Grootse plannen voor de batterijminnende Chinese vrienden bij BYD. Ze gaan performance-SUV’s bouwen die de gevestigde orde zoals de BMW X6 M50d qua prestaties naar de kroon steken, maar dan stukken schonerder. Voor dit doel is de ‘542 standaard’ ontwikkeld. Wat houdt dit in, vraagt u?
De Chinezen leggen het uit: 5 represents the maximum seconds it shall take to accelerate from zero to 100km/h (0-60 mph in less than 5 seconds) in future car models. 4 stands for the number of wheels under power. BYD’s future new energy cars will be integrated with all wheel drive. 2 stands for the number of liters of gasoline maximum that shall be consumed for 100km traveled in a BYD car.
We krijgen dus hybride AWD SUV’s die minimaal 1 op 50 rijden, maar toch in minder dan 5 tellen naar de 100 kunnen accelereren. Dat klinkt ambitieus, en dat is het ook. De eerste mueslipower-SUV werd vorige week tussen het andere SUV-spul op de Beijing Auto Show onthuld, en luistert naar de naam Tang. Hij doet 0-100 in 4,9 seconden (even rap als eerdergenoemde M50d) en combineert een accupakket met een 2 liter turbogeblazen viercilinder. Als je hem wilt kopen heb je pech, want het is (nog) een concept.
De Tang krijgt een gepland vervolg in 2015 met de Han, in 2016 volgt de Ming. Inderdaad, allemaal namen die zijn afgeleid van oude Chinese dynastieën.
Op zijn thuismarkt verkoopt BYD al een hybride sedan in de vorm van de Qin, een SUV is een logische volgende stap. De Chinezen spreken doorgaans ook Europese ambities uit, maar laten we eerst maar eens wachten op de eerste productie-SUV uit de 5-4-2-reeks.
heidi zegt
Hahaha, het blijven grappenmakers. Iets waar ze wél goed is zijn.
sandniggah zegt
@heidi: Gun ze nou maar wat tijd .
Iets waar ze wel goed is zijn ? Niet goed!
v12powerr zegt
@heidi: dat zei men ook over de Japanners en Koreanen een paar jaar geleden..
Volvo_440_turbo zegt
@heidi: Ik zou niet te hard lachen met de chinezen, dat deed men in het verleden ook met de Japanners en de Koreanen… we eten al chinees, je computer of smartphone is waarschijnlijk made in China. What’s next?
Rob zegt
@heidi:
Ach, als Duitsers of Japanners dit roepen worden dit soort uitspraken als ambitieus en innoverend bestempeld; het bewijs dat Duistland/Japan voorlopen op alles en iedereen…..
diablogt zegt
Ik zou zweren dat dat ding schuin naar links hangt. Zo kun je natuurlijk alles slopen.
Mpower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
retsok zegt
Ik weet niet waar jullie het over hebben, v12 power en mistervolvo, maar dat jullie autonoobs zijn is wel duidelijk aangezien de japanners al een aantal decenia lang een florisante auto industrie hebben.
retsok zegt
Sorry, geldt niet voor mistervolvo
nielsvanderweiden zegt
Ze vergeten er nog een ‘0’ aan toe te voegen. Die staat voor het aantal verkochte auto’s buiten China.
Er wordt nu al meer dan tien jaar geroepen “dat de Chinezen komen”. Toch blijft het bij auto’s van bedenkelijk niveau. En waarom zouden ze anders? De Europese markt is toch compleet verzadigd. Winnen op prijs wordt ook steeds moeilijker met de stijgende loonkosten in China. Dan liever de eigen markt dichttimmeren of stilletjes op een onontgonnen continent (Afrika) beginnen.
Gulli zegt
Ik hoop dat de auto’s beter tegen een stootje kunnen dan de vazen uit dezelfde dynastieën. Het tegendeel wordt namelijk nog steeds regelmatig bewezen.
baasbas zegt
Aint no poontang, dayumn
deladude zegt
Wat een waardeloos uitziend ding.. Maar die prestaties lijken wel oké.