De onlusten in Oekraïne zorgden eind vorig jaar voor een sterke terugval in de occasionexport naar het land. Met name gebruikte bedrijfsauto’s waren het bokje, want ze kwamen het land niet meer in. De handel lijkt zich nu te hebben hersteld.
Volgens VWE Trendweb is de export van gebruikte bedrijfsauto’s tot 3.500 kg naar Oekraïne – veruit de belangrijkste afzetmarkt voor onze afgetrapte busjes – in het tweede kwartaal van 2014 bijna vervijfvoudigd. De daling komt na een periode van terugval. In augustus 2013 had meer dan de helft van alle geëxporteerde bedrijfsauto’s Oekraïne nog als bestemming, maar een maand later was dit nog slechts 5%, vanwege de extra importheffingen die de toenmalige regering instelde.
De annexatie van de Krim en fruithater Poetin die separatisten bewapend zorgden er in de maanden erna voor dat het herstel uitbleef. Pas in het voorjaar groeide de occasionexport weer sterk, en zitten we weer op het niveau van begin 2013. Hieronder de stats.
Als we kijken naar de populairste wagens die naar Oekraïne verkassen, dan staan de Volkswagen Caddy en de Volkswagen Transporter op 1 en 2. Daarna volgen kleine en middelgrote bestelwagens van diverse Europese merken. De eerste personenauto, de Renault Mégane, komen we pas op de 20e plek tegen.
Model | Aandeel 2014 H1 | Aandeel 2013 H1 |
---|---|---|
Volkswagen Caddy | 10,5% | 12,5% |
Volkswagen Transporter | 10,3% | 12,5% |
Opel Vivaro | 9,3% | 9,0% |
Renault Trafic | 8,8% | 7,1% |
Mercedes Vito | 6,6% | 8,4% |
Renault Kangoo Express | 5,0% | 5,1% |
Peugeot Partner | 4,4% | 2,7% |
Mercedes Sprinter | 4,1% | 3,1% |
Fiat Doblò Cargo | 3,9% | 4,2% |
Peugeot Expert | 2,5% | 2,6% |
Foto: Autojunk
SNDR zegt
De export van bedrijfsbusjes is ingezakt door een tijdelijke verandering van de import-tarieven. Die regel is sinds een paar maand teruggedraaid, en de export komt weer op gang. Meen dat ik toen eens hoorde dat de auto’s als bedrijfswagen worden geëxporteerd, om vervolgens omgebouwd te worden naar een personenbusje…
Design_Driven zegt
Het aandeel Sprinters valt me wat tegen, die worden namelijk massaal omgebouwd tot zogenaamde marshutka’s. Een slim netwerk van tot kleine busjes in voornamelijk de steden. Heel handig en spot goedkoop. Ze rijden een bepaalde route en je kunt opstappen en afstappen waar je wilt. De routes overlappen elkaar dus het is erg makkelijk over te stappen.
Je stapt in, gaat zitten en geef je geld voor een ticket aan de persoon voor je die het weer doorgeeft. De chauffeur geeft je wisselgeld op de zelfde manier terug.
Vaak kom je ze nog tegen met Nederlandse of Duitse bestickering nog zichtbaar (omdat de stickers er nog op zitten of omdat de lak onder de weggehaalde stickers minder verweerd is dan de rest)
Het doel van het import tax was trouwens om de Russen blij te maken met de stimulering van de import van GAZelle busjes.
Daar is nu dus een einde aangekomen en de regels zijn weer terug gedraaid.
spidermann zegt
Blij dat we van die meuk afkomen.
Design_Driven zegt
Of topic:
“foto: Autojunk”?
Is alles wat we op autojunk plaatsen nu van jullie? Is dat waarom bassmaster geen credit krijgt?
Sracerr zegt
Ze kunnen beter flink wat tanks en vliegtuigen gaan importeren. Wij hadden toch nog Leopards en F-16’s in de aanbieding? Ik denk dat ze die nog hard nodig gaan hebben. wat ik heel erg vind het lijkt mij een heel mooi land Oekraïne zou er graag nog eens naar toe gaan.
mashell zegt
@Sracerr: wat is er zo mooi aan? Politek zo instabiel als maar kan en de helft is nuclear besmet. Van mij mogen de Russen het wel terug hebben.
oldskool zegt
-edit: Is aangepast!-
oldskool zegt
Thanx!
toyotafortuner zegt
Vind deze A-Team busje replica foto veel leuker dan de T1 die eerst prijkte als kopfoto
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: -edit: thanks, is aangepast!-