Vanaf 1 januari 2025 moet je op bedrijfswagens BPM gaan afdragen. Dat worden voor 2024 enorme verkoopcijfers.
Op 1 januari 2025 gaat er flink veel veranderen aan de bedrijfswagens en de BPM die daar over gerekend wordt. Nu is het namelijk zo dat er op een nieuw busje wel BPM zit, maar als je de bedrijfswagen zakelijk inzet, hoef je die niet af te tikken. Dat wordt dus vanaf volgend jaar anders.
Autorola directeur Frank Tanke rekent het allemaal even voor in de BNR Nationale Autoshow. Concreet maakt het dus volgend jaar niet meer uit hoe je de bedrijfswagen inzet, privé of zakelijk, je moet de BPM altijd afdragen.
Daarnaast wordt de BPM op de bedrijfswagens niet meer zoals nu in vijf jaar afgebouwd, maar in 25 jaar. Dat betekent dat de overheid de achterdeur ook sluit voor de import van jonge occasions uit het buitenland. Waar nu een bestelbus van twee of drie jaar oud nog interessant is, omdat het grootste deel van de BPM er al af is, is dat dus ook verleden tijd.
BPM bedrijfswagens uniek in Europa
Tanke meldt ook dat Nederland zo ongeveer het enige land in Europa is met zo’n fijne aanschafbelasting. Bij BPM staat de P overigens voor personenwagens en M voor motoren. Waar is dan het busje in deze afkorting?
Het bedrijf Autorola heeft onderzoek gedaan naar het effect van deze maatregel op de bedrijfswagenmarkt heeft. Gemiddeld zal er per voertuig een BPM bedrag van 12.000 euro afgedragen moeten worden. Kijken we dan naar de vanafprijs excl. btw en BPM van bijvoorbeeld een nieuwe Mercedes-Benz Sprinter, dan is dat zo vijftig procent erbij. Niet fijn als je als ondernemer je vloot moet vervangen.
Verkoop 2024 skyhigh
De verkoop van de bedrijfswagens in 2024 wordt dus skyhigh. Iedereen wil nu nog een busje aanschaffen onder de oude regels. Nu kun je ook nog een diesel kopen, straks met alle emissievrije zones is ook dat verleden tijd.
De importeurs van bedrijfswagens zijn zelfs soms al voor het hele jaar uitverkocht. Zo is het bij Volkswagen niet meer mogelijk om nog een Transporter te bestellen. Hij wordt dit jaar nog volop uitgeleverd, maar bedenk je nu om er nog één voor dit jaar op kenteken te zetten kun je dus beter nu nog even in het buitenland gaan kijken.
Bij Volkswagen kun je nog wel volop de Caddy, de Crafter en de ID.Buzz bestellen. Die zijn nog volop leverbaar in 2024.
Bij Stellantis waar ze busjes met Citroën, Peugeot, Fiat en Opel logo’s op de neus verkopen hebben ze extra capaciteit besteld bij de fabriek zodat ze ook de komende maanden nog nieuwe bestellingen voor dit jaar aan kunnen nemen.
Dezelfde vraag staat momenteel ook uit bij Toyota, Mercedes-Benz en Ford. We zullen de voorraad updates hier toevoegen zodra we de reacties binnen hebben.
Handelaren
Met een beperkte voorraad qua nieuwe bestellers worden het gouden tijden voor handelaren. Die kunnen zeker in de tweede helft van het jaar goede zaken gaan doen.
Daarnaast zal de occasionprijs ook gaan stijgen, want de bestelauto’s op Nederlands kenteken worden gewoon meer waard, want nieuw wordt flink duurder. Autorola verwacht een prijsstijging van 12,5 procent voor gebruikte bedrijfswagens.
Emissievrije zones
Nog even los wat aandacht voor de emissievrije zones en de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Een elektrische bedrijfswagen is een stuk duurder dan wat nu een dieselbus kost. Vanaf 2025 kun je Amsterdam alleen nog maar in met een emissievrije bus.
De aannemers en pakketbezorgers die daar willen blijven werken moeten dus een nieuwe dure bus kopen. En dat betekent ook voor de consument een hogere prijs. Daarnaast zijn er van die hele grote elektrische bussen die meer dan 3.500 kilogram wegen en waar je dan ook niet meer met een gewoon B rijbewijs in mag rijden.
Kortom het worden dure tijden vanaf 2025 en wij verwachten, samen met Autorola, een recordjaar qua bedrijfswagen verkoop voor 2024. En een flinke dip in 2025 uiteraard. Na 1 januari 2025 wordt het de dieselbus helemaal afrijden en de klussen in reservaat Amsterdam aan iemand anders met een elektrische bus overlaten.
Dutchdriftking zegt
En waar zal de aannemer de rekening van zijn dure nieuwe bus neerleggen?
alcantara zegt
Bij het oud papier
Crosscabouter zegt
Zo wordt alles doorberekend toch? Levert de schatkist ook nog extra BTW op, omdat al die particulieren een hoger bedrag op hun factuur zien waar dus hogere BTW bedragen op te zien zijn…
Het is simpelweg een verkapte manier om de overheidsfinanciën weer in het gareel te krijgen nu de 2% norm voor defensie ook gehaald moet worden.
Onze welvaartsstaat is mede te danken door defensie niet te sponseren en te vertrouwen op de U Naaitme Steeds. Nu gaan we daar de vruchten van plukken en komen we op een levensstandaard die lager ligt dan de afgelopen jaren. De tering naar de nering zetten noemen we dat.
OT. Ik ken al een aantal ondernemers die een nieuwe gekocht hebben en dit jaar nog geleverd wordt. Ik begrijp het wel als mede ondernemer…..
mashell zegt
De laatste keer dat we de VS nodig hadden duurde het vijf jaar voordat ze kwamen. In de jaren daarna heeft de VS meer oorlogen begonnen dan dat ze gestopt heeft. Als je ziet dat de het Amerikaanse leger ook hun primaire werkeloosheidsproject is ligt er een schone taak voor de nieuwe Navo baas Mark Rutte om die norm naar 1% of een 0,5% terug te brengen. Minder wapens + minder militairen = minder oorlog.
vondick zegt
Succes met opleggen aan China en Rusland.
papa zegt
Als de VS er niet was geweest spraken we nu Duits (of zelfs Russisch)
William zegt
Nog erger: als ik het goed heb begrepen zijn vanaf 01-01-2025 ook full size pickups niet meer te kopen op grijs kenteken? Daar komt dan wel heel wat meer dan 12.000 euro aan BPM bij….
mrbowser zegt
Klopt. Voor een Hilux ben je zo 100k kwijt. Schandalig.
shellplc zegt
Ben benieuwd hoe de Politie en Rijkswaterstaat dat gaan doen dan.
Denk dat de handel in terreinwagens op grijs kenteken ook wel wat minder gaat worden dan.
Flutterbear zegt
Politie en Rijkswaterstaat zie belasting niet als een kostenpost.
lodewijk zegt
Wat een volslagen krankzinnige overheid hebben we toch.
Richmond zegt
Volgens het artikel zijn we een van de weinige landen die het niet doen, dus dan is het eerder krankzinnig dat het niet eerder werd gedaan. Maar Nederland zal wel meer belasting heffen dan andere landen
M3 comp. zegt
De oplossing is eigenlijk zooooo simpel. Gewoon iedereen in de emissievrije zones niet meer helpen. Dus geen klussen meer aannemen, geen spoed problemen meer oplossen en ga zo maar door. Leg die verantwoording maar neer bij de gemeenten. Geen diesel in de stad, geen werk verrichten. Kijken hoe lang deze gemeente dat volhouden. En oh ja, velen zullen nu zeggen “en m’n inkomen dan?” Nou voorlopig buiten de gemeente gaan werken. Als de ondernemer toch in het naratief meegaat (zero emissie) helpt deze zichzelf en andere in financiële moeilijkheden want alles, maar dan ook alles zal gigantisch duurder worden. Eenheid maakt macht, maar dan moet je hem wel pakken. Juist nu is de tijd om dit soort onzin te blokkeren en niet alles aan de boeren over te laten. Alles wordt ons op deze manier ontnomen en de rijken maar lachen🤷♂️
mashell zegt
Ik vind het woord “naratief” niet passen in je betoog, niet alleen omdat het fout gespeld is, niet alleen omdat het niet om een verhaal gaat maar vooral omdat het volk dat vindt dat hen van alles wordt aangedaan zulke taal helemaal niet gebruikt. Dat zelfde volk heeft ook helemaal niet door de mensen in Amsterdam helemaal zelf mogen beslissen of ze wel of geen stinkende brandstof busjes toelaten en dat ondernemers dat helemaal zelf mogen beslissen of ze zich daarop aanpassen of dat ze de klandizie in Amsterdam niet meer willen bedienen. En dat jouw en mijn mening daarover compleet irrelevant is en dat je oproep om op de barricaden te gaan voor het behoud van stinkende bestelbusjes ronduit belachelijk is.
vondick zegt
Jullie zijn nu wel in gesprek. Nu zaak om gesprek te blijven. Want hoe ver jullie ook uit elkaar lijken te staan, sta je eigenlijk helemaal niet ver uit elkaar.
rulefollower zegt
Het woord “narratief” bestaat volgens Van Dale niet eens.
https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/narratief
Het is zo’n Amerikaans napapegaai-woord.
slowland zegt
Dus nadat vrijwel alle vrachtwagens op de Nederlandse wegen een wit kenteken hebben gekregen, zullen de busjes in 2025 snel volgen….
Ik denk dat het met name voor al die bezorgdiensten erg lucratief is….
rulefollower zegt
Iedereen in een Oekraïens busje of pick-up.
Die houden zich ook niet aan de regel dat wanneer je in NL woont, je ook NL belasting over je buitenlandse auto moet betalen.
Nathan zegt
Je kan milieuzones in met een euro 5 diesel tot 2027, want overgangsregeling. Tot 2028 met een euro 6.
HGB2022 zegt
Tja die doorberekening naar de klant kan natuurlijk ook nog het effect opleveren dat men minder beroep zal doen op de ondernemers. Wellicht gaat men eerder zal aan de slag met klussen in en om de woning. Uiteraard zal het een afweging gaan worden hoeveel ga ik straks betalen en kan ik het misschien toch wel zelf.
ericc zegt
Jullie worden nog harder uitgeknepen dan in België 🇧🇪!
kareljansen zegt
Heel vervelend, zeker voor mij als ondernemer. Aan de andere kant is het eigenlijk ook wel heel bijzonder waarom er geen bpm op bestelwagens zou moeten zitten. Over het algemeen niet de meest zuinige voertuigen en wat is objectief gezien het verschil tussen een transporter dubbele cabine en een personen uitvoering? Uiteraard zou wat mij betreft de hele bpm afgeschaft mogen worden en heb ook begrepen dat dit Europees best complex ligt dat we deze überhaupt hebben.
Flutterbear zegt
Dezelfde reden als waarom diesel minder belast is dan benzine. Concurrentiepositie.
mvdbosch zegt
Wat vreemd. Krijgen ev’s wegenbelasting dan is het groot gelijk want waarom zouden ze minder betalen als normale autos. Krijgen busjes bpm dan word de ondernemer genaaid.
Hawkeye72 zegt
Knettergek. En het wordt allemaal geslikt en gepikt.
nicolasr zegt
Busjesverhuurbedrijf starten net over de grens in Duitsland. Ben je spekkoper.
Specht zegt
Boeiend, dan laat ik wel een Poolse aannemer komen ofzo.
Al die onzinmaatregelen om meer belasting binnen te halen ten koste van in dit geval ondernemers die dit weer aangrijpen om de prijzen te verhogen daar ben ik wel klaar mee. Sowieso is alles belachelijk duur aan het worden. Paar offertes laten doen. Dakkapelletje op zolder afwerken en stuccen voor 10.000 euro…
Entresolvloertje timmeren van 6m bij 3m in een opslagruimte, 10.000 euro…
Traprenovatie, prijzen van 6000-7000 euro voor wat pvc of laminaatplankjes op maat.
Lekker allemaal opflikkeren met je nieuwe linksplakkende kutbusjes.
wimof zegt
Tijd om een klusopleiding te gaan volgen, geen verwijt enkel een noodzakelijke vaststelling
audirs3 zegt
Over een EV busje betaal je, ook in de toekomst, geen BPM! Gewoon lekker elektrisch gaan rijden dus.
yipikaye zegt
Mooi kunnen we weer 1 miljard extra naar de Oekraïne sturen.
MarcoM zegt
Lang leve 1 Europa. Wederom worden we in Nederland flink uitgemolken.
rikus zegt
Echt te gek voor woorden hoe de staat de automobilist volledig uitknijpt. Niemand die er ook maar iets aan doet.
wimof zegt
Mijn VW T4 heeft vandaag 545.040 lm op de teller, een pak blutsen omdat iedereen zich geroepen om er tegenaan te rijden, geen probleem voor mij, ik rij door.
eron zegt
Wat een draak van een regeling, is ondernemers pesten. Die BPM is toch al omstreden de voorganger van deze auto haat belasting, was door de Europese uni al eens als illegaal bestempeld, toen hebben in Denhaag de BPM opgetuigd met een truk. Met als gevolg dat we in Nederland het oudste wagenpark van west Europa hebben, en dus ook het meest vervuilde. Stop toch met deze onzin schaf die BPM af.