De verkoop van bedrijfswagens zit in de lift. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn er al kneiterveel verkocht.
Overal houden we cijfers van bij. Dat doen we in Nederland, maar uiteraard ook in Europa. Zo houdt de Europese autobrancheorganisatie ACEA bijvoorbeeld alle verkoopcijfers bij van nieuwe auto’s in heel Europa.
Bedrijfswagens meer verkocht
Deze club publiceert vandaag de verkoopcijfers van bedrijfswagens over de eerste negen maanden van 2023. En wat blijkt? Er worden veel meer busjes verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode.
De ACEA heeft het dan over bedrijfswagens tot 3.500 kilogram, dus niet alle elektrische bedrijfswagens worden hierin meegenomen. Die zijn nog wel eens zwaarder inclusief laadvermogen en vallen daarmee in de categorie trucks.
Een vijfde meer
De verkoop van bestelbusjes is in Nederland flink aangetrokken in de eerste negen maanden van het jaar. Volgens de ACEA zijn er tot oktober bijna 54.000 stuks verkocht in ons land. Dat is dan weer een vijfde meer dan in dezelfde maanden in 2022.
Nou blijven de meeste ondernemers gewoon stug stinkende dieselbusjes kopen, maar de volledig elektrische bedrijfswagen is wel in opkomst. Meer dan 44 duizend bedrijfswagens die zijn verkocht waren diesels en dik 7.400 exemplaren volledig elektrisch (17 procent). Dat is dan weer meer dan een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.
De rekenmeesters onder jullie zien dan natuurlijk dat er dan nog wat bedrijfswagens overblijven. De ACEA maakt dan nog onderscheid tussen benzine aangedreven (2 procent van het totaal in ons land) en hybride varianten (0,9 procent in ons land).
Europabreed
Niet alleen in Nederland zijn er veel meer busjes verkocht. In heel de Europese Unie zijn in de eerste drie kwartalen 14 procent meer bestellers verkocht. Dat zijn ongeveer 1 miljoen exemplaren. Slechts zeven procent daarvan is volledig elektrisch, dus dat doen we in Nederland heel netjes met het dubbele percentage.
TheMaster zegt
Zijn hier nog meer (ondernemers?) met busjes die hun mening willen geven? Volgens mij gaan we per 01-01-2025 BPM betalen over de bedrijfsbusjes. Dan worden busjes een +/- 10k duurder. Dus er gaat in 2024 een enorme run ontstaan voor busjes. Ik heb voor een Ford Transit gekeken, maar daar zit (nu al) 50 weken levertijd op. Maar ik wil eigenlijk de Ford Transit PHEV (vanwege de ProPower optie), maar die is nog steeds niet leverbaar… Mocht er iemand ander advies hebben, hoor ik het graag!
(Overigens zou ik graag volledig elektrisch gaan, maar we rijden soms 750km per dag met trailer (incl lading) van 2500kg. Dat gaat m helaas niet worden).
arta zegt
Veel ondernemers zitten in dezelfde problemen.
Ik vrees dat voor velen een jonge occasion uit het buitenland halen de enige optie word.
Wij willen wel elektrisch, maar de transit custom zou dit jaar elektrisch leverbaar zijn met 380km bereik, maar die is ook nog niet beschikbaar.
De fabrikanten moeten even opschieten met fatsoenlijke actieradius
stewie zegt
Voor mij ook inderdaad een jong gebruikte Vito diesel. Veel zzp-ers die van auto’s houden willen vast ook nu nog hun slag slaan door een mooie SUV op grijs kenteken te zetten.
HZW zegt
Als je voor 1 januari 2025 een dieselbus op kenteken hebt die jonger is dan 5 jaar dan, mag je er tot 31 December 2029 de stad nog mee in.
Dit is de enige omzeiling om niet met een EV bus te moeten gaan rijden om de stad nog in te komen.
I.v.m. lange levertijden, is iedereen al begonnen hun wagenpark te vernieuwen.
Het duurt nog zeker 3 tot 4 jaar voor dat de eerste echt bruikbare EV bedrijfsbussen komen, met een fatsoenlijke range van minimaal 400-500 km.
Dimitriej zegt
Een euro 6 N1 (busje) dat voor 1-1-2025 op kenteken is gezet mag tot 1-1-2028 de zone in.
Niet 12-2029.
Omzeiling van lange levertijden hoeft niet; er is een ontheffingsgrond voor lange levertijd. Als jij in december 2024 een EV bestelbus koopt kun je obv de getekende order een ontheffing krijgen voor je huidige bestelbus gedurende de levertijd van je nieuwe EV bestelbus.
ArnoldH zegt
Mijn bedrijfsbus werd net voor de bouwvak in elkaar gereden, maar was nog wel te herstellen. Echt koos mijn werkgever ervoor de bus in te ruilen op een nieuwe bus ivm de bmp die ze moeten gaan betalen. Ik ben nu van een Mercedes Sprinter V6 turbo L2 H2 naar een MAN TGE 4 cil turbo L2 H2 gegaan. Maar dat moest een voorraad model zijn want de levertijden zijn gigantisch hoorde ik
knetje zegt
Verkocht of afgeleverd/op kenteken geregistreerd?
Joris24 zegt
Hadden jullie dit niet pas ook al geschreven? Magoed, net zoals ik daar al zei, ik lach me dood als Nederlandse ondernemers nu allemaal busjes uit het Oostblok halen omdat die wel nog op tijd op kenteken gezet zijn.