BYD komt naar Nederland! We maken kennis met het merk en rijden de eerste elektrische modellen die bij ons op de markt worden gebracht.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: RubenPriest, gepost om – 36 Reacties
BYD komt naar Nederland! We maken kennis met het merk en rijden de eerste elektrische modellen die bij ons op de markt worden gebracht.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
cossiekiller zegt
BYD staat nochtans voor Build your dreams… Ergens iets fout gegaan…
rensso zegt
Wordt tijd dat autoblog een apart kopje maakt voor ev’s. Elke keer de app openen en weer gebombardeerd worden met wat voor spectaculaire ev nu weer uit is. Niet voor mij.
Edge zegt
Ik wil niet als een oetlul overkomen op de vrijdagmiddag, maar heb je enig idee hoe het automotive landschap er tegenwoordig uitzien? Elektrisch is niet alleen hot, maar het is ook mainstream. De tijd dat elektrisch zo apart en exotisch was dat het nog onder een apart kopje weggemoffeld kon worden is allang voorbij.
christian85 zegt
Klopt misschien wel maar een Petrol Head wil verbranding ruiken. Ik ben geen Electric Head.
chrisvis zegt
Tja daar valt veel over te zeggen…de wereld is groter dan Nederland alleen @edge. Wat met landen zoals India, Ghana noem maar op. Zelfs hier in België gaat de infrastructuur er totaal niet klaar voor zijn. Als er hier teveel mensen zonnepanelen hebben in dezelfde straat dan schakelt de omvormer zichzelf -op een zonnige dag-uit om het net niet te overbelasten. Kun je jezelf voorstellen wat het zou zijn als heel de straat met een ev zou rijden??? Dan praten we zelfs niet over de schaarste aan grondstoffen die nodig zijn voor de batterijen
mashell zegt
Nou als heel je straat een EV zou hebben dan schakelt op een zonnige dag de omvormer niet meer uit omdat die stroom dan in de EVs kan vloeien in plaats van aan het overbelaste net moet worden geleverd. En natuurlijk zullen Ghana en India achterlopen bij de transitie naar EVs, maar ze lopen ook nu achter bij schone verbrandingsmotoren, daar gaan ze voor goedkoop. Wij zijn het rijke westen, wij kopen de nieuwe moderne wagens, wij lopen voorop bij de transitie naar EV.
rensso zegt
“Wij” zijn het rijke westen wat niet langer nadenkt dat het topje van hun neus. We denken altijd dat we op veel gebieden zoveel te slimmer zijn en voorlopen op de rest terwijl keer op keer het tegendeel bewezen wordt op bijna elk vlak. Ev’s is leuk voor de korte termijn. Maar het instant brengen van een ev en de “footprint” daarvan wordt je misselijk van. Maar daar kijken “wij” als “rijke” westerlingen de andere kant op.
mashell zegt
Maar we brengen EV’s niet instant (als in het vervangen van het hele wagenpark) maar geleidelijk via de normale vervanging met als kantelpunt 2030 waarmee er geen nieuwe wagens met verbrandingsmotoren in het wagenpark worden ingebracht. Een EV heeft per kilometer maar een derde van de hoeveelheid energie nodig. Omdat minder energie gebruiken in het huidige tijdsgewricht van enorm belang is mocht het eigenlijk wel wat sneller gaan met de transitie naar EV’s.
rensso zegt
Precies, allemaal korte termijn oplossingen. Maar zoals je zegt in de lange termijn is het elektrische idee ontzettend onrealistisch en als we het dan toch over natuur en welzijn hebben, ook nog eens ontzettend slecht voor het milieu. Denk aan recycling (wat niet mogelijk is met een lithium batterij) die wordt gewoon op een grote hoop gegooit in een derde wereld land en dan hoor je daar niemand meer over. En het opwinnen van de lithium nog maar te zwijgen.
Onehp zegt
Grondstoffen uitwinnen voor batterijen vallen goed mee vergeleken met het uitwinnen en continue verbranden van grondstoffen=vloeibaar materiaal=olie.
BYD gebruikt overigens batterijen zonder kobalt die anders wel problematisch is.
En het wordt lucratief om batterijen te hergebruiken, die industrie die komt binnenkort goed op gang vermoed ik.
SimonMc zegt
Ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt, maar lithium batterijen kunnen absoluut wél gerecycleerd worden.
dutchneon zegt
ga je eens inlezen in plaats van de standaard hakken in het zand gedrag….
racerx zegt
Niet dat ik iets tegen EV’s heb (en ook ik wil niet als een oetlul klinken), maar ik denk dat je je bril niet op had toen je naar het NLD automotive landschap gekeken hebt. Misschien dat er in de Randstad meer rijden, maar doorgaans zijn verreweg de meeste auto’s die ik zie rijden voorzien van een ICE.
dalmore zegt
Helaas ben ik bang dat het een kwestie van tijd is. Dan worden de rollen omgedraaid. Krijgt alles met peut een eigen kopje en is de EV het ‘normale’ :(
CYBRTRK zegt
Als dit niks voor jou is ben ik bang dat je de app beter kunt verwijderen binnenkort
rensso zegt
Het is niet spectaculair en wordt het ook nooit. Elke auto is binnenkort het zelfde alleen in een ander jasje. Het hele idee van het auto rijden is compleet voorbij.
lekkerlinksrijden zegt
En daar gaat Brussel nog een schepje bovenop gooien, zwarte box met max snelheid enz enz. Auto (rijden) is gewoon vervoer van A naar B aan het worden.
rensso zegt
Precies, het autorijden wat we vroeger gewend waren en nog uitkeken naar nieuwe modellen is niet meer. Het geluid, dat mechanische, de beleving, de techniek… Ik heb genoeg elektrische auto’s gereden van een i3 tot aan een model X of taycan turbo s. Ja het is snel, Maar het voelt ontzettend leeg. Ik snap voor de mensen die eerst een hyundai i10 reden en nu een model 3 van de zaak hebben gekregen dat dat de wereld is. Maar geloof me niets is minder waar.
Veel mensen die een leuke auto jeugd hebben gehad snappen wat ik bedoel.
dutchneon zegt
Dat komt ook omdat we gewoon met teveel mensen zijn… we hebben van europa een soort disneyland gemaakt van welvaart. Het past niet meer al maak je de wegen nog 3 keer zo breed.
mashell zegt
Juist niet! Nu is elke auto min of meer hetzelfde, je hebt 1.5 of 2.0 drie- of viercilindermotoren (er is wel wat meer maar dat kan of wil bijna niemand betalen) en hebben ze allemaal dezelfde loop, dezelfde vorm, dezelfde versnellingsbak. Maar bij een EV is er qua vermogensafgifte meer mogelijk, is er qua design vormgeving meer mogelijk (EQS!) en de schakelshokjes die toch al geen beleving mochten heten zijn ook weg.
smart2000 zegt
Verrekte attractieve spleetoog sloep.
pyrat zegt
Heel erg compleet allemaal, maar ben benieuwd hoe goed alles werkt met dagelijks gebruik. Zag bijvoorbeeld een filmpje van Björn Nyland over de BYD Tang en die auto-grootlicht functie is echt hilarisch zo slecht.
cdlop01 zegt
Byd is grote fabrikant, Toyota helpt bij productie inrichting en kwaliteitsbewaking, daarnaast in aparte joint venture samenwerkingspartnet met Byd. Blade batterij technogie komt ook in de BZ sedan, eind dit jaar. Verder erg mooie wagen uit zeer fout land maar daar kijken we maar niet naar, wat kan ons het lot van de Oeigoeren en Taiwan schelen, zo ber weg allemaal.
kenner zegt
Lever dan maar ook je iPhone, samsung, Sony, Huawei, Philips,ikea, Siemens spullen in
cdlop01 zegt
Idd, zou moeten, titaal afhankelijk gemaakt van China. Maar begrijp dat jij niet zo’n probleem hebt met de 250 Chinese concentratiekampen, de agressie naar Taiwan en het schenden van de mensenrechten om maar wat te noemen. Past wel bij narcisme huidige generatie.
kenner zegt
Kan nog paar landen noemen waar soortgelijke dingen gebeuren, en waar we naar op vakantie gaan, mee samenwerken of sporttoernooien organiseren. Ook Nederland doet aardig z’n best de laatste tijd om de grenzen van mensenrechten op te zoeken.
mashell zegt
Denk ook eens even 5 minuten aan de positie van buitenlanders, andersgeaarden, niet moslims of zelfs vrouwen in de olie producerende landen als je de tank weer vol gooit met benzine. Klagen over China is ongelooflijk naïef als je wel olie producten afneemt. Dat is een beetje de positie waar we ons in Noord Europa in bevinden, het is nergens zo goed als hier en op de rest van de wereld valt flink wat aan te merken maar waarom zouden we met de één dan wel zaken doen en met de ander niet?
chrisvis zegt
Laat ons hopen dat Toyota de kwaliteitsbewaking doet. Weet nog (een 20 j geleden) dat Cardoen(grote tweedehandsverkoper) enkele chinese wagens had geïmporteerd. Ze werden voor Europa onderworpen aan een NCAP test en haalde blijkbaar 0 punten…ondanks dat deze wagen een kopie was van een Toyota landcruiser geloof ik…
mashell zegt
Was dat niet Landwind, een Opel Frontera kloon die van staal zo sterk als karton gemaakt bleek te zijn?
SimonMc zegt
Daar zeg je het. 20 jaar geleden. In de mate zoals China aan de weg timmert, is 20 jaar bijna een eeuwigheid geleden- in autoland/technologieland.
Ik weet nog dat ik in 2012 een review las op Tweakers, over Chinese telefoons. Ze waren zo zeldzaam en lastig te krijgen, dat lezers hun telefoon hadden ingestuurd zodat de redactie deze kon reviewen.
10 jaar later, heb ik zelf een Chinese telefoon die qua camera momenteel de nr 3 is in smartphone land, en de eerste en tweede plaats is óók een Chinese telefoon. De smartphone is ook geen “one trick-pony”. De overige specificaties blazen de concurrentie ook weg. Draadloos laden? Absoluut…met 67(!!) Watt, om maar iets te noemen.
Grappig dat je Cardoen noemt, want heel wat jaartjes terug liep ik met m’n vader rond in een Cardoen showroom. Er stond toen een Kia, wat op dat moment eigenlijk een soort Lada was qua model en afwerking.
We lachten er eens om. Moet je nu eens zien wat Kia allemaal aan het doen is…
wza1979 zegt
Filmpje doet het niet. Android + Firefox
Brol zegt
We klagen nu over onze afhankelijkheid van Russisch gas.
Wat word het morgen met onze afhankelijkheid van Chinese rommel ? Geen auto, geen pc, geen tv, geen kledingstuk, … meer zonder dat het deels of gedeeltelijk uit China komt.
En gaan we dan toch weer hier produceren ? Dan beseffen we plots dat de grondstoffen in handen van de Chinezen zijn, hetzij werkelijk, hetzij door steunmaatregelen aan de landen waar ze zitten.
Wat heeft onze honger voor altijd goedkoper ons toch zwak gemaakt.
flutterby zegt
De meeste zullen harder gas nodig hebben dan een nieuwe telefoon, auto, tv of kleding. Overigens zie je vele bedrijven alweer vertrekken uit China.
mustang750supersnake zegt
doe mij maar een accupakket voor in huis ipv een electrische auto…..veel meer oren naar…
flutterby zegt
Doe mij maar beide gekoppeld met een CCS-Combo poort. 10 kWh stationair en 30-40 kWh in de auto. Thuis betaal je tenslotte al snel €1k/kWh.
racerx zegt
De BYD HAN Wagon vind ik wel interessant, jammer dat ‘ie in zo’n fout land geproduceerd wordt. Ik probeer Chinees fabrikaat zoveel mogelijk te vermijden, helaas gaat dat al een tijdje lastig vanwege hun grand strategy. Daarnaast heb ik weinig behoefte om gevolgd te worden door hun MSS, dusja. Hopelijk bouwt BMW eens een keer een mooie 3 Touring EV, of is die er al? Geen idee.