Ok, de Duitsers hebben het al eens gedaan voor de Chinese markt, maar daar ging het om een Audi. Hier bedoel ik natuurlijk het stuk snelweg dat nu nog tussen Amsterdam en Den Haag loopt, en waarvan de aanbesteding een fase verder is. De afvallers: de Nederlandse bedrijven Strukton en BAM.
Hiermee blijven nog 3 (combinatie-)partijen over: Volker Wessels, en de buitenlandse partijen Strabag en Alpine. De kans is dus groot dat het project uiteindelijk zal worden uitgevoerd door een niet-Nederlandse partij. Persoonlijk zal het me worst wezen wie het nieuwe stuk weg gaat aanleggen, zolang er maar degelijk asfalt komt te liggen. Europese aanbestedingen werken twee kanten op, waardoor Nederlandse partijen in het buitenland volop de kans hebben om opdrachten binnen te slepen.
Met dank aan de eerder ingevoerde Crisis- en herstelwet zit het er dik in dat er relatief vlot gestart gaat worden. Medio 2012 staat de uitvoering gepland, en voor 1 september van dit jaar weten we definitief aan welk consortium de opdracht gegund wordt. Over het definitieve tracé moet overigens ook nog beslist worden. Met de verlenging komt een eind aan 40 jaar lang gesteggel. Vanaf 2015 moet de verlenging een feit zijn. (via cobouw)
The360box zegt
Ja wat is het nou? Media 2020 of toch 2015?
youri509 zegt
@The360box: het is medio.
Esprit_de_Flandre zegt
@The360box: “Medio 2012 staat de uitvoering gepland,”
“Vanaf 2015 moet de verlenging een feit zijn.”
Lijkt me toch vrij duidelijk verwoord.
The360box zegt
@Esprit_de_Flandre: Uitvoering betekent het uitvoeren van bijv. het bouwen van een weg dat in 2015 in feit is. Met andere woorden dat de bouw in 2020 begint?
snelisanders zegt
@The360box: ?
weg = af in 2015, volgens de planning.
Maar planning van bouwprojecten lopen altijd uit door onvoorziene risico’s die niet goed zijn geanalyseerd. Dus, zal wel ergens tussen 2015 en 2020 af zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@The360box: wat @snelisanders zegt…
Emerald_Green_Jag zegt
Eindelijk wordt de A13 ontlast van het (vracht)verkeer dat naar het Botlek gebied moet. De A13 kent teveel aanvoerroutes waardoor het doorstromend verkeerteveel last heeft van het lokae (A13) forensenverkeer.
Nu moeten zij van r.i. Amsterdam via de A4 en de A13 (knooppunt Prins Clausplein) naar de A20 (twee knooppunten Klein Polderplein en Spaanse Polder).
brekkenbats zegt
Over europese aanbestedingen gesproken!
Zo’n buitenlandse wegenbouwer kan dan wel de order krijgen.
Meestal woden deze klussen wer door een lokale onderaannemer uitgevoerd. En het buitenlandse bedrijf strijkt de centjes op.
Megakix zegt
Gründlich, Pünktlich und Ordentlich ! Die A4 zal de beste snelweg worden die we kennen in Nederland ! :lol:
mashell zegt
@Megakix: Hmm, ik werk nu al 5 jaar in Duitsland en kan daarom een paar dingen concluderen: de kwaliteit van het Duitse wegdek is veel lager dan we in Nederland kennen, het heeft meer onderhoud nodig en dat duurt veel langer.
veyronlover zegt
Joepie
Arnold-JR zegt
Het werd godverdomme een keer tijd dat die graf A13 word ontzien.
Als ik elk uur uitbetaald krijg wat ik daar in de file heb gestaan onderweg terug krijg ik een maand salaris extra zeg.
Van mij part laten ze chinezen dat ding aanleggen, liever nog gistern dan vandaag.
superb2009 zegt
@Arnold-JR: whoehahahahaha, moest errug lachen om je reactie, maar ik sta er achter!
jack_abarth zegt
Vind het een goed plan.
Jarenlang is de belastingbetaler een oor aangenaaid omdat de overheid dik in de buidel moest i.v.m. bouwfraudes van o.a. Heijmans, BAM, en Ballast-Nedam.
Laat ze er nu ook maar onder lijden.
Kvgorp zegt
@brekkenbats helemaal waar zo zal het gaan lopen.
stationcar zegt
Jammer dat de overheid daardoor de nodige belastingcenten gaat mislopen, in tijden van ‘crisis’ kunnen we die hard gebruiken! Tja, Europa, zo werkt het nu eenmaal, ik ben er nooit heel erg weg van maar goed. De kwaliteit van de wegen hangt btw niet af van de aannemer, de hele werkomschrijving incl. toe te passen materialen, hoeveelheden, manier van aanbrengen is al vastgelegd in een bestek met tekeningen. Zo gaat dat meestal, tenzij er een andere contractvorm is, maar dan moet alles nog aan de Nederlandse voorschriften voldoen.
laurensje zegt
Waar gaan de tijdelijke arbeiders gehuisvest worden? Want dat de schilderswijkers massaal de busjes instappen ’s ochtends lijkt me onwaarschijnlijk.
reed zegt
Maken ze er dan ook een Autobahn van?
Ipv die nederlandse wegen van 20 cm dik, doen die duitsers er wat meer beton onder. En zijn die wegen ook stabieler en “golven” niet zo.
zounds010 zegt
@reed: Dat heeft niet zozeer te maken met de hoeveelheid beton, maar met de ondergrond. In Duitsland heb je vaak een harde ondergrond, in NL zit je met zachte ondergrond, om daarop een weg te bouwen die niet golft zou je moeten gaan heien, en dat is te duur.
reed zegt
@zounds010:
Tuurlijk, maar als een wegdek 70cm dik is, dan ligt ie stabieler, en is dan niet als de A12 bij Woerden een grote hobbelbaan.
rsaasr zegt
@reed: en als ie zo dik is zodat ie niet kan golven dan breekt het asfalt zodra de grond eronder verzakt is. Omdat er zwaar verkeer overheen rijdt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Na 40 jaar! Kun je nagaan! Toch jammer dat ‘ons Camiel’ weg is… Heeft veeeeeel voor elkaar gekregen.
sir_smokalot zegt
Ach, voor KLM zal hij ook vast goede dingen doen. We zijn hem nog niet helemaal kwijt :)
The360box zegt
@sir_smokalot: Zakkenvullen, dat is het enige…
michielh zegt
Zo’n werk wordt echt niet alleen gegund op basis van prijs, daar zit zeer waarschijnlijk ook een zware prestatieclausule aan vast (EMVI).
Dus wees maar gerust mensen, daar komt gewoon ZOAB te liggen, als de Duitsers met een inferieure baan aankomen dan moet ik nog zien of ze het werk krijgen.
C220AMG zegt
Fieuw… Geen Belgische aannemer erbij!
realist zegt
Ken mij het schelen wie het doet als het nou maar gebeurt!!!!! Tjez.. na 40 jaar gesteggel, krijg je dit weer.
mout zegt
Even voor de duidelijkheid: er is nu 40 jaar gesteggel over. En het plan is, dat er in 2012 aan begonnen wordt. En op zijn vroegst in 2015 opengaat. Onder de 45 jaar duiken we dus zeker niet. En ik denk dat er de afgelopen 20 jaar minstens om het jaar gezegd is dat ie over een paar jaar open zou gaan. – Het was één van de eerste ambities die Eurlings ooit noemde, meen ik.
Laat ik het zo zeggen: ik zou er mijn verhuizing niet van af laten hangen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Ze staan toch al zover dat er gekeken wordt naar offertes. Is al iets. Natuurlijk, bij de minste tegenslag of koerswijziging of ministerwissel kan het alweer ‘on hold’ gezet worden…
mashell zegt
@Esprit_de_Flandre: zou 18 miljard willen bezuinigen als een kleine tegenslag tellen? mout heeft wel een punt, met deze weg is het eerst er over rijden en dan pas geloven.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Nee, dat valt onder de noemer ‘koerswijziging’…
mashell zegt
We kunnen het project natuurlijk ook gewoon aan Wessels gunnen (bij ons laten we Koninklijke Volker … Stevin etc allemaal gewoon weg)?