En daarom wordt ‘ie van de weg gehaald.
In de provincie Friesland was tot voort kort een autonome pendeldienst actief. De gemeente Ooststellingwerf had twee zelfrijdende busjes in gebruik die passagiers gratis vervoerde. Het ging hier om een traject van 2,5 kilometer.
De autonome busjes bleken echter niet zo geschikt. De route begaf zich op een fietspad, maar het elektrische busje, dat tot zes passagiers kan vervoeren, moest schijt hebben aan de omgeving. Eigenlijk geven we het arme autonome busje ten onrechte de schuld. Het fietspad is dusdanig smal dat fietsers MOETEN uitwijken in de berm. Doen ze dit niet dan is een potentiële mogelijke eventuele denkbare vervelende botsing al gauw gemaakt natuurlijk.
De busjes zijn overigens onderdeel van een proef. Naast zes passagiers is er een steward aanwezig die de boel in de gaten houdt. Een echte botsing moet dus in theorie kunnen worden voorkomen. Aangezien omstanders telkens moeten uitwijken voor de elektrische vierwieler heeft de gemeente tot nader order besloten het ding van de weg te halen. De proef was pas een week onderweg. Er wordt nu gekeken naar een oplossing en naar verwachting keren de zelfrijdende busjes weer spoedig terug op de wegen. (via Omrop Fryslân)
*Disclaimer: worstcasescenario, wet van Murphy, yada yada
mrrallycross zegt
Ik zij het al toen die dingen voor het eerst in het journaal kwamen. Kan nooit goed gaan op die fietspaden.
goodolddays zegt
@mrrallycross: het is waanzin, moet ik is met een auto doen. Maar nee omdat het autonoom is kan het opeens wel…
autodrop zegt
@mrrallycross: *zei.
hammerman zegt
@autodrop: je bent *eens vergeten bij goodolddays.
lincoln zegt
Kan dat grafding niet gewoon op de superbusbaan van Wubbo Ockels ..
moveyourmind zegt
Je verwacht het niet…
In ieder geval zijn deze busjes net als de Fyra een waardevolle aanwinst voor het rariteitenkabinet van het Nederlandse Openbaar Vervoer.
janmetdelangeachternaam zegt
wat voor toegevoegde waarde heeft zo’n ding dan als er ook nog een steward aanwezig moet zijn. dan kan je net zo goed een buschauffeur laten rijden voor zon beetje hetzelfde salaris, maar wel meer kan vervoeren dan een grote auto
Edge zegt
@janmetdelangeachternaam: Nja, het is een proef dus dat er iemand aanwezig moet zijn die het ding in geval van nood kan ingrijpen is wel logisch. Stel je de schadeclaim eens voor als men met die busjes gaat testen en er iemand wordt doodgereden.
fanboy zegt
@janmetdelangeachternaam: Het staat er toch bij? Het is een proef, het is voor de veiligheid.
Je krijgt ook nooit zo’n proef er doorheen als er niet iemand bij zit.
theiz zegt
@fanboy: ik ken een voorbeeld uit capelle waar ze dit een jaar of 15 geleden wel gewoon zo deden.
Gulli zegt
@theiz: maar die route is dan ook gereserveerd voor het busje.
Gulli zegt
@janmetdelangeachternaam: die man moet de noodknop bedienen. Die zit daar echt niet voor Jan met de korte achternaam
janmetdelangeachternaam zegt
@fanboy @ edge@gulli: ja dat snap ik ook wel, ik ben niet achterlijk. Ik vind t alleen niet wat toevoegen. Zoals ik eerder zei, je kan er beter een buschauffeur laten rijden die wel meer kan vervoeren dan de gemiddelde mpv. Het lijkt mij ook zeer sterk dat uit deze “proef” ook daadwerkelijk zeer bruikbare informatie komt, aangezien het op en neer rijden van een vaste route nou niet bepaald baanbrekend is voor de maatstaven van nu.
peug206 zegt
@janmetdelangeachternaam: er rijden geen meer mensen op dit traject. Dit is een gedeelte des lands waar iedereen de longen uit zn lijf trapt op de fiets, omdat dat sneller is als een uur wachten op je overstap.
desjonnies zegt
LEG HET ME UIT.
Zelfrijdend zonder chauffeur maar MET een steward om de boel in de gaten te houden ?
Wat is het verschil met deze :
http://buergerbus-meldorf.de/wp-content/uploads/2015/04/ernst_testet_bus.jpg
Drie miljoen subsidie ?
“Dit is de toekomst ‘, m.a.w. een onbemand voertuig dat max zes personen kan vervoeren, dat over een fietspad rijdt en vervolgens iedere fietser probeert deaud te rijden ?
Als je fietsers haat, is dit een efficiëntere oplossing, ook ’s winters inzetbaar :
http://photo.via-mobilis.com/103/1/1168904-photo-engin_de_voirie.jpg
fanboy zegt
@desjonnies: Zoals hierboven al gezegd: Lezen. Het is een proef. Er moet nog iemand bij om op de rem te kunnen drukken, anders mogen ze zo’n proef nooit uitvoeren.
En als zo’n busje dan persee op het fietspad moet rijden om allemaal fietsers van de weg af te rijden, lijkt me dat ook wel handig uit voorzorg.
lincoln zegt
@fanboy:
Een proef van hoeveel corruptie er mogelijk is zonder enige weerstand ..
Goed gelukt dus ..
pomoek zegt
@lincoln: Je vergist je met aanbestedingen in de weg en waterbouw.
hammerman zegt
@fanboy: je hebt natuurlijk gelijk, maar vlak ook het gedrag van een gemiddelde fietser niet uit…
Edge zegt
Hoe verzin je het. Drie miljoen euro subsidie stukslaan op zelfrijdende busjes (die ook nog maar voor 5 personen geschikt zijn als er een steward bij moet), maar niet even checken of het beoogde traject wel geschikt is voor die busjes. Het klinkt als een slechte belgenmop, maar het kan gewoon hier in Nederland.
lincoln zegt
@edge:
Ze konden er ook 4 nagelnieuwe Rolls Royces met chauffeur voor kopen ..
't Peugje zegt
@lincoln: Dan had ik nog instemmend geknikt ook naar het nieuwsbericht.
granlusso zegt
@Edge: Lezen maat. Het is een proef, daarom is er een steward mee.
MARS zegt
@Edge: 7 totaal dus!
“Naast zes passagiers is er een steward aanwezig die de boel in de gaten houdt”
lekbak zegt
De techniek is hier gewoon nog niet klaar voor. Zelfs Google krijgt het niet foutloos voor elkaar en die is er al vele jaren mee bezig.
ErikkNL zegt
Wat een koekenbakkers. Er is dus niemand die even de breedte van het fietspad vergelijkt met het busje?
wpgt zegt
@erikknl: Precies mijn idee.
ThomasBol zegt
Daarbij begrijp ik de volledige robotisering niet. Uiteindelijk gaat alles automatisch en verdwijnen er honderduizenden banen. Huilie huilie
berlinetta zegt
@thomasbol: Ik heb wel eens gelezen dat de automatisering niet leidt tot een verlies aan banen. Er komen juist een hoop nieuwe banen bij (denk aan onderhoud van al die robots), maar daarvoor is wel een hoop omscholing nodig. Anyway, de tijd zal het leren. Gelukkig heb ik een vak geleerd wat een robot niet kan doen.
escort77 zegt
@berlinetta: erg benieuwd welk vak dan. Dan doe ik daarna een voorspelling over automatisering van jouw vakgebied.
rrvliet zegt
@escort77: maatschappelijk werk
berlinetta zegt
@escort77: ik ben bedrijfsjurist. Dat zie ik geen robot doen, althans niet zolang ik leef.
ThomasBol zegt
@berlinetta: https://fd.nl/economie-politiek/1167212/bijna-300-000-studenten-opgeleid-voor-werk-dat-verdwijnt
lambo4all zegt
@thomasbol: ja.. Want sinds de industriële revolutie is de gehele arbeidersklasse werkloos geworden..
ThomasBol zegt
@lambo4all: klopt! Nu is dat appels en peren. De industriële revoluties waren er ook om het arbeid te vergemakkelijken. Hierbij wordt de bestuurder simpelweg vervangen door niks.
Rick-dos zegt
Zal wel aan mij liggen maar hoe in godsnaam is er een besluit tot stand gekomen waarbij men dacht: Weet je. Een niet al te brede fietspad is de ideale plek om een autonome bus te testen. Laten we de fietsers er ook gewoon gebruik van maken en zo.
Dan wil je gewoon dat de test faalt.
lincoln zegt
@rick-dos:
Wethouder Hans Welle samen met de verkoper van Ligier bij yabyum ..
Polaroid ..
Erik zegt
Hier reed nooit een fietser, vandaar dit traject, maar nu dat busje er rijdt wil iederen dat natuurlijk van dichtbij bekijken, natuurlijk met zijn elektrische fiets :-).
dedokter zegt
It ken net
Gulli zegt
Nou, dat plan kan dus ook in de jiskefet (of is het hét jiskefet?)
Is het misschien een idee om in het vervolg voordat zo’n plan wordt aangepakt eerst even 10 willekeurige mensen van straat te plukken en te vragen wat ze ervan vinden? Als er dan meer dan twee vragen of je misschien op je achterhoofd bent gevallen moet je de plannen wellicht herzien. Ieder weldenkend mens dat niet bij het project betrokken is zet hier toch vraagtekens bij?
Dit is echt typisch Nederlands “innoveren om het innoveren”. Als een blind paard achter de menigte aan lopen ‘want wij moeten in deze gemeente ook autonoom’. Zal wel weer een adviesbureau twee ton voor hebben opgestreken.
Het hele idee van autonoom rijden is toch dat dat apparaat zijn eigen boontjes kan doppen? Als hij al niet eens een fietser kan herkennen is het wellicht nog geen tijd om hem het fietspad op te sturen he?
lincoln zegt
@gulli:
Busje zelf kost 450.000 euro ..
De rest idd “onderzoeks” kosten ..
Niet gratis .. Wel voor nix ..
Mika_Hakkinen zegt
Hoeveel miljoen weer over de balk?
LaLancia zegt
Hoe lomp. Dat fietsers moesten uitwijken was al te zien in het item van het journaal. Zij komen er nu pas na een week achter?
oxymoron zegt
Doet me denken aan de nieuwe metro in Lille, nu al weer vele jaren geleden. De redenering was dat die op een eigen baan reed en dus best zelf op signalen kon letten. Geen bestuurder scheelde enorm in personeelskosten en stakingen. Zo gezegd zo gedaan, en de metro reed naar behoren. Tot de passagiers ontdekten dat er niemand op de bok zat. Sindsdien zit er een semi-werkloze voorin, in uniform. Die mag vooral nergens aankomen.
sracert zegt
Hop, daar gaat weer een pot subsidie(belasting) geld naar de put!
w0o0dy zegt
Oplossing? Koop een tesla Model S, zet de autonomous drive aan en knoop dat bus-ding erachter. Project gered en zonder uitstoot.