
BYD belooft het echt. Dat je net zo snel kunt laden als tanken. Hoe dan?
Het wordt vaak gezegd, ook door ondergetekende. Een elektrische auto rijden is helemaal niet zo’n probleem. Als je maar wat sneller zou kunnen laden, dan is het echt dé perfecte manier van autorijden. Snel, stil en je hoeft je geen zorgen te maken of je thuis wel haalt voor het donker is.
Net zo snel laden als tanken, dat zou zo vreselijk veel schelen. Nu sta je toch iedere keer weer 20 minuten bij de snellader en dan kun je nog steeds niet van de volle capaciteit van de accu gebruikmaken. Maar BYD zegt dat het vanaf nu gewoon wél mogelijk is. Net zo snel laden als benzine tanken. Hoe dan?
Laden met 1 megawatt, bij BYD kan het
Nou, BYD heeft het door hen zo genoemde Super e-Platform onthuld. Dit platform knalt er met een laadsnelheid van 1.000 kW doorheen. Dat betekent dat je in vijf minuten 400 kilometer bijtankt. Twee kilometer per seconde.
Volgens BYD-baas Wang Chuanfu was het doel simpel: laden net zo snel maken als tanken. Dus vanaf nu kun je bij het laadstation net twee artikelen lezen op Autoblog terwijl je er 400 kilometer bij hebt geladen. BYD noemt dit “Flash Charging”. Wij noemen het gewoon belachelijk snel.
Het geheime wapen? De ‘Flash Charging Battery’, met een ultrasnel ionenkanaal. Klinkt ingewikkeld, maar betekent gewoon dat die batterij stroom slurpt als een student pilsnerbier tijdens happy hour. Daarbij heeft BYD een nieuwe siliciumcarbide voedingschip bedacht met een spanningsbereik tot 1.500 V.
Snelle auto’s zijn leuk, maar als je moet wachten tot 2050 om bij te laden, schiet het niet op. BYD heeft daarom een megawatt flash-laadstation ontwikkeld. Volledig vloeistofgekoeld (voor de nerds onder ons) en in staat om 1.360 kW te leveren.
BYD is van plan om in China meer dan 4.000 van deze stations uit de grond te stampen. En met hun ‘dual-gun charging’ technologie – waarbij je auto met twee stekkers tegelijk kan worden opgeladen – is het feest helemaal compleet. Noem het een slimme boost, wij noemen het de start van de laad-oorlog.
Met deze technologie verklaart BYD de oorlog aan laadangst. En aan de concurrenten. Wie nu nog klaagt dat elektrisch rijden te langzaam is, heeft gewoon geen excuus meer. Opladen wordt sneller, makkelijker en eerlijk gezegd ook een stuk cooler. Dit is niet zomaar een sprongetje vooruit, dit is de Fast & Furious van elektrisch rijden.
Dus ja, terwijl anderen nog denken dat 350 kW snel is, lacht BYD in z’n vuistje. En wij? Wij kijken toe en denken: tijd om die Tesla in te ruilen. Iemand interesse?
De vraag is, durf je dan nog in je auto te blijven zitten tijdens het laden?
Ik had een elektrische haard in mijn vakantiehuisje van 2kW, en dat ding werd gevaarlijk warm.
Dit ding doet 1.000 kW. Dan is meteen je middag- en avondeten warm… voor de komende maand.
Ik ben geen expert, maar… dit moet spectaculaire filmpjes op gaan leveren. Zeker in de beginfase waarin nog niet alles is uitontwikkeld, gaat er wel eens iets mis.
Die beginfase is natuurlijk in laboratoria en als er iets misgaat dam gaat natuurlijk de spanning er meteen af. De hitte komt van de stroomsterkte dus als BYD laadt met een spanning van 1000V of meer dan valt het met de stroom wel mee.
Bij een spanning van 1 kV en laden met 1 MW gaat, loopt er nog steeds 1000A. Dat is veul, heel veul. Dat zal toch echt op z’n minst actief gekoeld moeten worden of je krijgt polsdikke, zware, super-stugge kabels.
Zekers. Dat is bijna drie keer zoveel als mijn auto doet bij 150kW (350A), dus we zijn benieuwd hoe BYD dit gaat oplossen. 2000V?
bij 2000V is het nog steeds 500A,
ter vergelijk, dat is ongeveer wat er door de wat duurdere startkabels kan. De meesten zijn 320A.
Heb je daarmee wel eens 30 seconden achter elkaar gestart? Dan beginnen die dikke kabels te roken.
En in de tussentijd maken de Europese autoproducenten nog met veel enthousiasme v8 en v12 ICE. Dus het marktaandeel van BYD gaat nog wel een stukje groeien de komende jaren.
Daar is nu eenmaal vraag naar. Hybrides verkopen nog steeds beter dan EVs en geen hond die interesse heeft in een elektrische sportwagen, dat merken Maserati enz.
Ja de ontwikkelingen gaan door en hard ook. Wat nu normaal is is over 15 jaar hopeloos verouderd. Echter heeft maar een kleine groep mensen hier echt iets aan en dat zijn de kilometervreters. Voor normaal gebruik kun je 1 á 2 maal per week de auto aan de paal hangen als je thuis of op werk bent.
Hier heeft iedereen wat aan die lange afstanden rijdt en vaker dan één keer per dag gaat snelladen. En iedereen die geen laadpaal tot zijn beschikking heeft. De toekomst kan met deze techniek immers ook in de richting gaan van een EV gebruiken als een benzine, af en toe snelladen en nooit meer aan de langzame laadpaal.
Ik zeg toch ook dat het voor de kilometervreters is. Waarom ga je de batterijen extra belasten als het niet nodig is? Als je als gemiddelde Nederlander 300 á 400 km in de week rijdt is 1 keer laden zat, kun je overdag of in de nacht doen als de auto stil staat en of dat op de eigen oprijlaan of publieke paal is maakt niets uit voor dit.
In de winter ga je dat niet redden met 1x in de week laden aangezien de klimaatinstallatie juist dan veel km’s wegsnoept van je range.
Als je kunt voorkomen dat snelladen de batterijen belast en snelladen in vijf minuten kan dan is altijd snelladen een betere oplossing dan elke parkeerplek van een laadpaal voorzien.
In NL hebben we vast wel genoeg stroom om dit soort laad stations overal te plaatsen.
Ik blijf maar even mooi doorrijden met mijn brandstof auto! Met 2 minuten ben ik weer onderweg met de tank vol.
Succes met je EV!
2 minuten? Ben je er zo eentje die voor een 10tje tankt? Toen ik nog diesel reed merkte ik dat 50 liter tanken inclusief betalen toch minstens 5 minuten duurde. 5 minuten van je leven waarin je stom in zo’n pistool staat te knijpen en je jezelf afvraagt, die benzine is zo duur omdat het van diep opgepompt is, van heel ver moet komen, ingewikkeld geraffineerd is en er bergen belastingen op zit maar waarom zijn de ruitenwissersproeiervloeistof en de cola in de tankshop per liter dan nog veel duurder?
Maar je rijdt veel verder met een volle bak diesel dan die EV!!!
@ericc klopt, maar je staat daar wel voor elke tankbeurt 5 minuten. Met een EV doe je dat snelladen maar een handjevol keren op vakanties. In NL kom je overal wel op en neer op 1 acculading.
Jij hebt duidelijk een vooroordeel…in 2 minuten een volle tank inclusief betalen is goed te doen bij een onbemande pomp.
Plus je kan dan gemiddeld 800km rijden
Een onbemande pomp vrijschakelen duurt al bijna twee minuten.
Kijk, de Chinezen innoveren gewoon verder, terwijl ‘wij’ zaniken over dit & dat en gewoon in het verleden willen blijven.
Ik ga vanaf 1 mei een XPENG G9 Performance rijden.
Die laadt met 320 kW.
Snel zat.
Ff pissen en een bakkie leut en er zitten weer 300km in de accu.
Heb nog getwijfeld om een Nio EL6 te leasen. Daar swap je de accu in 4 minuten. Maar dan moet je in de auto blijven zitten. Dus dan ben je alsnog 10-15 min kwijt aan je sanitaire stop en een bakkie prut.
Daar zit de winst niet.
Uiteindelijk zullen de kosten bepalend zijn voor het succes van het snelladen.
Hoe vind je het zelf nou klinken – ‘ik ga een XPENG rijden’?
@slodder zo dachten ze jaren geleden ook over Hyundai, of Mitsubishi.
Oh zo denk ik nog steeds over die merken hoor… zitten dan ook met name bejaarden in
@slodder Nou ik zou me niet schamen voor een Ioniq 5N, een Pajero of Lancer Evo.
Dito hier. Sterker nog, Die Ionic 5 staat hoog op m’n lijstje als vervanger voor m’n ICE Mazda. Ik moet dan alleen nog wat langer doorsparen voor de aanschaf, dan voor een ICE auto met hetzelfde ruimteaanbod en leeftijd.
Ionic = Ioniq.
‘Edit knopje’ grr…
Beetje het zelfde als – ‘ik ga vanavond koeloejoek eten.’
Zo kan je mensen overtuigen om elektrisch te rijden. Technologie moet een verbetering zijn niet een stap achteruit zo als overstappen naar een ev nu is voor wie veel km doet. Wel benieuwd hoe dit praktisch zal lukken om 4x die kw naar elk “tank”station te brengen.
BYD maait hiermee dus het gras voor de voeten van de solid state accu weg. Die belooft ook dat soort laadsnelheden, maar daar wordt al zeker 20 jaar aan gewerkt.
Enige nadeel is dan weer wel dat het hele zooitje vloeistofgekoeld moet zijn (en dan vast niet met gewoon water) wat ten koste gaat van de energie-efficiëntie en potentieel minder fijn voor het milieu. Alles kan stuk, alles gaat een keer stuk – en dan?
@potver7: Vloeistofkoeling met een pompje kost niet zoveel energie hoor, dus amper te merken in totale efficientie.
En nee geen water haha, je hebt daar niet-geleidende koelvloeistoffen voor.
En hoe lang zou het duren voordat deze laadmogelijkheden voldoende beschikbaar is in Nederland?
De auto kan het misschien wel, maar als de laadstations er niet zijn heb je er nog niets aan.
En wat gaat die tankbeurt kosten? Met zulke pieken? Het tarief ontploft gewoon?
Het zal vast een impopulaire mening zijn onder dit (EV-)artikel, maar ik zal één van de allerlaatste Nederlanders zijn die zo’n elektrisch, Chinees hok gaat rijden. Om dezelfde reden dat ik ook geen rommel van Aliexpress, Shein etc. etc. koop, ook al is het 10x goedkoper dan hier in NL.
Mijn oproep aan mede-petrolheads op dit platform: laten we a.u.b. naar ons autohart blijven luisteren en de Europese automotive industrie blijven steunen i.p.v. klakkeloos overstappen op dit soort door de Chinese overheid gesubsidieerde rommel
Dat emotie het mag blijven winnen van ratio, want voor mij is een auto nu eenmaal niet enkel een vervoersmiddel van A naar B
Fijn voor de EV mensen.
Ik gas lekker door :))
Zeeker x7 kan ook al 450kw laden.
10-80% in 9.15 min.
Beetje geval een mobiele telefoon is niks voor mij. Waarom moet ik altijd bereikbaar zijn.
Ontwikkeling op dit gebied gaat nu snel.
Zeeker x7 kan ook al 450kw laden.
10-80% in 9.15 min.
Beetje geval een mobiele telefoon is niks voor mij. Waarom moet ik altijd bereikbaar zijn.
Ontwikkeling op dit gebied gaat nu snel.
Zeeker x7 kan ook al 450kw laden.
10-80% in 9.15 min.
Beetje geval een mobiele telefoon is niks voor mij. Waarom moet ik altijd bereikbaar zijn.
Ontwikkeling op dit gebied gaat nu snel.
Onmogelijk. Waarom zegt niemand dat het bijna 1 april is?