruit te denken.
Build Your Dream droomt namelijk van een leidende positie op de Europese automarkt in 2030. Daarvoor denkt het merk een tweede Europese fabriek naast die in Hongarije nodig te hebben, zo meldt Shu aan Persbureau Reuters.
Kans voor VDL NedCar?
Geen halve maatregelen, want het moet dan ook meteen in 2025 gebeuren. Dan denken wij meteen aan een stilstaande reeds gebouwde fabriek in het Limburgse Born. Daar kunnen de Chinezen zo aan de slag! Alleen maar winnaars zouden wij zeggen.
Dat laatste is natuurlijk pure speculatie van de redactie van Autoblog, maar aan de andere kant, waarom niet? Iedereen is wel net ontslagen, maar daar is vast wel iets op te verzinnen. Wie geeft het telefoonnummer van Michael Shu even aan de mannen van NedCar?
audirs3 zegt
Niks nieuws onder de zon. Europese, Amerikaanse en Japanse autofabrikanten hebben al decennia fabrieken buiten hun eigen continent. Zo bouwt VAG auto’s op vrijwel elk continent.
mashell zegt
Vermoed dat de Chinezen voor een spiksplinternieuwe fabriek gaan waar de lonen laag en de subsidies hoog liggen. Meer naar het oosten dus.
potver7 zegt
Voor de kosten die nodig zijn om Nedcar te moderniseren, bouwen ze elders een nieuwe fabriek die qua lay-out en logistieke stromen wél aansluit bij de eisen van een moderne autobouwer – en dus veel goedkoper opereert.
Nedcar is een prima locatie voor een fabrikant die even ’tijdelijk’ wat extra productiecapaciteit nodig heeft. maar is voor partijen als BYD niet geschikt.
Daarnaast – ook VDL Nedcar draaide voor een groot gedeelte op uitzendkrachten – lees medewerkers afkomstig uit Oost-Europa die via één van de bekende organisaties daar werkzaam waren. LIjkt me logisch om de fabriek neer te zetten op de plek waar je arbeidskrachten te vinden zijn.
lekkerlinksrijden zegt
Daarom was Winny de Pooh toch bij Orban op de koffie, dus daar moet het gaan gebeuren
E-V8 zegt
We horen door onze geweldige media meestal slechte berichten over Hongarije. Het ondernemersklimaat is echter een stuk gunstiger dan in het land “met het vingertje”. Ik heb een paar jaar in Hongarije gewoond en heb bijvoorbeeld de stad Kecskemet enorm zien groeien en welvaart fors zien toenemen, na de bouw van de Mercedes fabriek en de tientallen sub-leveranciers. Vlakbij ook een enorm grote fietsenfabriek van Accell. Ik wil maar zeggen dat als je vriendelijker bent voor bedrijven, je niet alles uit China hoeft te halen en zelf inkomen voor de bevolking kan genereren.