BYD spreekt zich uit tegen de hetze die is ontstaan tegen de Chinese automerken.
Niet alleen in Europa, maar ook in de Verenigde Staten kijkt men met enige wantrouwen tegen elektrische auto’s uit China aan. Er is angst voor vermeende spionagepraktijken vanuit de Chinese overheid. Belachelijk, aldus BYD topvrouw Stella Li tegenover het AD.
BYD en de hetze tegen Chinese automerken
Is het angst voor stevige concurrentie, of zijn overheden daadwerkelijk bang voor al die Chinese auto’s op de wegen in Europa en Amerika? Het wantrouwen valt niet goed bij Stella Li, ze omschrijft het als compleet valse beschuldigingen. In dat opzicht heeft ze vooralsnog gelijk. Er zijn geen bewijzen gevonden dat er vermeende spionagepraktijken plaatsvinden met de komst van de elektrische auto’s. Het vertrouwen in China is echter laag en daardoor ontstaat dit gevoel. In Europa, maar ook in de Verenigde Staten.
Li trekt de vergelijking door met smartphones. Volgens haar kleeft er een groter risico op spionage als het gaat om smartphones dan auto’s. Een telefoon past in een broekzak en is veel makkelijker inzetbaar voor spionagepraktijken dan een voertuig op vier wielen.
In het interview komt ook de mogelijke extra importheffingen voor Chinese auto’s vanuit de EU ter sprake. De Europese Unie spreekt over oneerlijke concurrentie. In China helpt de overheid eigen bedrijven een financieel handje om voet aan grond te krijgen in andere markten. Volgens Li gaat da geld naar consumenten in vorm van lagere aanschafprijzen en niet naar de fabrikanten zelf.
Daarnaast zegt ze dat het ook andersom werkt. Als een automerk van buiten China zich wel vestigen in het land helpt de Chinese regering ook door middel van subsidie. Het is dus geen eenrichtingsverkeer.
Li is niet bang voor de kritiek die er nu is. Ze wil BYD zo snel mogelijk hier in Europa in het lijstje met best verkochte automerken krijgen. In Nederland is Louwman verantwoordelijk voor het leveren van BYD’s. Met de huidige strategie verkoopt BYD vooral auto’s die vanuit China naar Europa komen. Uiteindelijk moeten er auto’s in Europa geproduceerd gaan worden, voor de Europese markt met een Europees sausje. Dat kan consumenten over de streep trekken.
MarcoM zegt
En over alle andere elektronica doen we niet moeilijk? De Europese auto industrie heeft te lang gewacht met ontwikkelen en kwaliteit op orde houden.
Gele Koplamp zegt
Alle andere electronica wordt zeker ook kritisch naar gekeken. Waarom denk je dat operators al hun spul van Huawei aan het vervangen zijn, waarom TikTok niet meer is toegestaan op telefoons van ambtenaren. Dat de grote techbedrijven hun productie verhuist naar andere landen. Het is geen gerucht dat China gek is op data.
rulefollower zegt
Elke overheid is gek op data, ook die van u. Maar u had nooit wat te verbergen.
Van Tiktok is nooit aangetoond dat ze spioneren en worden net zo gecontroleerd door de overheid en moeten zich aan de zelfde wetten houden (plaats van databases etc) in de VS als de andere platforms. En waarom mag de campagne van Biden wel adverteren via Tiktok.
Nee, alles gaat puur om niet-westerse concurrenten van de markt te houden. Hoge muren tussen de wereldhandel en ASML geen chipmachines meer mag verkopen. Daar gaan we wat mee opschieten.
Johanneke zegt
Als ze over 5 jaar Taiwain aanvallen piep je anders. Ziek eng land dat China.
rulefollower zegt
Misschien is het een goed idee dat Nederland dan Taiwan (Republiek China) gaat erkennen middels de Verenigde Naties.
Robert zegt
Waarom? Men zoekt gewoon excuses om de Chinese auto’s te weren. Zolang de Chinese overheid middels miljarden aan overheidssubsidies aan prijsdumping doet, is er sprake van deze oneigenlijke concurrentievervalsing en geef ik de Europese en Amerikaanse overheden groot gelijk. We hebben het ook al kunnen zien met bijvoorbeeld de productie van zonnepanelen: daarmee deden de Chinezen precies hetzelfde, met als gevolg dat de westerse producenten stuk voor stuk failliet gingen of nog steeds in zwaar weer zitten.
mashell zegt
Maar als ze bang zijn voor concurrentievervalsing dan moeten ze het daar op gooien en niet op rare spionageclaims. Dat hebben we gezien bij mobiele telefonie netwerken dat de Amerikanen met ongefundeerde spionage claims kwamen waarbij na Europees onderzoek niks van bleek te kloppen. Maar toen hadden de politici al hun sancties ingevoerd want ze dansen maar al te graag naar de pijpen van de Amerikanen.
lpgbarrel zegt
Maar dat verkoopt niet goed aan de burger, want de goedkope Chinese bolide wordt geweerd. Spionage werkt zo lekker op het angst gevoel en slikt de burger de prijsverhoging met liefde
Frankypanky zegt
De globalistische 2, 3 en 4-letterorganisaties doen er alles aan om de mens bang te maken. Bange mensen kun je makkelijker sturen.
herve11f zegt
Irak had massavernietigingswapens, weet je nog?
werf76 zegt
Hadden ze toch ook in de vorm chemicaliën ;)
lekkerlinksrijden zegt
eigen markt beschermen is al zo oud als de weg naar Rome, in mijn ogen ook terecht voor de werkgelegenheid en ontwikkeling in Europa. Niets geks aan.
rulefollower zegt
Nee, de MIP regeling (minimale importprijs van 0,56 per wp) heeft de hele zonnepanelenmarkt in Europa ontregelt, voor een paar Duitse veel te kleine producten van panelen (overheid moet met zijn klauwen van de markt blijven om deze niet te verstoren, regels voor iedereen). De chinezen investeerden in ontwikkeling en snapte dat schaalvoordeel belangrijk was. Nee, de panelen worden niet in slavenkampen door Oeigoeren in elkaar gesoldeerd, daar komen weinig handjes aan te pas.
potjak zegt
Het Westen heeft nog geen aantoonbaar bewijs dat deze auto’s spioneren.
Waar is het bewijs van China dat deze auto’s dat niet doen?
Het is nu het ene woord tegen het ander. En zeker eens mbt de telefoons. Daar is men zich ook echt wel van bewust. Denk maar eens aan Huawei dat 10 jaar geleden nummer 3 was en door het verbieden van Google software nagenoeg compleet van de westerse markt is gevaagd.
DeWitteCondor zegt
Hoe moet China bewijzen dat ze iets NIET doen? Daar is dan toch per definitie geen bewijs voor? Bovendien: wie stelt, bewijst. Dat is min of meer een universele regel.
Huawei claimt een privately owned company te zijn maar journalisten plaatsen daar vraagtekens bij. Het is een zeer complexe structuur die wel degelijk verweven is met de Chinese overheid. Je bent een redelijk jandoedel als je dan dit bedrijf op haar blauwe ogen gelooft dat ze niet spioneert.
W115 zegt
Europa kan niet de Chinese markt bedienen en de eigen markt vergrendelen. Link & co bewijst dat de Europese consument graag een betaalbare Chinees wil.
lekkerlinksrijden zegt
en nu zijn de abbonementen aardig verhoogd en zal het langzaamaan verdwijnen, denk ik tenminste
Frankypanky zegt
China wil de grootste wereldspeler worden. Maar mij afluisteren? Ja, dat gaat ze vast daarbij helpen…
Ik maak me veel meer zorgen over de wekelijkse nieuwe regels uit Brussel die iedere keer mijn (keuze) vrijheden ontneemt, ons steeds meer bespioneerd en betutteld.
Logisch dat ze nu een zondebok en aanleiding in China zoeken, dan kunnen er weer regeltjes bedacht worden. En vergeet ook de afluister lust en informatie verzamelwoede van onze Amerikaanse ‘vrienden’ niet, dat is pas beangstigend. Gek dat men kennelijk wel accepteert dat Amerika alles kan afluisteren.
Stella Li vergeet echter een ding; Ook China denkt dat auto’s kunnen spioneren, zie het verbod voor Tesla’s in de buurt van militaire sites en dergelijke.
Just saying …
mashell zegt
Hahaha. Wekelijkse nieuwe regels uit Brussel…. Zo snel gaat het daar niet. Ook ken ik geen regels uit Brussel die vrijheid ontnemen (de avondklok kwam van de VVD…) en voert Nederland Brusselse regels typisch strikter (zoals bij de banken, keihard aanpakken die fraudeurs!) of wel helemaal niet uit (landbouwregels).
rulefollower zegt
De vrijheid om een stofzuiger van 2000 watt te mogen kopen?
herve11f zegt
Oh, ik ken er wel een over het verbieden van ICE’s binnenkort.
Johanneke zegt
Minderheden castreren in kampen vind ik gewoon stom.
mashell zegt
Inderdaad stom idee. Kregen we in Nederland niet van de grond: https://www.trouw.nl/voorpagina/balkenende-wil-dwangopvoeding~ba0b4249/
Svenska II zegt
Guantanamo Bay bedoel je? Inderdaad, vreselijk…
wimof zegt
Het is niet China die ons gaat voeden (en bedoel il niet de afhaalchinees)
Het is niet China die mijn (lees onze) mensenrechten gaat verdedigen.
En het is niet China die hun auto’s in Europa gaat herstellen (zoek maar eens een garage of reguliere garantievoorwaarden)
rulefollower zegt
Dat moeten we inderdaad allemaal zelf doen.
degrotemuis zegt
Het is niet Duitsland die ons gaat voeden.
Het is niet Duitsland die de Nederlandse mensenrechten verdedigt.
Het is niet Duitsland die hun auto’s in Nederland gaat herstellen (Voor BYD kan je terecht bij diverse Louwman garages door het land en BYD heeft vergelijkbare garantievoorwaarden als VW, maar dan met een langere algemene garantieperiode en Louwman als Nederlandse partner, die zich tot nu toe bewezen heeft betrouwbaarder te zijn dan ‘het is een product eigenschap’ of ‘1 liter olie op 750 km is normaal’ Pon).
Het bovenstaande is niet terzake doende waar het gaat om al dan niet spionage door auto’s gemaakt door een bedrijf uit een land.
Wordt er data geregistreerd door de auto’s? 100% zeker. Net als door ongetwijfeld alle andere moderne auto’s, zoals bewezen door Koreaanse, Duitse, Amerikaanse en Japanse automerken (nog niet zo lang geleden was hier een artikel over merken uit deze landen die niet-geanonimiseerde gegevens aan verzekeraars verkochten in de VS. Om data te kunnen verkopen moet je het eerst verzamelen, registreren, groeperen). Ieder merk registreert data, er is totaal geen bewijs dat merken als BYD, Volvo, Xpeng de regels overtreden, net zoals we geen bewijs is dat Tesla, GM, Stellantis, BMW of Toyota bijvoorbeeld alles 100% binnen de regels houden, maar de Chinese merken worden wel als enige onder de loep genomen. Beetje eenzijdige naar propaganda neigende actie, bedoeld om Chinese auto’s onaantrekkelijker te laten klinken voor het grote volk. Wat mij betreft heeft ms. Li hier gewoon gelijk.
William zegt
Wij van WC Eend vinden alle kritiek op WC Eend belachelijk.
rulefollower zegt
Peking eend?
slakkie zegt
En je gsm wordt niet uitgelezen door je Chinese spionauto ? En wat doet de Chinese spionauto met al die info?
De subsidie is oneerlijke concurrentie zelfs al zou die naar de klant gaan, want die klant kiest niet voor de auto zonder subsidie waardoor het merk zonder subsidies zijn investering niet terugverdient en failliet gaat. Daarna hebben de Chinese spionauto’s het rijk voor zich en zijn wij de pineut want geen keuze meer.
Dus, als de Chinezen het spel niet eerlijker kunnen spelen moeten we die producten weigeren te kopen
gregorius zegt
Natuurlijk bespioneren de Chinese auto’s en sturen ze data terug naar China. Zo ook de Duitse auto die de data naar Duitsland sturen en de Amerikaanse auto’s die het naar Amerika sturen.
In een beetje moderne auto wordt gewoon opgeslagen waar je bent geweest, hoe hard je reed, hoe je je remmen gebruikte en zoveel meer dingen. Het zou me verbazen als ze NIET de data opslaan die je telefoon aan je auto heeft doorgegeven.
Of ze ook al je gesprekken in de auto doorsturen of niet; dat geloof ik niet. Maar het zou me niet verbazen als er al Mercedesen en Tesla zijn die dat al doen.
Het kan irritant zijn, als je dan bijvoorbeeld meer reclame gaat krijgen omdat het bedrijf van je auto daar geld aan gaat verdienen. Aan de andere kant ben ik blij met over-the-air map updates, live file informatie en die paar keer dat mn sleutel in de auto lag terwijl hij op slot zat en ik m met de app open kon maken.
Ook weet Google precies waar ik ben geweest en komt het te vaak voor dat ik een gesprek heb over een raar onderwerp en dat mijn zoek suggesties dat als eerste optie laten zien.
Maakt het dan wat uit dat we uitgebuit gaan worden door rijke Chinezen ipv rijke Amerikanen? Tja, ik ben er nog niet over uit. Feit is wel dat de reclame en spam overload in de USA en stuk erger is dan in Europa.
vopo zegt
Het is toch al heel lang duidelijk dat China de wereld wil domineren, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Zie alleen al de mega investeringen die ze de laatste 10 jaar in Amerika hebben gedaan. Denk dus dat we op het punt zijn aangekomen als westerse landen, vinden we dat acceptabel of gaan we ons er tegen verzetten. Er tegen verzetten betekent ook automatisch dat zo’n 90% van het aanbod van winkels zoals bijvoorbeeld de Action met 500% wat betreft prijs omhoog gaat. De tijd zal het leren maar iets meer drempels opwerpen kan mijn inziens geen kwaad.
schuimbekje3 zegt
wat een hoop propaganda… wanneer eindhoven miljarden geeft aan philips, nxp en nu asml is het behouden van een multinational… wanneer rotterdam miljarden geeft aan unilever om het hier in nl te houden, in de vorm van belasting verlichting, verkoop en verhuur van grond (om vervolgens toch naar engeland te vertrekken) of wanneer duitsland miljarden geeft aan intel en tesla voor fabrieken in de vorm van goedkope grond, kortingen op belastingen enz, dan is dat NIET subsidie? of flevoland met goedkope grond en stroom voor datacenters?
nu doet china dat voor startups en wordt het overheids faux pas? beetje teveel in het propaganda glaasje gekeken dan…
en al zou het gebeuren…. zou…. dan nog heb ik liever een ji ping die weet dat ik naar alexander arms rij dan dat biden dat weet… het is bewezen dat de vs ons overal aftapt, besodemietert ( boeing vs airbus, tesla vs volvo, microsoft vs nokia, zodat amerikaanse bedrijven (en hedgefunds) met inside informatie kunnen handelen, hierdoor goedkoop europeesche bedrijven kunnen opkopen en goedkoopste aanbiedingen kunnen doen omdat ze prijzen van de concurenten al weten…
maar een camera die adaptive cruise control nodig heeft, neeeee, dat is een spy cam voor china…
raoufff zegt
En terecht! Ik vindt het fijn om in zo’n Chinese communistenhok rond te rijden!
cossiekiller zegt
Ik neem gewoon geen risico en koop geen chinese auto of smartphone. Sorry, not sorry Li.