Yo, F1-luitjes, anders maken jullie effe een keuze en blijf je daarbij.
Vorige maand meldden we al dat de Formule 1-organisatie het spektakel wil terugbrengen. Snellere auto’s, meer herrie, meer toeren, lachgasinjectie en niet te vergeten: de terugkeer van de tankstops. Jawel, vanaf 2017 zouden coureurs weer de pits in mogen voor een verse lading peut, wat sinds 2010 verboden is.
Spektakelverhogend wat ons betreft, want: er kan van alles misgaan (zie foto), het laat veel meer ruimte voor afwijkende strategieën en de snelheid gaat vanzelf omhoog, omdat coureurs niet per definitie met een volle tank aan de start verschijnen.
Jammer maar helaas voor de fan die niet kon wachten op al dit moois, want de F1 Stategy Group heeft besloten om het bijtanken van de auto’s toch niet toe te staan. Redenen: het is niet spannend genoeg en bovenal is het te duur. In tegenstelling tot de vorige keer zou vreemd genoeg geen enkele teambaas vóór het plan hebben gestemd.
Veiligheid zou ook een reden zijn voor diverse teams om de plannen van Sepp Ecclestone. Kunnen we ons aan de ene kant iets bij voorstellen, aan de andere kant is dat gewoon een kwestie van je pitcrew flink laten oefenen. Spanning en gevaar horen nu eenmaal bij de Formule 1.
Voor wie het vuurbalincident met Jos Verstappen in 1994 naar boven wil halen als tegenargument: het is vrij algemeen bekend dat Benetton dat jaar vals speelde en veel meer benzine door de slang jaste dan maximaal toegestaan. En wat Christijan Albers betreft: die reed gewoon een beetje te vroeg weg.
philipf zegt
Sjongejonge! Maak eens een keuze dan!
lincoln zegt
Ik wou dat ik iets van kon vinden .. Belachelijk of idioot of debiel of absurd .. Maar het doet me gewoon nix ..
super zegt
@lincoln:
Je kunt vast wel een verband vinden met subsidie, leaserijders, of ambtenaren oid, lukt je anders ook altijd
lincoln zegt
@super: bedankt dat je denkt dat ik zo fantastisch ben .. Maar verder dan een verzekeringstechnisch verhaal gaat het niet worden ..
ruzzz zegt
Het maakt mij vrij weinig uit, zo enorm spannend was dat tanken nu ook weer niet. Laat ze hun tijd en energie liever steken in het bedenken in andere plannen om de Formule 1 aantrekkelijk te houden. Dikwijls zitten we ruim anderhalf uur naar een optocht te kijken.
FB_100002168127182 zegt
@ruzzz: weet ik niet. Vroeger duurden de pitstops veel langer en konden teams daar tijdswinst mee behalen. Dat vond ik wel spannend.
Ovvs
mashell zegt
@dylan_taylor: Vroeger konden ze de bandenwissel in kwikfit tempo doen, geen kunst aan en bepaald niet spannend. Na een pitstop belande de race leader ook standaard in het middenveld en was het wachten op de pitstops van de rest van de aanvoerders. Voor het race verloop niet echt goed.
jrk68 zegt
@ruzzz:
Ik geef even een tipje.
Laten we stoppen met straffen zetten op mislukte inhaalpogingen en een bonuspunt geven aan degene die de meeste auto’s ingehaald heeft.
Degene die aan het einde van het seizoen de minste bonuspunten heeft degradeert uit de F1.
Dat zal de sissies leren.
gtwillem zegt
@jrk68: ik vind het idee van degraderen uit de F1 eigenlijk briljant.
Vooral voor de rijders is het wel een motivatie om er net even een tandje harder voor te gaan. Zeker van de achterhoedeteams. Maar ja, ik voorzie nu al dat ze voornamelijk elkaar de hele tijd dan gaan inhalen, om zo degradatie te voorkomen.
norge zegt
Pappa Verstappen was vurig tegen het tanken.
alfa156 zegt
Jos Verstappen wordt de laatste tijd wel erg vaak opgeharkt.
Dutchdriftking zegt
@alfa156: Klopt, zal wel iets met Max te maken hebben…..
kristof_somers zegt
@alfa156: briljante pun waarvoor hulde! :D
trustmeiamanengineer zegt
Goedzo, want dat tanken slaat nergens op natuurlijk. Ze kunnen ook af en toe ff een plas benzine in de pits in de hens steken als ze perse vuurballen willen hebben.
Dutchdriftking zegt
Maakt toch niet heel veel uit voor de kijkers??
mrrallycross zegt
Om meer spektakel te krijgen moet je gewoon minder downforce en meer vermogen instellen. Weer lekker driftend de bocht uitkomen zoals vroeger met die turboblokken!
pomoek zegt
Briljante foto van het absolute career killing moment van Christian Alberts.