BYD heeft de prijs van de Seal U bekendgemaakt en zit net onder de Tesla Model Y.
In Nederland is het vechten in het segment van de elektrische SUV’s, Leaserijders kunnen vooral in dat segment shoppen, waardoor de VW ID’4’s, Skoda Enyaqs en Tesla Model Y’s je om de oren vliegen op de Nederlandse wegen. BYD wil ook een stukje van de taart met de Seal U.
Net als dat de Model Y een verhoogde Model 3 is, kun je Seal U als een verhoogde Seal zien. Vorig jaar werd de komst van het elektrische model aangekondigd en nu heeft Louwman de Nederlandse prijs van de BYD Seal U bekendgemaakt.
De BYD Seal U is een D-segment SUV van 4,78 meter lang, 1,89 meter breed en 1,66 meter hoog. De EV is uitgerust met een 71,8 kWh tot 87 kWh blade battery en kan 115 kW tot 140 kW snelladen. Publiek of thuis laden doe je met een max van 11 kW. De actieradius bedraagt 420 tot 500 kilometer WLTP, afhankelijk voor welke uitvoering je gaat.
De SUV is een voorwielaandrijver en moet het doen met 160 kW aan vermogen. De topsnelheid bedraagt 175 km/u en 0-100 is in 9,3 of 9,6 seconden voltooid. Zo, nu heb je alle droge cijfers achter de kiezen. Tijd om het over de Nederlandse prijs van de BYD U te hebben.
BYD Seal U prijs
De auto is vanaf 42.990 euro in de markt gezet. Dat is de instapper met de kleinere batterij. Het gaat hier om de Seal U Comfort. De luxere Seal U Design met de grotere batterij is er vanaf 45.990 euro. Met deze vanafprijzen komen beide modellen in aanmerking voor 2.950 euro SEPP-subsidie. De goedkoopste Seal U duikt daarmee onder de 40 mille in Nederland.
Concurrentie
BYD heeft goed gekeken naar de concurrentie. Het merk heeft een scherpe prijs nodig om mee te kunnen doen. De Tesla Model Y begint bijvoorbeeld bij 43.990 euro. Voor een Volkswagen ID.4 moet je minimaal 44.990 euro meenemen. De Skoda Enyaq begint eveneens bij 44.990 euri. Kijk je naar de prijzen dan heeft BYD een goede zet gedaan. Ze denderen het D-segment SUV binnen door de goedkoopste te zijn in vergelijking met de belangrijkste concurrenten.
De vraag is of kopers een Tesla Model Y, ID.4 of Enyaq laten staan voor een BYD die net even wat goedkoper is. Er staat immers tegenover dat de Chinees op technisch vlak niet ontzettend beter is of zo. Zo kunnen de concurrenten onder andere beter snelladen en blinkt de instapper ook niet uit in actieradius. Tesla lijkt wat dat betreft nog steeds de beste papieren te hebben.
Johanneke zegt
Zal een goeie winstmarge op zitten zeker. Met een boog om deze oneerlijke concurrentie heen. Commies be commies.
Robert zegt
Een D-segment SUV met een uiterlijk waarbij je niemand voor het hoofd stoot en die scherp is geprijsd is m.i. best kansrijk. Een serieuze vergelijkende praktijktest met de genoemde concurrentie zou daarom wel eens leuk zijn. @rubenpriest: heeft Autoblog geen partnerschap meer met Mobility Services meer? Die zou zoiets toch moeten kunnen faciliteren.
tortuga zegt
Verdomme! Heb me net betrapt dat ik deze stiekem mooi vind! Maar mijn verstand zegt langs alle kanten: “NEEE!”
W115 zegt
Mooier en vooral een knusser interieur dan de tesla. Zal vast goed verkopen.
mashell zegt
Een stuk minder lelijk dan de Model Y. Maar kansloos want de mensen doen tegenwoordig maar al te graag mee in de hetze tegen China vanwege de massasurveillance en de Oeigoeren kampen en kiezen voor een “degelijke Amerikaan” en denken niet na over Echelon, PRISM en Guantanamo Bay.
Hubert zegt
Ik heb liever de Amerikaanse manier van leven dan de Chinese.
mashell zegt
Ik lust liever Chinees eten dan Amerikaans eten… En de manier van leven, die houden we gewoon Europees. Net als onze auto’s.
Hubert zegt
Helaas heeft Chinees eten in Europa niets te maken met Chinees eten in China.
Dus als ik echt Chinees wil eten, ga ik wel daarheen. Ze hoeven het echt niet te komen brengen.
DAT zegt
Interessant punt. We leven in een tijd waar de wereldorde aan het schuiven is. Rusland/China versus het Westen. Ook deze BYD auto’s maken daar deel van uit. Dus wat die Dreams precies zijn laat zich raden.
harrie zegt
42.990 – 2.950 = 40.040
cdlop01 zegt
Bekend Chinees recept, groot, zwaar accupakket, onzuinige EV motoren en klaar is de EV… . Autoweek is er niet bijster positief over.
Pibasso zegt
Build Your Dream en dan een auto die er zo uit ziet………
misterBo zegt
goedkopen auto’s bestaan niet! als z te goedkoop zijn tov concurrentie dan betaal je met iets anders!!!!
lekkerdwars zegt
Multiplatform auto, blinkt nergens in uit. Geen frunk, onzuinig, chinese ergonomie, fwd, blijft achter qua laadsnelheid, bedenkelijke restwaarde….en dat voor een €1000 lagere aanschafprijs tov z’n concurrenten? Nee dank.
minimoke1984 zegt
Exact dit. Verschillende autojournalisten hebben al een testrit gemaakt en komen op verbruiken uit boven de 18kwh. Daarmee zit je dus bijna 4kwh boven het verbruik van de model Y. Dat is ruim 25% meer. Laadsnelheid? Bij Tesla 250kwh. Ruimte model y totaal meer dan 2000l. Afschrijving? Reken op 50% in 2 jaar. Bij Tesla 20-25%. Enz enz. Dus wie gaat dit kopen?? Ik niet.. Die 1000 euro goedkoper ben je al kwijt als je het terrein bij de dealer afrijdt.
Specht zegt
Wie gaat dit vrijwillig kopen of leasen?
Chinese rommel van een discutabel regime.
Leuke wordt straks als al die Chinese toko’s ineens omvallen omdat ze economisch gelieerd zijn aan bijv. Evergrande of de diverse foute banken. 😂
Fernando zegt
In princiepe duurder dan de Model EI want die kan je in Belgie aanschaffen vanaf 39,990€.
Ja dat kan als Nederlander ook.
Was ie nou 29,990€ dan zou je kunnen spreken dat de Chinezen het gras onder de …….aan het maaien zijn.