Het klinkt als de naam van een bootje, maar de Sealion 7 is de nieuwste cross-over van BYD.
De Tesla Model Y is nog steeds ’the one to beat’, want vorige maand was het wederom de bestverkochte auto van Nederland. In totaal wist Tesla al 12.522 exemplaren te slijten dit jaar, iets waar geen enkele andere EV (of auto überhaupt) aan kon tippen. BYD gaat echter een dappere poging wagen.
In Parijs trekken de Chinezen het doek van de Sealion 7. Van die naam wordt je waarschijnlijk niet veel wijzer, maar dit is in feite de hogere versie van de BYD Seal (dat is een sedan). Niet toevallig is deze cross-over even lang als de Seal. Hij is alleen 16 centimeter hoger.
Daarmee is het best een forse auto, met een lengte van 4,83 meter. Dat is langer dan de Model Y, die maar 4,75 meter lang is. De Sealion 7 heeft een hippe aflopende daklijn, maar dat betekent niet dat je klem zit achterin: als we BYD moeten geloven is de hoofdruimte royaal.
BYD strooit nog niet met cijfers bij de introductie van de Sealion 7. De actieradius is bijvoorbeeld nog een vraagteken. Wel weten we dat de Sealion met 230 kW kan snelladen. Niks baanbrekends, maar het zit in ieder geval in de buurt van de 250 kW die de Model Y noteert.
Qua prestaties laat BYD ook nog maar twee cijfers los. De snelste versie met twee elektromotoren kan in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 215 km/u. Daar moet u het voor nu mee doen.
Veel interessanter is de prijs, die natuurlijk nog niet bekend is. Dan weten we pas echt of de BYD Sealion 7 kan concurreren met de Tesla Model Y. De leveringen starten begin volgend jaar, dus als het goed is krijgen we ergens voor die tijd nog de ontbrekende info.
ty5500 zegt
Wel opmerkelijk dat het aan vernieuwing toe zijnde Tesla model sneller laadt dan het splinternieuwe model van 1 van de grootste batterijenproducenten ter wereld dat ook aan o.a. Tesla levert.
R zegt
Hoe doen die Chinese dingen t eigenlijk op veiligheid? Kan me nog de ‘landwind’ herinneren – dat ding was onveiliger dan een F1 wagen uit de jaren 50’ , vroeg me af hoe t er nu mee gesteld is……zijn ze net zo onverwoestbaar als de CCP , of breekbaar als de gemiddelde gen Z sneeuwvlok? Vragen vragen vragen
fioravanti zegt
Goede vraag, eerst testen voordat marktintroductie plaatsvindt, scheelt wellicht veel tijd en energie.
mashell zegt
Dit is zo’n situatie van “er niks aan de hand, het komt niet in de krant”. Als je gaat zoeken hebben de Chinezen de veiligheid tegenwoordig uitstekend voor elkaar: bijvoorbeeld https://www.euroncap.com/en/results/byd/seal-u/50187
mashell zegt
Dit is zo’n situatie van “er niks aan de hand, het komt niet in de krant”. Als je gaat zoeken hebben de Chinezen de veiligheid tegenwoordig uitstekend voor elkaar: bijvoorbeeld https://www.euroncap.com/en/results/byd/seal-u/50187
fioravanti zegt
Waarom is het nodig dat een gezinsmobiel als dit in 4,5 sec naar 100 kan? Wie heeft dat verzonnen. En waarom vinden we dat normaal? Ik dacht we vanwege hwt millieu allemaal aan de elektrische auto’s moeten toch? Kunnen we niet beter voorwaarden creëren waarin we beter met onze schaarse groene stroom omgaan? Dat helpt toch ook tegen het overbelaste netwerk? Vreemde wereld.
Towel986 zegt
Omdat “saai, maar snel” beter verkoopt dan “saai, maar verstandig”?
Al ben ik het met je eens dat 4,5s waanzin is, 6 á 7s is prima voor een gezinsauto.
mashell zegt
Dit klinkt een beetje als het Calvinistische “is het leuk, nou dan mag het niet”. Bij een verbrandingsmotor heb je een enorme motor nodig met veel cilinders en veel cilinderinhoud om in 4,5s naar de 100 te gaan en al die overkill zorgt bij normaal gebruik voor veel gewicht en een hoog verbruik. Maar bij een EV heb je voor betere prestaties eigenlijk alleen maar dikkere kabels en ietsjes grotere motoren nodig en heb je er bij normaal gebruik geen hoger verbruik van.