Dat de door de autofabrikant opgegeven verbruikscijfers in veel gevallen het verbruik in de praktijk nauwelijks benaderderen, dat is geen schokkend nieuw bericht. Het bericht dat zuinige auto’s in de praktijk bijna de helft meer verbruiken dan opgegeven, dat leek mij wel weer reden voor een vernieuwd berichtje. Het blijkt namelijk zo te zijn dat hoe lager de CO2-uitstoot van een auto is, hoe groter het verschil is tussen het opgegeven verbruik en het werkelijke verbruik.
In de praktijk ligt het verbruik van dieselauto’s gemiddeld zo’n 18% hoger dan de fabrieksnorm. Benzineauto’s verbruiken in werkelijkheid 16% meer dan hun norm. Zuinige auto’s met een CO2 uitstoot rond 100 gram per kilometer, verbruiken in werkelijkheid gemiddeld 45% meer brandstof dan opgegeven. Zo blijkt uit onderzoek van Travelcard en TNO onder 240.000 auto’s.
Volgens Jan-Reint Vink, managing director van Travelcard zeggen de opgegeven verbruikscijfers steeds minder over het verbruik in de praktijk. Voorafgaand aan de officiële meting worden de auto’s door fabrikanten volledig geoptimaliseerd en de wijze waarop het verbruik gemeten wordt, heeft niks meer te maken met hoe men in het dagelijks leven rijdt. Vink adviseert fleetowners en wagenparkbeheerders dan ook om hier rekening mee te houden bij het berekenen van de werkelijke kosten van een auto. Om fleetmanagers hierbij te helpen stelt Travelcard formules ter beschikking om het werkelijke verbruik van een auto te berekenen.
Premiumbrandstoffen
In het onderzoek is ook nog gekeken naar de premiumbrandstoffen zoals bijvoorbeeld Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium, etc. Deze duurdere brandstoffen (4% meerprijs op benzine, 6% op diesel) zouden zuiniger zijn in verbruik. In werkelijkheid nam het verbruik met premium benzine 1 procent af, en met premium diesel slechts 0,5 procent. Op zich dus niet gelogen, maar premiumbrandstof gewoon lekker laten voor wat het is, als je het Vink vraagt. (via: fleetmotive)
johnny m zegt
En toch klopt dat niet : Autovisie heeft aangetoond dat als je je aan de regels houd / heeeel netjs rijdt (zonder last voor je achterligger) je zeker de opgegeven verbruik of zelfs beter kunt halen.
robbie zegt
@johnny m: je zal het ongetwijfeld KUNNEN halen, maar in de praktijk blijkt dat een heleboel mensen het niet halen.
johnny m zegt
@robbie: de praktijk is zeker anders . Het is wel heel simpel het WEL te halen zonder een ander tot last te zijn .
Velen WETEN ook niet HOE .
In de praktijk heb ik altijd heigers achter mij bij het naderen van verkeerslichten , waarbij ik in de 2 of 3 wegrij bij groen en zijn alweer stilstaan om in 1 te moeten optrekken.
Nog een : laat het gas eens vaker los ( o verbruik..) en dan vooral langer , kan makkelijk . De rest : inzicht .
….maar niet de auto 100 % de schuld geven.
lincoln zegt
aceton jongens .. aceton ..
peter zegt
@lincoln
Licht mij is in.
Heb je ervaring er mee?
Hoelang loop je auto al met die mix?
Please tell, Wil ook wel proberen
lincoln zegt
@peter:
rechts boven “aceton” intikken .. en er gaat een wereld voor u open ..
ps .. laatste helft van de reacties zijn de moeite waard ..
Peter zegt
@lincoln:
Het trukje met aceton oftewel verfverdunner ken ik al 30 jaar. Je krijgt daardoor een rijker (= meer energie)en vluchtiger mengsel. Ik gebruikte het destijds om slecht startende brommers aan de praat te krijgen. Startspray is eigenlijk gewoon hetzelfde maar is tamelijk ongezond voor de motor.
dotternetta zegt
Premium brandstof is net als wat de meesten hier premium merken noemen…
GOD zegt
@ robbie
vind je het gek met al die drempels en files. duhh!!!
jack zegt
@dotternetta,
Oei, je schupt je hier veel fanboys tegen de schenen.
T-Spark zegt
Niet heel verrassend, iemand die een beetje logisch nadenkt heeft dit allang door.
Jan zegt
Tijd dat ze de NEDC eens aanpassen
KaCh1ng zegt
wat is premiumbrandstof? 98?
BloodSeaker zegt
Ik moet dit toch tegenspreken
Bij mijn vectra gaf men op autosnelwegen een verbruik van 5.8 liter en ik haal een 6.1, dat zit er vrij aardig bij
Verder merkte ik met men vorige wagen dat ik 750km deed met een volle tank als ik bij Fina ging tanken en dat ik 850 tot 900km deed als ik tanke bij Total. Dus het ligt toch (voor mij) een stuk verder uit mekaar en was zeker de moeite waard :D
En tis niet dat ik plots zuiniger reed als ik bij Total ging tanken :D
Martijn zegt
Hoe zuiniger hoe meer ze liegen! Wat een verrassing :P
Veel mensen snappen bovendien het volgende niet:
C02 uitstoot = proportioneel aan benzine verbruik…. (mits je auto goed staat afgestelt). Octaan 95/98/100 of wat dan ook maakt nog een klein verschilletje.
KaCh1ng zegt
laat staan :P heb niet verder gekeken dan mijn neus lang is :)
Peter zegt
Alle auto’s verbruiken meer dan opgegeven! Een zuinig auto blijft nog altijd een relatief zuinige auto.
mc zegt
de meetmethode klopt niet. De auto’s met 100 gr co2 uitstoot zijn vaak hybrides. Tijdens de testsessie wordt er veel stil gestaan dus is er geen verbruik. In de realiteit zijn hybrides vaak leaseauto’s en wordt er veel op de snelweg gereden op de verbrandingsmotor. Dus dan is het niet raar dat je veel verbruikt.
Als je wilt weten wat een auto echt verbruikt moet je eens op http://www.spritmonitor.de kijken. Handige site waarop autogebruikers hun verbruik bij houden. Die cijfers zijn een stuk realistischer
JMC zegt
Duhh!!!!
royboy zegt
@lincoln: ja hoe zit dat nu met het aceton verhaal, nog steeds populair onder de dieselrijders ( waar ik er zelf 1 van ben )
Het is lang wat stil geweest op dat gebied maar ik zit er zelf weer aan te denken om het te gebruiken. Ben benieuwd naar de reacties hier op het aceton verhaal.
Autogek zegt
Hier een Prius en rij lekker vlot door. Mijn verbruik over 30.000km gemiddeld is 5,3 op 100km. Dat gaat geen andere auto redden. Maar hybrides bashen blijft leuk.
Des zegt
@Autogek: 5.3 liter haal je met een 1.9tdi van vag van 10 jaar geleden al…
Autogek zegt
@Des: Gemiddeld over 30.000 km is anders dan in een ritje. Ik haal ritjes van 0.0 op 100 als ik alleen electrisch rijdt. ;)
406_v6 zegt
@Autogek: ehm 0,0 op 100 als je alleen elektrisch rijdt? Je vergeet voor het gemak dus maar even waar die elektrische energie vandaan komt….is vast voor een groot gedeelte opgewekt met fossiele brandstof en opgeslagen in je batterij….
Autogek zegt
@406_v6: Het ging erom dat men gemiddelde verbruiken in korte testen/ritten verwarde met duurzaam lang gemiddelde. Maar gelijk iets afblaffen inplaats van het doel van de tekst lezen is makkelijk he!
robbie zegt
“duuredere brandstoffen”?
-edit: In plaats van een comment plaatsen, kun je de typfout ook even aanpassen. You have the power-
Geouwehoer zegt
Zuinige auto’s verbruiken veel meer dan opgegeven maar dat komt omdat men er niet mee rijdt zoals je ermee moet rijden…
Niemand ooit dat videootje gezien in TopGear waarbij ze de Prius zo hard mogelijk rondjagen en dan een M3 E92 alleen maar kalmpjes achter die Prius aan laten rijden?
Prius verbruikte (natuulijk) meer dan de M3 in zo’n situatie. Een van de weinige keren dat ik het serieus met Clarkson eens ben.. dat HOE je rijdt minstens net zo belangrijk is dan wat je rijdt.
Autogek zegt
Ben benieuwd wat trouwens het verschil in verbruik is van hybrides tussen half-hybrides (Honda) en full-hybrides (Toyota). Die Honda’s hebben altijd draaiende motoren.
lincoln zegt
@Autogek:
wacht maar .. ugly-car tax is in de maak ..
johnny m zegt
Autogek , enkele diesels verbruiken ruim minder dan die 5.3 .
Autogek zegt
@johnny m: Noem ze maar op! ;) De vele Eco-modellen van diesels komen ook bij lange na hun fabrieksopgave niet na.
Ik zou nog zuiniger zijn als ik niet heel vaak korte ritjes zou maken. Maar bij het rijden van een Prius draait de motor bijna altijd de eerste 5 minuten (weet niet waarom dat is). Dus bij langere ritjes ga je pas zuiniger rijden. En dat is nog erger in de winter. De motor blijft dan nog langer draaien om de auto warm te krijgen.
@lincoln: Ugly is een eigen smaak. Ik vind de Prius mooier dan een Astra of Focus. ;)
lincoln zegt
@Autogek: ach ..
je weet dat ik totaal geen anti-patie tegen Prius + rijders heb ..
en met een ugly-car tax zou ik per direct failliet zijn ..
Ralph zegt
Premium brandstoffen zijn niet bedoeld om zuiniger te rijden!
And yes i WILL assume the position!
Take it like a man.
Dat groene, zuiniger is zowieso achterhaald.
Dan had dé auto/ olie industrie dat veel eerder moeten doen.
Ik noem.:
Loodvrije benzine
Katalysator
Roetfilters
Direct ingespoten motoren
Blue motion
Effecient Dynamics (auto stop / start BMW)
Enz.
Hybrides het zou verboden moeten worden.
Simpson zegt
om johnny m aan te vullen, het gaat om haast en inzicht. Mijn opa (vrachtwagenchauffeur) zei ook vaak: remmen is zonde.
de tip van de week: neem een lelijke vrouw. Bij een knappe lig je ’s ochtends langer in bed: haast. En vervolgens wil je er ’s avonds graag naartoe: weer haast. Bij een lelijke daarentegen…
Beetje Verward zegt
En nu maar even de volledige waarheid.
Het klopt dat eco auto’s (dat zijn bijvoorbeeld hybrides maar ook gedowntunede normale motoren, TSI’s, Efficient dynamics etc.) bij zware belasting niet veel zuiniger zijn dan conventionele auto’s.
Ze bieden WEL de mogelijkheid om bij normaal gebruik flink zuiniger te zijn (hybrides zijn dan bijvoorbeeld 30% zuiniger dan evengrote benzineauto’s).
En wat is dan normaal gebruik?
Kijk, als we allemaal koet keh koet 150+ willen blijven scheuren lukt het met eco auto’s inderdaad ook niet om langer te doen met de fossiele voorraden. Als we ons aan de Nederlandse maximumsnelheden houden, dan wel.
Guust Flater zegt
Een of andere techneut uit de autoindustrie vertelde in Autovisie dat er merken zijn die een “slim” motormanagementsysteem hebben. Dit herkent wanneer de testcycles om het verbruik vast te stellen wordt gedraaid, en schakelt dan over naar een extra zuinige modus.
rene zegt
Beetje verward ,je verhaal klopt perfect ,met je rechtervoet bepaal je bij iedere auto je verbruik,kijk maar eens naar die cijfers bij volle acceleratie.
Wat autocontructeurs proberen te doen is het rendement van zowel diesel, benzine of hybridemotoren op te krikken.
Maar een auto,wat voor een dan ook,met een gek erin zal blijven zuipen.
Sorcerer zegt
@Autogek: een Prius verbruikt in de file veel minder (doet immers niets bij stilstand)… in andere situaties maakt het zover ik weet niet veel uit.
Verder bepaal je het inderdaad met je rechtervoet. Je ziet bijv. dat veel auto’s zuiniger worden maar wel meer vermogen krijgen. Als je dat vermogen ook vol aanspreekt dan rij je juist minder zuinig!
Dit is trouwens nog een erg goed argument TEGEN kilometerheffing: een prius-rijder betaalt onterecht weinig en een bmw 320d-rijder betaalt onterecht veel als je de getallen vergelijkt!
Autogek zegt
@Sorcerer: De Prius electromotor werkt bij gewoon rijksweg rijden ook mee. De electromotor springt bij “elke” snelheid bij als hij dat nodig vind. Men denkt vaak van niet, maar dat is wel zo.
De rechtervoet bepaald een hoop. Maar of ik nu een zware rechtervoet heb in mijn Prius of ineen benzine/dieselauto maakt uiteindelijk een duidelijk verschil.
Diesels zullen met kilometerheffing nog steeds meer moeten betalen tot ze CO2 zuinige Euro6 norm-diesels gaan produceren. En een BMW 320D vervuilt nog steeds 20% meer dan een Prius. ;)
rene zegt
Iemand trouwens interesse in die mechanische rendementsverbetering ?
Beetje Verward zegt
Scorceser: “een Prius verbruikt in de file veel minder (doet immers niets bij stilstand)… in andere situaties maakt het zover ik weet niet veel uit.”
Dat klopt dus niet.
Als je je aan de Nederlandse maximum snelheden houdt is een eco auto zoals de Prius aanzienlijk zuiniger dan een conventionele. Dus ook op de snelweg.
Maar ga je 150 blazen dan blaas je ook het voordeel grotendeels weg.
De remedie: strakker de maximum snelheden handhaven. Vindt niet iedereen hier leuk. Maar als je serieus werk wilt maken van energiebesparing dan is dat de oplossing en dan heb je echt voordeel van eco auto’s (die mogen van mij ook van VW zijn).
Lan_Evo zegt
Hmmmm, net sinds 2 weken weer eens begonnen mijn auto vol te gooien met BP Ultimate… Maar goed of ik nou gewone RON98 koop bij pin&go station of BP Ultimate scheelt me vaak minder dan 2 euro op een hele tank (+/- 35 liter). Trouwens langs de snelweg ben je wel verplicht BP ultimate of V-Power (RON97) te kopen als je auto op niks minder dan dat loopt. Beetje irritant dat bij alle andere tankstations de gewone RON98 vervangen is door premium RON95 varianten die kennelijk toch niet werken.
TANKWAGEN BESTUURDER zegt
Ik wou even reageren mensen laat je niet niks wijs maken met dat premiumbrandstof dat is vlouwe onzin in premiumbrandstof zit wel een reinigings middel in en dat werkt wel maar zuinige rijden NEE!!!!!!!!
En ik zou jullie nog iets vertellen benzine van de wittepomp is precies het zelfde als die van de bekande merken alleen de grote merken doen er nog brandstofverbeteraars bij de zogenaamde dope’s dat is alles maar de kale benzine is precies het zelfde als die van Sheel of BP enz………
Op Curacao en Bonaire kun je geen benzine krijgen van de grote merken maar de auto’s rijden daar gewoon door.
Daar heb je geen brandstofverbeteraars.
Ik zelf rij ook op een tankwagen en weet precies hoe het allemaal in elkaar steekt.
Waar de pomp wagen van Shell zijn wagen tankt daar tankt de wittepomp houder ook.
Iedere olliemaatschapij heeft een tankkaart deze voert hij in in de computer waar hij zijn tankwagen laat volgooien en volgens weet de computer welke brandstofverbeteraars er in moeten maar als er een tankwagen van de wittepomp komt tanken dan krijgt hij niet die dope’s maar alleen maar de basis en dat is de gewone benzine zonder dope’s.
Nutuurlijk is de premiumbrandstof beter voor je motor wand TNO heeft bewezen dat BP-ULTIMATE echt je motor laat reinigen maar zuiniger rijden is niet echt bewezen.
406_v6 zegt
@TANKWAGEN BESTUURDER: volgende keer ff je spellingscontrole aanzetten ;) of heb je dat niet op je Volvo FH12?
Thomas zegt
dus beetje verward,
ik rij zuining dan? Ik ben meestal in minder dan 8 seconden aan de 70 maar ik ga hier niet over. Ik doe geen autosnelweg en in de bebouwde kom rij ik niet sneller dan 60 op de teller.
Nee snelheid is niet zo belangrijk ( bij normale snelheden op normale plaatsen ) voor het verbruik, zoals aangehaald remmen is slecht. Hou afstand en ga van je gas ver op voorhand. Nuja met het drukke verkeer in de spits bijna onmogelijk want ze vliegen voor je het straat op en dan moet je wel remmen en erna terug versnellen.
bmw zegt
Kan dit beamen: ik rijd 75 procent van de tijd “eco” en krijg mijn verbruik niet onder de 5,2 liter op 100km. Ik rijd met een volle tank nooit meer dan 850 km. Volgens de fabrikant moet ik 4,5 liter verbruiken en 1000km met een volle tank rijden. Dat schrijven ze in elk boekje, maar het is gewoon een flagrante leugen.
Bobby Peru zegt
Gewoon lekker rijden met dat ding … koop een auto naar je zin en je mogelijkheden en als je wil besparen ga eens te voet naar de bakker en neem wat vaker de fiets (vaak sneller dan met de auto) oh ja ’s nachts verbruik ik ook altijd minder…
Bob zegt
Ik rij ongeveer 1 op 5 of 1 op 6 .. 1 op 3 als ik de auto echt gebruik wat ie kan. Boeit me niet zo veel aangezien ik vanuit huis werk en eigenlijk minder C02 uitstoot dan de mensen die elke dag op en neer naar werk rijden.
T-Spark zegt
@autogek: vervuiling is ook relatief, men is het er in de wetenschappelijk wereld nog steeds niet over eens of wat wij vervuiling noemen dat ook daadwerkelijk is. Momenteel heft men belanstingen in de naam van een beginsel wat allerminst bewezen is and we have all assumed the position!! Dat is pas echt niet goed…
Citrofiel zegt
Dus: Testcyclus aanpassen en benzine weghalen onder het mom van ‘misleiding’. Om maar erg simpel te denken. :mrgreen:
Laue zegt
en toch ben ik benieuwd wat de polo bluemotion gaat doen..
BMW 130i zegt
Zuinig rijden bereik je door weinig te remmen, eerder gas los en af en toe 1 of 2 versnellingen overslaan. Voldoende afstand houden en vooruit kijken en denken. Gemiddeld verbruik ligt hierdoor bij mij op 9,7 L / 100 km tegen de opgegeven 9,6L / 100 km. En dan kom ik weinig op de snelweg. Nederlanders remmen gewoon erg veel.
@tankwagen bestuurder: waarom hebben we in NL geen Shell V-Power racing ultimate? In Duitsland wel en dat is toch wel hele dope brandstof!
midasracer zegt
Reclame van Verkeer en Waterstaat voor de kmheffing op Autoblog? Het moet ook niet gekker worden! -1
Wat betekent de km prijs voor mij? Nou stelletje overbetaalde ambtenaren, het wordt voor mij 2x zo duur! Als dit doorgaat ga ik een 25 jaar oude stinkende diesel (Mercedes G, leuk!) uit Duitsland halen om mijn schone RAV4 te verkopen. Ik ben toch niet gek? Jullie wel blijkbaar.
jon86 zegt
Je kan ook gewoon minder vlees eten. Dan is de noodzaak voor afzichtelijke hybrides ook verdwenen.
CJJ zegt
Nee, vlees eten levert de overheid geen geld op, onzuinige auto’s wel.
CSL zegt
@BMW 130i
Dan gebruik jij je 130i zeker niet waarvoor die bedoeld is!
johnny m zegt
autogek, er zijn nu 1.4 diesels en 1.2 diesels die getest ruim 1 op 30 rijden. Ik begrijp die verblinding van die hybrides niet en nooit begrepen. Ze zuipen gewoon 1 op 15 of meer hoor . Is ook een tussenvorm die hybrides.
En dan die subsidies voor die dingen…….
Autogek zegt
@johnny m: Ik denk dat je flink je best moet doen om 1 op 15 in een Prius te verbruiken. Wat ik al zei: Mijn gemiddelde over 30.000km is 5,3 op 100/km. Veel testen gaan maar kort en dan komen de verbruiken niet eerlijk naar voren. Hier zelfs in Duitsland naar de IAA gereden op topsnelheid en tegur. En toen was mijn verbruik nog steeds 6,2 op 100km gemiddeld. Dus hoe mensen dan aan 1 op 15 komen is mij een raadsel. De auto’s/diesels met start en stop hebben een leuk fabrieksverbruik. Maar zie op tv die i30 zuinigheidstesten met BNers en vind het een omslachtig systeem waarvan ik niet verwacht dat veel mensen dat in de praktijk gebruiken. En bij automatische Startstops kan je het ook nog uitzetten waarnaar het nooit meer aangezet wordt. Hetzelfde trouwens met de sportknop op de nieuwe Prius hoor. Die hoort er ook niet op te zitten. ;)
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
In Duitsland vorige week Shell Racing 100 getankt. Maar ik bleef 1:7 rijden. Trok niet harder op. Motor draaide niet zuiniger. En ik kwam geen kilometer boven de 260… ;-)
Waar ik trouwens een gruwelijke hekel aan heb: fossielen die met hun neus op de verbruiksmeter zitten, en daardoor met 60 MK/u de snelweg op kachelen. Levensgevaarlijk.
mc zegt
@ johnny m
klopt inderdaad. Mijn eigen laguna diesel gebruikt ongeveer 6.7l/100 km. Dat is ongeveer de fabrieksopgave. Maar mijn ouders rijden een megane diesel en die rijden veel 80 km wegen en die halen met gemak de 3.7l/100 km! Dat is dus 1:27! En die tanken echt geen bp ultimate/ shell dure meuk.
Je rijstijl en snelheid is veel meer van belang dan het label van een auto.
johnny m zegt
zo is het . Een hybride is een zwaar overschat apparaat .
Menig benzine zit al aan de 1 op 18 of beter . De nieuwe 1.2 diesels gaan beter als 1 op 30 rijden.
Nu wij nog leren rijden ……daar ligt het probleem zoals gezegd.
bmw zegt
@johnny m: het probleem blijft, hoor: Fiat geeft voor zijn 1.3 multijet 75pk een gemiddeld verbruik van 4,5 l op 100 km voor de Qubo. Dat haal je dus nooit, ook niet met een volledige eco-rijstijl. Fiat liegt dus. Check ook spritmonitor.de .
Ahura zegt
Ik vind de reacties opvallend goed dit keer. Geen kinderachtig Prius-bashen maar realistisch zijn. Zoals men zei; je KAN zuinig rijden als je weer HOE
Autogek zegt
@Ahura: De techniek kan een deel meehelpen, maar inderdaad heeft het veel met de bestuurder te maken.
Ahura zegt
@Autogek: maar vind wel dat autofabrikanten het vaak wel érg optimistisch hebben getest. Je kan nog zo hard je best doen maar vaak haal je het gewoon niet: http://www.autogetest.nl/home/item/root/skoda-octavia-combi-16-tdi-greenline.html?elementtabs=0 Nietemin blijft het wel lekker zuinig..
Autogek zegt
@Ahura: Dat is het juist. Die hybrides en zuinige diesels maken hun beloftes dan niet helemaal waar. Maar ze blijven in de praktijk toch veel zuiniger ivm hun gewone concurenten.
406_v6 zegt
@Autogek: ehm… kan me een test van Autovisie herinneren waarin ze met een Lexus Haaibriet en een Corvette van Amsterdam via de afsluitdijk naar het circuit van Assen reden, de Lexus won niet….. ;)
Supra1981 zegt
Bij ons is de premium brandstof gewoon slaolie/zonnebloemolie. Makkelijk zo’n bio-diesel, zolang maar meer als de helft diesel is, maakt het bijna niet uit wat je erbij gooit. En het scheelt een hoop in de kosten.
En we komen net zo ver op een tank.
Laurens zegt
Fleetowners zullen zich ook wel zorgen maken over de restwaarde van sommige modellen. Dat heeft nog de meeste invloed op de kostprijs van een auto. Wie zit er te wachten op de zoveelste ex-lease hybride? Het buitenland wil ze, afgaand op verkoopstatistieken, ook al niet.
Alwood zegt
met volvo’s is het best makkelijk zuiniger te rijden dan opgegeven, je wordt dan ook altijd helemaal rustig als je er in gaat zitten :P
In het dagelijks leven zijn auto’s verder natuurlijk alleen nog maar aan het remmen en optrekken tegenwoordig, fout ligt bij de wegenbeheerder…
Verder verbruikt de Volvo V70R op fuelsave een liter op 100km minder dan op Vpower, blijkt budgetbrandstof veel beter te werken dan premiumbrandstof :D
Mootjuh03 zegt
Boeie, Als de werkelijke cijfers worden gegeven moeten we veel meer bpm btw en dit en dat belasting betalen!
wilco faber zegt
Iedereen trekt die conclusies zelf al. Is alleen mooi dat het nu eens met feiten gestaafd wordt. Iedereen naait elkaar, en uiteindelijk ben je als klant de pineut.
stokki zegt
@lincoln: moderne diesels draai je zo in de soep met jouw mixje.