De Europese Unie wil de Europese autoindustrie beschermen tegen de Chinezen. Maar BYD is slimmer!
Want De Chinezen van BYD bouwen gewoon hun eigen personenauto fabriek in de EU! Bij ome Orban is het Chinese merk BYD van harte welkom om een fabriek te bouwen. Een slimme zet van het merk dat de ambitie heeft om op termijn de grootste verkoper van elektrische voertuigen van Europa te worden.
Oneerlijke concurrentie
De Europese Commissie was een paar maanden geleden al druk in de weer met de Europese personenauto industrie. Er is namelijk op de Europese markt oneerlijke concurrentie, aldus de commissie.
De prijs van Chinese personenauto’s zou namelijk kunstmatig laag worden gehouden door subsidies van de Chinese overheid. Om nog maar te zwijgen van de grondstoffen voor elektrische auto’s die voor veel geld en beperkt worden geëxporteerd, maar volop voor handen zijn in China zelf.
Het onderzoek betreft overigens niet alleen Chinese merken, maar ook een merk als Tesla dat heel wat auto’s in China bouwt en vervolgens op de boot naar Europa zet. Ook die fabrieken profiteren van overheidsubsidies in China.
Frankrijk loopt voorop
We schreven er deze herfst al over, Frankrijk heeft de subsidies op elektrische auto’s die in China gebouwd worden alvast afgeschaft. Dat hebben ze zo niet opgeschreven natuurlijk, want dat is Chinezen pesten, maar de eisen voor de subsidie op een elektrische auto zijn inmiddels zo ingericht, dat je er eigenlijk wel één van Stellantis of Renault moet kopen. Slimme jongens die Fransen.
BYD fabriek in Hongarije
Dit voorjaar zongen er al plannen voor een BYD fabriek in Europa rond. Frankrijk, Duitsland en Spanje zouden in de race zijn. Maar Orban is het duveltje dat uit het doosje springt, het wordt Hongarije.
Overigens helemaal geen vreemde keuze. Veel Duitse merken bouwen ook al auto’s in Hongarije. En BYD heeft al een fabriek in het noorden van het land. Daar worden al vrachtwagens en bussen gebouwd. Hoe zat het ook al weer met die BYD elektrische bussen…?
Eerste Chinese merk
BYD is hiermee het eerste Chinese merk dat in Europa personenauto’s gaat bouwen. De fabriek komt in Szeged, net boven de grens met Servië en Roemenië. De fabriek wordt in fases neergezet en in gebruik genomen en zou uiteindelijk aan duizenden mensen banen moeten gaan bieden.
mashell zegt
Hoezo is BYD slimmer? Ze bouwen een fabriek in Europa en scheppen banen in Europa. Lijkt me dat de EC hier de winnaar is.
maarteno zegt
Plus hoeveel Europese en Amerikaanse fabrikanten produceren in China met eigen fabrieken….?
Flutterbear zegt
EU 1 – China 0
HZW zegt
Dit is natuurlijk niets nieuws, de regels omzeilen wil iedereen doen.
In Amerika deden ze dit ook, en vervolgens gingen alle auto merken fabrieken in de USA bouwen, om die regels te omzeilen.
Dus dat ze dit ook in Europa gaan doen is geen verrassing lijkt mijn.
En het is goed voor Europa, extra werkgelegenheid, en een breekijzer tegen de Europese auto industrie om meer betaalbare auto’s te gaan maken.
De Duitse auto industrie denkt alleen maar aan het duurder maken van auto’s in hogere klasse’s als het B segment.
Terwijl steeds minder mensen nog een nieuwe auto kan kopen, of je moet in een leasebak van de zaak gaan rijden.
Redrum zegt
Heeft toch niets met regels omzeilen te maken? EU wil banen scheppen en zich niet enkel laten kapot concurreren.
Bouw je niet in EU dan betaal je (veel) import tax. Men zou er nog veel verder in moeten gaan zoals de US en China doen….
Robert zegt
Ergens daar in Limboland staat ook nog een autofabriek waar ze de Chinese fabrikanten ongetwijfeld ook met open armen zullen ontvangen.
hondafiel zegt
Kijk de docu “American factory” en vraag je af of dit ooit in West-Europa gaat werken.
okdoei zegt
Zeker een aanrader!
potjak zegt
Dit is toch van alle tijden en hier doen alle merken aan mee? Ford, Nissan, Kia, Hyundai, Mitsubishi, Toyota, Geely, Suzuki, Subaru, Jeep, Chrysler etc.
remmenisangst zegt
Doen Europese merken toch ook in China. Anders mogen ze ook geen auto’s in China verkopen.
Flutterbear zegt
Mag wel maar de importheffing is nogal hoor. Qua status willen ze echter nog steeds een import. Zelfs Chinezen houden niet van Made in China.
flyerbunch zegt
In de VS gaan ze iets verder met de regeltjes en is het niet alleen dat de auto in de VS moet worden geproduceerd, maar ook de batterij. Op deze manier valt zelfs Tesla buiten de boot met hun batterij fabrieken in China.
faalhaas zegt
M’n ouders hebben nu net een lease BYD, ik moet zeggen dat de kwaliteitsbeleving en afwerking niet tegenvalt, qua rijgedrag ook prima.
Jan zegt
Veel kwalijker is wat Frankrijk doet, alleen een Stellantis of Renault product.
alloallo zegt
Geely was toch de eerste! Zij kochten Volvo
lekkerdwars zegt
De vraag is hoe lang Hongrije nog in de EU blijft, ze keren zich tegen steun voor Ukraine en zijn sympathiesant met Putin…
HZW zegt
De EU zou juist kleiner moeten worden.
Redrum zegt
Laten we hopen net na de BYD fabriek opengaat daar 😅
chrisc zegt
Ja Hongarije is top!