Zal dit Nederlanders doen zwichten?
Het Chinese Build Your Dreams zal met jaloerse blikken kijken naar de Nederlandse verkoopcijfers van Tesla. Waar BYD dit jaar tot december 2.792 auto’s registreerde, zette Tesla in dezelfde periode 24.098 EV’s op Nederlandse platen. Dat zal BYD graag anders zien in 2025. Een nieuwe instapper met de naam BYD Seal Comfort moet de concurrentie aangaan met de goedkoopste Tesla Model 3, de versie met achterwielaandrijving.
In de nieuwe Seal-uitvoering krijg je een 61,4-kWh Blade-batterij waarmee je volgens WLTP-berekeningen 460 kilometer kunt rijden. Na het ontladen kun je de accu weer opladen met 110 kW. Van 10 naar 80 procent opladen duurt 37 minuten. Om maar meteen de vergelijking te maken met de Tesla: die komt 513 kilometer ver, kan met 170 kW opladen waarmee je in 20 minuten van 20 naar 80 procent kunt laden. De oplaadtijd is daardoor lastig te vergelijken, maar los daarvan staat het nu 1-0 voor de Tesla.
Prestaties van de BYD Seal Comfort
Dankzij een elektromotor op de achteras stuurt de Seal Comfort 231 pk naar de achterwielen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u is mogelijk in 7,5 seconden. Ook hier delft de Chinese EV het onderspit. De goedkoopste Model 3 heeft 283 pk en schiet in 6,1 seconden naar de 100 km/u. 2-0 voor Musk.
Misschien wint de BYD op bagageruimte dan? In de Seal kun je achterin 400 liter aan spullen kwijt. Onder de ‘motorkap’ aan de voorkant is nog eens 53 liter aan opbergruimte. En de Model 3? Daarbij kun je achterin 594 liter kwijt en voorin 88 liter. Dit begint pijnlijk te worden.
Is de BYD op zijn minst goedkoper dan de Tesla?
Wie als particulier langsgaat bij een BYD-dealer moet tenminste € 41.690 aftikken voor de Seal Comfort. Da’s € 4.300 minder dan de volgende Seal-uitvoering. Zakelijke rijders betalen tenminste € 222,- bijtelling per maand.
Voor kopers zonder onderneming is de Tesla nog steeds de goedkopere keuze, maar de kloof is wel een stuk kleiner geworden. Je betaalt € 40.990 voor de instap-Tesla. Zakelijke rijders daarin tegen houden wat geld over wanneer ze de BYD kiezen. Wie de Model 3 via financial lease rijdt, betaalt € 234,- per maand. Bespaar je toch mooi € 144,- per jaar. Yeah!
Waar zou je dus de BYD wel voor kopen? Misschien voor het interieur? Net als bij Tesla is het grote middenscherm prominent aanwezig. Gelukkig is er nog een fysieke pook en wat drukknoppen op het middenconsole. De bekleding is gemaakt van veganistisch leer. Wellicht kan dat je overhalen. Of dat je niet hetzelfde rijdt als je buurman.
De BYD Seal Comfort staat vanaf komend jaar in de showrooms. Check hieronder of het rijgedrag van de Seal nog kan zorgen voor een laatste reden om voor de BYD te gaan.
mashell zegt
Toch raar dat de bekleding van vegan leer is, je zou bij dit model toch zou zeehondenhuid verwachten…
TheMaster zegt
Herstel, de Model 3 heeft een range van 513 op basis van de 19″ velgen. Op basis van de 18″ velgen is dit 554km (het lijkt dat de BYD op 18″ staat?). Dus 100+km meer bereik, en dit met een kleinere accu dan de BYD. Dus de BYD rijdt ook 20% minder zuinig dan de Model 3.
rwdftw zegt
Je kan zeggen wat je wilt maar de efficientie van een Tesla is ongeevenaard. Gemiddeld verbruik jaar rond is bij mij 16kWh/100km. Met regen, donker en kou loopt het op tot ongeveer 18 en met zomers weer zakt het onder de 14. Het nieuwe model zou nog zuiniger moeten zijn. Ik heb cijfers gezien van 11kWh/100km.
Ze willen overigens concurreren met de 3, terwijl de Y de meest verkochte Tesla is.
Fernando zegt
Waarom zou je voor een Chinees kiezen als die meer kost en op alle vlakken het moet afleggen tegen de concurrent Tesla?
Veganistisch leder is een modern en duur woord voor kunststof aka plastiek, ooit ook bekend als Skay Leer.
Nee doe maar een lekker aanvoelend stofje
GJZ zegt
Simpele keuze, altijd de Tesla!
schuimbekje3 zegt
tesla? schakelen met je ruutenwisser pook? bij elke spitsstrook een nieuwe onderbroek nodig omdat ie je gewoon naar de voertuigen die links van je rijden stuurt met 90 tot 100kmh? ruutenwissers die aan gaan als het niet handig is (insecten splash op de ruit die uutgesmeerd wordt alsof extinxion rebellion de ruitenwissers bedient? en NIET aan gaat als het regent? die als je ruinte maakt voor een motorrijder of ambu of brandweer je vervolgens op het moment dat je ingehaald wordt daar vol naartoe stuurt? die op de meest vreemde plekken (A2 bij een glazen autodealer, A12 bij een frisdrank toko bij een supercharger in de buurt) ineens een noodstop maakt en dan weer 70kmh gaat rijden ipv 100kmh die je daarvoor reed. nee, zo’n auto is geweldig.. heb ik het nog niet gehad over de afschrijving van 30.000 in 12 maanden tijd (bij 12.000km odo)..
schuimbekje3 zegt
hij ziet er erg mooi uit, maar een testrit bij de byd dealer die vroeger renault garage was bleek dat de renault mentaliteit doorgesijpeld was in byd.. daarom is het geen byd geworden.. (bij testrit was de bandenspanning te laag, en kreeg je daar de hele tijd intrusive meldingen van, de achter sensoren waren defect en daar deden ze niets aan, en bij de stoelen vertelden ze doodleuk dar het vaker voorkwam dat niets werkte omdat bij het naar achteren bewegen van de stoel de stekker eruit kon floepen…
ook meldingen van ecall waren normaal omdat mensen die een testrit maken graag op de sos knop drukken schijnbaar.. nou, soi, die geef ik dan wel als normaal…
DAT zegt
Vegan leer bestaat niet. Beter woord is plastic 😂
chrisvis zegt
Was bij mijn Peugeot vroeger ook…maar je betaalde gewoon 1250€ extra en ze noemde het leer in de brochure 😅
racerx zegt
Nou, als je dan toch in de markt bent voor zoiets ben je gek als je geen Tesla neemt… Met dergelijke laadsnelheden begint het ook een beetje interessant te worden voor mensen die geen oprit hebben, zeker als tweede auto.
Aan de andere kant, goedkoop elektrisch rijden voor thuisladers zal er ook wel af gaan met het vervallen van de salderingsregeling in 2027.