Het klinkt als de naam van een bootje, maar de Sealion 7 is de nieuwste cross-over van BYD.
Dit is een update van een eerder verschenen artikel.
De Tesla Model Y is nog steeds ’the one to beat’, want vorige maand was het wederom de bestverkochte auto van Nederland. In totaal wist Tesla al 15.020 exemplaren te slijten dit jaar, iets waar geen enkele andere EV (of auto überhaupt) aan kon tippen. BYD doet echter een dappere poging met deze Sealion 7.
In Parijs trokken de Chinezen afgelopen oktober het doek van de Sealion 7. Van die naam word je waarschijnlijk niet veel wijzer, maar dit is in feite de hogere versie van de BYD Seal (dat is een sedan). Niet toevallig is deze crossover even lang als de Seal. Hij is alleen 16 centimeter hoger.
Daarmee is het best een forse auto, met een lengte van 4,83 meter. Dat is langer dan de Model Y, die maar 4,75 meter lang is. De Sealion 7 heeft een hippe aflopende daklijn, maar dat betekent niet dat je klem zit achterin: als we BYD moeten geloven is de hoofdruimte royaal.
BYD biedt drie uitvoeringen aan van de Sealion 7: de twee goedkoopste (de Comfort en Design AWD) krijgen een 82,5-kWh batterij die je met 150 kW kunt opladen. De actieradius is respectievelijk 482 en 456 kilometer en binnen 32 minuten laad je van 10 naar 80 procent.
De duurste versie heet Excellence AWD. Wat blijven ze lekker bescheiden bij BYD. De topper heeft een 91,3-kWh accupakket dat je met 230 kW kan laden. Dan duurt een 10-80 procent oplaadcyclus maar 24 minuten. Met een volle batterij moet je 502 kilometer kunnen rijden aan een stuk.
Hoe snel is de zeeleeuw?
De twee duurste versies zijn beide AWD en hebben twee elektromotoren (een op de vooras en een op de achteras). Samen genereren ze 530 pk. Daarmee ben je in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De instapper krijgt 313 pk en heeft 6,7 seconden nodig voor hetzelfde sprintje. De topsnelheid is altijd 215 km/u.
Prijzen van de BYD Sealion 7
Nog interessanter zijn de prijzen van de zeeleeuw. De basisversie heet Comfort en begint bij € 50.690,-. Vervolgens kom je de Design AWD van minimaal € 53.690,- tegen. De duurste uitvoering krijgt de naam Excellence AWD en kost tenminste € 58.190,-.
Tesla Model Y vs BYD Sealion 7
Aan onderstaande tabel valt goed af te lezen dat BYD een prima poging doet om de Model Y het leven zuur te maken. Oké, het prijsverschil bij de instapper is te groot, maar daarna liggen de cijfers niet gigantisch ver van de Tesla-tegenstrevers af. Sterker nog: de afwijkingen bij de topversies zijn verwaarloosbaar. Daarbij zal het dus aankomen op andere koopargumenten.
Uitvoering | Prijs | Vermogen | Actieradius |
Model Y RWD | € 45.990,- | 300 pk | 455 km |
Sealion Comfort | € 50.690,- | 313 pk | 482 km |
Model Y AWD LR | € 52.990,- | 514 pk | 533 km |
Sealion Design AWD | € 53.690 | 530 pk | 456 km |
Model Y Performance | € 58.990,- | 534 pk | 514 km |
Sealion Excellence AWD | € 58.190,- | 530 pk | 502 km |
ty5500 zegt
Wel opmerkelijk dat het aan vernieuwing toe zijnde Tesla model sneller laadt dan het splinternieuwe model van 1 van de grootste batterijenproducenten ter wereld dat ook aan o.a. Tesla levert.
R zegt
Hoe doen die Chinese dingen t eigenlijk op veiligheid? Kan me nog de ‘landwind’ herinneren – dat ding was onveiliger dan een F1 wagen uit de jaren 50’ , vroeg me af hoe t er nu mee gesteld is……zijn ze net zo onverwoestbaar als de CCP , of breekbaar als de gemiddelde gen Z sneeuwvlok? Vragen vragen vragen
fioravanti zegt
Goede vraag, eerst testen voordat marktintroductie plaatsvindt, scheelt wellicht veel tijd en energie.
mashell zegt
Dit is zo’n situatie van “er niks aan de hand, het komt niet in de krant”. Als je gaat zoeken hebben de Chinezen de veiligheid tegenwoordig uitstekend voor elkaar: bijvoorbeeld https://www.euroncap.com/en/results/byd/seal-u/50187
mashell zegt
Dit is zo’n situatie van “er niks aan de hand, het komt niet in de krant”. Als je gaat zoeken hebben de Chinezen de veiligheid tegenwoordig uitstekend voor elkaar: bijvoorbeeld https://www.euroncap.com/en/results/byd/seal-u/50187
2scan zegt
Moeten ook gewoon mee doen aan de Euro NCAP en zitten vol met de veiligheidssystemen die ook in Europa verplicht zijn vanaf 2024. Daarom krijgen ze allemaal 5 sterren. Dus niks mis met de veiligheid van Chinese auto’s
fioravanti zegt
Waarom is het nodig dat een gezinsmobiel als dit in 4,5 sec naar 100 kan? Wie heeft dat verzonnen. En waarom vinden we dat normaal? Ik dacht we vanwege hwt millieu allemaal aan de elektrische auto’s moeten toch? Kunnen we niet beter voorwaarden creëren waarin we beter met onze schaarse groene stroom omgaan? Dat helpt toch ook tegen het overbelaste netwerk? Vreemde wereld.
Towel986 zegt
Omdat “saai, maar snel” beter verkoopt dan “saai, maar verstandig”?
Al ben ik het met je eens dat 4,5s waanzin is, 6 á 7s is prima voor een gezinsauto.
mashell zegt
Dit klinkt een beetje als het Calvinistische “is het leuk, nou dan mag het niet”. Bij een verbrandingsmotor heb je een enorme motor nodig met veel cilinders en veel cilinderinhoud om in 4,5s naar de 100 te gaan en al die overkill zorgt bij normaal gebruik voor veel gewicht en een hoog verbruik. Maar bij een EV heb je voor betere prestaties eigenlijk alleen maar dikkere kabels en ietsjes grotere motoren nodig en heb je er bij normaal gebruik geen hoger verbruik van.
BMWbankier zegt
Vindt het oprecht een mooie auto. Ook van binnen tenminste wat fysieke knoppen. Helaas zijn de specs niet super. Zou dit wel veel eerder overwegen dan een Tesla Model Y wat er gewoon niet uit ziet.
Allison Burgers zegt
Bouw Je Dromen, Zeeleeuw Zeven!
wza1979 zegt
In China kost ie rond de 25.000 . Waarom is hij hier 2x zo duur ?
vopo zegt
Als je vandaag de dag nog een Chinese auto koopt denk je echt alleen aan jezelf en niet aan de gevolgen die het heeft voor Europa.
PrettyAwesome zegt
@vopo, oei, dat is een gedachtengang die nog werkte in de begindagen van het ijzeren gordijn.
verdebosco zegt
Bij het IJzeren Gordijn denk je nu vooral aan Xi. Die het Chinese volk onder de duim houdt met een organisatie als een Chinese muur: de Chinese Communistische Partij. Financier van o.a. BYD.
schuimbekje3 zegt
zo’n naam is wel een risico, voor je het weet blaast de franse geheime dienst je auto op.
verdebosco zegt
Lelijk en een emotieloze kopie van een Tesla Y. Ook al geen knappe bak.